UX design... är det bara flum?

Permalänk
Inaktiv

UX design... är det bara flum?

Försöker förstå vad "user experience design" är för något, men när jag kollar på youtube är det mest marketing-personer som använder fina ord och pratar om helt uppenbara saker, typ, tillgodose din kunds önskemål. Gör en snygg hemsida. Etc, etc. Ja? Detta är väl vanlig marketing vi snackar om?

Är UX design någon sorts avknoppning för folk som inte förstår grundläggande koncept inom marketing och vill studera specifikt hur man... interagerar med människor? Känns som allt jag läser om UX design är uppenbara saker som de flesta förstår med intiution, förpackad i svåra/fina ord för att framstå som ett seriöst ämne.

Det första man får upp på google är:

"En UX-designer fungerar lite som en informationsarkitekt, men också psykolog –genom undersökningar och strukturerade metoder klurar du ut så mycket som möjligt om kunden och användaren: om behov och önskemål, och hur användaren fungerar i interaktion med produkten eller systemet."

Ja, det låter ju... jag vet inte. Som någon försöker beskriva något som om det vore akademiskt när det bara en en massa flum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Försöker förstå vad "user experience design" är för något, men när jag kollar på youtube är det mest marketing-personer som använder fina ord och pratar om helt uppenbara saker, typ, tillgodose din kunds önskemål. Gör en snygg hemsida. Etc, etc. Ja? Detta är väl vanlig marketing vi snackar om?

Är UX design någon sorts avknoppning för folk som inte förstår grundläggande koncept inom marketing och vill studera specifikt hur man... interagerar med människor? Känns som allt jag läser om UX design är uppenbara saker som de flesta förstår med intiution, förpackad i svåra/fina ord för att framstå som ett seriöst ämne.

Det första man får upp på google är:

"En UX-designer fungerar lite som en informationsarkitekt, men också psykolog –genom undersökningar och strukturerade metoder klurar du ut så mycket som möjligt om kunden och användaren: om behov och önskemål, och hur användaren fungerar i interaktion med produkten eller systemet."

Ja, det låter ju... jag vet inte. Som någon försöker beskriva något som om det vore akademiskt när det bara en en massa flum?

Välkommen till arbetslivet/arbetsmarknaden!

Det är ofta så att det är viktigt att kunna sätta fikonspråk på banala koncept och metoder. Dels är det faktiskt viktigt att kunna prata om vad man tror man försöker göra med andra, men sedan ska man förstås försöka, med språket, markera hur viktigt och svårt det man gör är, som en statusmarkör.

Desto mindre "riktigt" jobb man gör, ju större fokus hamnar på språk och märkliga begrepp. Tänk management... och låt det vara en varningsklocka. Om du nu inte gillar sånt.

Permalänk
99:e percentilen

UX är svårare än man tror. Det är inte alltid en ingenjör som ska bygga ett gränssnitt tänker likadant som målgruppen som ska använda det. Och det är inte alltid ”kundens önskemål” är tydliga.

”Sometimes people don’t know what they want until you show it to them.” — Steve Jobs

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som någon som har en civilingenjörsexamen med inriktning mot just Human-Computer Interaction, och som jobbar med UX-designers varje dag, så kan jag lugnt säga att nej, det är inte flum.

Det finns stora skillnader mellan en UX designer (som jag egentligen inte tycker existerar, snarare interaktionsdesigner isf) och en GUI-designer, UI-designer, eller andra typer av visuella designers.

Kort sagt så kan man säga att en UX Designer "egentligen" ska kunna mycket mer än att bara designa något snyggt, då man måste förstå hur kunden fungerar och agerar i större flöden och system, genom att utföra upprepade tester kring olika designs och genom att få insikter kring kundernas beteenden löpande under en designs utveckling.

Sedan är det klart att begreppet har gått genom en stor inflation och blivit ett mode-begrepp, där flera olika arbetsgivare använder begreppet för flera olika roller. Som de roller jag tidigare nämnt, så är det många som använder begreppet när de egentligen menar UI/GUI-designers eller liknande.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Nu är detta egentligen kopplat till Project Management, men det finns likheter i bilden med allt som berör "design"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Som gammal interaktionsdesigner blir man ju nästan lite sur. Visst, det låter såklart självklart att man ska tillgodose användarnas behov osv. Men vet du hur man gör det på bästa sätt? Vet du hur man tillgodoser blinda och hur du strukturer en site så att den är användbar för någon som använder skärmläsare? Vet du hur man bäst strukturerar information så att det är enkelt att hitta för dom som inte kan språket allt för väl? Du tror inte det ligger lite tankeverksamhet bakom hur en site/app ser ut och funkar?

Ett bra exempel är skatteverkets hemsida. Den är förvisso inte perfekt. Men det är bra UX-design som gör att du kan lämna in din deklaration med typ 5 (om ens det?) klick.

Alla är inte du. Det finns folk som har behov utöver det allra enklaste.

Så nej, det är inte flum. Det är ett riktigt jobb som hjälper människor.

Men som andra har nämnt, det är viktigt att göra skillnad på UI-design och UX-design.

Permalänk
Medlem

@anon52343: Jag skulle vilja påstå att det är just inom UX och förståelse för vilka problem som existerar och vilket användargränssnitt som är effektivast att lösa de problemen som har den största utvecklingspotentialen inom IT.
Mycket babbel om AI när många användargränssnitt som vi faktiskt använder på arbetet inte tillämpar grundläggande och etablerade HMI/HCI koncept som säkert det har funnits kunskap om sedan åttiotalet i princip. Jag jobbar på ett större företag och det är beklämmande att se hur man hanterar användarinteraktioner - framförallt för utvecklare, där bryr man sig inte ett skit och man förväntas ha hela bibeln i arbetsminnet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zwei:

Som gammal interaktionsdesigner blir man ju nästan lite sur. Visst, det låter såklart självklart att man ska tillgodose användarnas behov osv. Men vet du hur man gör det på bästa sätt?

Förstår vad du menar. Själv skulle jag nog inte kunna jobba med det ur ren frustration för "självklarheter", kan bli galen på hur taffligt dåliga reklam, hemsidor etc är utformade. Är det på allvar någon som fick betalt för att designa det här? Jag kan liksom bli deprimerad över hur taffligt utformade saker är.

Men det är ju bra om det finns tålmodiga på arbetsmarknaden som kan försöka skapa en fungerande pipeline, alla har inte ett "öga" för saker. En av anledningarna till att jag slutade med reklamfilm, frustrerande att förklara för kunder att man inte kan fakturera 10k och förvänta sig att det ser ut som Volvos filmer. Så absolut finns det många komponenter som spelar in, någon har en vision, annan providerar en budget, en annan hade något helt annat i åtanke. Etc.

Förstörde en fin musikvideo en gång för att bandet ville ha det i svartvitt, eftersom att de hade sett en en annan video som de gillade i svartvitt på youtube. Att det såg mycket bättre ut i färg och de hade sannolikt fått fler views om den vore i färg, spelade ingen roll eftersom kunden alltid har rätt -- den levererades i svartvitt, och jag får leva med skammen att inte leverera mitt bästa, eftersom kunden faktiskt inte förstår sin egen produkt.

Även om jag kan gilla frontend och arbeta mot kund, så är det nog så att vissa personlighetstyper hör bättre hemma där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Försöker förstå vad "user experience design" är för något, men när jag kollar på youtube är det mest marketing-personer som använder fina ord och pratar om helt uppenbara saker, typ, tillgodose din kunds önskemål. Gör en snygg hemsida. Etc, etc. Ja? Detta är väl vanlig marketing vi snackar om?

Är UX design någon sorts avknoppning för folk som inte förstår grundläggande koncept inom marketing och vill studera specifikt hur man... interagerar med människor? Känns som allt jag läser om UX design är uppenbara saker som de flesta förstår med intiution, förpackad i svåra/fina ord för att framstå som ett seriöst ämne.

Det första man får upp på google är:

"En UX-designer fungerar lite som en informationsarkitekt, men också psykolog –genom undersökningar och strukturerade metoder klurar du ut så mycket som möjligt om kunden och användaren: om behov och önskemål, och hur användaren fungerar i interaktion med produkten eller systemet."

Ja, det låter ju... jag vet inte. Som någon försöker beskriva något som om det vore akademiskt när det bara en en massa flum?

Jag skriver vad jag sett, tror och vart med om:
Min erfarenhet av UX designers är dem som väljer färger ikoner och utseende till många av programmen bolagen använder antingen internt eller säljs som tredjepartsprogram åt andra bolag.
De väljer och bestämmer hur vissa saker ska se ut på jobb - sen om det är en tidning någon pressar upp, program för valfri enhet osv osv.
Så de UX designers jag hade kontakt med rita upp skisser och valde färger & ikoner till program som de sedan skickade till Indier som programmerade upp det dem önskade.
Sen kanske UX är mer djupare eller lättare på andra ställen, men det är det jag fattat dem som.

Så antar att UX designer finns lite av allt - att färgerna på ett program är snälla för dina ögon är tackvare en smartare UX designer någonstans i världen troligtivs, att hjälpmedel XX har en extra knapp där kanske var uxdesigners idé.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem

Hej. I rollen som UX-ninja så måste jag också lägga till min åsikt i diskussionen.

Som många andra redan har skrivit så kan det verka hur enkelt som helst att förstå vad användarna vill ha. Det är inte alls så uppenbart som det verkar, många användare vet många gånger heller inte själva vad de vill ha. Och det användarna säger att de vill ha behöver inte vara vad de faktiskt behöver. Sen är det ju också så att "bra UX-design" är den som inte märks, eftersom att saker och ting då fungerar som det ska. Många tar för givet att saker ska fungera.

Måste dock tillägga att innan jag påbörjade min utbildning inom området så hade jag jättedålig koll på vad en UX-designer är för något. Det är inte ett helt självklart begrepp. Många använder dessutom "UX" när de egentligen menar typ UI, interaktionsdesign osv.

Permalänk
Medlem

Ursprunget till termen av en av de som hittade på den: https://youtu.be/9BdtGjoIN4E?t=10s

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.