AMD Ryzen 5 2500X och 3 2300X med fyra kärnor i lägre prisklasser på ingång

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5 2500X och 3 2300X med fyra kärnor i lägre prisklasser på ingång

Ett gäng nya AMD-processorer för sockel AM4 listas av Asrock. Däribland två fyrkärniga modeller som fyller gapet i Ryzen 2000-seriens uppställning och ersätter Ryzen 5 1500X och 3 1300X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan nog bli en 2600E eller en 2500X till mitt Ghost S1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt. Fortsätter det såhär så blir det nästan garanterat en ny processor efter lumpen! Vem vet vad som händer till nästa sommar!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

E-processorerna verkar intressanta. Skulle vara kul att veta vad de kan boosta till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv

Ryzen 7 2700E verkar helt perfekt i en märkesdator som ofta har övriga hårdvaror därefter. (billig nätdel, moderkort och ram)

För oss andra är den självklart också intressant.

Permalänk
Medlem

Kommer också E-varianterna att ha upplåst multipel? De verkar ju annars vara exakt likadana som 2700/2600 förutom klockfrekvens, men är de upplåsta och har ett förväntat lägre pris kan de ju bli intressant för överklockning.

Kanske dock sämre "binnade" kretsar som inte kan nå lika hög frekvens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Kommer också E-varianterna att ha upplåst multipel? De verkar ju annars vara exakt likadana som 2700/2600 förutom klockfrekvens, men är de upplåsta och har ett förväntat lägre pris kan de ju bli intressant för överklockning.

Kanske dock sämre "binnade" kretsar som inte kan nå lika hög frekvens?

Det är ganska klart att det är binnade CPUer som inte har nått upp till de krav som var satta för toppmodellerna. Vanligt förekommande och helt OK då de ger fler valmöjligheter för de som kanske inte kan/vill investera i någon högre klass.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hg:

Kommer också E-varianterna att ha upplåst multipel? De verkar ju annars vara exakt likadana som 2700/2600 förutom klockfrekvens, men är de upplåsta och har ett förväntat lägre pris kan de ju bli intressant för överklockning.

Kanske dock sämre "binnade" kretsar som inte kan nå lika hög frekvens?

Det är uttalat från AMD:s sida att alla Ryzen är upplåsta, så bör även gälla E-modellerna.

Gällande överklockning behöver dessa inte nödvändigtvis vara "sämre" binnade, men annorlunda. Mer energieffektiva processorer är normalt binnade för lägre strömläckage och brukar ofta vara sämre på att nå högre klockfrekvenser. Vice-versa brukar gälla processorer som klarar höga klockfrekvenser.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Mest intressant är kanske 2500X, förutsatt att priset är rätt dvs.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är uttalat från AMD:s sida att alla Ryzen är upplåsta, så bör även gälla E-modellerna.

Det gör för väldigt konstig marknad dock, när de eg bara kunde gjort ett 45W TDP läge för dessa.
Dock är det väl rätt vanligt med 65W CPUer i OEM också? Och 45W känns lite högt för riktigt kompakta 25-30W saker.

Skrivet av Jacob:

Gällande överklockning behöver dessa inte nödvändigtvis vara "sämre" binnade, men annorlunda. Mer energieffektiva processorer är normalt binnade för lägre strömläckage och brukar ofta vara sämre på att nå högre klockfrekvenser. Vice-versa brukar gälla processorer som klarar höga klockfrekvenser.

Vill minnas jag sett detta på grafikkort också.
Finns väl tom något program som kan mäta hur "bra" en kärna är där, och man vill ha en bra kärna för luftkylning (för låg temp) men ett "dåligt chipp" för vatten/exotisk kylning, där värme inte är problem, och du kan nå högre frekvens.
ASIC quality tror jag det hette.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Paddanx:

Det gör för väldigt konstig marknad dock, när de eg bara kunde gjort ett 45W TDP läge för dessa.
Dock är det väl rätt vanligt med 65W CPUer i OEM också? Och 45W känns lite högt för riktigt kompakta 25-30W saker.

Produkter med lägre TDP är rätt vanliga i OEM-produkter, speciellt dessa E-modeller som inte alltid säljs på detaljhandeln numera.

Skrivet av Paddanx:

Vill minnas jag sett detta på grafikkort också.
Finns väl tom något program som kan mäta hur "bra" en kärna är där, och man vill ha en bra kärna för luftkylning (för låg temp) men ett "dåligt chipp" för vatten/exotisk kylning, där värme inte är problem, och du kan nå högre frekvens.
ASIC quality tror jag det hette.

Korrekt! Detta gäller egentligen alla kretsar och inte bara CPU:er eller GPU:er, men utanför dessa två kategorier är det väl inte särskilt relevant mer än akademiskt. Mjukvaran du tänker på kanske är GPU-Z?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Produkter med lägre TDP är rätt vanliga i OEM-produkter, speciellt dessa E-modeller som inte alltid säljs på detaljhandeln numera.

Inte under 65W iaf. Har en 35W ivy i en dell maskin, men det var inga problem att sätta in en 65W CPU, så jag blev inte klok på vad som var poängen...

Skrivet av Jacob:

Korrekt! Detta gäller egentligen alla kretsar och inte bara CPU:er eller GPU:er, men utanför dessa två kategorier är det väl inte särskilt relevant mer än akademiskt. Mjukvaran du tänker på kanske är GPU-Z?

Yep. 70.1% har tydligen HP OEM skräp kortet i jobb datorn, FYI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte under 65W iaf. Har en 35W ivy i en dell maskin, men det var inga problem att sätta in en 65W CPU, så jag blev inte klok på vad som var poängen...

Antagligen var processorn billigare att köpa in.
Den sätter inte heller lika stora krav på bra kylare vilket är bra efter några år när kylflänsen dammat igen och kylpastan blivit dålig. Även om de problemen sker efter garantitiden så är det ju inte så rolig exponering för företagen när folk gnäller på forum om att dator av "märke x" väsnas och överhettar. Bara för att deras kunder inte rensat datorn på damm. Är ju bara att kika på detta forumet vissa vägrar produkter från en tillverkare pga något de hade för 15 år sedan från den tillverkaren var dåligt.
Men troligtvis är det pga priset det satt en 35w tdp cpu i din dator.

Hjälpte ex nyligen min kollega med en HP desktop. (kallas de så? En sån klassisk kontors dator där skärmen står på locket.) Den är nog från runt 2011 med en sandy bridge i3 på runt 50w tdp. Hade den datorn haft en i7 med en tdp runt 90w hade jag nog fått ta hand om datorn några år tidigare. Det var riktigt dammigt i flänsen kylpastan vet jag inte om den var dålig men bytte den i vilket fall. Nu kommer den rulla vidare lika många år om inget annat ger sig eller om han behöver mer prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på 2400GE.
Slutar väll med att jag tappar tålamodet och köper 2400G för att veckan senare se GE i butik...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Väntar fortfarande på 2400GE.
Slutar väll med att jag tappar tålamodet och köper 2400G för att veckan senare se GE i butik...

G cpuerna är baserade på 1000 serien så man kan nog räkna med stor skillnad när 3000 serien kommer då du får hela paketet pakiterat i 7nm istället för 14nm.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

G cpuerna är baserade på 1000 serien så man kan nog räkna med stor skillnad när 3000 serien kommer då du får hela paketet pakiterat i 7nm istället för 14nm.

Så länge kan jag tyvärr inte vänta. Blir uppgradering i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Antagligen var processorn billigare att köpa in.
Den sätter inte heller lika stora krav på bra kylare vilket är bra efter några år när kylflänsen dammat igen och kylpastan blivit dålig. Även om de problemen sker efter garantitiden så är det ju inte så rolig exponering för företagen när folk gnäller på forum om att dator av "märke x" väsnas och överhettar. Bara för att deras kunder inte rensat datorn på damm. Är ju bara att kika på detta forumet vissa vägrar produkter från en tillverkare pga något de hade för 15 år sedan från den tillverkaren var dåligt.
Men troligtvis är det pga priset det satt en 35w tdp cpu i din dator.

Mjo det låter logiskt. Har sett OEM göra många konstiga saker, bara för att spara några kronor. Värsta är väl deras special PSUer som ofta är ett rent H att få någon ersättare till.

Och jag har min erfarenhet på dammiga datorer.... när man öppnar dem och de är vita på insidan. Inte lite sådär, inte "gråaktiga", utan vita. Du kan inte ens se kretskorten på moderkort/GPU osv, för allt är knall-vitt. Upphör aldrig att förvåna mig hur folk kan ignorera detta i så många år och tro det inte är ett problem.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Hjälpte ex nyligen min kollega med en HP desktop. (kallas de så? En sån klassisk kontors dator där skärmen står på locket.) Den är nog från runt 2011 med en sandy bridge i3 på runt 50w tdp. Hade den datorn haft en i7 med en tdp runt 90w hade jag nog fått ta hand om datorn några år tidigare. Det var riktigt dammigt i flänsen kylpastan vet jag inte om den var dålig men bytte den i vilket fall. Nu kommer den rulla vidare lika många år om inget annat ger sig eller om han behöver mer prestanda.

Tror de brukar kallas HP SFF (Small Form Factor), och sen har du "ultra slim" för deras mindre saker. SFF ska iaf kunna ha ½ höjd PCI-E kort.

Det som ofta tar stryk av det dammet är dessa ovärderliga PSUer, som på den tiden inte hade EU regler, och ofta hade 60-70% effektivitet. Lägg till damm och halvdan kylning och billiga kondensatorer och dessa datorer får problem snabbt... oavsett CPU. Och de 200-300W PSUerna kostar ofta minst lika mycket som bra 500W PSUer nya, eller så kan du ta risken med beg, där du troligen redan har halvtrasigt PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Så länge kan jag tyvärr inte vänta. Blir uppgradering i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket är fullt möjligt på befintligt moderkort. Good guy AMD!

Permalänk

Såklart när man väl köpte ryzen 5 1600

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer gå över till AMD och Ryzen inom kort... 2600x bör duga fint.

Permalänk
Medlem

Framgår ej L2 cache? 1500X presterar antagligen sämre än i spel än 1600 på grund av 2mb istället för 3mb L2 cache. Däremot har dom samma L3. Här framgår ej L2 som sagt...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Chris_Kadaver:

Framgår ej L2 cache? 1500X presterar antagligen sämre än i spel än 1600 på grund av 2mb istället för 3mb L2 cache. Däremot har dom samma L3. Här framgår ej L2 som sagt...

L2-cacheminnet är alltid 512 KB per kärna med Ryzen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner