Permalänk
Medlem

Märklig defekt på XB271HU

Hej!
Är så att jag idag var inne på en sida med mörkgrå bakgrund, och såg då för första gången något märkligt med min skärm, länkar en bild:

Det ser typ ut som att det är blött vid sidan vid skärmen där, är det någon som vet vad det är för typ av defekt och om det är något som går på garantin? Märks inte vid de flesta bakgrunder, men jag är rätt petig när det kommer till sånt här och nu när jag vet om det kommer jag kolla dit hela tiden.

Svar uppskattas.

Permalänk
Medlem

Blev en RMA, ifall det nu skulle gå igenom får jag hoppas att jag inte får en med döda pixlar eller överdriven BLB

Permalänk
Medlem

Hur hög ljusstyrka har du? Om du sänker ljusstyrkan hur påverkar det problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Minthon: Har ljusstyrkan på 25 normalt sett, testade nu att sätta den till 0, samma sak. Testade tidigare att maxa ljusstyrkan, samma problem.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Laktos: Det där ser ut som en panelskada, gissningsvis att något av skikten i panelen har släppt lite. Så den skärmen bör returneras.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej, tack! Får hoppas att Acer accepterar RMA:n, gick ju inte att bifoga bilder så jag försökte beskriva det som ett mörkare område på 20cm*2cm, förhoppningsvis har de erfarenhet från tidigare panelskador.

Permalänk
Medlem

Panelskada. Har du hållt hårt i skärmen? Slag? Tryck? Lika bra att RMA, och hoppas på en ny skärm. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

@PixelBritta: Har vart väldigt försiktig vid hanteringen av skärmen, den har ju knappt några kanter så jag har i princip alltid hållt den i foten när jag flyttar den. Jag köpte den dock här på SweC så jag vet inte hur den tidigare ägaren hanterade den. Vet inte heller hur Acer hanterar andra-hands köp, nämnde inget om det men jag får hoppas att det inte spelar någon roll, har kvitto och kartong så.

Det enda jag kan tänka mig är hanteringen vid frakten, om den har fått sig en smäll då, troligast känns väl som att det är ett fel som har vart där hela tiden, bara att jag inte har tänkt på det. Vi får se hur det går helt enkelt.
Tack!

Permalänk
Medlem

Ännu märkligare.... Nu verkar det som att det är borta, flyttade idag och hade med mig skärmen, nu kan jag inte se det alls. Får hålla utkik, annars är det väl goda nyheter.

Edit: Verkar ha kommit tillbaks lite, dock inte lika mörkt som tidigare, får se imorgon.

Permalänk
Medlem

Har inte skickat iväg skärmen än, har fortfarande fraktsedeln men är så osäker på situationen, ska nog skicka väg den nu i veckan.. Problemet är att defekten verkar komma och gå lite, ibland syns det knappt, ibland är det tydligt. Risken är ju att jag skickar iväg den (till Tyskland), tar väl 1+ månad och får tillbaks den igen p.g.a. ingen märkbar defekt, vet inte riktigt hur de testar defekter så.

Det värsta tänkbara scenariot hade ju dock vart att få en ny skärm, med döda pixlar och massor av BLB.

Får väl hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Fick en helt ny panel! Verkar som en okej panel, den verkar inte ha några döda pixlar, BLB mot svart var bra, kan dock inte testa i ett kolsvart rum för tillfället.

Ett litet "problem" eller skönhetsfel är dock att den verkar lite vitare ner mot högra hörnet. Vitt blir lite gul-aktigt jämfört med i hörnet, ingen större fara så, blev lite bättre genom att justera färgerna lite men inte perfekt, vilket i och för sig är lite tråkigt, men ingen katastrof. Märks ganska tydligt när man tittar på t.ex. Swec med vit bakgrund. Det är väl såna defekter man får räkna med när man väljer IPS panel antar jag.

Glad att jag fick en ny dock, hade vart tråkigt att ha kvar den med panelskada, speciellt om man ska sälja den senare.

Permalänk
Skrivet av Laktos:

Fick en helt ny panel! Verkar som en okej panel, den verkar inte ha några döda pixlar, BLB mot svart var bra, kan dock inte testa i ett kolsvart rum för tillfället.

Ett litet "problem" eller skönhetsfel är dock att den verkar lite vitare ner mot högra hörnet. Vitt blir lite gul-aktigt jämfört med i hörnet, ingen större fara så, blev lite bättre genom att justera färgerna lite men inte perfekt, vilket i och för sig är lite tråkigt, men ingen katastrof. Märks ganska tydligt när man tittar på t.ex. Swec med vit bakgrund. Det är väl såna defekter man får räkna med när man väljer IPS panel antar jag.

Glad att jag fick en ny dock, hade vart tråkigt att ha kvar den med panelskada, speciellt om man ska sälja den senare.

Dina "defekter" som du ser är sådant man får leva med när man kör IPS panel.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2