Få 12V från USB-laddare med QC 2.0? Hur ge rätt signal till datapinnar?

Permalänk
Medlem

Få 12V från USB-laddare med QC 2.0? Hur ge rätt signal till datapinnar?

Vill kunna få 12V från powerbanks som har Quick Charge 2.0. Som jag förstått så kan en QC 2.0+ kompatibel strömkälla ge 12V om den får 0,6V signal på D+ och D-. Finns det något någorlunda smidigt sätta att ge detta? Har sett att det finns kretskort som låter en välja output genom knappar. Men känner att det vore enklare om man slapp ta till något sådant.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt, räcker det inte att slå på 0.6v på data linjen, det hade du kunnat göra med hjälp av ett motstånd från 12v linjen.
Här är ett byggprojekt på en QC3, som bland annat refererar till data från ett tidigare QC2 bygge. Det mesta du behöver borde gå att gräva upp där.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag tänker rätt, du borde kunna koppla ett batteri eller strömkälla och sluta denna över 2 resistorer. Sedan borde du kunna plocka spänning som ligger över ena resistorn. Du får räkna ut vilka resistanser som är lämpliga beroende på spänningen på strömkällan via varianter på vanliga formeln U=R*I

Sedan får man hoppas att laddaren inte slukar någon större ström, så att spänningen kan vara hyffsat stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om jag förstått det rätt, räcker det inte att slå på 0.6v på data linjen, det hade du kunnat göra med hjälp av ett motstånd från 12v linjen.
Här är ett byggprojekt på en QC3, som bland annat refererar till data från ett tidigare QC2 bygge. Det mesta du behöver borde gå att gräva upp där.

Fast när jag läser där så får jag intrycket av att det borde gå med bara resistorer så länge man väljer rätt. En resistor på 1KΩ och en på 10KΩ borde kunna ge 0,45V på datapinnarna vid 5V spänningsmatning. Vilket borde höja spänningsmatningen till 12V som då genom samma resistorer ger 1,09V på datapinnarna. Vilket borde leda till att det ger 12V även i fortsättningen. Intervallet ska vara mellan 0,4V och 2,0V på båda datapinnarna för att laddaren ska ge 12V som jag förstått det. Även om vissa laddare tydligen har snävare intervall vilket din länk verkar handla om.

Enligt det här dokumentet behöver 0,6-volten som jag söker egentligen bara ligga mellan 0,4V och 2V.
http://www.dianyuan.com/upload/community/2016/03/10/145757866...

Och om jag har en resistor från + på 10KΩ till data pinnarna och en från - på 1KΩ så ska det ge spänningarna på 0,45V och 1,09V vid 5 respektive 12V enligt den här formeln:
http://www.ohmslawcalculator.com/voltage-divider-calculator

Deras lösning med en arduino är tyvärr inte gångbar. Jag behöver en sladd med 12V utan krusiduller.

Kan någon invända med på varför detta inte borde funka? För just nu känns det som att jag ska börja löda grejer och koppla in i en laddare och provmäta.

Skrivet av dannesthlm:

Jag vet inte om jag tänker rätt, du borde kunna koppla ett batteri eller strömkälla och sluta denna över 2 resistorer. Sedan borde du kunna plocka spänning som ligger över ena resistorn. Du får räkna ut vilka resistanser som är lämpliga beroende på spänningen på strömkällan via varianter på vanliga formeln U=R*I

Sedan får man hoppas att laddaren inte slukar någon större ström, så att spänningen kan vara hyffsat stabil.

Ja det hade varit en lösning. Men känns onödigt komplicerat med en separat strömkälla. Det bästa vore ju ifall man bara kunde ta ner laddningsenhetens spänning. Men det känns som att det borde gå enligt resonemanget jag för högre upp i detta inlägget.