Permalänk
Medlem

Skapa en hemsida hjälp

Hej!

Jag vill börja med att jag inte har så jätte bra koll på detta och detta är nytt för mig.

Jag kollade lite runt och hittade Loopia, men som jag ser det så "äger" man inte riktigt hemsidan, utan allt går över dem. Te x webbhotell, dns osv, allt verkar låst till dem?

Är det möjlighet att köpa en domän någonstans sedan själv skapa hemsidan och sen välja dns och webbhotell?

Permalänk
Medlem

Ja. Med detta exempelvis: https://mobirise.com/

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Skrivet av Jajsnice:

Hej!

Jag vill börja med att jag inte har så jätte bra koll på detta och detta är nytt för mig.

Jag kollade lite runt och hittade Loopia, men som jag ser det så "äger" man inte riktigt hemsidan, utan allt går över dem. Te x webbhotell, dns osv, allt verkar låst till dem?

Är det möjlighet att köpa en domän någonstans sedan själv skapa hemsidan och sen välja dns och webbhotell?

När man ska ha en hemsida fungerar det lite som att bo på hotell, du betalar för den tid du har din hemsida hos en leverantör samt betalar till det företag/organisation som är ansvariga för toppdomänen (.se,.com,etc) du väljer att köpa, t.ex. IIS för .se-domäner, när du slutar betala får din sida inte längre "bo" på hotellet, dock kan du flytta till ett annat hotell.

Det finns vissa leverantörer som inte låter dig hämta ditt innehåll eller styra vissa delar av sidan, så länge domänen registreras på dig har du i de flesta fall inget att oroa dig för (beroende på reglerna för toppdomänen) då de flesta toppdomäner kräver att leverantörerna erbjuder dig att flytta domänen gällande den, det gäller bara att hålla koll på själva innehållet eller datan.

Just Loopia bör inte vara några problem att flytta från senare heller, du har tillgång till filer, databas, DNS och domän genom deras kontrollpanel. Jag hade dock inte valt Loopia som leverantör, men jag är antagligen partisk då jag jobbar för en annan leverantör.

Visa signatur

Citera för svar!