Ny kylpasta till ett Vega 56?

Permalänk
Medlem

Ny kylpasta till ett Vega 56?

Är det lönt? Jag funderar på att sätta Arctic Silver 5 på mitt Gigabyte-kort.

Har ca 37 grader i idle och 85 när jag spelat länge. Jag ska inte överklocka, jag tänkte att fläktarna kanske inte går lika hårt under load om jag gör det här.

Permalänk
Medlem

Byta kylpasta kan definitivt sänka dina temperaturer så ja, jag tycker det är värt att prova

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Medlem

brukar bli några graders skillnad åt det positiva hållet. sällan några drastiska skillnader som ger några reella effekter på överklockning.

vill du du verkligen pressa ut de där sista megahertzen så absolut, prova byta då det kan ge några graders temperatursänkning men vänta dig inga under

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort det än för jag är lite orolig för thermal pads från fabriken. De kan gå sönder ibland när kylaren tas bort och jag vet inte om de går att ersätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Är det lönt? Jag funderar på att sätta Arctic Silver 5 på mitt Gigabyte-kort.

Har ca 37 grader i idle och 85 när jag spelat länge. Jag ska inte överklocka, jag tänkte att fläktarna kanske inte går lika hårt under load om jag gör det här.

Ska du få något riktigt resultat borde du testa liquid metal, fungerar dock inte på aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ska du få något riktigt resultat borde du testa liquid metal, fungerar dock inte på aluminium.

Är inte det väldigt volatilt och svårhanterat?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Du kan köpa nya pads till minnena och vrm sen köra Kryonaut på gpu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Är inte det väldigt volatilt och svårhanterat?

Applicerade nyss på mitt GTX 780, lätt att hantera, du måste bara se till att tryka extremt försiktigt på sprutan, om det inte kommer nått är det luft som måste ut 😋. Sänkte mina temps med runt 10 grader load.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Använd inte arctic silver 5 eftersom det är konduktivt och kan permanent skada din gpu ifall det läcker. Använde själv MX4 och temperaturen droppade med ca 12c på mitt 780 då den gamla kylpastan hade spruckit.

Permalänk
Medlem

Är ju jäkligt varmt ute nu så kanske är därför det går så varmt just nu?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

Använd inte arctic silver 5 eftersom det är konduktivt och kan permanent skada din gpu ifall det läcker. Använde själv MX4 och temperaturen droppade med ca 12c på mitt 780 då den gamla kylpastan hade spruckit.

Skräms inte. Arctic Silver 5 är inte ledande. Eller rättare sagt; Inte ledande på ett omedelbart destruktivt sätt. Har du riktig otur så kan det orsaka skada, men då får du nästan försöka kortsluta något.

Citat:

Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.

http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Skräms inte. Arctic Silver 5 är inte ledande. Eller rättare sagt; Inte ledande på ett omedelbart destruktivt sätt. Har du riktig otur så kan det orsaka skada, men då får du nästan försöka kortsluta något.

http://www.arcticsilver.com/as5.htm

De skriver ju även.
While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.

Nu minns jag inte exakt hur vega kretsen ser ut men det brukar ju vara nakna komponenter nära gpu.
Men har själv kört As5 på många kort med bra resultat så är man inte slarvig är det nog lugnt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De skriver ju även.
While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.

Nu minns jag inte exakt hur vega kretsen ser ut men det brukar ju vara nakna komponenter nära gpu.
Men har själv kört As5 på många kort med bra resultat så är man inte slarvig är det nog lugnt.

Det var det jag syftade på med att det inte nödvändigtvis är omedelbart destruktivt. Korsar du två ledande punkter eller signalvägar så kan det kortsluta om det vill sig illa. Men pastan är så pass icke-ledande att en hyffsad applicering inte bör orsaka problem. Om man däremot överapplicerar så det rinner ut på alla sidor av kärnan så blir det inte bra

Men AS5 är definitivt en av dom bättre vad gäller ickeledning (Säger inte att den är bäst på något vis).

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är inte det väldigt volatilt och svårhanterat?

Har aldrig använt själv, men vad jag läst och sett på tuben så ska man inte försöka spruta direkt där du vill ha det (med risken att en oväntad ejakulation hamnar på ställen det inte ska vara) utan trycka ut en droppe på valfritt objekt typ ett fat och sedan dutta med en tops dit du vill applicera det.

Tror det var LTT som skulle köra det i en laptop då de sprutade ut det i hela mobo.

Permalänk

Köp en ny mx-2 eller 4..

Kryonaut är med mkt bra..

Kommer droppa ca,2-5c om det inte är damm eller kylaren kapacitet som är maxad.

Änvänd inte liquid metal om du inte är erfaren!

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Har aldrig använt själv, men vad jag läst och sett på tuben så ska man inte försöka spruta direkt där du vill ha det (med risken att en oväntad ejakulation hamnar på ställen det inte ska vara) utan trycka ut en droppe på valfritt objekt typ ett fat och sedan dutta med en tops dit du vill applicera det.

Tror det var LTT som skulle köra det i en laptop då de sprutade ut det i hela mobo.

Så klart att LTT skulle göra det. Rinner det liksom inte ut på sidan, bredvid kärnan, när man ställer den upp. Håller ytspänningen kvar det där. Det verkar ju fungera, men alla dessa funderingar gör att jag inte känner mig alls trygg med det :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kört med Liquid metall på flertalet kort och cpu:er.
Finns det några banor som är nära kärnan brukar jag lägga lite nagellack som extra skydd.
Kan tillägga att varje gång jag bytt kylare efteråt så har ingen någonsin läckt ut på sidorna.
De som lyckas med det måste tagit sjukt mycket. 1 liten droppe som man drar ut på hela kärnan/ihs räcker.
Man behöver mycket mer vanlig pasta för att täcka samma område.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Bara en fåne lägger på Liquid metal direkt från sprutan.

Till OP.

Det är oftast inte din nya pasta som gör att du får lägre temp.
Det är att pastan från fabrik ofta är i ett tjockt lager och bättre återmontering av din kylare som gör att du får lägre temps.
Så ta du en billig icke ledande pasta och kör så det ryker.

Eller gör som många föreslår och lägg massor med pengar och minska dina temps med upp till whopping 5c.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam

@nukethenick: Jag har inte brytt mig om att göra det, har en Vega 64.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |