Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

1700X som droppar i CPU användning (Film)

Permalänk

En update:
Mkt riktigt som de flesta påpekade var det temperaturen som var orsaken... Satt en Noctua fläkt på avstånd först för att få luft cirkulation men temperaturen höll sig runt 100grader ändå. Inte förrns jag la fläkten i princip ovanför så gick tempen ner och ligger nu och bouncar mellan 87-90 grader och CPU´n jobbar 100%. Så det funkar som en tillfällig lösning men jag har varit i kontakt med Inet och se om jag inte kan få till ett byte av ngt slag.
Tack för all hjälp, tips och råd det är väldigt uppskattat!

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

En update:
Mkt riktigt som de flesta påpekade var det temperaturen som var orsaken... Satt en Noctua fläkt på avstånd först för att få luft cirkulation men temperaturen höll sig runt 100grader ändå. Inte förrns jag la fläkten i princip ovanför så gick tempen ner och ligger nu och bouncar mellan 87-90 grader och CPU´n jobbar 100%. Så det funkar som en tillfällig lösning men jag har varit i kontakt med Inet och se om jag inte kan få till ett byte av ngt slag.
Tack för all hjälp, tips och råd det är väldigt uppskattat!
https://i.imgur.com/R3jHSwQ.jpg

https://i.imgur.com/nlcMMR1.jpg

Vad det än är du beräknar så verkar det orsaka ganska elak strömförbrukning på Ryzen, jag skulle antingen använda termiskt ledande lim & limma på kylflänsar på VRM (se bara upp så inte ledande ytor kortsluts) eller så skulle jag byta till moderkort med kraftigare vrm till att börja med. Väldigt få B350 bord (om något) är designade för det användningsområde du kör i de förhållanden du kör dom som dessutom råkar vara m-atx.

Denna video går igenom VRM rätt bra för B350 bord och kanske är av nytta ifall du vill byta bord.

Gigabyte använder i stort samma VRM på alla bord, transistorerna klarar inte heller lika hög temp som andra gör så därför har du en lägre throttlingstemp på dessa.

Det är tråkigt att det inte finns bra m-atx bord, till & med så illa att många m-itx bord har bättre VRM än m-atx borden, vet inte riktigt varför det är på detta viset men man verkar go all in på billigast möjliga. Jag tror det bästa bordet du kan hitta är ASUS TUF B350M-PLUS GAMING
Det klarar en R7 överklockad till 3.9-4.0GHz med VRM temps under 70 grader med lite luftflöde. Det har överlag rätt bra kvalité på komponenterna faktiskt.

Edit: så länge skulle du kunna prova hur pass mycket du kan undervolta din 1700x, jag ser att den verkar få runt 1.25v vid belastning på alla kärnor vilket är samma som min 1800x, skillnaden är dock att min går då i 3.7GHz med xfr & din i 3.5GHz, relativt höga odds att du kan klara dig med betydligt mindre vcore och det skulle då kunna sänka VRM temps en hel del. Som en ren gissning kan du nog köra 1.2v stabilt så en offset på -0.05v skulle nog vara lagom, det borde även täcka in max XFR som är 3,9GHz på en kärna, som det ser ut så sker det vid 1.55v, samma som min klarar 4.1GHz på så jag misstänker att 1.5 där med samma offset som tidigare inte är några problem alls faktiskt. Det kan till och med hända att du kan undervolta ännu mer men det förutsätter nog att VRM är förhållandevis stabil i spänning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Tusen tack Tellus82! Det tipset tar jag med mig!

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

Bara för flika in vad som är normalt.

Jag har också en 1700X stock och när jag spelar en 4K film så ligger CPU användningen på ca 20%.

En vanlig Full HD film tar ca 5% av CPU kapaciteten när jag gjorde ett enkelt test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Bara för flika in vad som är normalt.

Jag har också en 1700X stock och när jag spelar en 4K film så ligger CPU användningen på ca 20%.

En vanlig Full HD film tar ca 5% av CPU kapaciteten när jag gjorde ett enkelt test.

tror det här har lite mer att göra med att rendera film osv, inte spela upp film

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Helt rätt Laggzor!

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]