Permalänk
Medlem

Hjälp mig köpa en GPS till bilen

First things first, råd om att använda telefonen vill jag vänligen men bestämt be er att hålla er för er själva.
Jag vet att det finns balla gratis-appar, men det är jag inte intresserad av.

Nå. Jag har alltså vissa önskemål på en navigator i bilen. Den ska tex auto-starta när bilen får tändning, och därmed starta en överblickskarta. (vilket är varför mobilen går bort, den får stanna i fickan)

Jag har bla. tittat på Garmin DriveAssist 51LMT-D samt 50LMT-D. Den har inbyggd Dash-Cam vilket kan vara rätt nice. Eller om man ska skippa DashCam och gå ett snäpp upp i storlek till 61LMT-D?
Man kan även ansluta backkamera eller BabyCam, det sistnämda är särskilt intressant då en bebis väntas ankomma i mitten på Juli, och denne kommer sitta bakom förarstolen.

Eftersom man ska titta på kartan är det såklart skönt med mjuka rörelse, specielt när man kör i mörker kan jag tänka mig.
Och i denna video på YouTube verka TomTom vara betydligt mjukare än Garmin. Jag har därför spanat på en enklare modell från TomTom.

Vad föredrar ni TomTom eller Garmin? Garmin har kamera samt BabyCam, TomTom är lätt att uppdatera (hur ofta man nu gör det).
Imo har Garmin snyggare design, både yttre samt UI.

Budget? Ingen särskild.

Några tips?

Permalänk
Medlem

om det bara är därför du väljer bort telefonen så är det dumt, det går nämligen göra så telefonen automatiskt startar överblickskarta när du startar bilen

Men nu ville du inte tala telefon utan en dedikerad gps, fråga, du har inte funderat på att byta stereon till en med inbyggd gps och backkamera? finns billiga som fungerar bra från landet som gör allt. Tänker att skulle jag göra som du och eftermontera gps skulle jag nog gått på en sådan lösning i stället.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

om det bara är därför du väljer bort telefonen så är det dumt, det går nämligen göra så telefonen automatiskt startar överblickskarta när du startar bilen

Men nu ville du inte tala telefon utan en dedikerad gps, fråga, du har inte funderat på att byta stereon till en med inbyggd gps och backkamera? finns billiga som fungerar bra från landet som gör allt. Tänker att skulle jag göra som du och eftermontera gps skulle jag nog gått på en sådan lösning i stället.

Jo jag vet, det finns massor med GPS-appar till telefonen. Men så ska man ha en hållare till den i bilen, med det stora i-lands problemet att man har ett i-och-ur moment varje gång man kör bilen. Eller man ska kolla en sak i telefonen så har man inte kartan uppe längre.
Därav får det helt enkelt bli separata enheter!

Jag har en ny bil från 2017 med modellanpassad stereo, så eftermarknads stereo går bort. Har dessutom provat sådan i en annan bil, GPSen för mig inte i smaken.
Nästa fråga blir väl original nav från VolksWagen? Nej till det med. Provade den, inte impad! Så dröjer det ett par år och kostar det tusenlappar att uppgradera kartan om det ens stöds fortfarande.

Permalänk
Medlem

Har du en ny bil från 2017 har den väl CarPlay och Mirrorlink.. bara att lösa laddning av mobilen så är du hemma med original navigering, iallafall i iOS (ingen aning vilket skräp dom andra skeppas med). En VW från -17 bör du kunna hitta eftermarknad Qi laddare åt ifall det inte finns som original.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har en Passat -16 och kör med Waze via Android Auto, funkar kanon och kan dessutom i senaste versionen använda telefonen samtidigt som den är kopplad till stereon om man nu skulle vilja det.. Jag tycker det är en bättre lösning eftersom man slipper ha ytterligare en skärm hängandes i rutan.
Vet att det inte är vad du är ute efter, men är bara min åsikt.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

Det är inte tänkt att du ska sitta och titta på skärmen när du kör utan då ska du lyssna efter hur du ska köra. Annars blir du en trafikfara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det är inte tänkt att du ska sitta och titta på skärmen när du kör utan då ska du lyssna efter hur du ska köra. Annars blir du en trafikfara.

Klart man kan kolla på skärmen ibland är ju inte värre än att kolla backspeglarna eller hastighetsmätaren. Men du ska ju kolla snabbt inte sitta och studera geografin. Gpser brukar även vara ganska låsta medan de känner att enheten rör på sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är ju att köra android auto och ha en gammal/budget telefon i armstödet kopplad till android auto. Stoppa in ett tvillingkort till ditt abonnemang så har du allt kopplat hela tiden.

Du håller din karta uppdaterad automatiskt då google fixar det och den startar automatiskt när du startar bilen. Finns även spotify och röststyrning.
Voila!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det är inte tänkt att du ska sitta och titta på skärmen när du kör utan då ska du lyssna efter hur du ska köra. Annars blir du en trafikfara.

Man sitter inte och tittar på en GPS, man blickar på den då och då.

Lyssna bara.

Lol.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ett annat tips är ju att köra android auto och ha en gammal/budget telefon i armstödet kopplad till android auto. Stoppa in ett tvillingkort till ditt abonnemang så har du allt kopplat hela tiden.

Du håller din karta uppdaterad automatiskt då google fixar det och den startar automatiskt när du startar bilen. Finns även spotify och röststyrning.
Voila!

tänkte just skriva nått sådant sen är det fint med en extra telefon om något händer den vanliga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vilken bil har du? Diskret GPS är inte så jäkla snyggt. Hellre att man sätter i en dubbeldin stereo med navi.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Har du en ny bil från 2017 har den väl CarPlay och Mirrorlink.. bara att lösa laddning av mobilen så är du hemma med original navigering, iallafall i iOS (ingen aning vilket skräp dom andra skeppas med). En VW från -17 bör du kunna hitta eftermarknad Qi laddare åt ifall det inte finns som original.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AcidStorm:

Har en Passat -16 och kör med Waze via Android Auto, funkar kanon och kan dessutom i senaste versionen använda telefonen samtidigt som den är kopplad till stereon om man nu skulle vilja det.. Jag tycker det är en bättre lösning eftersom man slipper ha ytterligare en skärm hängandes i rutan.
Vet att det inte är vad du är ute efter, men är bara min åsikt.

Skrivet av SunQ:

Ett annat tips är ju att köra android auto och ha en gammal/budget telefon i armstödet kopplad till android auto. Stoppa in ett tvillingkort till ditt abonnemang så har du allt kopplat hela tiden.

Du håller din karta uppdaterad automatiskt då google fixar det och den startar automatiskt när du startar bilen. Finns även spotify och röststyrning.
Voila!

Skrivet av Aka_The_Barf:

tänkte just skriva nått sådant sen är det fint med en extra telefon om något händer den vanliga.

Efter mycket grupptryck känner jag att jag får ge efter och ge AndroidAuto en chans! Jag har ju faktisk en Redmi 4 liggande som skulle kunna designers till frugans bil.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en TomTom 610LTM, här är uppföljaren https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396517. Livstid med fria kartuppdateringar. Dock var ditt exempel sjysst med en inbyggd kamera men det har jag separat i bilen

Det är bekvämt med något som automatiskt startar när man startar bilen och med röstassistans. Den fungerar rätt så bra men fattar trögt ibland Den har även livetrafik som hämtas genom blåtand från en app i mobilen.

Edit: Ser nu att den nya även kan läsa upp SMS från mobilen, man blir nästan sugen att uppgradera

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ett annat tips är ju att köra android auto och ha en gammal/budget telefon i armstödet kopplad till android auto. Stoppa in ett tvillingkort till ditt abonnemang så har du allt kopplat hela tiden.

Du håller din karta uppdaterad automatiskt då google fixar det och den startar automatiskt när du startar bilen. Finns även spotify och röststyrning.
Voila!

This.

Nu har jag en ganska gammal bil så har tänkt köpa en kina tablet för 1000kr och montera i mittkonsollen och köra AndroidAuto.