Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

EU bötfäller Google för konkurrensbrott – rekordnota på 44 miljarder

Permalänk
Medlem

Suck

Snälla Google lägg in följande funktion i alla Android telefoner.
Första uppstart
Popup-fönster
Vill du använda dig av google apps ?
"Ja" telefon laddas med Google apps
Telefon fungerar som den ska.
"Nej" Google apps raderas permanent från telefonen samt att den blir låst utan google apps och den startas med Android open source och utan play store.

Tryck fel och du är körd dvs om du vill kunna installera vettiga program någorlunda enkelt (Tack EU)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag kör utan Gapps och använder BankID.

Whut, hur har du lyckats med det, eftersom BankID uttryckligen kräver det (vilket var orsaken till att jag blev tvungen att installera GApps i LineageOS, mer specifikt Open GApps)?

Någon tredjepartsimplementation av Google Play Services?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Jo tjena.

iOS tillåter ingen annan renderingsmotor än sin egna.
iOS tillåter inte att man byter standardbrowser.

Är det iOS man ska köra för att slå ett slag för den fria konkurrensen och öppenheten eller är det något annat mobilt OS du tänker på?

Nämner jag ios i min post, eller blir bara två fel ett rätt?

Jag menar precis det jag skrev, att google skulle kunna göra det lätt för konkurrens på andriodplattformen men de gör tvärt om, och därför får de nu en bot om de inte skärper sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tänk dig en guide för ALLA appar/funktioner.
* Jaha, du vill skicka ett sms, välkommen till Store där du kan installera en valfri.
* Jaha, du vill surfa på nätet, välkommen till Store där du kan installera en valfri webläsare.
* Jaha, du vill xxx, välkommen till Store där du kan installera en valfri yyy.

En sån telefon skulle inte jag köpa.

Det är en mycket god idé faktiskt, jag avskyr påtvingad förinstallerad defaultdynga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det värsta är väl att Google förbjuder Android OEMs från att producera telefoner utan GAPPs parallellt. Vilket kraftigt förhindrar att alternativa app stores blommar upp. Samtidigt som det binder allt fler funktioner och API:er till Play Services vilket låser apparna till Google.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

Det värsta är väl att Google förbjuder Android OEMs från att producera telefoner utan GAPPs parallellt. Vilket kraftigt förhindrar att alternativa app stores blommar upp. Samtidigt som det binder allt fler funktioner och API:er till Play Services vilket låser apparna till Google.

Det här känner jag inte igen?
Det är fritt fram att hämta hem android och hoppa över googels app-paket helt om man så önskar.
Eller har något ändrats här senaste tiden?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

What?
Intressant!
Utveckla gärna. Det här är en ganska relevant del till att jag inte har övergivit googles app-paket.

Skrivet av backfeed:

Whut, hur har du lyckats med det, eftersom BankID uttryckligen kräver det (vilket var orsaken till att jag blev tvungen att installera GApps i LineageOS, mer specifikt Open GApps)?

Någon tredjepartsimplementation av Google Play Services?

Jag har inte gjort något alls, jag kör med LineageOS (utan GApps och allt vad det nu finns) och har installerat BankID och Handelsbankens program via Yalp Store från F-Droid.

Den gnäller om att den behöver Google Play Services för att fungera varje gång, men det är bara att klicka på okej så kommer man vidare och kan använda den som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Verkar som EU behöver pengar.... Hoppas de inte får en krona.
Google funkar ju skitbra, if it aint broken, dont fix it.....

Permalänk

Det sjunkade skeppets skrov knarrar... Är det inte dags vi lämnar skojarunionen EU?

Dessutom ska ingen här bli förvånad om EU börjar bötfälla allt fler stora företag nu för att täcka Storbritanniens inkomstbortfall. Det sista som skulle ske är att sänka politikers löner, utan välfärd m.m. drabbas först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Det sjunkade skeppets skrov knarrar... Är det inte dags vi lämnar skojarunionen EU?

Dessutom ska ingen här bli förvånad om EU börjar bötfälla allt fler stora företag nu för att täcka Storbritanniens inkomstbortfall. Det sista som skulle ske är att sänka politikers löner, utan välfärd m.m. drabbas först.

Vad har EU med tillhandahållande av välfärd att göra? Räta upp dina fakta om du tänker leka EU-kritiker.

Permalänk
Medlem

Så roligt att folk klagar på EU :)... EU ger inte böter utan att först varna och ge tid att ändra osv. Och utan denna typ av kontroll för att förhindra inlåsning så hade vi haft ett Windows som bara körde IE för att kunna accessa webben, stängda filformat för alla kommerciella program osv.

Observera också att vad som sägs är inte att det är fel av dem att pusha sina program. Utan att de dragit nytta av sin dominanta ställning för att försöka få folk att använda deras appar. Jag har varit med om tredjepartsmobiler som har egen sms mjukvara, men ÄNDÅ har googles sms applikation också.

Detta är exakt vad man ansåg Microsoft göra med hur de pushade IE och försökte få den som en integrerad del av operativsystemet till sist.

Vi som konsumenter skall absolut inte tycka synd om Google, Microsoft osv för sådant här.

De vet vad som gäller från början, de får varningar och möjligheten att ändra sig och när de ignorerar (för att de vill behålla kontroll över dig och din data) så kommer denna typ av åtgärder.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

#17474771

Kanske borde slås ihop?

Läste precis detta Ang ämnet https://swedroid.se/sundar-pichai-google-kan-borja-ta-betalt-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hund:

Jag har inte gjort något alls, jag kör med LineageOS (utan GApps och allt vad det nu finns) och har installerat BankID och Handelsbankens program via Yalp Store från F-Droid.

Den gnäller om att den behöver Google Play Services för att fungera varje gång, men det är bara att klicka på okej så kommer man vidare och kan använda den som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl just det där med behovet av play services som jag trodde var ett krav. Intressant helt klart!
Tackar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Suck it up Google, bara att hosta upp stålarna!

En gång i tiden tyckte jag om Google, men på sistone har de blivit mer och mer drakoniska. T.ex hur de hanterar YouTube.

Tycker det var ett mycket lågt skadestånd. 44 miljarder dollar hade varit mer på sin plats.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag har inte gjort något alls, jag kör med LineageOS (utan GApps och allt vad det nu finns) och har installerat BankID och Handelsbankens program via Yalp Store från F-Droid.

Den gnäller om att den behöver Google Play Services för att fungera varje gång, men det är bara att klicka på okej så kommer man vidare och kan använda den som vanligt.

Ah, ok. Jag tänkte direkt att det var kört när det gnället dök upp första gången så jag försökte inte ens. Frågan är om det fortfarande kommer fungera framöver dock, eftersom BankID "hotar" med att börja kräva location (än så länge är det frivilligt). Men det blir förstås bara ett problem om den använder Google Play Services för location, det har jag ingen aning om.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här känner jag inte igen?
Det är fritt fram att hämta hem android och hoppa över googels app-paket helt om man så önskar.
Eller har något ändrats här senaste tiden?

Alltid varit så, väljer en OEM att släppa en Android lur utan Play Services förlorar dem rätten att inkludera Play Store mm för all framtid. Ars Technica släppte en artikel om det för ett par år sedan.

https://arstechnica.com/gadgets/2013/10/googles-iron-grip-on-...

Citat:

The OHA is a group of companies committed to Android—Google's Android—and members are contractually prohibited from building non-Google approved devices. That's right, joining the OHA requires a company to sign its life away and promise to not build a device that runs a competing Android fork.

Acer was bit by this requirement when it tried to build devices that ran Alibaba's Aliyun OS in China. Aliyun is an Android fork, and when Google got wind of it, Acer was told to shut the project down or lose its access to Google apps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Krokodiltårar. För övrigt får de mer än gärna byta affärsmodell och börja ta betalt för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Svårt att komma på en sämre jämförelse.

Om man köper ett äpple så ska det komma smaklöst, så att köparen kan välja att plocka en banan om den inte vill ha äppelsmak i sitt äpple. Var den liknelsen sämre?

Skrivet av CnMerc:

Verkar som EU behöver pengar.... Hoppas de inte får en krona.

Men det är väl bra om det kan bekosta Europaparlamentets eviga pendlande mellan Bryssel och Strasbourg ett tag så du slipper betala det? Svårt att säga exakt hur många år pengarna skulle räcka då kostnadsuppskattningarna varierar mycket men kanske 20 år. Länge nog för att antingen parlamentarikerna ska bli vuxna nog att bestämma sig för att sluta det barnsliga pendlandet eller att hela lekstugan ska rasa bör det åtminstone vara.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Avstängd

EU har hittat en kassako! Inget nytt att EU behöver pengar! Finns en del saker som kostar ofantliga summor det senaste året

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

Alltid varit så, väljer en OEM att släppa en Android lur utan Play Services förlorar dem rätten att inkludera Play Store mm

Aha. Missförstånd. Trodde du menade att google bara förbjöd tillverkare att släppa androidlurar utan GAPPS.
Ja den delen känner jag igen och det där är ganska grisigt. Hårdvarutillverkarna borde väl få bygga enheter åt andra oavsett vad beställaren sedan väljer att stoppa i för mjukvara... Inte riktigt så öppet som man kan tänka sig...

Tackar för länken.
För all framtid. Är det verkligen så?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CnMerc:

Verkar som EU behöver pengar.... Hoppas de inte får en krona.
Google funkar ju skitbra, if it aint broken, dont fix it.....

Skrivet av Wiruz:

EU har hittat en kassako! Inget nytt att EU behöver pengar! Finns en del saker som kostar ofantliga summor det senaste året

Snickesnack

EUs kassainflöde står till största delen av medlemmarnas medlemsavgifter. Ca 70-75% av EUs inkomster består av detta. Därefter kommer moms och tullavgifter som utgör ytterligare 25-30% av intäkterna. Ja, det är typ det.
Varierar lite från år till år beroende på hur ländernas BNP, försäljning och import ser ut lite. Men det är här pengarna till EU kommer ifrån.
Under posten övrigt som inte ens täcker en procent av EUs intäkter hittas ett gäng smågrejer där bland annat böter är en post.
Böter/skadestånd är alltså inte på något sätt en relevant del av EUs budgetupplägg.

För den som vill läsa mer finns en hel del i ämnet. En lättsmält variant finns exempelvis på riksdagens hemsida
http://eu.riksdagen.se/vad-gor-eu/eus-budget/#EUs-inkomster-o...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jo tjena.

Juncker behöver nog mer pengar för att kunna flasha runt med sitt alkohol missbruk. Välkommen i den nya, blåa sovjetiska unionen. Nu ska lönerna höjas med ytterligare 10 papp per skalle. Hoppas de får nada.

Permalänk
Medlem

"Today, mobile internet makes up more than half of global internet traffic." - Margrethe Vestager

Helt djävla mentalt underbegåvad.. Allt detta data passerar datorer, den mängd p2p som händer mellan mobila nätverk och dess enheter är negligerbart. För varje bytta som skickats till en mobil enhet är det en annan dator som skickat ut. Om EU's internetanvändande är 50% mobilt idag så måste vi lämna denna bakåtsträvande union illa kvickt innan de drar ned oss i smörjan i att förlita oss på gammal skittekniktänkande.

(Vi borde förläna EU till historiens misslyckade antidemokratiska projekt oavsett)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Whut, hur har du lyckats med det, eftersom BankID uttryckligen kräver det (vilket var orsaken till att jag blev tvungen att installera GApps i LineageOS, mer specifikt Open GApps)?

Någon tredjepartsimplementation av Google Play Services?

BankID är malware av värsta form; social ingenjörskonst.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att böterna låter bra, för OEM är det typ som att man skulle tillverka en motorcykel och ville ha suzuki motor, men suzuki skulle tvinga att sina egna bromsvajrar och kåpor var tvungna att användas för att man skulle få använda motorn.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Tycker ändå att böterna låter bra, för OEM är det typ som att man skulle tillverka en motorcykel och ville ha suzuki motor, men suzuki skulle tvinga att sina egna bromsvajrar och kåpor var tvungna att användas för att man skulle få använda motorn.

Inte riktigt rättvis jämförelse.. Om du hade fått motorn gratis av Suzuki är jämförelsen mer rättvisande. Inte sagt att Google ska få göra hur de vill men jämförelsen haltar eftersom Google inte tar betalt för sin tjänst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ah, ok. Jag tänkte direkt att det var kört när det gnället dök upp första gången så jag försökte inte ens. Frågan är om det fortfarande kommer fungera framöver dock, eftersom BankID "hotar" med att börja kräva location (än så länge är det frivilligt). Men det blir förstås bara ett problem om den använder Google Play Services för location, det har jag ingen aning om.

Vi får väl se vad som händer om de börjar kräva det, då blir det att avinstallera och bara köra med den där dosan till datorn.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd

Snabba cash för EU att stämma google...

Permalänk
Inaktiv

Det är för liten straff. Ska bestraffas hårdare då vågar inga andra branschers missbruka och begå brott! För de kommer slå hårt mot verksamheten!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av birdman:

Alltid bra att det hålls koll på läget i branschen men vem förlorar på att ha Chrome förinstallerat i telefonen? Kanske 0,00001% av användarna, som tänker "INGEN BLOATWARE TACKK!!!!11!!1!!"

Hellre en app som är optimerat och säker, än en random sådant som Lars, 55, kommer att istället installera på sin "smart telefon" för att han såg en blinkande länk någonstans...

Det ända chrome och android är optimerade för är övervakning av användare. Att behöva tåla all google skit (liknande win10 som kräver att man tål all MS skit) bara för att kunna använda en app från playstore är knappast positivt.