Vilket är det bästa spelet ni har spelat?

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt, Diablo 2 får nog den platsen, sen har Final Fantasy 7 en speciell plats i mitt hjärta. Men listan kan bli hur lång som helst, med bl.a Chrono Trigger, Baldurs Gate, Dark Souls...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Om jag bara får välja ett så drar jag till med Zelda: A Link to the past till Supernintendo.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Team fortress 2.
Synd bara att spelarbasen degenerarades till massa småbarn med hattar och spelet är nära nog dött idag. Annars är det ett väldigt tidlöst spel med sin tecknade stil.

Äntligen någon som skrev det

TF2 är det enda spel jag kör / har kört så pass många timmar i utan att bli less.

Permalänk
Medlem

Svårt att bara nämna ett och i någon form av ordning,

Diablo 2
Resident Evil 1-3
Mass Effect 2
Borderlands

Horizon: Zero Dawn
God of War
The Division (Yes faktiskt efter patch 1.8)

Men måste jag välja ett, så blir det The Witcher 3

Permalänk
Medlem

Bästa spel jadu, blir lite svårt för allt utvecklas ju.. men mina mest spelade är:
PC:
Diablo 2 ( spelar fortfarande )
Morrowind,oblivion,skyrim
Borderlands ( älskar humorn )

Konsoll:
Zelda - Link at the past ( hands down mitt absoluta favorit spel på konsoll ) (16-bit)
Star force ( 8-bit )

Listan kan göras lång. men måste man välja ett så är det solklart diablo 2.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

EA Hockey (Mega Drive)
Shenmue
Battlefield 1942/2
Playerunknown's Battlegrounds

Edit: Måste nämna Zelda till NES (guldkassetten)

Permalänk
Avstängd

Arkadspel: Delat mellan Tempest och Space Duel
Flipperspel: Black Knight
TV-spel: Mine Storm på Vectrex
PC-spel: Tetris kanske... spelar normalt inte på PC

Permalänk
Medlem

Jagged Alliance 2, Fallout 2 och Fallout Tactics delar på min förstaplats.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Har alltid haft svårt att välja ett spel då det beror på hur gammal jag var, vilka mina intressen var och om jag var speciellt inne i något. Men FFVII, The Last of Us, WoW(vanilla) och Uncharted 1-4 har en speciell plats i mitt hjärta.

Permalänk
Medlem

The Witcher 3 helt klart

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Som en inbiten jäkla flygnörd måste jag säga Lockheed Martins "Prepar3d" v4. Kanske inte det mest kända spelet för majoritenen av alla gamers på detta forum, men för mig och andra flygintresserade gamers måste ändå det vara det mest respekterade spelet till sammans med "X plane" och den gamla reliken "Microsoft Flightsimulator X" från 2006, som av någon annledning fortfarande fungerar relativt okej..?

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Medlem

Helt klart Star Control II. Oslagbar sci-fi humor, i klass med genrens bästa böcker.

Permalänk
Medlem

De spel som jag nog anser som bäst är nog de som följt mig i min uppväxt och etsat sig fast i nostalgiminnet av hjärnan

1. WoW, från 2005 t.o.m WotLK.
2. GTA Vice City/San Andreas
3. The Witcher 3, ett av de få spel jag spelat på senare dar
4. Zelda: Ocarina of Time
5. Age of Empires 2

Permalänk
Medlem

Pokémon (Heart)gold har ett mycket speciell plats i mitt hjärta. Sedan finns det massor av spel, älskar Assassin's Creed (Ezio serien den bästa). Persona 5 är riktigt bra också. Annars är Smash Bros. serien en av mina favoriter.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Dota 2, 2853 speltimmar, 1500 matcher spelade, och x antal turneringar sedda.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Ärligt så är det väl WoW när det släpptes.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

1. WoW under TBC
2. Divinity Original Sin
3. Dota 2
4. battlefield 3

Permalänk
Medlem

Battlefield 2

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Avstängd

Inte helt lätt, men ungefär:

Spacecommander 1 (gamla versionen)

Carriercommander (gjorde egna rosslpels scenarion kring det spelet på tiden det bagav asig, tyvärr har dock min originaldiskett krachat... )

Quake II

Unreal tournament (lirar fortfarande till och från...)

Darkstone

Warcraft I, II och III

Heroes of Might and Magic, II och III
(Spelar fortfarande HOMM II och III ganska ofta HOMM III är fortfarande på topp av spel jag kör aktivt.)

Age Of Conan (Mest för att jag gillar spelvärlden tror jag)

Bethesda spel och spel mer eller mindre relaterade till dessa:

1. Morrowind (Spelar fortfarande)
2. Skyrim (mest för att alla element fans med och det går smidigt att modda)
3. Arena
4. Oblivion

1. Fallout NW
2. Fallout 3
3. Fallout 4.
---

Ny favorit, KerbalSpaceProgram...
(Ja, det är delvis Scott Manleys fel att jag snöat in mig på Kerbal de senaste veckorna... ha ha )

Är väl de jag kommer på för stunden man lirat mest... Säger väl kanske mer om hur mycket tid man borde tillbringat utanför datorvärlden...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det bästa spelet jag har spelat är utan tvekan The Elder Scrolls: Skyrim.

Du skulle kanske kunna edita in en undersökning/poll så trådens bästa spel snuggt kan sammanställas?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Det har ändrats med tiden så jag listar istället spel som ändrade min syn på dataspel. De första spel jag spelade var inte speciella, de var arkadspel, ibland portade till hemsystem.

Det första spelet som ändrade mitt koncept av spel var
Dungeon Master till Atari ST (520/1040)

Sedan måste Lucasarts nämnas som ändrade adventure spelen med Day of the Tentacle, Monkey Island och Sam & Max.

Sedan kom Command & Conquer och skapade RTS för massorna och här sticker Total Anihilation ut. Vill dock nämna Warcraft 2 och Starcraft.

Diablo och Diablo II gillade jag men de kommer inte att placera dem bland de bästa.

Baldurs Gate och Icewind Dale med uppföljare gav mig och kompisar att spela rollspel utan penna och papper vilket var fantastiskt.

Sedan kom MMORPG där WoW har kostat mig mest (jag följde med guildens första lyckade MC rensning från Italien med hjälp av mobilt bredband) men gillar Lord of the Ring Online bättre.

Witcher 3 har ställt till det för många spelutvecklare då de ändrade vad man kan göra med story och öppen värld.

Edit: Glömde nämna Portal som ändrade hur man kan skapa problem med omöjlig fysik. ”The cake is a lie” ...still alive

Permalänk

Duke Nukem and Castle of Wolfenstein. Sen har hundratals kopior dykt upp med samma concept.
Civilzation serien. Även versionerna med 4;-) pixel upplösning hade väldigt bra intelligent spel logik som utvecklats bra.

Mats

Permalänk
Medlem

Enkelt...

Wing Commander 1-4.

Singla ut nått av dom så måste det bli Wing Commander 3.

Permalänk
Medlem

Kan tänka ett par olika sett att basera detta på, tar tid och antal omspel av mer linjära spel (inte som en match i ett mp-fps då, utan faktiska "kampanjer" eller dyl) för att det är lättast

Baserat på historisk speltid:
PlanetSide 2, utan större tvivel, runner upp är nog Unreal Tournament modden Tactical Ops, StarCraft/WarCraft3 eller något som nämns i nästa kategori

Baserat på omspel av något med en någorlunda linjär spelgång:
Helt linjärt: Troligtvis HalfLife 1
Semilinjärt: Sett till serie antingen Europa Universalis eller Civilization, men om man splittar upp dessa i faktiska spel går det nog till Path of Exile istället

Spelar i nuläget två spel som kan gå om PS någon dag (om några år): World of Tanks och Rocket League

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Planescape: Torment.

Permalänk
Medlem

Xcom 2

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Fallout 2 om man endast får säga en. Det spelet har nog betytt mest för mig och har nog spelat om flest gånger om man räknar spel med en regelrätt kampanj

Jag satt och muttrade ”kulturförbistring” och ”gudaskymning” innan jag läste ditt inlägg.

Fallout 2, utan konkurrens.

Permalänk
Medlem

DUKE NUKEM FÖREVER .... eller skulle kanske varit det om de följt planen som startades 2001 https://youtu.be/TDlB2P1leRM

Annars är det:
Baldur's gate serien
Planescape torment
Gothic serien (och nu även Elex - älskar upplägget, även om spelet kan behöva en del tweak)
Heroes of might and magic 3 - gav mig o mina vänner mängder med speltimmar.

Simon

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

WoW utan problem

På grund av att man skulle leverera smakprov av korv från Loch Modan till halva Azeroth för typ ingen belöning alls?

I början spelade alla för resan, nu spelar alla för målet. Vad som en gång var är inte längre, och även om Classic kommer att ge en viss nostalgisk tillfredsställelse så är det nog bara en tidsmaskin till 2005 som kommer att ge samma upplevelse igen.

Permalänk
Medlem

Nästan omöjlig fråga att svara på, men om jag måste välja ett så är det nog Doom (originalet från 1993) som är det som sticker ut mest, och som nog formade mig mest som datorspelare. Från Doom var det PC som gällde för hela slanten

Bilspelsnörd som jag är/var, så kommer nog GTR 2 och Gran Prix Legends på andra/tredjeplats.

Men det är nästan omöjligt att sålla ner på det här viset. Får man frågan nästa vecka svarar man kanske nått helt annat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.