Koppla bort telias standardrouter och in med ny?

Permalänk
Medlem

Koppla bort telias standardrouter och in med ny?

Hej!

Köpte mig en liten pjäs, eller rättare sagt en ASUS AC-RT 5300 router.
Köpte den för att jag vill ha en starkare signal som räcker längre i huset.
I dagsläget har jag telias standardrouter som är en Thompson Technicolor av något slag.

Jag har Telias ADSL 10 mbit via telejacket då jag bor ute i skogen, får dock bara ut 5mbit eftersom stationen ligger en bra bit bort.
Min fråga är ifall jag på något sätt kan strunta i telias router och köra enbart på min ASUS, så att jag slipper ha 2 stycken modem/routrar inkopplade?

Mvh Andreas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av messijah:

Hej!

Köpte mig en liten pjäs, eller rättare sagt en ASUS AC-RT 5300 router.
Köpte den för att jag vill ha en starkare signal som räcker längre i huset.
I dagsläget har jag telias standardrouter som är en Thompson Technicolor av något slag.

Jag har Telias ADSL 10 mbit via telejacket då jag bor ute i skogen, får dock bara ut 5mbit eftersom stationen ligger en bra bit bort.
Min fråga är ifall jag på något sätt kan strunta i telias router och köra enbart på min ASUS, så att jag slipper ha 2 stycken modem/routrar inkopplade?

Mvh Andreas

Du har köp fel pryl om det är wifitäckningen du ska förbättra,det du behöver är accesspunkter.
hursomhelst ska smarten bryggas för då agerar den endast modem, hur det görs beror på modell men endera görs det av kundtjänst elelr så gör du det själv och vet du inte hur så vet kundtjänst så ringa Telias kundtjänst eller skaffa accesspunkter. (tex Ubiquiti https://www.dustin.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Telias utrustning är en "all in one", d.v.s. ADSL-modem, router och trådlös accesspunkt.
Du kommer alltid behöva ett ADSL modem.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Okej det var ju trist då tanken var att jag skule få starkare signal i kåken samt en stabilare täckning. Stabilare blir det ju men trist att inte signalen räcker längre. Men jag får skaffa accesspunkter istället som du säger och stärka signalen med istället så får denna agera stabil modersrouter.

Är det något speciellt jag bör tänka på när jag skaffar accesspunkter, så att de också klarar av de olika sakerna som routern stödjer? Känns lite som en djungel detta

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av messijah:

@mrqaffe: Okej det var ju trist då tanken var att jag skule få starkare signal i kåken samt en stabilare täckning. Stabilare blir det ju men trist att inte signalen räcker längre. Men jag får skaffa accesspunkter istället som du säger och stärka signalen med istället så får denna agera stabil modersrouter.

Är det något speciellt jag bör tänka på när jag skaffar accesspunkter, så att de också klarar av de olika sakerna som routern stödjer? Känns lite som en djungel detta

Man vill helst inte att en AP ska klara samma saker som routern De vore ganska meningslösa i så fall, en AP är en länk mellan ethernet och wifi och ska inte hålla på med annat för det är då det oftast blir problem.
Ett generellt fel många gör är att de tänker att lång räckvidd är bra men räckvidden bör vara så kort som möjligt för då ökar möjligheten till höga hastigheter, ska man täcka en stor area bör man ha flera APs i stället, räckvidd är alltså omvänt proportionell mot hastighet, äkar den ena sjunker den andra.
Anslut också allt som går att anslutas via kabel via kabel och stäng av wifi som inte måste vara igång o,m du jagar prestanda för ju mindre wifiklienter desto högre prestanda på det som tvunget måste använda wifi.
Du bör alltså dra så mycket kabel som det går, ansluta det mesta via kabel och komplettera med en eller flera aps där du tvunget måste använda wifi, Ubiquitis APs säljs tex i 3 och 5 pack vilket kan vara bra om man ska täcka in ett större hus med mer än en våning på ett bra sätt.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494076-ubiquiti-unifi

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Flesta routerar kan ställas i AP läge. Alternativt kan du ändra subnätet ifall din Asus kör på samma som Telias så lirar dubbelnaten "ok".

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Okej tack så mycket för dina svar.
Om jag fattar det rätt då så bör jag skaffa liknande produkter som du länkade, och placera ut i huset för att få bättre mottagning. Är det här märket som du länkar kompatibelt med ASUS på något sätt? Tänker främst på deras AiMesh på något sätt eller kommer de att funka likadant ändå?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av messijah:

@mrqaffe: Okej tack så mycket för dina svar.
Om jag fattar det rätt då så bör jag skaffa liknande produkter som du länkade, och placera ut i huset för att få bättre mottagning. Är det här märket som du länkar kompatibelt med ASUS på något sätt? Tänker främst på deras AiMesh på något sätt eller kommer de att funka likadant ändå?

Mesh är ett prestandamässigt uselt alternativ till kabel för de som är för lata för att dra kabel, kabel är alltid bäst och man bör sträva efter en fast förbindelse i stället för trådlöst så långt det går.
Man får definiera kompatibilitet bättre/mer specifikt för produkterna följer vissa standarder men det finns även modellspecifika funktioner så när det handlar om en definierad standard så kan man blanda hur som helst men är det nån märkesspecifik funktion så är den troligen inkompatibel så den inte fungerar i hop med andra tillverkare, att koppla in accesspunkter är standardiserat men man får inte meshfunktioner av en accesspunkt men den går att koppla in i ett meshnät men ger då vanliga accesspunktsfunktioner.
Mesh är en sorts blandning av trådlösa bryggor och accesspunkter i samma enhet samtidigt och den tekniken är väldigt färsk och omogen och man bör inte blanda tillverkare om deet är just meshfunktionen man är ute efter, man bör dock tänka på att mesh är trådlöst så det påverkas även det av vad dina grannar gör i etern, en kabel påverkas inte alls på samma sätt utan levererar stabilt samma prestanda hela tiden oavsett eterförhållandena.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Okej tack, så utifrån vad jag ligger inne med nu, hur kan jag enklast få internet till mitt gästhus? Gästhuset ligger 20 meter från mitt vanliga boende. Som jag nämnt innan så har jag nu en ASUS AC-RT 5300 som jag kopplat in. Jag har ett fönster i mitt hus som ligger närmast gästhuset, jag kanske kan koppla in en extender av något slag där och sedan en mottagare i gästhuset som fångar upp signalen och stärker den på nytt? För 15 år sedan tyckte jag inte nätverk var några problem men nu känns det som en djungel, men då var det en switch som gällde så funkade allt sen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av messijah:

@mrqaffe: Okej tack, så utifrån vad jag ligger inne med nu, hur kan jag enklast få internet till mitt gästhus? Gästhuset ligger 20 meter från mitt vanliga boende. Som jag nämnt innan så har jag nu en ASUS AC-RT 5300 som jag kopplat in. Jag har ett fönster i mitt hus som ligger närmast gästhuset, jag kanske kan koppla in en extender av något slag där och sedan en mottagare i gästhuset som fångar upp signalen och stärker den på nytt? För 15 år sedan tyckte jag inte nätverk var några problem men nu känns det som en djungel, men då var det en switch som gällde så funkade allt sen.

En brygga mellan husen är oftast det enklaste om man vill ha en stabil förbindelse, man skaffar 2 accesspunkter som tål att sitta utomhus och konfar så de bildar en brygga, man kan med fördel välja PAs som har riktantenner för då blir de mindre käönsliga för störningar och det är ju bara dumt om de har rundstrålande antenner när de ska länka ihop 2 fasta punkter. ett par Ubiquiti Nanostyation Loco borde funka utmärkt för att ersätta kabelinstallation mellan husen och ge en mycket bättre länk än om du försöker använda "inomhusgrejjer" https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco...
Det finns också en nyare 802.11ac version men Duatin är rätt dyra på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.