Permalänk
Medlem

Klickiga tangentborg

Hej alla experter,
när jag var en ung pojk på det glada 80-talet så hade jag (far min) en dator som hade ett IBM tangentbord som klickade när man tryckte ner tangenterna. Mycket tillfredsställande och användarvänligt. Är det detta som kallas "mekaniskt tangentbord", eller är det något speciellt med brytarna som gör att dom låter? Funderar nämligen på att införskaffa ett nytt och skulle gärna ha något liknande.

Tack!

Permalänk
Medlem

Det är precis det. Här är en bra guide:
#12165564

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Ja, blå brytare är nog närmast.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

@Gurk har redan länkat till det jag tänkte föreslå också.
Det är väl antaligen IBM Bucklingspring brytare (som finns med i länkade guiden) som du beskriver specifikt. Lite svårt att få tag i nya grejer om man vill ha svensk tangentbordslayout och inte vill bygga själv.
Som @Json_81 är inne på så ger väl blå cherry-brytare mest lik känsla om man vill göra det lite enklare för sig. Utbudet av tangentbord med dessa brytare är nämligen ganska bra även för tangentbord med svensk/nordisk layout.

Fast ja, vill man verkligen ha den exakta nostalgiska känslan så går det ju att få tag i originaltangentbord från exempelvis IBM på begagnatmarknaden ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast för snabba och bra svar!

Permalänk
99:e percentilen

Notera att moderna mekaniska tangentbord använder andra brytare än de klassiska buckling spring du refererar till. Vanligast är väl fortfarande Cherry MX, men det finns även brytare från Kailh, Razer och säkert några andra.

Jag har inte provat alla mekaniska brytare, men åtminstone Cherry MX Blue tycker jag inte är så väldigt lika buckling spring. Skillnaden mot svampiga gummitangentbord är dock naturligtvis milsvid i jämförelse.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl antaligen IBM Bucklingspring brytare (som finns med i länkade guiden) som du beskriver specifikt. Lite svårt att få tag i nya grejer om man vill ha svensk tangentbordslayout och inte vill bygga själv.

Unicomp tillverkar fortfarande nya Model M, inklusive med svensk layout (se Custom Keyboard, layouten heter lite förvirrande "Finland Sweden").