Intel Core i7-8086K – jubileumsutgåva som kostar mer än den smakar

Permalänk

Hade lätt betalat 1000 kr extra för en cherry pickad cpu så slipper man det här förbannade lotteriet

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Hade lätt betalat 1000 kr extra för en cherry pickad cpu så slipper man det här förbannade lotteriet

+1. Fick just klocka ner min i5-8600K till 4.75GHz då 4.8GHz har inte varit perfekt stabilt, haft 3 krascher totalt och då körde jag ändå 1.34v och mer än så går det ej sommartid iallafall. 4.75GHz går ju fint i 1.25v dock, konstigt att just hoppet till 4.8GHz ska ha så mycket mer spänning för mig, var samma sak med en annan 8600K som funkade bra i 4.7GHz 1.31v men 4.8GHz blev den inte ens stabilt i 1.37v. Jävligt dåligt tur med silikonlotteriet.

Väntar hellre tills 8 core varianterna kommer ut än köper en binnad 6-core variant dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

+1. Fick just klocka ner min i5-8600K till 4.75GHz då 4.8GHz har inte varit perfekt stabilt, haft 3 krascher totalt och då körde jag ändå 1.34v och mer än så går det ej sommartid iallafall. 4.75GHz går ju fint i 1.25v dock, konstigt att just hoppet till 4.8GHz ska ha så mycket mer spänning för mig, var samma sak med en annan 8600K som funkade bra i 4.7GHz 1.31v men 4.8GHz blev den inte ens stabilt i 1.37v. Jävligt dåligt tur med silikonlotteriet.

Va typ samma med min 8700k, tur jag hade 5 dagar öppet köp kvar på min.

Fick tag på en 8400 för 1200kr och sitter och velar om jag behöver en 8086 nu.
🤗

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Hade lätt betalat 1000 kr extra för en cherry pickad cpu så slipper man det här förbannade lotteriet

Nu är ju skillnaden bara 600kr dessutom så det är inte så blodigt. Fortfarande ett lotteri tror jag dock.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Master of Overkill

Vill man vara säker få bra chip så äre värt alla pengarna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nästintill omöjligt att få Windows att enbart belasta en kärna så detta är verkligen en fullständigt meningslös produkt om man inte ska överklocka. Tycker det är lite larvigt av Intel att inte ge denna t.ex. en 125W TDP, använda lite dyrare tandkräm och pressa upp hastigheten lite även när flera kärnor belastas. Men de är kanske rädda att billigare moderkort inte ska klara av detta, så det överlåter överklockningen och de eventuella riskerna till kunden.

Verkligen ett antiklimax för något som ska vara ett samlarobjekt. De har ju liksom haft 40 år på sig att förbereda sig. Det är som de gjort minsta möjliga ansträngning för att få fram en produkt som på något sätt särskiljer sig, vilket i.o.f.s. är ganska typiskt Intel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Superthug:

Oj det var fint ex det!
Har delidat min så väntar på vattenblock nu. Hoppas på bra ex med

Jag köpte koppar IHS till den med

https://rockitcool.myshopify.com/products/copper-ihs-for-lga-...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

"kostar mer än den smakar" Skulle inte vara Intel annors

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Istället för ett överpris för "cherry picking" hos tredjepart sköter Intel det själv, ser inga problem att de tar 1000 spänn för det, men att samtidigt kalla det jubileumutgåva utan lulllul i lådan det är lite tråkigt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av anon200632:

@Ragnarok

Original ihs är av just koppar med ett tunt lager nickel för att inte börja oxidera.

* Surface area increased by 15% over stock

Den är lite större än Intels original ihs.

Ett par grader mindre än Intels.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv

@Ragnarok

Original ihs är av just koppar med ett tunt lager nickel för att inte börja oxidera.

Och använd inte liquid metal på ren koppar ihs utan bara på original ihs som har nickel över kopparn.

http://forum.notebookreview.com/threads/something-to-think-ab...

Edit: ok den är lite större 😊

Permalänk
Medlem

Visar bara igen att Inet är amatörer, att de skickar iväg en "prestanda" CPU för review och tror att de kommer plocka poäng.

Kanske ha en intern testing först eller läsa lite reviews från andra sidor innan man bara tror sig kunna få bra betyg och mjölka kunder.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av anon200632:

@Ragnarok

Original ihs är av just koppar med ett tunt lager nickel för att inte börja oxidera.

Och använd inte liquid metal på ren koppar ihs utan bara på original ihs som har nickel över kopparn.

http://forum.notebookreview.com/threads/something-to-think-ab...

Edit: ok den är lite större 😊

Han har testat och det verkar inte vara några problem.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarok:

https://www.youtube.com/watch?v=IIikmLf_H48

Han har testat och det verkar inte vara några problem.

Inte mellan kislet och ihs utan ihs och kylaren det blir problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nicoX:

Visar bara igen att Inet är amatörer, att de skickar iväg en "prestanda" CPU för review och tror att de kommer plocka poäng.

Kanske ha en intern testing först eller läsa lite reviews från andra sidor innan man bara tror sig kunna få bra betyg och mjölka kunder.

@nicoX
Du har nog missuppfattat detta med jubileumsmodel.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av anon200632:

Inte mellan kislet och ihs utan ihs och kylaren det blir problem.

Det har jag aldrig testat, Grizzly Kryonaut kör jag med där. Rent spontant så känns det väl inte som om det är så många som kör flytande metall uppe på ihs´en.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

Den borde ha kommit för 10 år sen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Intel firar 40 år av mjölkning på ett ytterst passande sätt, må jag säga.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Kilrah: Är det 5,2 på alla kärnor :)?

Permalänk
Medlem

Bara processor namn som jubileums firande är lite snålt, borde skickat med en kupong för fri exklusiv keps eller t-shirt med Intel/8086/40år. så hade det kanske blivit mindre gnäll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Jag kan nog skippa att trycka på köp knappen.

Kollar jag speltester är min 8400 inte långt efter 8700K i spel.
Och 8400 cpun kosta mig 1300kr då svider priset på denna lite.

Fast hade varit nice att h a denna som är i begränsad upplaga och kommer bara stiga i pris sen.

Tänk om 10 är när priset kanske är uppe i 10-15tusen.
Så är ju en bra investering på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Haha, vilket skämt att det var 300Mhz extra på EN av sex kärnor.

Jag kan upplysa om att Intel Turbo Boost har funkat så sedan 2008 när det introducerades, så det känns som att du är ganska sent ute med din kommentar.

Skrivet av anon255588:

Nästintill, verkar det som. Som jag uppfattade det så lyckades bara en kärna komma upp i 5Ghz och dom andra låg på 4.x spannet vilket är lite väl nära oärlighet av Intel. 1000 spänn för 300mhz? Pyttsan.

Oärligt på vilket sätt? Se vad jag skrev ovan.

Skrivet av Paddanx:

Vilket skämt... Intels bästa handplockade, och de är endast marknadsföringsgimmick.

Var har du fått informationen att 8086K skulle vara ”Intels bästa handplockade”? Finns det något sådant officiellt uttalande eller löfte någonstans?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Intel cementerar beteendet med att mjölka sina kunder på ett orimligt vis.

Myndiga personer kan göra informerade val angående hur de vill spendera sina pengar, sen kan man ju såklart tycka att begränsade jubileumsutgåvor inte är något man själv är intresserad av att betala för. Är det något Intel har undanhållit som förhindrar kunder från att göra informerade köp, och i så fall vad?

Skrivet av Pepsin:

Nästintill omöjligt att få Windows att enbart belasta en kärna så detta är verkligen en fullständigt meningslös produkt om man inte ska överklocka.

Det är nog dock fortfarande så att logiska CPU 0&1 som regel är mest belastade, oaktat att t.ex. Windows 10 hanterar multicore idag, och det är ju inga nyheter hur Intel Turbo Boost fungerar. Flertalet moderkort (åtminstone sedan Z170) har en enkel överklockningsfunktion i BIOS (Asus kallar den ”Multicore Enhancement”) som drar upp alla kärnor i Turbo-läge, vilket inte kräver några som helst överklockningskunskaper.

Skrivet av anon200632:

Tänk om 10 är när priset kanske är uppe i 10-15tusen.
Så är ju en bra investering på sikt.

Den chansen kan man nog betrakta som obefintlig.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte så farligt prispåslag. Trevligt för dem som vill öka chansen i lotteriet. Även ett bra alternativ för de som vill spendera så lite tid som möjligt i bios. Själv tillhör jag båda kategorierna

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

@Kilrah: Är det 5,2 på alla kärnor :)?

Jajamän! De verkar rätt trevliga att överklocka. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Inaktiv

Köper man denna cpu behöver man ju inte köpa ny cpu under resten av livet.

Permalänk
Medlem

Men hallå. Enkeltråds prestanda är mycket viktig säger alla Intel fan. Så detta måste vara den överlägset bästs cpun eller? Förstår inte Intel fansen längre. för det kan väll inte vara så att antal kärnor har mer betydelse än vad en kärna kan prestera. Så denna cpun bör vara det självklara valet om det är till spel och du vill köra Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Nu behöver man ju dock inte gissa eftersom det går att köra benchmarks på de spel man är intresserade av. Många långsamma kärnor är bevisligen helt chanslösa mot färre men snabbare kärnor för desktop, vilket AMD nyligen fått lära sig den hårda vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@sesese: Nu behöver man ju dock inte gissa eftersom det går att köra benchmarks på de spel man är intresserade av. Många långsamma kärnor är bevisligen helt chanslösa mot färre men snabbare kärnor för desktop, vilket AMD nyligen fått lära sig den hårda vägen.

tack vare AMD har Intel lämnat 4/8 till konsumenter. Frågan är när det kommer en värdig utmanare till 2700X från Intel. Det ryktas att intel snart ska komma med en ny 8/16 som kan leverera minst som 2700X.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Gött. Vad kör du för geggamojja mellan DIE och IHS?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Superthug:

Gött. Vad kör du för geggamojja mellan DIE och IHS?

Coollaboratory Liquid Pro mellan die och ish, och mellan ihs och vattenblocket kör jag Thermal Grizzly Kryonaut.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!