Permalänk
Medlem

Ghosting?

Fattar inte de här med ghosting? Jag har ett vanligt tangentbord och jag kan iaf t.ex hålla ner W och springa framåt samtidigt som jag håller ner A eller D för att strafea åt sidan, samtidigt som jag hoppar med mellanslag utan problem? Då trycker man ju ner tre tangenter samtidigt? Har jag missförstått eller menas inte det med att man skall kunna trycka ner flera knappar samtidigt? Det går ju på ett vanligt tangentbord med? Varför behöver jag anti-ghosting när jag spelar?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men anti-ghosting är för 6 knappar eller mer, så du kan trycka ner varenda tangent på brädan om du så vill. De flesta tangentbord som saknar anti-ghosting har stöd för upp till 6 knappar med USB.

Permalänk

Det beror ju självklart på vad man spelar men jag kan lätt komma på fall då jag trycker ned fyra knappar samtidigt, jag vet att det inte har funkat på gamla billiga tangentbord. Kanske de flesta tangentborden kan det idag.
Här t.ex. kan man testa för ghosting: http://random.xem.us/rollover.html

Permalänk
Medlem

@fromis: Nej 6KRO brukar vara high end 2KRO eller 3KRO är vad de flesta billiga tangentbord har.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Rätta mig om jag har fel men anti-ghosting är för 6 knappar eller mer, så du kan trycka ner varenda tangent på brädan om du så vill. De flesta tangentbord som saknar anti-ghosting har stöd för upp till 6 knappar med USB.

Jag vet inte, men kollar man på det här t.ex https://www.24.se/datortillbehor/moss-tangentbord/tangentbord... så marknadsförs det speciellt som anti-ghosting keyboard för gaming och det har bara "Anti-ghosting, 6 tangenter via USB" men det är då alltså samma som för alla tangentbord? Jag kör via PS/2 btw vet inte om det gör någon skillnad?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

@Flowjah: Vad har du för tangentbord? Det du länkade är ett 6KRO tangentbord det räcker för de flesta personer mekaniska tangentbord är normalt NKRO eller 6KRO.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar_E98:

Det beror ju självklart på vad man spelar men jag kan lätt komma på fall då jag trycker ned fyra knappar samtidigt, jag vet att det inte har funkat på gamla billiga tangentbord. Kanske de flesta tangentborden kan det idag.
Här t.ex. kan man testa för ghosting: http://random.xem.us/rollover.html

Hmm T.ex WAD+Space funkar att hålla ner, 4 tangenter då alltså, sen börjar den pipa om jag trycker ner fler men om jag testar med exemplen på sidan wexc och rtyu så klarar den bara 2 tangenter samtidigt utan att börja pipa.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@Flowjah: Vad har du för tangentbord? Det du länkade är ett 6KRO tangentbord det räcker för de flesta personer mekaniska tangentbord är normalt NKRO eller 6KRO.

Har ett jättegammalt standard PS/2 tangentbord, vet inte ens vad det är för märke, står inte ens på, men modellen heter KB-0325.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Det verkar även bero på vilka tangenter jag trycker ner nu funkade det med 8 tangenter nertryckta utan att pipa WAD-SPACE-7890

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

@Flowjah: 2KRO betyder bara att du kan trycka ner valfri kombination av 2 tangenter och modifier tangenter samtidigt som minst.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@Flowjah: 2KRO betyder bara att du kan trycka ner valfri kombination av 2 tangenter och modifier tangenter samtidigt som minst.

Så mitt tangentbord är 2KRO men det är minimum och det kan funka med fler i vissa kombinationer?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är jättemycket förvirring om ghosting, blocking och rollover, och även tillverkare blandar ihop termerna ibland.

Ghosting: Hittar du inte i dagens tangentbord! Det är när tangenter registreras som du inte har tryckt ner.
Blocking: Den teknik som billiga tangentbord har för "anti-ghosting": tangenter kan hindras att registreras. Man säger också att det har dålig "rollover".
Rollover: Hur många tangenter du kan trycka ner samtidigt som fortfarande registreras. Det ska mätas efter det sämsta exemplet på hela tangentbordet. Ett tangentbord med 2KRO ("two-key rollover") har något par av tangenter som när båda är nedtryckta blockerar minst en annan tangent. Men det betyder inte att det inte finns andra tangentbordskombinationer med tre eller fler tangenter som funkar.

Dyrare tangentbord använder istället för blocking, teknik med dioder eller kapacitativ avkänning för "anti-ghosting": Dessa får NKRO ("n-key rollover", PS/2 eller vissa USB-tangentbord) eller 6KRO (6 tangenter plus Shift,Ctrl,Alt och Win, begränsat av hur det snackar USB).

Ibland marknadsför dock mindre nogräknade varumärken 6KRO som NKRO och ibland ser man t.om "10KRO" eller "14KRO" i marknadsföring men det är nästan alltid 6KRO som avses (De har räknat med Shift,Ctrl,Alt och Win: ibland symbolerna och ibland tangenterna på båda sidorna).
Vissa billigare gaming-tangentbord med "superb anti-ghosting" (...) har 2KRO men tangentbordet är optimerat för att inte blockera när du endast använder tangenter i WASD-klustern och omliggande tangenter — på bekostnad av mer blocking av/med andra tangenter.

Läs mer här: https://deskthority.net/wiki/Rollover,_blocking_and_ghosting

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.