Fiber med hastighetsbegränsning? (Stångåstaden / Utsikt)

Permalänk
Medlem

Fiber med hastighetsbegränsning? (Stångåstaden / Utsikt)

Hej!

Skall flytta till ny lägenhet i nästa vecka, så beställde bredband ifrån Bahnhof i förra veckan 500/100. I måndags återkom dem om att dem inte kunde leverera mer än 250 Mbit till min nya adress, pg.a begränsningar i nätet. Wtf?

ALLA leverantörers hemsidor erbjuder upp till 1 Gbit till den adressen, och alla säger att det inte skall vara något problem att få ut detta. Förstod ingenting så kontaktade Utsikt som äger stadsnätet, som till en början också sade att det inte fanns någon begränsning. Men efter mycket påstridande ifrån min sida och egna efterforskningar så kom det fram att den delen av deras nät som ligger i "Stångåstadsnätet" max klarar 250 Mbit.

Så kollade då på Utsikt.se's hemsida för att se vad dem sa att jag kunde få till adressen... 100/100 var svaret... Rörigt? Jo tack..

Aldrig hört talas om detta förut?
Någon som vet hur tusan det ligger till?
Någon som bor inom stångåstaden som vet?

Förvirrad... :s

Permalänk
Medlem

Förvirrad? Du har ju fått svar på tal av nätleverantören.

Du får gott ta det du kan och hoppas på att dom uppgraderar näten i framtiden.

Permalänk
Medlem

Gamla switchar som bara stödjer gig troligtvis. Om inte det kan det vara konvertern I bostäderna som bara klarar 100

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Du får jätte gärna köpa enterprise routrar och switchar som Bahnof kan använda i ditt område så att du kan få högre hastighet.

Permalänk
Medlem

Värst vilken dryg attityd det var här då!

Jag undrade bara eftersom jag aldrig hört talas om ett fiber-stadsnät med begränsad hastighet förut, och eftersom det är olika svar på olika ställen, inte ens ägaren av nätet är ju säker på vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Värst vilken dryg attityd det var här då!

Jag undrade bara eftersom jag aldrig hört talas om ett fiber-stadsnät med begränsad hastighet förut, och eftersom det är olika svar på olika ställen, inte ens ägaren av nätet är ju säker på vad som gäller.

Troligen beror det som sagt på gammal eller åtminstone underdimensionerad infrastruktur i den delen av nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Troligtvis underdimensionerat nät, av äldre modell. Bättre än att de får missnöjda kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nått lurt är det faktiskt.
Bredbandsbolaget ägde detta nät innan Utsikt tog över det, och då var det minsann inga problem med högre hastigheter.
Har kvar mitt abonnemang från den tiden (250 mbit) och ångrar att jag inte uppgraderade till 500 innan dom bytte till Utsikt.

Visa signatur

[ASUS Maximus X Hero] [i7-8700k] [32GB DDR4-3200] [RTX3080]
[Amiga 1200] [Blizzard 1230 MK IV+FPU@50mhz 64MB] [Indivision AGA MK2cr] [32GB HDD] [PCMCIA WLAN] [OS3.9]

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken. Vad behöver ni mera fart till? Har suttit på 100/100 lina i snart tio år och kommer inte på vad jag skulle behöva ha mera fart till. Vi sitter två personer och kollar 4K på var sitt håll, surfar samtidigt och känner inte att det bromsar direkt.
Är det så att det går sakta någonstans, så är det ofta andra änden, eller på vägen.
Jag har själv möjlighet att höja farten, men priset sticker oproportionerligt till hastigheten. Funderat flera gånger på om jag behöver. Skulle jag komma på nått så skulle jag höja.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!