Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

I riktigt fuktig luft kan du behöva tömma den inom timmar då en sådan maskin kan producera upp till 2 liter vatten i timmen...

tyvärr är det en maskin där du måste tömma kondens hela tiden eller se till att dränera bort vattnet via slang på annat sätt vilket ofta innebär en kondensvattenpump liknande https://www.byggmax.se/badrum/wc/tillbeh%C3%B6r-wc/kondensvat... om man inte vill bära bytsar hela tiden - kolla höjden innan köp då urtappningen på många portabla AC vattendräneringsuttag ligger väldigt lågt.

det bästa är att hitta maskin med inbyggd kondensvattenförångare... ...och det är inte lätt.

edit:

surfade lite...

det verkar som itaienska de'longhi är mer närvarande det här året, dock fortfarande inte så att man handla över disk i gubbdagis - men deras portabla AC har traditionellt haft riktig förångningsskrubber för kondensvattnet - dvs kondensvattnet används för att kyla kondensorn och förånga upp vattnet och avgå med varmluften genom slangen.

dessa är dock inga 4000:- maskiner utan snarare mellan 6 och 7 tusen

ett förslag som verkar ha god omdöme är "De’Longhi Pinguino PAC N87 Silent" och skall vara relativt tyst (tro fan det), det finns flera andra modeller av AC från De’Longhi om man söker runt och kanske hittar på mer lokal handel.

det man skall kika i specen är att det står något om 'Exclusive condensate recirculation system' eller liknande för att försäkra sig om att kondensvattnet tas om hand av sig själv.

Permalänk
Medlem

Men *****

Idag gick min AC sönder

Helt plötsligt klickade den till och nu blåser den varmluft.

Nåja, har haft den säkert i 8-10 år så det hade väl gjort sitt.

Dags att ge sig ut i djungeln och skaffa ny.

En sak är klar, låg ljudvolym är viktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Men *****

Idag gick min AC sönder

Helt plötsligt klickade den till och nu blåser den varmluft.

Nåja, har haft den säkert i 8-10 år så det hade väl gjort sitt.

Dags att ge sig ut i djungeln och skaffa ny.

En sak är klar, låg ljudvolym är viktigt

Jag har en tysk maskin, en lågeffektare, som jag använt i många, många år. Den är åtminstone 20 år gammal. Jäkla hattande med att tömma vattensamlaren, men eftersom den snällt stänger av sig när tanken är ful, är inte det ett "problem".
Men jag hade velat ha tag i en AC med separat slang för in, och ut-luft. Så att man kan välja var den ska hämta luften den ska "hämta" kylan från. Rätt vanligt i exempelvis USA, men jag kan inte hitta några alls här i Sverige. Där borta kallas de tydligen ofta "dual hose ac" men det är ju inte en sökterm som funkar här. Så jag tittade på alla på prisjakt, och åtminstone ingen av dem med en faktiskt bild på baksidan, har den här funktionen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har en tysk maskin, en lågeffektare, som jag använt i många, många år. Den är åtminstone 20 år gammal. Jäkla hattande med att tömma vattensamlaren, men eftersom den snällt stänger av sig när tanken är ful, är inte det ett "problem".
Men jag hade velat ha tag i en AC med separat slang för in, och ut-luft. Så att man kan välja var den ska hämta luften den ska "hämta" kylan från. Rätt vanligt i exempelvis USA, men jag kan inte hitta några alls här i Sverige. Där borta kallas de tydligen ofta "dual hose ac" men det är ju inte en sökterm som funkar här. Så jag tittade på alla på prisjakt, och åtminstone ingen av dem med en faktiskt bild på baksidan, har den här funktionen.

20år är grymt. Min hade heller inte något hög effekt. Kring 2.2KW om jag minns rätt. Jag har dock aldrig fått tömma något vatten. Tittade precis i tanken och det kanske var 1dl vatten där. Möjligt att mitt kommer ut genom slangen.

Finns många att välja på i alla fall för egen del:

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/luftkon...

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/luftkon...

https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/aircond...

https://www.smarthem.se/portabel-aircondition-3-5kw

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

https://luftmiljobutiken.se/produkt/hace-cb-17-portabel-ac-49...

https://www.bauhaus.se/aircondition-med-timer-upp-till-32m.ht...

https://hemmatema.se/innemiljo/avfuktare-ac/portabel-aircondi...

https://e-klok.se/ac/ac/igpc-27-(kcc-2709ai)

https://e-klok.se/ac/ac/hace-ac-cb-17

https://e-klok.se/ac/ac/ac-electrolux-exp09hn1w6

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en Honeywell CL30XC? Vi skulle behöva något till sovrummet då det blir brutalt om nätterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Jag har den här och funkar ok, lägger i 2-3 petflaskor som jag haft i frysen och det kyler ganska bra.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/luftkon...

Inte lika bra som en riktig ac med rör, men får inte använda sådan ac för föreningen (kondens som droppar på fasaden osv...)

I värsta fall värmer du upp bostaden med en sådan. Om du har frysen inne i bostaden kommer den producera mer värme än vad fläkten kyler, plus värmen som fläktmotorn genererar.

Men det kan ju kännas skönt för stunden

Permalänk
Musikälskare

Nästa år blir det fan en AC till lägenheten, detta går inte...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hace, Innova och Onnline Amo av förslagen verkar ha någon kondenshantering med förångning.

regeln är ungefär att står det ingen om kondenshantering så är det uselt och det är byttor som skall tömmas tämligen ofta och/eller dräneringsslangar som måste installeras.

har du innan haft en portabel AC som skött sig själv och nu köper en som du hela tiden måste tömma byttor med kondensvatten - så kommer du att hata den innerligt...

man tycker att självförångning av kondens borde vara standar i alla portabla AC - att det är en självklarhet - men det är det inte!

gör inte misstaget och köp fel, gör inte som en arbetskamrat som köpte sig en ny andrabil bil till frugan och trodde självklart att AC, fjärrlås mm. ingick i alla moderna bilar och inte ens kollade. När det var betalt och klart och på vägen hem så upptäckte han att så var det inte, och det var han själv som fick köra den i fortsättningen och frugan tog den större bilen med all vardagslyx i till jobbet...

Permalänk
Medlem

Min är igång igen!!

Möjligen så var den överhettad förut idag?

Den var riktigt varm så nu 60 min senare blåser den kallllllluft igen

Permalänk
Medlem

Kolla att utblåset inte har minsta lilla hinder, slangen har för hög flödesmotstånd, gå upp en snäpp i slangdiameter om det är längre än orginalslangens längd. Se till att ha friskluftinsläpp någonstans så att fläkten inte behöver kämpa med undertryck och luftflödet går ned och det blir varmt. - kolla att filter och lameller i kondensorn inte är igensatta och stryper luftflödet

trippar klixon i kompressorn av för hög värme och/eller går för tungt lastad (vilket hänger hårt ihop och ger samma resultat...) så kan det ta rejäl stund innan klixon knäpper tillbaka - speciellt i AC som ofta har en massa dämpull kring kompressorn för att få ned ljudnivån och som isolerar in kompressorvärmen (all värme går ut med hetgasen ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

20år är grymt.

GREE CF0-D5. Sitter en klisterlapp på den som säger att den är tillverkad 97-02

Skrivet av Multithread:

Min hade heller inte något hög effekt. Kring 2.2KW om jag minns rätt.

Den här ligger på under hälften. 930w kylkapacitet.

Skrivet av Multithread:

Jag har dock aldrig fått tömma något vatten. Tittade precis i tanken och det kanske var 1dl vatten där. Möjligt att mitt kommer ut genom slangen.

"Bättre" maskiner har den funktionen. Jag TROR att man har varmluften till att passera genom vattenbehållaren för att det ska funka, men så gör man inte här. En liten flotör som styr maskinen ser till att baljan inte blir överfull i stället.

Skrivet av Multithread:

Finns många att välja på i alla fall för egen del:

Ja, det finns massor att välja på, men just önskemålet dubbla slangar ställer till det. Det här gått att köpa "Hace Secret Weapon" förr, men det gör det så klart inte längre.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det någon som har en Honeywell CL30XC? Vi skulle behöva något till sovrummet då det blir brutalt om nätterna.

dessa är ett skämt...

evaporativ kyla bygger på att luften är torr så att det kan dra vatten från fuktade filten i maskinen och kyls den vägen, när luften är fuktig efter en kort tid så är kylverkan närmast obefintlig och du har klibbig fuktig luft i rummet - den gör precis tvärt emot av vad en avfuktare gör...

sedan har man ett problem till - dessa tenderar att börja lukta sur disktrasa efter en tid, luft inomhus är inte rent och vi människor matar på med ätbara (hud)partiklar som fastnar i fuktade filtret (även om förfilter tar bort 95% så är det fortfarande inte 100%) och bakteriena och svamparna växer till sig på detta och det börja lukta efter en tid.

använd dina dryga 3000 som denna kostar + tusenlapp till eller så på riktig portabel kompressor- AC - se till att den förångar kondensvattnet själv bara och inte behöver bära byttor med kondens...

Permalänk
Medlem

/wave, på akuten atm med dropp, solsting/värmeslag lr något sa dom (tur jag bor typ 200m från sjukhuset lol)
Har haft problem med hosta också som suttit kvar efter förkylning, och i värmen hostade jag bara värre och värre så allt blev riktigt groggy, huden asvarm.

Tyckte något var fel med mig idag, har haft de svårt hela maj men senaste 2 dagarna har varit hemska och idag var det väl too much.

Dom sa jag antagligen var låg på salt också, druckit vatten och typ läsk, tydligen är mineralvatten bästa då det innehåller högre halt salt.

Sitter här o chillar nu, känner mig lite bättre igen

Hoppas det stämmer som man läste på aftonbladet, att det ska återgå till mer normala sommartemperaturer efter måndag.

Permalänk
Musikälskare

Vilken är den billigaste och bästa ACen med liten slang man kan hänga ut från fönstret?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@xxargs: Är inte det största problemet med portabla ACs att dom låter rejält mycket och att många därför inte kan använda dom på natten när dom behöver dom som mest? Sen är det klart att det kanske ändå är bättre än värmen som ju kan vara direkt hälsofarlig, förmodar att AC maskinerna inte är så pass högljuda att dom kan skada hörseln.

På natten är det oftast svalt ute ju så då behövs inte ACn köras, bara få ner tempen inne före du ska sova.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fick bli ett AC köp trots allt Blev för mycket förra sommaren också och nu tycks det vara ännu varmare.

Permalänk
Medlem

Värmen är skönt, äntligen är det sommar:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

På natten är det oftast svalt ute ju så då behövs inte ACn köras, bara få ner tempen inne före du ska sova.

Beror nog lite på vilket hus man bor i, hos mig är det tjocka tegelväggar som håller värmen lika bra som en kakelugn när den väl fått upp värmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Beror nog lite på vilket hus man bor i, hos mig är det tjocka tegelväggar som håller värmen lika bra som en kakelugn när den väl fått upp värmen

De håller ju också kylan på samma sätt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

De håller ju också kylan på samma sätt

Precis, så är det kallt större delen av dygnet så blir dom kalla.

Permalänk
Medlem

lider av samma problem, att ha ett full rack med datorer igång hjälper föga. För er som vill slippa hänga ut en suspekt AC slang ifall hyresvärden kan bli gnällig så rekomenderar jag att köra ut värmen via spisfläkten, funkar kanon då jag har centralfläkt på taket som suger ut allt

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Hace CB17 har förångning av vattnet, ett kärl som backup. Har storebror till Hace CB17 som också har förångning och det kärlet har aldrig blivit fullt eller ens behövts tömmas på 6-7 år.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

En polare skaffade denna:

https://www.hornbach.se/shop/COMFEE-Portabel-luftkonditioneri...

Den har, som snackats om, funktionen för återanvändning av kondensvattnet.

Den funkar grymt bra! Han glömde på den i sovrummet när han åkte iväg en dag och kom hem och det var 17.8 grader i sovrummet mot normala 27. Han var väldigt nöjd minst sagt

Permalänk

Innetempen börjar krypa under 20 och utetempen under 5 så idag fick jag dra upp alla element till till 1:an. Ughh hoppas inte sommaren blir som förra sommaren då det inte blev någon sommar alls.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Innetempen börjar krypa under 20 och utetempen under 5 så idag fick jag dra upp alla element till till 1:an. Ughh hoppas inte sommaren blir som förra sommaren då det inte blev någon sommar alls.

Är det noll isolering i ditt hus eller? Jag har inte ens på elementen på vintern om det inte närmar sig -40.

Bor dock i lägenhet, får släppa in kyla på vintern när tempen närmar sig 20c inne.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Är det noll isolering i ditt hus eller? Jag har inte ens på elementen på vintern om det inte närmar sig -40.

Bor dock i lägenhet, får släppa in kyla på vintern när tempen närmar sig 20c inne.

Har förmodligen väldigt lite prylar som genererar värme (kyl/frys, spis, stationär, bärbar, 2st tv) och sen var det bara +2 grader inatt.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Har förmodligen väldigt lite prylar som genererar värme (kyl/frys, spis, stationär, bärbar, 2st tv) och sen var det bara +2 grader inatt.

Har liknande, var två grader här också men tempen inne sjunker inte utan att vädra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av HazZarD:

ja mörka gardiner bör hjälpa lite , svart färg kommer absorbera värmen lite osv.. men annars är det AC egentligen som gäller.

Det finns även AC som står på hjul typ, och med en uppsamlare utav kondensvattnet.
Detta kan man ju sedan tömma enkelt i slasken, toa etc

Finns på Elgiganten och liknande varuhus

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det finns även AC som står på hjul typ, och med en uppsamlare utav kondensvattnet.
Detta kan man ju sedan tömma enkelt i slasken, toa etc

Just den varianten är den sämre, men har redan diskuterats i tråden. Den bättre varianten ser till så att vattnet avdunstar med varmluften som måste skickas ut ur rummet i alla fall. Elgiganten säljer säkert den varianten med.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Innetempen börjar krypa under 20 och utetempen under 5 så idag fick jag dra upp alla element till till 1:an. Ughh hoppas inte sommaren blir som förra sommaren då det inte blev någon sommar alls.

Ska vi byta?`
Inte haft under 24c i min lägenhet senaste månaden typ, vissa dagar 30c. (med öppna fönster)

Denna sommaren har redan blivit varmaste på typ 100år, dvs maj. Räcker mer än väl, inte regnar en droppe senaste månaden.

Får väl flytta upp till Umeå, verkar vara bättre väder där.
Har knappt på min element under vintern ens, håller ändå bra temp här lol.