Permalänk
Medlem

Okunnig vill bygga dator.

Hejsan!

Jag är väldigt oteknisk och har otroligt dålig koll på datorkomponenter och deras egenskaper. Därför tänker jag att jag kanske skulle kunna få lite råd av människor som vet vad de sysslar med.

För tillfället har jag en Mac Air som börjar bli lite seg för det jag vill ha den till. Jag håller på att skapa musik och kör ett program som heter Ableton. Men nu efter flera tusen olika mp3 filer och en mängd annat börjar mitt minne på datorn att ta slut och i samband med det så går datorn en aning långsamt medan jag sitter och pillar på låtar. Där för känner jag ett behov av ny dator.

Det jag då behöver hjälp med är vilka delar jag behöver och vad dem faktiskt gör. Det jag har smått koll på är att jag vill ha en i7 processor och en hel del minne, både RAM och SSD. (Som sagt, jag har ingen koll men jag antar att RAM är det som avgör hur många program man kan ha igång samtidigt och SSD minne är själva "huvud" minnet?). Sen skulle jag behöva ett tyst chassi som kan hålla alla delar och en fläkt/kylarsystem som håller sakerna tyst.

Kommer förmodligen inte spela något på datorn så grafikkort och allt som har med gaming att göra har jag ingen nytta av.

Vill självklart ha det så billigt som möjligt, och tänker då kanske att det finns olika komponenter man kan spara in en slant på för att jag inte behöver det bästa utifrån mitt ändamål. Vilka skulle det då vara?

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

@Linjuh: Hej. Det skulle vara bra om du säger vad du vill använda din dator till ..då blir det enklare att tipsa dig.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

@S-OD: Musikskapande, vilket nämns i inlägget.

Permalänk
Avstängd

@Linjuh: Okunnig vill bygga dator var det jag såg som rubrik:-)

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

@Linjuh: hade jag varit dig så skulle jag kört på amd istället för intel då det bättre med fler cores

Permalänk
Medlem

@Fretch: Bra att veta, tack!

Permalänk
Medlem

Vet du vilken ända man håller i på en skruvmejsel?
Tång?
Skiftnyckel?
Är svaret ja på någon av dessa så är du bättre förberedd än de flesta.

Köp ett uppgraderingskitt från din favorit-e-butik och utgå från det så är du nästan hemma i avseende komponenter. Annars bruka folk i detta forum vara mycket hjälpsamma, undantaget undertecknad.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Jag skall låta det vara osagt men jag vill minnas att AMD (Ryzen) är rätt risig när det kommer till DPC latency å så. Så för just musikproduktion går det nog bort. Men jag vet inte hur det ser ut nu dock.
Ett tips är ju att kolla upp huruvida detta stämmer i dagsläget innan du slår till på något. En snabb googling stöder det, men det är trådar som är något år gamla så som sagt, i dagsläget kanske det ser annorlunda ut. Beror väl kanske lite på hur ditt workflow ser ut med.
DPC Latency kanske inte är lika viktigt om du inte använder instrument/MIDI-enheter för livespelning t.ex.
Värt att nämna är att Nvidias drivrutiner till deras grafikkort tycks ha en tendens till att skapa latency spikes också. Eller så är det bara jag som har otur (dpc latency is the bane of my existence). Men skall du inte spela så räcker det gott och väl med integrerat. Har Ryzen integrerad gpu btw? Minns inte..
Någon som är mer kunnig borde kunna svara på detta bättre. Kanske värt att posta budget? T.ex om du vill ha flera skärmar osv.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.