Problem med butik som listar produkter med felaktiga priser vilket i sin tur triggar bevakningar på Prisjakt

Permalänk
Medlem

Problem med butik som listar produkter med felaktiga priser vilket i sin tur triggar bevakningar på Prisjakt

Jag använder mig mycket av bevakningar på prisjakt, en smidig funktion som låter mig plocka bra erbjudanden då och då. På senaste tiden har dock företaget Datapryl.se listat en stor mängd produkter på prisjakt till en fjärdedel av vad de kostat hos andra butiker. Ibland anger Datapryl ett falskt pris på prisjakt, ibland är det samma i deras webbshop. Oavsett så har de knappast möjlighet att sälja produkterna till dessa priser. Det har i veckan bland annat rört sig om datorer värda 10 000+ som "sålts" för 2500, men det har pågått i månader.

Detta hade för mig varit helt lugnt om man kunde svartlista en hel butik på något vis men jag har inte kunnat hitta någon sådan funktion. Jag är säkert på att några här måste hamnat i liknande sits och tänkte höra hur/om ni löst detta.

Permalänk
Medlem

Detta bryter sannolikt mot Prisjakts regler. Anmäl det så kanske butiken svartlistas av prisjakt själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta bryter sannolikt mot Prisjakts regler. Anmäl det så kanske butiken svartlistas av prisjakt själva.

Jag har vid två tillfällen påpekat problemen via omdömen på prisjakts butikssida. En gång för två månader sedan och en gång i helgen. Vid båda tillfällena har omdömena tagits bort (tillsammans med andras som påpekat samma sak). Första gången fick jag ett mail, där jag informerades att omdömet tagits bort, utan förklaring och sedan en hänvisning till deras regler kring omdömesgivande. Andra gången var jag mycket noga med sakligheten och att följa reglerna (anser att jag gjorde detta första gången med) och gav exempel på produkter som de visade felaktiga priser på. Fick inget mail denna gång utan omdömet var idag borta tillsammans med andra liknande omdömen från andra igen.

Skickade just ett mail till prisjakt support där jag bad dem att svara på hur de ser på saken.

Hoppas på en bra lösning snart för detta är synd på en annars så bra tjänst som prisakt faktiskt är.

Permalänk
Medlem

Det är stora kostnader att listas på prisjakt om man betalar för att få direktklick till produktsidan. Har svårt att tro något mindre företag medvetet sätter felaktiga priser för hamna högst upp på prisjakt. Om man som butik tänker medvetet göra detta så är det heller inte lät. Som butik får man aldrig veta när prisjakt uppdaterar sin sida med priser. Det görs slumpmässigt under visst antal gånger per dag.

Då jag arbetade på ett mindre företag som listades på prisjakt. Uppstod fel att priset var billigare på prisjakt än det faktiska priset i butiken. Så fick man informationen av prisjakt något hade blivit fel. Men man blev ändå debiterad för dessa klick som vid första syn uppfattas som clickbait för besökare. Som butik fick man betala för något man inte kunde rå för. Samt lägga ned resurser för besvara arga mejl/samtal. Sedan var folk snabba med bottenbetyg pga detta. Om du märker en butik listar priserna helt fel och dåliga omdömen haglar in pga detta. Då kommer dessa omdömen tas bort senare då butiken kontaktar prisjakt. Eftersom felet inte ligger hos butiken så tar Prisjakt bort dessa omdömen.

Detta inträffa ju till och från på produkter. Skulle vi däremot konstant haft felaktiga priser som listas så hade vi direkt fört dialog med supporten (som dessvärre är horribelt dåligt) för lösa problemet. Då det måste bli något galet med prisfilerna och länkarna.

Sedan är det uppenbara felaktiga priser där butiken listar grafikkort för 1000kr som normalt kostar 10 000kr brukar bero pga felaktiga prisfiler hos distributörer. Till och från ser man mindre butiker alla visa galet låga priser och det tyder på att man bara läser in prisfilerna. Då det skulle krävas stora resurser för manuellt gå igenom allt. Sedan kan man ju tycka att det "bara" är programmera så det finns en funktion som triggar om det sker onormal prisjustering av en produkt.

Permalänk
Medlem

Det du skulle kunna göra är att i dina bevakningar antingen lägga till att bevakningen bara ska gälla för butiker du gillar alternativt att den bara ska gälla för butiker med minst ett visst antal stjärnor i betyg. Lägger du minst 7 stjärnor så borde rimligtvis datapryl inte trigga dina bevakningar eftersom dom i skrivande stund ligger på 6.71. Dom flesta mer seriösa butikerna borde ligga över 7 kan jag tycka.

Skulle dock gärna se en svartlistningsfunktion på prisjakt så man kan välja bort butiker man av olika anledningar inte vill handla ifrån. Helst ska dessa filtreras bort helt från sidan då så man slipper alla skumma butiker som alltid ligger med och förvrängar lägstapriserna på produkterna....

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se