Permalänk
Medlem

Smultronställen - Road trip

Hej!

Jag och ett par kompisar funderar på att genomföra en hederlig Road trip och tänkte höra om ni, sweclockers medlemmar, vill dela med er utav era bästa smultronställen längs de svenska vägarna?

Vi vill veta allt från mysiga vägar, badplatser, utsiktspunkter, caféer/restauranger, roliga aktiviteter och allmänna sevärdheter.

Den här gången är Dalarna och söder ut av intresse för oss men dela gärna även med er utav platser i vårt kära Norrland.

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Medlem

Smultron < Hjortron

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Njupeskär i Dalarna iallafall, och Idre plus Städjan har sjukt fina utsikter

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

styggforsen är ganska bra ställe och första jag tänker på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Karlskrona är otroligt vackert nu på sommaren och det är inte många som åker hit då man aldrig har vägarna förbi här.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Entusiast

Med tanke på rubriken - Smultronstället i Söderköping kanske?
En ökänd glassrestaurang i trakten med väldigt obskyra och gudomliga glassar av alla de slag!

Det skadar ju inte att Göta Kanal är precis bredvid heller.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Med tanke på rubriken - Smultronstället i Söderköping kanske?
En ökänd glassrestaurang i trakten med väldigt obskyra och gudomliga glassar av alla de slag!

Det skadar ju inte att Göta Kanal är precis bredvid heller.

Tänkte väl att den skulle dyka upp ganska snart. Det är framförallt väldigt mysigt att gå längs kanalen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Kvarntorpshögen

Utsikt över hela närkeslätten.

Konstutställning på toppen.

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Nu var det visserligen ett antal år sedan jag var där, men det är ofattbart dyrt för medioker glass... Det roliga med att ha varit där var att ha läst menyn och sett att det går att köpa en glass för 400kr.

Noraglass är också överhypead men den är iaf inte lika dyr.
Däremot kan jag rekommendera glassen i Ronneby Brunnspark.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Bilar ibland Dalarna - Stockholmsregionen. Kanske inte direkt smultronställen men lite generella tankar... Området kring Siljan, Rättvik/Leksand etc tycker jag är trevligt. De har ju bl a Cruising i juni/july, Dalhalla, och brukar vara duktiga på att fira midsommar. I Insjön finner du handelsområdet med den ursprungliga Clas Ohlson butiken. Orsa har väl den där björnparken. Även Mora är trevligt men har inte riktigt koll på aktiviteter där bortom Vasaloppet.

Falun har ett trevligt centrum med ån flytande igenom, utöver det bland annat Falu koppargruva och Carl Larsson gården. Borlänge har bl a Sahlin's Strutsgård där du förutom att besöka strutsarna kan avnjuta strutsglass, och Torsång strax utanför är trevligt sommartid med fiket intill Dalälven samt en stor handelsträdgård. Säterdalen i Säter kan vara värd ett besök. Sala har ju silvergruvan, strax utanför finns Broddbo som jag tycker är vackert beläget nära sjön, finns i princip inget där förutom campingen men kan ju passa bra för ett kortare kaffe-/toa-/bensträckar-paus. Några kilometer innan Broddbo finns Norrängens Alpacka gård. Utanför Heby finns det en Älgpark. Morgongåva tycker jag alltid verkar småtrevligt, men tror inte det finns allt för mycket där att göra, huserar Apotea's lager samt stor godisaffär längs vägen! Enköping/Uppsala/Stockholm är såpass stora städer så skippar dessa...

Försökte mixa in lite av varje jag observerat "on the road". Ja, även Alpackorna verkar vara laddade för vad som komma skall.