Hjälp mig värdera 3 begagnade servrar & tips hur jag kan få det sålt

Permalänk
Avstängd

Hjälp mig värdera 3 begagnade servrar & tips hur jag kan få det sålt

Hej det är så att jag har fått i uppgift att hjälpa en kontakt sälja 3 st servrar som blivit över efter att ett företag har lagts ner.
Det ingår ingen hårddisk i dem.

Resten av hårdvaran är dock kvar, och då jag ej har någon erfarenhet utav servrar tidigare så riktar jag min fråga till Sweclockers
Vet inte om det är något relevant hårdvarumässigt jag glömt, skriv isf gärna vad det kan vara?

Alla är utav typen HP ProLiant rackserver.

Spec på servrar enligt nedan;

Server 1:
HP ProLiant DL360p Gen 8 , 12 trådar enabled
https://www.dustin.se/product/5010639407/proliant-dl360p-gen8
Den länkade verkar dock vara en billigare variant, då denna jag har, har bättre processorer, mer ram osv.

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+E5-2643+v...

CPU 1: Intel Xeon E5-2643 @ 3,5ghz
CPU 2: Intel Xeon E5-2643 @ 3,5ghz
Ram: 16GB
Fläktar: 8 fläktar
Nätaggregat 1: 750W
Nätaggregat 2: 750W
Övrigt: Dvd läsare osv

Server 2:
HP ProLiant, dubbla CPU, 12 cores enabled, hyperthreading aktiv.

CPU 1: Intel Xeon E5-2620
CPU 2: Intel Xeon E5-2620
Ram: 16GB
Fläktar: 8 st
Nätaggregat: 460W
Övrigt: DVD läsare osv

Server 3:
HP ProLiant, HSTNS-2133

CPU 1: Intel Xeon E5620
Ram: 20GB
Fläktar: 6 st
Nätaggregat 1: 460W
Nätaggregat 2: 460W
Övrigt: DVD läsare osv

Så mina funderingar är egentligen;

1) Vad kan dem vara värda?
2) Hur säljer jag dem enklast & får mest pengar, som dem är eller montera ner komponenter och säljer det separat?
3) Var kan jag vända mig och få dem sålt enklast?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

1) I normalfallet så tappar servrar värde likt en ny Citroen. De är nästan gratis jämfört med inköpspris efter några år. Det skiljer rätt mycket också beroende på vad det är för generation på processorerna, det finns ofta samma modellbeteckning men gen2, gen3 och gen4. Mellan tummen och pekfingret så skulle jag säga max 4-5k för de första två och kanske 1500 för den sista.

Enligt min erfarenhet så ser större företag inget värde i sina uttjänta servrar mer än att de blir betalning till firman som forslar bort dem (det kostar för mycket att sätta de egna anställda på att montera ner och försöka sälja den gamla utrustningen). Det hjälper till att hålla priserna nere på begagnade servrar.

Jag köpte själv en rackserver för ett tag sen på eBay (säljare i tyskland), och han la nyligen upp några fler med 2x Xeon X5670 (hexcore), 48GB DDR3 ECC, dubbla redundanta 700W nätagg, HW-raid, osv för ca 3000kr.

2) Det ser inte ut att vara så många komponenter du kan sälja. Visst kan du försöka men det är samtidigt surt att få sålt 3 av 8 delar och sen sitta med resten, nej sälj servern hel är mitt tips.

3) Jag skulle säga eBay i första hand, speciellt om du kan tänka dig skeppa utanför Sverige (eventuellt att man får lite sämre betalt, men når fler potentiella köpare). Annars finns det en marknad på Tradera också (har själv köpt server därifrån).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Fraction_91:
Gör en sökning på ebay för att få lite hum om priserna. Ex så verkar: proliant dl360p gen8 ligga runt 2500 kr beggad utan diskar. Sen skiljer det väl några kr hit å dit beroende på smådetaljer. Men ebay är ett tips iaf.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

@Dimman:

Tack för svar!
Det låter som rimliga värderingar på servrarna, förstår att dem dyker i värde.

Jag agerar egentligen bara mellanhand då personen i fråga som fått servers genom företaget inte har någon som helst kunskap kring teknik så erbjöd jag mig att hjälpa till vid försäljningen!

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd

@fragwolf:

Japp, ska kolla lite där.
Helst hade jag väl sålt det genom sweclockers om det är någon som är i behov ^_^

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

@Fraction_91:
Jo, jag tänkte mest bara för att få en prisuppfattning. Sen vart du säljer dem är en annan sak.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

@fragwolf: Jajamän, tack för svar

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

@Fraction_91:
Det är ingen som har vägarna förbi Värmland/Karlstad eller mot Örebro hållet? Jag kan vara intresserad av den 3:e servern men vill inte att den ska skickas isf.

Edit: Såg du lagt ut en annons skriver där istället.

Visa signatur

.