En varning: Reparationstider hos ASUS och deras kundservice

Permalänk
Medlem

En varning: Reparationstider hos ASUS och deras kundservice

Jag såg en annan tråd i detta underforum och vill dela med mig av min erfarenhet av ASUS som en varning för andra samt se om det finns fler med liknande erfarenheter av ASUS support.

För två månader sedan skickade jag in en bärbar dator på reparation via deras hemsida efter en kortare diskussion via mejl där vi kom fram till att det troligtvis rörde sig om ett hårdvarufel. Datorn skickades in som ett garantiärende, inköpsdatumet var för mindre än ett år sedan.

Efter ett initialt mejl om att min dator har tagits emot och "reparation påbörjats" har jag inte sett röken av min dator. ARN har bedömt att en "rimlig reparationstid" för en bärbar är 3 veckor. Jag har vid flera tillfällen även ringt ASUS kundtjänst, men de ger icke-svar och inte mer information än vad man själv kan avläsa från ASUS hemsida för reparationsstatus. De har inte heller försökt hjälpa på något annat vis eller visat förståelse.

Till råga på allt var felen på datorn sådana att den åtminstone delvis gick att använda till vissa vardagssysslor och nu verkar det osäkert om jag någonsin kommer få tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Var är datorn inköpt? Har du skickat in den via ÅF eller direkt genom ASUS? Om datorn är köpt i butik har du rätt att få en låneprodukt om reparationen drar ut på tiden men det låter på din beskrivning som att du har kringgått butiken och istället vänt dig direkt till tillverkaren?

Det låter väldigt märkligt i så fall då ASUS själva säger att de inte hanterar några garantiärenden utan hänvisar till ÅF som i sin tur får sköta kontakten med ASUS. Vissa mindre kunniga butiker vill dock inte kännas vid detta utan hänvisar bara till ASUS vilket i en del fall skapar ett moment 22.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Var är datorn inköpt? Har du skickat in den via ÅF eller direkt genom ASUS? Om datorn är köpt i butik har du rätt att få en låneprodukt om reparationen drar ut på tiden men det låter på din beskrivning som att du har kringgått butiken och istället vänt dig direkt till tillverkaren?

Det låter väldigt märkligt i så fall då ASUS själva säger att de inte hanterar några garantiärenden utan hänvisar till ÅF som i sin tur får sköta kontakten med ASUS. Vissa mindre kunniga butiker vill dock inte kännas vid detta utan hänvisar bara till ASUS vilket i en del fall skapar ett moment 22.

Jag skickade in den direkt via ASUS support, dock efter att jag varit i kontakt med supporten där vi gjorde grundläggande felsökning. Datorn är köpt hos hos en av de större svenska nätåterförsäljare.

Permalänk
Medlem

Testar att tagga @93173 (Asus.David) @ASUS_Tommy så ser vi om de kan bistå med någon hjälp i ditt ärende.

...hur man nu taggar någon med punkt i sitt namn? ;_;

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mögel:

Testar att tagga @93173 (Asus.David) @ASUS_Tommy så ser vi om de kan bistå med någon hjälp i ditt ärende.

...hur man nu taggar någon med punkt i sitt namn? ;_;

Citationstecken runt namnet

@ "Asus.David"

men utan mellanslaget efter @, då får du @Asus.David

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Skrivet av bosh:

Jag såg en annan tråd i detta underforum och vill dela med mig av min erfarenhet av ASUS som en varning för andra samt se om det finns fler med liknande erfarenheter av ASUS support.

För två månader sedan skickade jag in en bärbar dator på reparation via deras hemsida efter en kortare diskussion via mejl där vi kom fram till att det troligtvis rörde sig om ett hårdvarufel. Datorn skickades in som ett garantiärende, inköpsdatumet var för mindre än ett år sedan.

Efter ett initialt mejl om att min dator har tagits emot och "reparation påbörjats" har jag inte sett röken av min dator. ARN har bedömt att en "rimlig reparationstid" för en bärbar är 3 veckor. Jag har vid flera tillfällen även ringt ASUS kundtjänst, men de ger icke-svar och inte mer information än vad man själv kan avläsa från ASUS hemsida för reparationsstatus. De har inte heller försökt hjälpa på något annat vis eller visat förståelse.

Till råga på allt var felen på datorn sådana att den åtminstone delvis gick att använda till vissa vardagssysslor och nu verkar det osäkert om jag någonsin kommer få tillbaka den.

Hej,

Beklagligt att ditt garantiärende verkar ta extra lång tid. Vill du skicka ditt RMA(service)-nummer till mig i PM så ska jag kolla med ASUS Support om vad som sker i ärendet?

Mvh
Tommy, ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh:

Jag såg en annan tråd i detta underforum och vill dela med mig av min erfarenhet av ASUS som en varning för andra samt se om det finns fler med liknande erfarenheter av ASUS support.

För två månader sedan skickade jag in en bärbar dator på reparation via deras hemsida efter en kortare diskussion via mejl där vi kom fram till att det troligtvis rörde sig om ett hårdvarufel. Datorn skickades in som ett garantiärende, inköpsdatumet var för mindre än ett år sedan.

Efter ett initialt mejl om att min dator har tagits emot och "reparation påbörjats" har jag inte sett röken av min dator. ARN har bedömt att en "rimlig reparationstid" för en bärbar är 3 veckor. Jag har vid flera tillfällen även ringt ASUS kundtjänst, men de ger icke-svar och inte mer information än vad man själv kan avläsa från ASUS hemsida för reparationsstatus. De har inte heller försökt hjälpa på något annat vis eller visat förståelse.

Till råga på allt var felen på datorn sådana att den åtminstone delvis gick att använda till vissa vardagssysslor och nu verkar det osäkert om jag någonsin kommer få tillbaka den.

Hej!
Såg ditt ärende nu, hur har det gått för dig? Har du fått tillbaka någon dator eller någon annan lösning? Vi verkar ha hamnat i samma sits, vår dator varit inne två månader nu och ingen ljusning i sikte ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Hej!
Såg ditt ärende nu, hur har det gått för dig? Har du fått tillbaka någon dator eller någon annan lösning? Vi verkar ha hamnat i samma sits, vår dator varit inne två månader nu och ingen ljusning i sikte ännu.

Efter att @ASUS_Tommy kontaktade mig och hjälpte mig så gick processen smärtfritt och allt löste sig tillslut. Jag är väldigt tacksam över hans hjälp, men känner ändå viss ambivalens inför ASUS övriga support.

Permalänk

@corb06:

Edit: Noterar nu att du skrev i tråden i augusti. Hoppas att ni fått tillbaka er dator och att allt löst sig, annars se nedan.

Hej,

Skicka gärna ett PM till mig med ditt RMA-nummer så ser vi över ditt ärende omgående.

Mvh
Tommy, ASUS