Små hack, ryckande i spel (GTX 1080 ti) hjälp uppskattas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bl4ckIce:

Hej @gamerfreak87:

Tror faktiskt det bara handlar om att spelet får för mycket FPS och då kan det upplevas hackigt om du INTE sätter på en "FPS limit" på 142 om du kör 144HZ. Du kan använda dig av RTSS för att göra detta. Kör gärna med FXAA PÅ och Läget Energisparfunktioner väljer du Föredrar Maximal Prestanda i Nvidias kontrollpanel.

Hur typ låser du fpsen till 142 med RTSS? FXAA på i Nvidias kontrollpanel eller i spelet?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd

Du har för lite RAM, sänk grafiken eller köp mer RAM.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Digital fyndjägare

Hej igen @gamerfreak87:

Ja i Nvidias kontrollpanel.

Skickar bild här på RTSS och kontrollpanelens inställningar....
(OBS: Du behöver inte köra eller installera "MSI Afterburner" utan bara ha RTSS installerat.)

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Du har för lite RAM, sänk grafiken eller köp mer RAM.

Har beställt ett av samma kit till med 8GB och jag återkommer om det inte hjälpte.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bl4ckIce:

Hej igen @gamerfreak87:

Ja i Nvidias kontrollpanel.

Skickar bild här på RTSS och kontrollpanelens inställningar....
(OBS: Du behöver inte köra eller installera "MSI Afterburner" utan bara ha RTSS installerat.)

https://i.imgur.com/sYvzJkW.jpg

Tack så jätte mycket för hjälp med bilder ska fixa det med en gång.

Edit: du skrev nått om FXAA också?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Digital fyndjägare

Hej @gamerfreak87:

En liten fråga bara... Vad kör du för skärm?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bl4ckIce:

Hej @gamerfreak87:

En liten fråga bara... Vad kör du för skärm?

Acer predator XG270HU 144hz. Kör det genom displayport för att få ut 144hz.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Hur gör jag det för en ryzen processor? En inställning i bios?

Det heter SMT (simultaneous multi threading) för Ryzen tror jag. Själv hade jag dock uppgraderat minnet, 8 GB är inte alls i paritet med prestandan i resten av datorn. Tycker att det var ett helt klart ostrategiskt val vid köpet.

Permalänk
Inaktiv

Det är ingenting fel med modellen på din CPU. Den är väldigt stark, speciellt i BF1 där den slår många Intel modeller. Såvida du inte har några temperaturproblem så ligger problemet någon annanstans.
8GB RAM är nära gränsen för BF1 med de förmodade inställningarna du kör men kan inte säkert säga att det beror på det.
Kör du möjligtvis DX12? Det fungerar väldigt dåligt i BF1, kör på DX11 istället.

Du ska heller ej stänga av SMT som någon annan föreslog, den funktionen ska vara på. Du kan testa stänga av "Spelfältet" samt "Spel-DVR" i Windows inställningar, de kan bråka med vissa spel.
Har du ställt egna timings för dina RAM-minnen eller bara laddat profilen för 2666MHz och kört på det?

Permalänk
Digital fyndjägare

Hej @gamerfreak87:

Vill tillägga också att mängden RAM som används beror mycket på din bildskärmsupplösning och dina grafiska inställningar i spelen du spelar samt inställningarna i Nvidias kontrollpanel. Som en "allmän tumregel" skulle jag säga att 8GB räcker för 1080p medan 12-16GB föredras för 1440p och 16-32GB för 4K. Du kan testa att "leka runt" med grafiken i spelet samt stänga av program som körs i bakgrunden i Windows innan du startar spelet och se hur spelet beter sig.

Bra att du beställde 8GB till...

Lycka Till!

Edit: Slå på FXAA i Nvidias Kontrollpanel så som det ser ut på bilden jag skicka innan.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Det heter SMT (simultaneous multi threading) för Ryzen tror jag. Själv hade jag dock uppgraderat minnet, 8 GB är inte alls i paritet med prestandan i resten av datorn. Tycker att det var ett helt klart ostrategiskt val vid köpet.

Om jag stänger av det så inaktiveras några kärnor för processorn har för mig att jag har stängt av det förut och processorn under presterade då jag testade cinebench R15 och fick lägre score men kommer inte riktigt ihåg hur det flöt på i Bf1 när jag stängde av det i bios kan testa det igen då jag spelar GTA 5 också.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Hur gör jag det för en ryzen processor? En inställning i bios?

Troligen i BIOS. Googla hur du gör! Lycka till

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Hur gör jag det för en ryzen processor? En inställning i bios?

Det är inte det, sitter på en 1600x utan problem med SMT på.
Min gissning är att du har slagit på DX12 eller att du har någon sämre överklockning.

8GB är på håret men bör funka. Testa installera om dina Nvidia drivrutiner.
Sen installera dom nyaste chipset (am4) till ditt moderkort som du hittar på deras hemsida.

Hjälper inte det så hojta

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Digital fyndjägare

@gamerfreak87: Stäng INTE av SMT.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87:

Testade du det här?
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/7a0763/standby_me...
https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Såg att du fick tips om det tidigare i tråden men ingen feedback.
Det verkar funka för de flesta med stuttering i BF1, en bugg i Windows sedan Creators update kom.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Det är ingenting fel med modellen på din CPU. Den är väldigt stark, speciellt i BF1 där den slår många Intel modeller. Såvida du inte har några temperaturproblem så ligger problemet någon annanstans.
8GB RAM är nära gränsen för BF1 med de förmodade inställningarna du kör men kan inte säkert säga att det beror på det.
Kör du möjligtvis DX12? Det fungerar väldigt dåligt i BF1, kör på DX11 istället.

Du ska heller ej stänga av SMT som någon annan föreslog, den funktionen ska vara på. Du kan testa stänga av "Spelfältet" samt "Spel-DVR" i Windows inställningar, de kan bråka med vissa spel.
Har du ställt egna timings för dina RAM-minnen eller bara laddat profilen för 2666MHz och kört på det?

Har aldrig haft temperatur problem med processorn ligger på max 55 grader. Ok stänger inte av SMT. Har beställt 8gb till nu samma minnen så får se och ominstallerat Windows över natten nu och finns inget fall creators update nu vilket jag vill testa utan med spelet. Kör aldrig med DX12 i BF1 blir alldeles för hackigt och laggigt. Samt jag kör med xmp profile 2666mhz 1.2v precis som minnena är gjorda för och spel fältet har jag alltid haft avstängt.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gamerfreak87:

Har aldrig haft temperatur problem med processorn ligger på max 55 grader. Ok stänger inte av SMT. Har beställt 8gb till nu samma minnen så får se och ominstallerat Windows över natten nu och finns inget fall creators update nu vilket jag vill testa utan med spelet. Kör aldrig med DX12 i BF1 blir alldeles för hackigt och laggigt. Samt jag kör med xmp profile 2666mhz 1.2v precis som minnena är gjorda för och spel fältet har jag alltid haft avstängt.

Inte sett om du skrivit det tidigare men om du ställer in allting på low i BF1, har du fortfarande stutter då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D-ryd:

@gamerfreak87:

Testade du det här?
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/7a0763/standby_me...
https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Såg att du fick tips om det tidigare i tråden men ingen feedback.
Det verkar funka för de flesta med stuttering i BF1, en bugg i Windows sedan Creators update kom.

Har läst om det där tidigare men fattar inte riktigt hur jag ska göra en ny aktivitet samt öppna det med emptystandbylist.exe har inte creators update kvar då jag har installerat om datorn. Tänkte om jag skulle testa bf1 utan fall creators update.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Inte sett om du skrivit det tidigare men om du ställer in allting på low i BF1, har du fortfarande stutter då?

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig testat det men jag återkommer om det hjälpte.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Det är inte det, sitter på en 1600x utan problem med SMT på.
Min gissning är att du har slagit på DX12 eller att du har någon sämre överklockning.

8GB är på håret men bör funka. Testa installera om dina Nvidia drivrutiner.
Sen installera dom nyaste chipset (am4) till ditt moderkort som du hittar på deras hemsida.

Hjälper inte det så hojta

Ska testa det tack så mycket. Har installerat om Windows och fall creators update är borta då jag hoppas på att det är det som är boven.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@Fulci: Det där är i singelplayer, helt annan grej. CPU:n är för seg för att mata så höga frames som ett 1080ti är kapabelt till i multiplayer.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oggaaaa:

@Fulci: Det där är i singelplayer, helt annan grej. CPU:n är för seg för att mata så höga frames som ett 1080ti är kapabelt till i multiplayer.

När du svarar på ett inlägg som ligger en bra bit bort är det lättare för oss att följa tråden om du citerar.
Antar att det är detta inlägg som du svarar på.
#17445399

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Jag kör inte med det integrerade ljudet jag kör med Creative soundblaster AE-5 och kör dom nyaste ljuddrivrutinerna.

Right, såg inte det. Har samma kort, drivrutinerna är helt ok och jag har inga problem med hack. Så det kan vi nog utesluta.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gamerfreak87:

Ska testa det tack så mycket. Har installerat om Windows och fall creators update är borta då jag hoppas på att det är det som är boven.

Tror fortfarande på minnet, du kan testa att slå av PhysX i spelet, det slås inte av helt, men det blir lite enklare fysik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggaaaa:

Skulle säga ram samt flaskande Cpu. Bf1 är väldigt, väldigt cpu-krävande i multiplayer och du har ett riktigt monsterkort men ganska medioker cpu för spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Oggaaaa:

@Fulci: Det där är i singelplayer, helt annan grej. CPU:n är för seg för att mata så höga frames som ett 1080ti är kapabelt till i multiplayer.

Det är ingenting fel på prestandan hos 1600X, jag snittade 100-130fps i 1440p Ultra i BF1 multiplayer med en Ryzen 1600. Med Low settings snittade jag 180fps med dippar som lägst neråt 140fps.
Det är någonting annat som orsakar stutter för honom.

Permalänk
Hjälpsam

@anon12433:
Hade för mig det, men hittade inte testet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Hur typ låser du fpsen till 142 med RTSS? FXAA på i Nvidias kontrollpanel eller i spelet?

Jag vet inte hur det ser ut i BF1 men i BF4, och jag tror även i BF3, så är det gametime.maxvariablefps 142 om det är vad du vill låsa till. För att få upp konsolen så trycker du § i spelet.

Edit: Minns att du använde ett AMD kort förut, har du möjligtvis en freesync-skärm? Då kan det även vara det du märker av. Meeeen, i slutändan ligger min gissning på ram.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Om jag stänger av det så inaktiveras några kärnor för processorn har för mig att jag har stängt av det förut och processorn under presterade då jag testade cinebench R15 och fick lägre score men kommer inte riktigt ihåg hur det flöt på i Bf1 när jag stängde av det i bios kan testa det igen då jag spelar GTA 5 också.

Jag tycker inte att man ska inaktivera denna funktion generellt, fast i någon enstaka titel kan prestanda påverkas positivt. Det bör inte påverka kärnor, det ska fortfarande vara 6. Antalet trådar bör sjunka från 12 till 6.

En annan sak, har du 2x4 gb minne eller 1x8?

Har du det sista kan du räkna med nedsatt prestanda då du bara utnyttjar 1 minneskanal och ryzen gillar snabbt minne. Har du 2x4 kan du kolla att de monterats rätt så att de inte sitter på samma minneskanal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Jag tycker inte att man ska inaktivera denna funktion generellt, fast i någon enstaka titel kan prestanda påverkas positivt. Det bör inte påverka kärnor, det ska fortfarande vara 6. Antalet trådar bör sjunka från 12 till 6.

En annan sak, har du 2x4 gb minne eller 1x8?

Har du det sista kan du räkna med nedsatt prestanda då du bara utnyttjar 1 minneskanal och ryzen gillar snabbt minne. Har du 2x4 kan du kolla att de monterats rätt så att de inte sitter på samma minneskanal.

Har 2x4 dual Channel på dom silvriga slottarna på moderkortet. Har installerat om hela datorn nu med w10 64 bit igen och fall creators update då det inte var lätt att komma ifrån det eftersom datorn blev ostabil och krångel med att hitta nvidia drivers som funka och sen har jag nu installerat BF1 och körde campaign både på medium och ultra settings på 1440p och hade inget hack nu. Är det problem med mp i BF1 tro och inte campaignen? Får hem 2x4 gb till idag och sätter i dom i dom två tomma slottarna så får vi se och får se hur det går i multiplayer sen.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gamerfreak87:

Har 2x4 dual Channel på dom silvriga slottarna på moderkortet. Har installerat om hela datorn nu med w10 64 bit igen och fall creators update då det inte var lätt att komma ifrån det eftersom datorn blev ostabil och krångel med att hitta nvidia drivers som funka och sen har jag nu installerat BF1 och körde campaign både på medium och ultra settings på 1440p och hade inget hack nu. Är det problem med mp i BF1 tro och inte campaignen? Får hem 2x4 gb till idag och sätter i dom i dom två tomma slottarna så får vi se och får se hur det går i multiplayer sen.

Multiplayer tar ju mer, så det bör påverka i hög grad.
Låt oss veta hur det fungerar med mer minne, jag är nyfiken på hur bra eller dåligt mitt råd var.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |