Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar inte upp

Byggde precis min nya dator med ett asus prime z370-a moderkort. När jag har kopplat i alla delar och trycker på startknappen händer absolut ingenting. Inga fläktar sätter igång inget visas på skärmen och ingen led lampor blinkar eller ändras på moderkortet. Enda ledlampan på moderkortet som lyser är pwr_on som lyser vitt. Av vad jag har förstått är det bra. Men de andra 4 som representerar cpun ram vga mm är helt slockna. Är 99% säker att startknappen är inkopplad rätt men tillochmed om jag trycker på den inbyggda power on knappen som finns på moderkortet så händer heller ingenting.

Kan länka datorn:
https://m.prisjakt.nu/me/lists/3618797
+ en noctua dh-14 CPU kylare

Permalänk
Medlem

@Zagi: 8-polig ström kabel till CPU, skall anslutas på moderkortet, någon stans nära CPU.
Vanligaste misstaget är att man glömt denna. Näst vanligaste är extra ström matningen till grafikkortet. Precis samma sak egentligen.
Gå igenom att allt är anslutet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Zagi: 8-polig ström kabel till CPU, skall anslutas på moderkortet, någon stans nära CPU.
Vanligaste misstaget är att man glömt denna. Näst vanligaste är extra ström matningen till grafikkortet. Precis samma sak egentligen.
Gå igenom att allt är anslutet.

Jo den 8-poliga ström kabeln till cpun är i, även till moderkortet. Jag testade att ta ut grafikkortet och starta utan det men det blev ingen skillnad. Förstår inte riktigt varför ingenting händer, att debug ledsen heller inte lyser upp liksom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har väl inte glömt distanserna till moderkortet.
Jag kan inte se din länk?
Du får ta en extra titt så att allt är kopplat igen.

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem

Minnen ordentligt isatta o i rätt kanal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zagi:

Byggde precis min nya dator med ett asus prime z370-a moderkort. När jag har kopplat i alla delar och trycker på startknappen händer absolut ingenting. Inga fläktar sätter igång inget visas på skärmen och ingen led lampor blinkar eller ändras på moderkortet. Enda ledlampan på moderkortet som lyser är pwr_on som lyser vitt. Av vad jag har förstått är det bra. Men de andra 4 som representerar cpun ram vga mm är helt slockna. Är 99% säker att startknappen är inkopplad rätt men tillochmed om jag trycker på den inbyggda power on knappen som finns på moderkortet så händer heller ingenting.

Kan länka datorn:
https://m.prisjakt.nu/me/lists/3618797
+ en noctua dh-14 CPU kylare

ta en bild på hur du byggt och lägg upp här en bild

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

24 pin inkopplad? Nätaggets strömbrytare på? Kopplat chassifrontpanelen korrekt längst ner på mb?

Du kan testa om ditt nätagg är trasigt genom att tjuvkoppla det och se ifall de startar. Görs genom att först koppla bort den från datorn(alla kablar), sen tar du ett gem och ansluter enligt bilden.

https://techreport.com/r.x/2011_4_14_Teaching_an_old_PSU_new_...

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Hej alla, efter en hel del felsökande av att koppla ur komponenter steg för steg kom jag fram till felet. Det var nämligen så att jag hade en gammal sata power kabel från ett tidigare psu-kit till min ssd. Och när jag kopplade ur denna startade datorn utan problem. Så jag ersatte den med sata power kabeln som ingick i mitt nuvarande psu-kit. (Om ni undrar varför jag använde en gammal sata power så var det för att den hade en bättre passform utan böjda kontakter som passade mitt chassi)

Tack för all hjälp ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Blanda aldrig kablar mellan olika nätaggregat! Du hade tydligen tur denna gången men kunde lika gärna bränt upp din SSD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Som MultiMan skriver blanda inte. Anledningen är att det inte finns någon standard för kontakterna på modulära nätaggregat.
Man kan få fel spänning på pinnarna eller spänning på pinnar som egentligen skall vara jord.
Jag kan tänka mig att datorn inte startade i detta fallet för att något kortslöt när du använde fel kabel.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch