Microsoft vägrar reklamation av sprucken skärm på Surface Book 2

Permalänk
Medlem

Microsoft vägrar reklamation av sprucken skärm på Surface Book 2

Hej!

I mitten av maj köpte jag en Surface Book 2 /15"/ i716GB/512GB för att använda i mitt jobb. Prislappen landade på ganska exakt 35000.
Efter uppackning har den aldrig transporterats någonstans, aldrig tappats, alltid behandlats försiktigt.

Jag satt för några veckor sedan och jobbade utomhus med datorn som tablet. Det var en av de varma dagarna, men jag satt i skuggan.
När jag jobbat klart tog jag in plattan, kopplade ihop den med med resten av datorn och stängde locket/plattan.
Nästa morgon när jag öppnade datorn var skärmen sprucken med fina sprickor som utgår från överkanten, vid kameran.
Efter att ha googlat runt lite inser jag att jag inte precis är ensam om att ha råkat ut för att skärmen spruckit på precis samma ställe, helt utan någon felanvändning. (Se länkarna nedanför)

Jag tycker det står utom tvivel att en del skärmar, däribland min, lider av någon sorts tillverkningsfel som gör att de spricker utan yttre påverkan. Jag ville därför reklamera köpet.

Det visar sig då att detta inte är möjligt. MS kundtjänst anser att allt som har med sprickor i skärmen är användarfel och inget som kan reklameras. Vad jag erbjuds är att köpa en ny dator för reducerad pris!

Detta är absolut det sämsta affärsmässiga beteende jag har varit med om, både från mitt kundperspektiv och från ett MS-goodwill/badwill-perspektiv!

Jag har alltså haft en dator för 35000 i en månad, kan visa på att den har ett tillverkningsfel, och måste ändå köpa en ny för egna pengar!

Det naturliga steget i det här läget hade varit att göra en anmälan till allmänna reklamationsnämnden. Det kan jag dock inte eftersom datorn är köpt för att användas i mitt jobb, och ARN handhar bara ärenden om varor som köpts för privat bruk.

Någon försäkring då? Nej, just i Sverige erbjuder inte MS sin försäkring Microsoft Complete som annars hade hjälpt.

Har ni någon idé hur jag ska göra? Jag tror att om denna fråga hamnar hos någon lite högre upp i hierarkin än supportpersonal som bara har att följa sina instruktioner, så kommer saken kunna redas ut.

Referenser:
1. Reddit-tråd "Surface Book 2 Screen Crack" https://www.reddit.com/r/Surface/comments/7wcwi9/surface_book...
2. Youtube-video "SurfaceBook screen can crack from closing the lid" https://www.youtube.com/watch?v=HiKUwl_iLDI
3. Reddit-tråd "Surface Book screen just cracked right before my eyes. Heat?" https://www.reddit.com/r/Surface/comments/640jux/surface_book...
3.1 Bild från tråden ovan som är lik min https://imgur.com/VM7meVj
4. Ännu en Reddit-tråd "screen cracking from temperature?" https://www.reddit.com/r/Surface/comments/5c0zh2/screen_crack...
5. ... Och en till: "My Surface Book screen cracked today" https://www.reddit.com/r/Surface/comments/450fkp/my_surface_b...
5.1 Bild från tråden ovan som liknar min väldigt mycket http://i.imgur.com/ajtCzTa.jpg

Permalänk
Medlem

Den sista bilden du länkade var det ju rejäla sprickor på!
Du kan inte lägga upp en bild på din skärm så man vet vad man ska förhålla sig till när man läser om de andra som råkat ut för liknande?

Permalänk
Inaktiv

Företaget har kanske en försäkring, visst höga självrisker, men troligen lägre än 35 000kr.

Annars är det att organisera er som drabbas, jag misstänker att många andra drabbade redan har försökt med allt rimligt.

Permalänk
Medlem

Tack för varningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Den sista bilden du länkade var det ju rejäla sprickor på!
Du kan inte lägga upp en bild på din skärm så man vet vad man ska förhålla sig till när man läser om de andra som råkat ut för liknande?

Here goes:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Företaget har kanske en försäkring, visst höga självrisker, men troligen lägre än 35 000kr.

Annars är det att organisera er som drabbas, jag misstänker att många andra drabbade redan har försökt med allt rimligt.

Jo, om man ser till Reddit-trådarna så tycks det inte finnas en samlad hållning från MS, antagligen handlar det om vem man kommer ikontakt med på MS. I de flesta fall verkar inte MS ge med sig, men i första Reddit-tråden säger användaren sui22:

"As an update to my issue:
I chatted with an MS Tech Support person, they told me to call MS Store help, to schedule an exchange.
So i called them, illustrated my problem and they told me no problem, mail it to us,
we will have a look at it and we will send you a new one if everything checks out.
Fast forward to one week later, sent my SB2 in, 2 days later received an email:
We have received you exchange unit and confirm that everything is in good condition
and your exchange is on the way. One day later, typing this on my brand new SB2."

Och bara för att rätt ska vara rätt: Det är ett starkt reducerad pris man får köpa en ny för, ca 6000 kr.

Permalänk
Skrivet av jowejowe:

Och bara för att rätt ska vara rätt: Det är ett starkt reducerad pris man får köpa en ny för, ca 6000 kr.

Oh självrisk på diverse försäkringar brukar väl vara runt 5000kr?

Jag förstår att MS inte vill godkänna det, för vad du än säger, att du inte gjort något, hur ska dom veta det?
En som har tappat sin, skulle säkert kunna säga samma sak

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Du säger att du köpte datorn för ca 1 månad sedan? Jag tror inte att DU behöver bevisa att felet är ditt inom de första tre månaderna utan att bevisbördan läggs på företaget. Annars måste du bevisa att felet inte är ditt utan ett så kallat ursprungligt fel (fabriksfel).

Kan du gräva fram flera exempel på liknande skador så bör du kunna skicka in dessa och använda dem som "bevismaterial". Oavsett vilket så finns där en garanti på produkten (om den är köpt i Sverige). Jag har svårt att se att företaget kan neka reparation inom garantitiden även om du har orsakat felet.

Som du har läst så är detta inte ett okänt problem. Att du har exakt samma problem som människor i helt skilda delar av världen borde vara ett bevis för fabriksfel. Om inte kundtjänst vill hjälpa dig så eskalera ärendet till deras chef.

Konsumentköpslagen ska följas av alla företag som säljer till/i sverige.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Hoppas att det löser sig för dig!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Jag förstår att MS inte vill godkänna det, för vad du än säger, att du inte gjort något, hur ska dom veta det?
En som har tappat sin, skulle säkert kunna säga samma sak

Jovisst är det så, men

  • Sprickorna liknar väldigt mycket sprickor som andra rapporterat om, till exempel i länkarna i ursprungsposten

  • Man erbjuder inte någon försäkring i Sverige, så som kund har man ingen chans att "göra rätt"

  • Kostnaden för att gå med på reklamation av en sådan här premiumprodukt lär vara lägre än än kostnaden av den badwill som nu uppkommer. (Så vida inte det finns en uppsjö av fuskreklamationer förstås, men så tror jag knappast är läget)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Du säger att du köpte datorn för ca 1 månad sedan? Jag tror inte att DU behöver bevisa att felet är ditt inom de första tre månaderna utan att bevisbördan läggs på företaget. Annars måste du bevisa att felet inte är ditt utan ett så kallat ursprungligt fel (fabriksfel).

Kan du gräva fram flera exempel på liknande skador så bör du kunna skicka in dessa och använda dem som "bevismaterial". Oavsett vilket så finns där en garanti på produkten (om den är köpt i Sverige). Jag har svårt att se att företaget kan neka reparation inom garantitiden även om du har orsakat felet.

Rätta mig om jag har fel (ingen blir gladare än jag ...), men den omvända bevisbördan gäller tyvärr bara privatpersoner. I mitt fall används datorn i mitt jobb och är inköpt genom ett kundkonto på Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jowejowe:

Rätta mig om jag har fel (ingen blir gladare än jag ...), men den omvända bevisbördan gäller tyvärr bara privatpersoner. I mitt fall används datorn i mitt jobb och är inköpt genom ett kundkonto på Webhallen.

Det vet jag faktiskt inte... Men du kan testa att trycka på just den frågan.

Har du testat att vända dig direkt till Webhallen?
Och köpte du varan skattefritt från webhallen eller tänker du dra av kostnaden vid deklarationen? Tänker bara att du inte ska råka sätta dig i en dum sits iom att det är företagets produkt

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jowejowe:

Rätta mig om jag har fel (ingen blir gladare än jag ...), men den omvända bevisbördan gäller tyvärr bara privatpersoner. I mitt fall används datorn i mitt jobb och är inköpt genom ett kundkonto på Webhallen.

Du ska väl ändå vända dig till Webhallen direkt? Bara hänvisa till att andra har haft samma problem och att det är ett tillverkningsfel.

Om webhallen inte ger med sig så är det tyvärr bara en stämning som återstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Du ska väl ändå vända dig till Webhallen direkt? Bara hänvisa till att andra har haft samma problem och att det är ett tillverkningsfel.

Om webhallen inte ger med sig så är det tyvärr bara en stämning som återstår.

Jo, vi har varit i kontakt med Webhallen. Reklamationsförsöket gjordes genom dem, men deras ståndpunkt är bara att de inte kan göra mer än just hjälpa till med det praktiska.

Vore i och för sig spännande att stämma Microsoft, men ... nä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jowejowe:

Jo, vi har varit i kontakt med Webhallen. Reklamationsförsöket gjordes genom dem, men deras ståndpunkt är bara att de inte kan göra mer än just hjälpa till med det praktiska.

Vore i och för sig spännande att stämma Microsoft, men ... nä.

Vänta lite, är den inte köpt via företag?

Isf kan du inte använda reklamationsrätten, det är köplagen som gäller i det läget, så står den på din firma med firmanamnet eller om den är inlagd i köpen under företaget osv och köpt så är det tyvärr inte bara att nyttja det rakt av
Här finns det rätt bra förklarat, dock ser ju varje fall olika ut men här är iaf en riktlinje

https://lawline.se/answers/14433

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jowejowe:

Och bara för att rätt ska vara rätt: Det är ett starkt reducerad pris man får köpa en ny för, ca 6000 kr.

6000kr för en ny värd 35 000kr?
Din trasiga är väl värd mer än 6000kr, men för 3000kr borde den vara lättsåld och då blev det en förlust på 3000kr.

Jag ser det som en slags försäkring de har med hög självrisk, du kan ligga på och försöka få det på garantin. Men om andra ej har lyckas så får du nog ta det erbjudandet. Sedan är det tråkigt det hände.

*edit*
Angående trycka på så är det föröka det vanliga alla kanaler och gå ihop flera. Att själv anlita en jurist för runt 2000kr/h att försöka driva ett civilrättsligt ärende emot Microsoft är hopplöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Vänta lite, är den inte köpt via företag?

Isf kan du inte använda reklamationsrätten, det är köplagen som gäller i det läget, så står den på din firma med firmanamnet eller om den är inlagd i köpen under företaget osv och köpt så är det tyvärr inte bara att nyttja det rakt av
Här finns det rätt bra förklarat, dock ser ju varje fall olika ut men här är iaf en riktlinje

https://lawline.se/answers/14433

Oh, tack för länken, det var intressant! Enligt köplagen gäller alltså
"Även om säljaren inte har gett någon garanti till köparen, kan säljaren ändå hållas ansvarig ifall varan som sålts är felaktig. En vara anses felaktig om den bl.a. avviker från vad som avtalats (17 § 1 st. KöpL) eller avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (17 § 3 st. KöpL)."

Det låter ju trots allt som en punkt man kan trycka på, eller? Att skärmen spricker av sig själv avviker med fog vad jag kunnat förutsäga.
Intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

6000kr för en ny värd 35 000kr?
Din trasiga är väl värd mer än 6000kr, men för 3000kr borde den vara lättsåld och då blev det en förlust på 3000kr.

Jag ser det som en slags försäkring de har med hög självrisk, du kan ligga på och försöka få det på garantin. Men om andra ej har lyckas så får du nog ta det erbjudandet. Sedan är det tråkigt det hände.

Man får inte behålla den gamla, det är ett byte.
Men jo, man kan såklart se det som en sorts försäkring. Fast det är inte så MS ser det, de *har* ju en försäkring (Microsoft complete), men som av någon anledning (supporten vet själva inte) inte är tillgänglig i Sverige. Den finns i Danmark till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jowejowe:

Oh, tack för länken, det var intressant! Enligt köplagen gäller alltså
"Även om säljaren inte har gett någon garanti till köparen, kan säljaren ändå hållas ansvarig ifall varan som sålts är felaktig. En vara anses felaktig om den bl.a. avviker från vad som avtalats (17 § 1 st. KöpL) eller avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (17 § 3 st. KöpL)."

Det låter ju trots allt som en punkt man kan trycka på, eller? Att skärmen spricker av sig själv avviker med fog vad jag kunnat förutsäga.
Intressant!

Förstår att du vill läsa den biten som är dig mest till gagn, det skulle jag med gjort om jag varit i din sits

Men, de kan likväl också säga att du tappat den etc , och bilden du la upp känns inte så detaljerad och inte heller visar den hela skadan, och du har ändå haft den 1 månad

Edit: kanske borde lägga till vad jag menar med att du haft den 1 månad, sprickor som är hårfina uppstår oftast vid omedelbar användning, dvs inte långt efteråt att man tagit den i bruk, och det grundar tillverkarna på att man ju faktiskt öppnat och stängt skärmen x ggr på en månad eller som i ditt fall flyttat på den etc
Och då det är en surfplatta..well, du kanske haft den dockad sen dag 1, det vet jag inte men har man en av de bästa surfplattor som finns så använder man den väl flitigt, eller?
Säger inte att du orsakat det här, men att du måste se det från en tillverkares sida för att kunna förstå vad de grundar sina avgöranden ifrån

Sen ha också i åtanke att reddit är en långtifrån tillförlitlig källa till information, du måste ha tillgång till faktiska fall där de godkänt det och kunna hänvisa till det i Europa (EMEA)

Rent generellt vet jag att en del tillverkare kan godkänna en hårfin spricka, men flera sprickor som utgår från en punkt är något som glaset helt enkelt inte gör oavsett vad folk och kunder säger
Kan säga att jag sett exakta siffror på det här hos ett par tillverkare och det finns sjukt detaljerade tester med spänningsdiagram och liknande för att undvika just det här

Men i USA är det nog mycket goodwill, eftersom deras rättsystem är helt bonkers , så skulle absolut inte förlita mig alls på usa ärenden som verkar gått i användarens favör
Det enda du kan göra i stort sett här är att nyttja försäkring om du tecknat någon sådan, om du inte har det så måste du ha en försäkring i företaget och har du inte det, ja då har du gjort ett riktigt trist men dumt misstag tyvärr och du borde skaffa det omgående

Tänk på bara att försäkringar för företag INTE är som hemförsäkringar och att de är billiga i jämförelse med företagsförsäkringar och villkor etc

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Microsoft gör en Apple?

Om det är ett fel flera har råkat ut för så är det garanterat ett ärende Microsoft måste hantera. Speciuellt med en surfplatta som kostar 35000 kr.

Varför plockar andra företag efter det dåliga Apple gör?
Gör så telefon inte kan öppnas.
...kan inte byta batteri.
Ingen plats för minnesexpandering i telefon.
Tar bort hörlursjacket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jowejowe:

Oh, tack för länken, det var intressant! Enligt köplagen gäller alltså
"Även om säljaren inte har gett någon garanti till köparen, kan säljaren ändå hållas ansvarig ifall varan som sålts är felaktig. En vara anses felaktig om den bl.a. avviker från vad som avtalats (17 § 1 st. KöpL) eller avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (17 § 3 st. KöpL)."

Det låter ju trots allt som en punkt man kan trycka på, eller? Att skärmen spricker av sig själv avviker med fog vad jag kunnat förutsäga.
Intressant!

"KöpL är inte en tvingande lag, vilket betyder att det som vid köpet avtalats mellan köparen och säljaren gäller före lagen (3 § KöpL)." Kolla vad Webbhallen säger om försäljningen då detta är din första instans. Kan hjälpa.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Du ska väl ändå vända dig till Webhallen direkt? Bara hänvisa till att andra har haft samma problem och att det är ett tillverkningsfel.

Om webhallen inte ger med sig så är det tyvärr bara en stämning som återstår.

Inte för att vara den men en stämning kommer inte på tal. 35k äts upp inom tre veckor i en rättsprocess. En advokat har tex en laglig rätt till 1100kr i timmen och om du förlorar målet så måste du betala båda parters rättskostnader. Du kan ju göra matten =P

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

kanske borde lägga till vad jag menar med att du haft den 1 månad, sprickor som är hårfina uppstår oftast vid omedelbar användning, dvs inte långt efteråt att man tagit den i bruk, och det grundar tillverkarna på att man ju faktiskt öppnat och stängt skärmen x ggr på en månad eller som i ditt fall flyttat på den etc

Det låter bra, för vad som oroar mig är att samma sak ska hända igen. Och igen...
Pengarna för att få en ny dator *en* gång är egentligen inget, vi har redan lagt mer tid/pengar på att prata med webhallen och MS än kostnaden för ersättningsdatorn. Men det är en laptop, och jag vill kunna bära den med mig utan att behöva känna att den hela tiden riskerar att gå sönder.

Edit: Den löstagbara skärmen på en surface book 2 är ju lite speciell om man jämför med vanliga plattor i och med att skärmen är en "riktig" dator med i7-processor, fläktar med mera. Den är dessutom 15 tum stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jowejowe:

Det låter bra, för vad som oroar mig är att samma sak ska hända igen. Och igen...
Pengarna för att få en ny dator *en* gång är egentligen inget, vi har redan lagt mer tid/pengar på att prata med webhallen och MS än kostnaden för ersättningsdatorn. Men det är en laptop, och jag vill kunna bära den med mig utan att behöva känna att den hela tiden riskerar att gå sönder.

okej, jag kikade på din bild lite mer noga och börjar väl bli lite sådär hälsosamt skeptisk...

Varför länkade du andras bilder som liknar din och som jag personligen efter 15+ års erfarenhet anser har klara "impact marks" eller hur tusan man nu beskriver det på svenska...erhm..förlåt en gammal teknikers icke verbala kunskap i svenskan
Alternativt kross-skador så som jag ser det som sprickorna utgår från

Kikar man på din bild, så ser det ut som om det utgår som från en "stjärna" i mitten runt webcamen antar jag det är och då det ju är på de flesta surfplattor glas över hela så blir det lite märkligt, och det är ju inte en singulär spricka över skärmen vilket skulle kunna indikera på spänningar, det ser ut som en impact mark så att säga

Men det är svårt att avgöra det på en sån hafsigt tagen bild utan bra detaljering, ofta brukar man ta in datorn för kontroll men jag tror nog tyvärr dina chanser är mycket små att få godkänt efter att ha zoomat in bilden du la upp

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

okej, jag kikade på din bild lite mer noga och börjar väl bli lite sådär hälsosamt skeptisk...

Varför länkade du andras bilder som liknar din och som jag personligen efter 15+ års erfarenhet anser har klara "impact marks" eller hur tusan man nu beskriver det på svenska...erhm..förlåt en gammal teknikers icke verbala kunskap i svenskan
Alternativt kross-skador så som jag ser det som sprickorna utgår från

Kikar man på din bild, så ser det ut som om det utgår som från en "stjärna" i mitten runt webcamen antar jag det är och då det ju är på de flesta surfplattor glas över hela så blir det lite märkligt, och det är ju inte en singulär spricka över skärmen vilket skulle kunna indikera på spänningar, det ser ut som en impact mark så att säga

Men det är svårt att avgöra det på en sån hafsigt tagen bild utan bra detaljering, ofta brukar man ta in datorn för kontroll men jag tror nog tyvärr dina chanser är mycket små att få godkänt efter att ha zoomat in bilden du la upp

Tja, jag kan ju inte säga mer än hur det gick till ...
Bilden lade jag upp för att någon bad om det, naturligtvis skickades själva datorn till MS.
Om du ser på youtube-klippet som jag också länkade till, så finns där en annan förklaring än att det skulle vara spänningar. För mig är det väsentliga att det på ena eller andra sättet är ett design- eller produktionsfel och inte ett handhavandefel av mig.
Datorn är kvar hos webhallen så jag kan tyvärr inte ta någon bättre bild än den jag råkade ha.

Permalänk
Medlem

Eftersom det skedde så nära inpå köpet är man ju orolig att ersättningsprodukten har samma fel. Som du säger så tar garantiärenden bara massa tid. Det känns som om det bästa för dig vore en annan produkt, men det är inte troligt att webbhallen går med på. Sedan eftersom du köpte den med företaget så har du lite sämre rättigheter.

Apple har tagit tag i ett av sina större kvalitetsproblem.
https://www.apple.com/support/keyboard-service-program-for-ma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jowejowe:

Tja, jag kan ju inte säga mer än hur det gick till ...
Bilden lade jag upp för att någon bad om det, naturligtvis skickades själva datorn till MS.
Om du ser på youtube-klippet som jag också länkade till, så finns där en annan förklaring än att det skulle vara spänningar. För mig är det väsentliga att det på ena eller andra sättet är ett design- eller produktionsfel och inte ett handhavandefel av mig.
Datorn är kvar hos webhallen så jag kan tyvärr inte ta någon bättre bild än den jag råkade ha.

Missade den länken

Men, det måste krävas en jävla smäll för att en bit glas ska lossna från den, och när han visar i videon så är jag än mer övertygad än innan, det handlar inte om designfel eller produktionsfel, det är ett designval och eftersom tillverkare testar stänga och öppna lock i många tusen stängningar och öppningar (vet detta med säkerhet, det finns info du kan kolla efter) , de tillverkar inget slumpmässigt
Absolut, tillverkare kan göra misstag men de försöker i möjligaste mån utesluta dem och designen lär vara ett val av tillverkaren för utseendet och det är också en av de största säljpunkterna

Men, mina fem cent är att du troligen stängt locket för hårt och självklart har du gjort det omedvetet, och att de flesta övriga i trådarna du länkat gjort samma sak, det är rena kross-skador helt enkelt
Men eftersom situationen är sådan att den "helt plötsligt" var trasig när de öppnat den dagen efter så tar man det ju självklart för givet att man själv inget fel gjort

Men, jag skulle ändå påpekat och visat klippet, man kan kanske hävda att tillverkaren inte gjort enheten sådan att sådant kan förhindras
Jag skulle dock först läst i manualen om vad de säger om hur du skall öppna och stänga din skärm...troligen så finns det en beskrivande del där som säger att man skall hantera den varsamt pga konstruktionen

Edit:
Vill nog tillägga efter att ha sett den i butik att jag själv valt bort den pga den ser så jädra vek ut och att den nog måste hanteras med silkesvantar

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

35 000 kr och det här är supporten som Microsoft erbjuder, ursäkta men jag måste säga detta är ett skämt. För 35 000 kr borde man få den bästa supporten som finns för en tablet. Bra att detta kom upp till ytan!

Även om det är du som har gjort så att skärmen spruckit, så ska Microsoft bevisa att det är du som pajat skärmen dom första 6 månaderna, och när du dessutom grävt fram andra med liknande problem, så borde dom tagit ditt ärende på allvar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

35 000 kr och det här är supporten som Microsoft erbjuder, ursäkta men jag måste säga detta är ett skämt. För 35 000 kr borde man få den bästa supporten som finns för en tablet. Bra att detta kom upp till ytan!

Även om det är du som har gjort så att skärmen spruckit, så ska Microsoft bevisa att det är du som pajat skärmen dom första 6 månaderna, och när du dessutom grävt fram andra med liknande problem, så borde dom tagit ditt ärende på allvar.

Jag tycker att videon som han länkat till är helt enkelt ett självmål för just detta, att tillverkaren behöver bara hävda att han stängt locket för hårt och du kan räkna iskallt med att det här finns testat noga eftersom den här datorn är så unik i sitt utseende och konstruktion

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag skulle dock först läst i manualen om vad de säger om hur du skall öppna och stänga din skärm...troligen så finns det en beskrivande del där som säger att man skall hantera den varsamt pga konstruktionen

Den levereras utan tryckt manual och det finns inte heller någon att ladda ner vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jowejowe:

Den levereras utan tryckt manual och det finns inte heller någon att ladda ner vad jag vet.

2 sekunder på google producerade detta

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4023454/surface-safe...

MS sverige säger följande:
Varning: Glaset på pekskärmen
Pekskärmen på den här enheten är gjord av glas. Glaset kan gå sönder om du tappar enheten på en hård yta eller om den utsätts för hårda stötar. För att minska risken för skärsår om glaset spricker eller går sönder på annat sätt ska du inte ta på eller försöka ta bort glaset. Om glaset har gått sönder på grund av felaktig användning eller missbruk gäller inte garantin.

De säger också att man inte en längre tid ska utsätta skärmen för direkt solljus, vad de nu specifikt menar med "längre tid" , well, tyder som sagt på att skärmen ÄR känslig, vilket jag också nämnde förut att designen gör den ju väldigt skör

Så en hård stöt, hm, det kan man ju diskutera men om den har en sådan typ av stjärnspricka så skulle jag som tillverkare avisa den för garantiåtgärd dessvärre

Måste tillägga också att såklart är det för jävligt att det inte ska hålla bättre för ett sånt pris, men samtidigt så skulle jag hantera den varsamt som en bebis om jag köpt nåt för det priset

Jag har en laptop jag skriver på nu för någonstans runt 20 tusen, jag har aldrig ens haft den utomhus och bär jag med mig den så ligger den skyddad trippelt i min laptopväska, jag är mer försiktig än gemene man men det är för att jag sett för mycket liknande din upplevelse för att vilja gå igenom nåt liknande även som tekniker

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(