Permalänk

Tryckluft, burk eller luftkompressor?

Hej,

Har aldrig köpt eller använt mig av Tryckluft men kan tänka mig det är extremt behändigt för att få bort damm.
Ja undrar då vad som är mest värt i längden då burk varianten inte verkar vara särskilt billig för något som är så begränsat?

Sätt att folk kan ha en liten el driven luftkompressor som alternativ.

Jag bor i lägenhet ifall det har någon inverkan (dom verkar rätt så stora),
samt att ja inte direkt kan gå ut med datorn eller det ja vill damma av, så om något får ja ställa mig i köket och va beredd på moln;P

Permalänk
Medlem

@Zero Walker: Compucleaner är lösningen! Se till att få hem en variant med rätt el-plugg bara!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Burkarna räcker länge om du inte har extremt dammigt alternativt vill städa datorn extremt mycket

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Dom kanske räcker ganska länge, även om jag inte håller med om man blåser rent datorn någon gång i månaden. Men främst så är dom extremt dåliga för naturen

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Json_81: Dom kanske räcker ganska länge, även om jag inte håller med om man blåser rent datorn någon gång i månaden. Men främst så är dom extremt dåliga för naturen

Jag vet inte, men vette sjutton om de verkligen är sämre än en kompressor, om du nu ska in på den argumentationen.
Jag blåser rent någon gång om året snarare än en gång i månaden, så mina burkar räcker många år.
Rent generellt brukar folk som pratar miljö sakna helhetstänk

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Nu länkade jag dock ingen kompressor utan bara en eldriven blås för just elektronik Jag ville bara länka vad jag köpte efter att jag tröttnat på att köpa ny luft på burk!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

@SYRE: Sorry, missade din första länk
Ser bra ut!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Den funkar väldigt bra faktiskt! Den är ganska högljudd dock och blir lite varm efter längre användning. Men utöver det så funkar den bra till det mesta, använder den till allt möjligt numera!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Zero Walker: Compucleaner är lösningen! Se till att få hem en variant med rätt el-plugg bara!

Skrivet av Json_81:

Burkarna räcker länge om du inte har extremt dammigt alternativt vill städa datorn extremt mycket

Köpte precis en ny burk tryckluft igår, det känns generellt sett inte helt försvarsbart (pris- eller miljömässigt), men då jag dammar av sällan har jag funnit det acceptabelt för min egen del, och troligtvis att föredra över någon fullstor lösning med tanke på mitt ringa användande. Blir dock tvungen att överväga ovan maskin nästa gång det blir aktuellt, såg bra ut.

Permalänk
Medlem

@kronwalled: Jag tänkte länge på att jag borde köpa en kompressor eller liknande. Jag blåser rent tangenbord (har ett antal) och annat också, så tänkte att jag behövde något annat än en liten burk med luft. Men samtidigt bor jag i lägenhet och har inte direkt lust att fylla halva hallen med en kompressor, plus att dom låter så mycket. Så det där köpet är jag väldigt nöjd med, den är enkel att packa upp och ner och sladden som kommer med är väldigt lång också, så man når lätt dit man vill blåsa rent oavsett eluttagens placering. Rekommenderas varmt!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Om man ska använda en kompressor måste man köpa en som garanterat genererar ren luft.
Dom flesta kompressorerna har både vatten OCH olja i luften. Oljan kommer från smörjet för själva motorn. Verkstadskompressorer lämnar en hinna av olja på allt (du kanske inte märker det, men den är där) och det kan orsaka problem. Luft på burk är bättre, då den är helt fri från restprodukter.

Kan säga så här, vi hade kompressorer på jobbet och vi fick tömma kondensen varje vecka och det blev en hel del äcklig oljig skit. Inget jag vill ha varken i mitt rum eller dator, då allt blir kletigt med tiden och orsakar problem längre fram.

Finns kompressorer som är rena men då kostar dom troligen mer. Har inte själv kollat upp detta.

Permalänk
Medlem

@boibo: Minns också att det var ett problem när jag letade kompressor först. Man blev även tvungen att köpa en vattenavskiljare samtidigt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@kronwalled: Jag tänkte länge på att jag borde köpa en kompressor eller liknande. Jag blåser rent tangenbord (har ett antal) och annat också, så tänkte att jag behövde något annat än en liten burk med luft. Men samtidigt bor jag i lägenhet och har inte direkt lust att fylla halva hallen med en kompressor, plus att dom låter så mycket. Så det där köpet är jag väldigt nöjd med, den är enkel att packa upp och ner och sladden som kommer med är väldigt lång också, så man når lätt dit man vill blåsa rent oavsett eluttagens placering. Rekommenderas varmt!

Kan vara väl irriterande när smått skräp letar sig ner mellan tangenterna, samtidigt när man har begränsad mängd på burk vill man ogärna spreja på hejvilt, så det låter väldigt vettigt ur den synvinkeln.

Skrivet av boibo:

Om man ska använda en kompressor måste man köpa en som garanterat genererar ren luft.
Dom flesta kompressorerna har både vatten OCH olja i luften. Oljan kommer från smörjet för själva motorn. Verkstadskompressorer lämnar en hinna av olja på allt (du kanske inte märker det, men den är där) och det kan orsaka problem. Luft på burk är bättre, då den är helt fri från restprodukter.

Kan säga så här, vi hade kompressorer på jobbet och vi fick tömma kondensen varje vecka och det blev en hel del äcklig oljig skit. Inget jag vill ha varken i mitt rum eller dator, då allt blir kletigt med tiden och orsakar problem längre fram.

Finns kompressorer som är rena men då kostar dom troligen mer. Har inte själv kollat upp detta.

Kommer även jag ihåg den här problematiken när efterforskningen gjordes. Dels lite småskrämmande, och dels kostar lösningen för mycket för gemene man. Därav var ovan maskin ganska intressant.

Permalänk

ITDusters CompuCleaner Original 2 ser intressant ut.
Är det bra tryck?
Vet inte hur man mäter sånt, men man vill ju ha ganska högt tryck om det ska gå att damma av små ställen (flänsar etc).

Permalänk
Inaktiv

Hårtork borde väl funka och har varken problemet med oljehinna eller vatten och betydligt lättare att ha att göra med än en kompressoranläggning.

Personligen har jag dammsugit mina datorer, och då menar jag fläktar, fläktfiler och radiatorer under ca 20 års tid utan att någonsin haft några problem men det kanske kan varierar avsevärt map. statisk elektricitet från ett ställe till ett annat?

Komponenter som är fastlödda på ett kort sägs fö. vara betydligt mindre känsliga än lösa komponenter och i en dator är det ju inga lösa komponenter öht.

Ska man vara riktigt säker ska man väl fö. även ha tryckluft som även den är ESD-säker eller ex. skaffa denna ESD-skyddade dammsugare http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&products_i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Zero Walker: Compucleaner är lösningen! Se till att få hem en variant med rätt el-plugg bara!

Är inte det bara en glorifierad dammsugare som du kör i blåsläge?
Då borde det ju vara lika illa ur ESD synpunkt att använda den som en vanlig dammsugare, eller?

Permalänk

Okej köpte iaf: CompuCleaner Xpert - Electric Air Duster

Verkade va same shit fast lite mer kraft eller nåt sånt, och var inte så märkbar skillnad på pris.
Den kommer iaf med EU adapter så behöver inte tänka på det skönt nog:)

Lite fundersam dock om ja kommer kunna använda den på väldigt små ytor, tänker tex mellan tangenter eller liknande ställen.
Fast går nog lösa om annat;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Json_81: Dom kanske räcker ganska länge, även om jag inte håller med om man blåser rent datorn någon gång i månaden. Men främst så är dom extremt dåliga för naturen

miljömässigt har de blivit bättre...

De flesta 'tryckluftsburkar' du köper idag i konsumentledet består numera av butan/propan-blandning och hamnar i samma skikt som bränslehantering miljömässigt (läs tanka bilen med bensin) - tidigare var innehållet HCF134a/R134a men börjar vara rätt utfasat och dom varianterna som har R134a ännu hittar man i stort sett bara i yrkesbutiker för användning där det är noga att gasen inte är brännbar och ofta en prislapp därefter.

Med andra ord finns det text och symboler att det är brandfarligt så är innehållet inte fullt så miljöslitande som det var när det var fyllda med HCF134a tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är inte det bara en glorifierad dammsugare som du kör i blåsläge?
Då borde det ju vara lika illa ur ESD synpunkt att använda den som en vanlig dammsugare, eller?

Jag vet faktiskt inte om jag ska vara ärlig. Jag sökte runt efter information om det här innan jag köpte och minns inte att jag hittade något "bevis" för varken eller.

Skrivet av xxargs:

miljömässigt har de blivit bättre...

De flesta 'tryckluftsburkar' du köper idag i konsumentledet består numera av butan/propan-blandning och hamnar i samma skikt som bränslehantering miljömässigt (läs tanka bilen med bensin) - tidigare var innehållet HCF134a/R134a men börjar vara rätt utfasat och dom varianterna som har R134a ännu hittar man i stort sett bara i yrkesbutiker för användning där det är noga att gasen inte är brännbar och ofta en prislapp därefter.

Med andra ord finns det text och symboler att det är brandfarligt så är innehållet inte fullt så miljöslitande som det var när det var fyllda med HCF134a tidigare

Du har säkert rätt. Men oavsett vad så känns det bättre för miljon med eldrivet

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Jag vet faktiskt inte om jag ska vara ärlig. Jag sökte runt efter information om det här innan jag köpte och minns inte att jag hittade något "bevis" för varken eller.

Du har säkert rätt. Men oavsett vad så känns det bättre för miljon med eldrivet

DET är jag inte säker på - frågan är vad 'break even' ligger på i antal burkar innan den glorifierade dammsugaren med blåsläge börja bli en fördel - då menar jag full kretsloppsanalys från när malmen för koppar och järnet i motorn grävdes upp, raffinering, omsmältning, tillverkning, förpackning, transporter förpackningar igen, nya transporter, bensin i bilen när man kör från gubbdagiset med prylen, hur många timmar den faktiskt körs innan något går sönder i denna, hur mycket som kan återanvändas igen vid skrotning och återvinning etc.etc.

OK sprayburken som tryckluft på burk kan klassificeras till - är inte idealt heller - men plåtmanufaktur (för själva sprayburkarna) är mycket etablerad förpackningsform och återvinningsgraden (av plåt) är hög, man kan inte säga samma sak om elektronikskrot... någon kanske anmärker på propan/butanet i tryckluft på burken som det dåliga - men det är plasten för den glorifierade dammsugaren också då det är samma källa... och då skall vi inte prata om det som hälls i bränsletankarna för dessa varors transporter...

Permalänk
Medlem

@xxargs: Alright, du vann.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770