Permalänk
Medlem

Vad kan jag ha för processor.

Hej kära vänner!
Det är så att jag är sugen på att uppgradera min dator lite med en bättre processor. Gjorde felet och köpa en färdig dator från lenovo utan att direkt kolla vad det var.
Hur som helst ville killen på inet inte hjälpa mig riktigt utan han ville sälja på mig nytt moderkort graffe och i5.
Jag vill ha en i5a i datorn men vet inte vilken som kommer passa i socketen. Processorn som jag har nu är

Intel Core i3 7100 @ 3.90GHz
och moderkort är
LENOVO 36C5 (U3E1)

Hade verkligen uppskattat hjälp om vilken processor jag kan köra.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter väldigt onödigt att uppgradera processorn så länge du inte har ett väldigt bra grafikkort.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@simon253: har ett 1060 vet att det inte är bästa men känns som att det är processorn som gör datorn seg.
allt annat känns okej i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille412:

@simon253: har ett 1060 vet att det inte är bästa men känns som att det är processorn som gör datorn seg.
allt annat känns okej i datorn

I vilken bemärkelse är datorn seg? Vardagligt användande? Har du ssd? När du spelar? Vad spelar du? Vilken upplösning?

Permalänk
Skrivet av fille412:

@simon253: har ett 1060 vet att det inte är bästa men känns som att det är processorn som gör datorn seg.
allt annat känns okej i datorn

Ge oss fullständig spec. Precis som personen ovan skrev tror jag det kan ha med ex att du saknar SSD.
Upplever du datorn seg i start och innan du kan börja använda den? Går spelen segt att starta? Då är det troligtvis en seg hårddisk som är problemet.
Hackar spelen och håller på när du väl är inne då kan det vara processorn som är för seg. Men en i3 7100 är faktiskt helt okej och duger till de flesta spelen men finns självklart spel som verkligen behöver 4 eller fler kärnor.

Men för att svara på din fråga så ska alla processorer i core 7000 och även 6000 serien som har socket 1151 fungera i ditt moderkort för säkerhets skull håll dig till 65w tdp varianter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

I vilken bemärkelse är datorn seg? Vardagligt användande? Har du ssd? När du spelar? Vad spelar du? Vilken upplösning?

Datorn har väl en tendens att hacka i spel ibland (spelar mest fortnite) har inte ssd men det är nåt jag kommer införskaffa samtidigt tänkte jag. Det blir små korta fryshack ibland.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ge oss fullständig spec. Precis som personen ovan skrev tror jag det kan ha med ex att du saknar SSD.
Upplever du datorn seg i start och innan du kan börja använda den? Går spelen segt att starta? Då är det troligtvis en seg hårddisk som är problemet.
Hackar spelen och håller på när du väl är inne då kan det vara processorn som är för seg. Men en i3 7100 är faktiskt helt okej och duger till de flesta spelen men finns självklart spel som verkligen behöver 4 eller fler kärnor.

Men för att svara på din fråga så ska alla processorer i core 7000 och även 6000 serien som har socket 1151 fungera i ditt moderkort för säkerhets skull håll dig till 65w tdp varianter.

Datorn är allmänt seg och det tänkte jag att det löser väl en ssd? Men sen har jag även problemet att det fastnar kort i spel ibland fryser alltså och vill även på upp fpsen lite och tänkte att det skulle hjälpa med en bättre processor? Tack för hjälpen med vilken proessor jag kan ha nu ska ja bara leta! vad betyder tdp ?

Full spec: Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i3 7100 @ 3.90GHz 36 °C
Kaby Lake 14nm Technology
RAM
8,00GB Single-Channel Unknown @ 1198MHz (17-17-17-39)
Motherboard
LENOVO 36C5 (U3E1) 18 °C
Graphics
GN246HL (1920x1080@144Hz)
Intel HD Graphics 630 (Lenovo)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 (MSI) 32 °C
ForceWare version: 397.93
SLI Disabled
Storage
931GB Seagate ST1000DM003-1SB102 (SATA ) 34 °C
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)

Permalänk
Skrivet av fille412:

Datorn är allmänt seg och det tänkte jag att det löser väl en ssd? Men sen har jag även problemet att det fastnar kort i spel ibland fryser alltså och vill även på upp fpsen lite och tänkte att det skulle hjälpa med en bättre processor? Tack för hjälpen med vilken proessor jag kan ha nu ska ja bara leta! vad betyder tdp ?

Full spec: Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i3 7100 @ 3.90GHz 36 °C
Kaby Lake 14nm Technology
RAM
8,00GB Single-Channel Unknown @ 1198MHz (17-17-17-39)
Motherboard
LENOVO 36C5 (U3E1) 18 °C
Graphics
GN246HL (1920x1080@144Hz)
Intel HD Graphics 630 (Lenovo)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 (MSI) 32 °C
ForceWare version: 397.93
SLI Disabled
Storage
931GB Seagate ST1000DM003-1SB102 (SATA ) 34 °C
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)

Jag tror boven är att du saknar SSD och att spelen fryser till pga det men kan självklart vara processorn också är inte helt insatt i hur cpu krävande fortnite är. Så jag skulle börja med att om du har råd skaffa en runt 500GB ssd och installera windows + spel på annars 240GB men gå inte lägre då är det bättre att spara till du har råd med 240GB.

TDP (förkorning av thermal design power) är mest en rekommendation över hur kraftfull kylning du behöver ha men ger även en hint om hur mycket energi processorn förbrukar. Och eftersom du har en Core i3 med 51w tdp tänker jag att moderkortets VRM (spännings regulering) och din kylare kanske inte är anpassade för att klara en 95w processor därför jag skrev att du för säkerhets skull ska hålla dig till 65w modellerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Tänkte fortsätta va lite jobbig mot dig och fråga om du vet någon butik/företag som säljer något sådant idag? är sjukt sugen på att pilla lite. hittade en 7500 på 65w på inet men den fanns inte i lagret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille412:

@simon253: har ett 1060 vet att det inte är bästa men känns som att det är processorn som gör datorn seg.
allt annat känns okej i datorn

Att datorn upplevs seg gör nog de flesta oavsett hårdvaruspecifikationer. Man vänjer sig med det befintliga och vill ha något snabbare och bättre men i ett blindtest skulle man ha svårigheter att avgöra vilken cpu, gpu, ssd etc som satt i datorn, såvida man inte har specifika behov.

Kolla efter en begagnad i5 eller i7 ur kaby lake serien och byt hela platformen 2019 eller senare.

När det kommer till upplevd seghet i spel så har du nog mer glädje av snabbare gpu som andra redan påpekat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tror boven är att du saknar SSD och att spelen fryser till pga det men kan självklart vara processorn också är inte helt insatt i hur cpu krävande fortnite är. Så jag skulle börja med att om du har råd skaffa en runt 500GB ssd och installera windows + spel på annars 240GB men gå inte lägre då är det bättre att spara till du har råd med 240GB.

TDP (förkorning av thermal design power) är mest en rekommendation över hur kraftfull kylning du behöver ha men ger även en hint om hur mycket energi processorn förbrukar. Och eftersom du har en Core i3 med 51w tdp tänker jag att moderkortets VRM (spännings regulering) och din kylare kanske inte är anpassade för att klara en 95w processor därför jag skrev att du för säkerhets skull ska hålla dig till 65w modellerna.

Super bra förklarat och är väldigt tacksam för din hjälp. Känner mig som värsta nybörjaren nu trots att man har hållit på i flera år. Men om jag installerar om mitt windows som jag fick med datorn på en ny hårddisk kommer jag behöv ange den koden igen då? Har ju ingen utan den kom färdiginstallerad. Tusen tack för din hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Att datorn upplevs seg gör nog de flesta oavsett hårdvaruspecifikationer. Man vänjer sig med det befintliga och vill ha något snabbare och bättre men i ett blindtest skulle man ha svårigheter att avgöra vilken cpu, gpu, ssd etc som satt i datorn, såvida man inte har specifika behov.

Kolla efter en begagnad i5 eller i7 ur kaby lake serien och byt hela platformen 2019 eller senare.

När det kommer till upplevd seghet i spel så har du nog mer glädje av snabbare gpu som andra redan påpekat.

Låter som en bra plan har inte tänkt bli långvarig med datorn men vill ha nåt som lever året ut. vad ska man uppgradera sig till då när det kommer till grafikkort? låter som en snål svensson men 1070 är rätt saftig när jag ska köpa processor och ssd.

Permalänk
Skrivet av fille412:

@jOnÄTÄn: Tänkte fortsätta va lite jobbig mot dig och fråga om du vet någon butik/företag som säljer något sådant idag? är sjukt sugen på att pilla lite. hittade en 7500 på 65w på inet men den fanns inte i lagret.

i5 7600 är den i5 processor med 65w tdp som har högst turbo 4,1ghz finns på elgiganten.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
7500 har turbo på 3,8ghz men är också billigare.
Finns på netonnet https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intels...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av fille412:

Super bra förklarat och är väldigt tacksam för din hjälp. Känner mig som värsta nybörjaren nu trots att man har hållit på i flera år. Men om jag installerar om mitt windows som jag fick med datorn på en ny hårddisk kommer jag behöv ange den koden igen då? Har ju ingen utan den kom färdiginstallerad. Tusen tack för din hjälp

Är lite olika med märkesdatorer. Har haft lite HP datorer där "cd nyckeln" för windows låg i något chip på moderkortet alltså bara att installera windows så kände datorn av koden automatiskt. Men hur Lenovo löst detta får någon annan svara på.

Såg att någon nämnde GPU vad jag har sett när jag sökt lite snabbt så ska inte GTX 1060 ha några problem att driva fortnite. Men bara för att utesluta detta. Ställ grafikinställningarna på medium istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

i5 7600 är den i5 processor med 65w tdp som har högst turbo 4,1ghz finns på elgiganten.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
7500 har turbo på 3,8ghz men är också billigare.
Finns på netonnet https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intels...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intels... Är detta samma som du länkade där ovan? denna fanns nämligen i lager där jag bor så skulle kunna plocka upp den idag isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille412:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intels... Är detta samma som du länkade där ovan? denna fanns nämligen i lager där jag bor så skulle kunna plocka upp den idag isåfall

Nej, 7600K är en överklockningsbar version av 7600, och har även lite högre klockfrekvenser direkt ur kartongen. För din del spelar det ingen roll eftersom ditt moderkort knappast lär tillåta överklockning, men 7600K har också en TDP på 95W. Det följer dessutom inte med någon kylare till 7600K.

Permalänk
Skrivet av fille412:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intels... Är detta samma som du länkade där ovan? denna fanns nämligen i lager där jag bor så skulle kunna plocka upp den idag isåfall

precis som @perost skrev är detta en annan version med högre frekvenser och högre TPD jag har ingen aning om vad ditt moderkort klarar av se om du kan hitta något på Lenovos hemsida. Kan mycket väl vara så att datorn du har klarar av en 91w tpd cpu utan problem.

Står det något modellnummer på chassit eller liknande? Och bara för att inga missförstånd sker det är en stationär dator?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, 7600K är en överklockningsbar version av 7600, och har även lite högre klockfrekvenser direkt ur kartongen. För din del spelar det ingen roll eftersom ditt moderkort knappast lär tillåta överklockning, men 7600K har också en TDP på 95W. Det följer dessutom inte med någon kylare till 7600K.

Förstod nu vad du menade och har hittat en som jag tänkte borde passa min. https://www.webhallen.com/se/product/258270-Intel-Core-i5-750...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille412:

Låter som en bra plan har inte tänkt bli långvarig med datorn men vill ha nåt som lever året ut. vad ska man uppgradera sig till då när det kommer till grafikkort? låter som en snål svensson men 1070 är rätt saftig när jag ska köpa processor och ssd.

Skulle personligen följa @jOnÄTÄn förslag. Installera en SSD(sata eller nvme kvittar) för att uppleva den faktiska generella skillnaden som är svår att beskriva i skrift.
1. SSD
2. GPU
3. CPU

Gällande uppgradering av gpu, kolla sweclockers beg.markand. Finns all oftare fynd nu när alltfler miners börjar gnissla tänder :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille412:

Datorn har väl en tendens att hacka i spel ibland (spelar mest fortnite) har inte ssd men det är nåt jag kommer införskaffa samtidigt tänkte jag. Det blir små korta fryshack ibland.

Inte bekant med spelet men ville ha det listat i tråden så andra som är kunde inflika. Smäll upp task manager och försök se vad som slår i taket när du spelar.

Jag skulle personligen inte köpa en ny cpu i butik som du har för avsikt att återigen byta ut kring årets slut då, i synnerhet, icke k-modellerna inte har allt för bra andrahands värde. Om du vill ha en sådan skulle jag försöka hitta en begagnat.

Permalänk
Medlem

@fille412:

När det gäller överklockning av "märkes" datorer kan detta gå med t.ex Throttlestop eller BCLK överklocking om ditt moderkort stödjer detta, vilket de vanligtvis inte gör...

En sak jag noterade var att du har bara en RAM sticka då det stod single channel på den översikt du postade, stämmer det?
Detta drar ned prestandan i vissa spel, du kan köpa en begagnad eller billig RAM sticka och få t.ex 16gb RAM i dual channel för ökad minneshastighet. Vissa OEM moderkort kan faktiskt stödja RAM överklockning också.

Din PC borde inte lagga i de spel du nämner men just att du har en HDD och "bara" single channel RAM kan vara en faktor.
Jag har aldrig kört spel från en SSD dock och har inga problem med min PC.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

@fille412:

När det gäller överklockning av "märkes" datorer kan detta gå med t.ex Throttlestop eller BCLK överklocking om ditt moderkort stödjer detta, vilket de vanligtvis inte gör...

En sak jag noterade var att du har bara en RAM sticka då det stod single channel på den översikt du postade, stämmer det?
Detta drar ned prestandan i vissa spel, du kan köpa en begagnad eller billig RAM sticka och få t.ex 16gb RAM i dual channel för ökad minneshastighet. Vissa OEM moderkort kan faktiskt stödja RAM överklockning också.

Din PC borde inte lagga i de spel du nämner men just att du har en HDD och "bara" single channel RAM kan vara en faktor.
Jag har aldrig kört spel från en SSD dock och har inga problem med min PC.

Det stämer mycket väl när jag kikade. Kommer göra så idag att jag åker till webhallen köper en ssd en cpu och ett till ram. kommer tillbaka med en update ville bara vara säker på att denna cpu passade till alla olika grejer som skulle stämma in! https://www.webhallen.com/se/product/258270-Intel-Core-i5-750... och jag tycker det verkar så behöver bara en confirmation så åker jag direkt! tack för all hjälp än så länge

Permalänk
Medlem

Du verkar vara rätt inne med att uppgradera processorn då en del spel inte gillar 2 kärnor och HT.
Vad jag kan se så levereras det datorer med det moderkort som sitter i din dator som har i7 7700 så oavsett TDP så ska moderkortet klara av det.
Det som missats är att det enbart sitter 1 sticka ram och du därför inte kör dual channel vilket kan sänka prestandan en del.

Dessa 2 saker är det som jag tror är problemet i ditt fall så länge du inte kör med inställningar i spelen som gör att dina 2GB VRAM inte räcker.

SSD är inget som kommer ge dig mer prestanda i spel utan vad det kommer ge är en bättre upplevelse i övrigt men för just spelen kommer det inte göra så du får högre fps.

För att till 100% se vad det är som orsakar problemen hade jag laddat ner MSI Afterburner och kollat vad som slår i taket när det hackar till.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Skrivet av PeNMaX:

Du verkar vara rätt inne med att uppgradera processorn då en del spel inte gillar 2 kärnor och HT.
Vad jag kan se så levereras det datorer med det moderkort som sitter i din dator som har i7 7700 så oavsett TDP så ska moderkortet klara av det.
Det som missats är att det enbart sitter 1 sticka ram och du därför inte kör dual channel vilket kan sänka prestandan en del.

Dessa 2 saker är det som jag tror är problemet i ditt fall så länge du inte kör med inställningar i spelen som gör att dina 2GB VRAM inte räcker.

SSD är inget som kommer ge dig mer prestanda i spel utan vad det kommer ge är en bättre upplevelse i övrigt men för just spelen kommer det inte göra så du får högre fps.

För att till 100% se vad det är som orsakar problemen hade jag laddat ner MSI Afterburner och kollat vad som slår i taket när det hackar till.

i7 7700 har en tpd på 65w k modellen har högre.
Att det är någon konstig variant av GTX 1060 som bara har 2GB minne hade jag missat helt. Ska försöka hitta något test som visar hur det presterar. (känner bara till att det finns 3GB 5GB och 6GB av 1060)
SSD kan ge bättre prestanda i spel inte i alla men det hjälper faktiskt mot småhack och texturer som ploppar upp osv i vissa spel.
Att fixa till dual channel kan ju som du säger också hjälpa men tveksam till det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille412:

Det stämer mycket väl när jag kikade. Kommer göra så idag att jag åker till webhallen köper en ssd en cpu och ett till ram...

Blir lite avundsjuk på din närhet till en butik med brett utbud av datorkomponenter. Inget fel med att beställa på nätet men ibland blir jag som någorlunda entusiast irriterad över att vara begränsad till NetOnNet lagershop i Umeå som fysisk butik. Skulle vara så skönt att flexa ut från jobbet på fredag...cykla förbi en butik som Webhallen eller Inet och köpa med sig något roligt hem. Nåja i-landsproblem och helt off-topic. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

i7 7700 har en tpd på 65w k modellen har högre.
Att det är någon konstig variant av GTX 1060 som bara har 2GB minne hade jag missat helt. Ska försöka hitta något test som visar hur det presterar. (känner bara till att det finns 3GB 5GB och 6GB av 1060)
SSD kan ge bättre prestanda i spel inte i alla men det hjälper faktiskt mot småhack och texturer som ploppar upp osv i vissa spel.
Att fixa till dual channel kan ju som du säger också hjälpa men tveksam till det.

grymt tack som fan åker o köper https://www.webhallen.com/se/product/258270-Intel-Core-i5-750... och en ssd och nån ram grejs 8 gb där. det behöver inte vara samma märke på ramen va? dvs kan köra en corsair och en noname?

Permalänk
Skrivet av fille412:

grymt tack som fan åker o köper https://www.webhallen.com/se/product/258270-Intel-Core-i5-750... och en ssd och nån ram grejs 8 gb där. det behöver inte vara samma märke på ramen va? dvs kan köra en corsair och en noname?

Förstår att du är pigg på att lösa problemet. Men jag tycker du bör köpa en sak åt gången och börja med SSD. SSD bör du köpa i vilket fall även om det kanske inte löser problemet får du en dator som är mycket piggare i övrigt.
Sen tar du nästa del.

Angående ram så är väl rekommendationen att köra samma modell eller i alla fall så nära varandra i specifikation som möjligt, men det brukar gå att blanda.

Jag är även väldigt nyfiken på ditt grafikkort. eftersom det bara har 2GB minne och ska vara ett 1060 Kan du ladda ner GPU Z och ta ett screenshot och visa här?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille412:

grymt tack som fan åker o köper https://www.webhallen.com/se/product/258270-Intel-Core-i5-750... och en ssd och nån ram grejs 8 gb där. det behöver inte vara samma märke på ramen va? dvs kan köra en corsair och en noname?

I regel fungerar det alldeles utmärkt. Hastighet och timings på båda ram ställs in efter det ram med lägst grundinställning by default. Kan ju alltid via bios försöka anpassa det "sämre" minnet efter det "bättre" och se om det håller sig stabilt.

Permalänk
Medlem

@fille412: Det finns förresten inga GTX 1060 med 2GB minne som din lista säger att du har. Om kortet faktiskt har 2GB minne så är det ett 1030 eller 1050, som är rejält mycket långsammare. Jag skulle normalt säga att programmet du använde troligtvis läst av minnesmängden fel eftersom det inte skulle vara första gången sånt händer. Men jag kan inte hitta någon dator med det moderkortet och ett 1060, bara flera modeller med 1050.

Så ladda ner GPU-Z och kolla vad det programmet säger, det borde ge ett mer korrekt svar på vilket grafikkort du faktiskt har.

Permalänk
Avstängd

min 6100 är lite klenare än din 7100 med några % och till 1060 kan dom vara lite bottleneck men ska inte vara problem så du får fryslagg i spel och jag har kört igenom hela gta-v och fallout 4 och farcry 5 och div tunga spel och dåliga i stora titlar är att man får ganska låg fps som tex 45 fps eller så

Fortnight är absolut inget problem att köra och har kört det på min dator men gillar det inte spelciellt men det är rätt lättdraget och jag tror inte cpu är ditt problem men en i5 kan öka några fps i riktigt tunga spel som wicher 3 assasins creed unity/origins t.e.x men i övrigt är skillnaden väldigt liten om ens existerande mellan en 7100 och en 7400 i majoriteten av spel med ett 1060

Ssd är lite samma där att fyslagg upstår inte med mekanisk disk om det inte handlar om stora sandbox spel där en ny region laddas in kan det vara ett ett stopp sen flyter det bra och ssd höjer hastigheten på laddningstider men kommer inte göra nått för lagg

Skulle jag våga mig på en gissning handlar det om nvidia experince som är en del av drivrutins paketet och prova att avinstallera det för min dator har samma problem om jag har det installerat

2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 är med suspect och har aldrig sett en 2gb version av 1060 men skulle väll komma nått i kina eller så men det kan som sagts tidigare vara värt att kolla för är säker på det inte stämmer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Du är nog en av de få personer vars skrift är lätt att följa utan interpunktion. Ta det som du vill...man jag ser det som både avvikande och imponerande. Fortsätt med det.