Postnords avgifter för paket från kinesiska Wish försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mja... vi är små, även om det suger att erkänna det.
Portugal har väl rätt lik population, men tex Belgien är typ 10% över oss.

Jag nämner dock mot slutet också att vi är rätt bra konsumenter, precis som du vill påpeka.
Så sett till köpkraft är vi större än vi verkar, helt klart. Men vi når inte upp till tex vissa andra bara i EU:

Tar vi länder som Spanien (46M), Frankrike (65M) och U.K. (66M) är vi väldigt små.
Tittar vi mot andra länder i Skandinavien, är vi stora, så jag förstår din poäng. Men om vi titta på vissa städer... New York 8,5M, London 8,5M, Hongkong 7,5M ... så har alltså dessa städer nästan hela vårt landsbefolkning.

Vill du verkligen få ett begrepp.... ta Shanghai i China, där mesta av våra E-bay paket kommer från, så har vi nästan 2,5x personer per svensk i bara denna stad. Vi är satans små mao...

Yes, fast nu jämför du ju med de giganterna igen Vi ligger på plats 15 av 45 i Europa ur ett befolkningsperspektiv. Om Sverige är små, vad är då Estland? Och eller Island? Är det också "bara" små, fast Sverige är 10-35 gånger större?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Yes, fast nu jämför du ju med de giganterna igen Vi ligger på plats 15 av 45 i Europa ur ett befolkningsperspektiv. Om Sverige är små, vad är då Estland? Och eller Island? Är det också "bara" små, fast Sverige är 10-35 gånger större?

Men poängen kvarstår. Giganterna kan enkelt uppnå 10x eller tom 20x den volym i varor vi gör. Vi är lite som ett småparti som hoppas kommer över 4% spärren och kanske... kanske ha något att säga till om.

Permalänk
Medlem

Big Trouble in Little China!
Hur många medlemmar känner till den....(kanske inte riktigt) juvelen...

Permalänk
Medlem

Big Trouble in Little China va ju as cool när man va liten. Tvivlar dock på att den skulle va lika bra om jag såg den idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnestaff:

Big Trouble in Little China va ju as cool när man va liten. Tvivlar dock på att den skulle va lika bra om jag såg den idag.

Det är den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Intressant.
Efterlyste detta redan när det börjades diskutera om avgifter att dessa stora företagen utan problem skulle kunna hantera momsen och på så vis undvika extra avgifter.
Fick en redig skur skit slängt på mig att det var minsann inte företagens problem och det gick inte att göra så.
Ja vad skall man säga gubbar... Ingen nämn ingen glömd ;=)

Det är ju exakt så här det fungerat från USA osv länge redan. Var säkert från samma skumma personer som inte visste att vi haft avgiften på paket jävligt länge redan och trodde den var ny.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IlyaZ:

Det vore som att önska tillbaka småindustri och -jordbruk. Det är en ekonomisk omöjlighet. Småbutiker och liknande har i allmänhet ingen chans mot kedjor och storbolag som har råd att köpa upp och slå ut bolag med tunnare plånkor. Det är en naturlig utveckling som kommer av konkurrens, och som gynnar de flesta. Det är inte småhandlarna eller ens de lokala handlarna som folk bör värna, det skulle på sikt bara leda till misär, utan snarare se till att vi kan producera något själva som andra vill ha och det effektivare, samt att produktionen kommer jobbarna till del och inte de nuvarande ägarna.

Problemet är att de varor jag vill köpa inte längre går att få tag på på grund av detta.
På många varor så är inte tillverkningskostnaden det som är mest intressant.

Eller, säg, var skall jag få tag på mat jag är intresserad av att köpa om jordbruket inte längre finns kvar här, tex.

Samma med småindustrier i Europa och Staterna (eller andra delar av världen).
Saker jag som kund efterfrågar försvinner, kvar finns inga för mig fungerande alternativ.

Edit, sedan kan de få som är kvar ta ut avsevärt högre priser på de varor som efterfrågas av samma kunder eftersom de nu inte längre har någon form av konkurrens.

Japanerna har som vanligt löst detta betydligt bättre än vi.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Som sagt så är ju wish värdelöst.. Men ja kanon för iPhone ägare brukar jag säga 😂 köper man en boll på eBay kostar den 10kr samma boll på wish 16kr (84 kronor tidagare) sen "frakt" 22kr wish säljer "billiga" grejor till okunnigt folk som är bekväma 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Big Trouble in Little China!
Hur många medlemmar känner till den....(kanske inte riktigt) juvelen...

En riktig kult rulle , jag såg den för nån vecka sen och usch vad dåliga effekterna är
Men 86 va den grym och Kurt Russell också

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men poängen kvarstår. Giganterna kan enkelt uppnå 10x eller tom 20x den volym i varor vi gör. Vi är lite som ett småparti som hoppas kommer över 4% spärren och kanske... kanske ha något att säga till om.

Yes, fast de små länderna kan uppnå 50 gånger mindre den volym i varor i vi gör. Men tillsammans är alla "små" länder (inkl Sverige) viktigare än de fåtals giganterna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Till alla som efterfrågar avtal med eBay; dom har väl redan ett system för att beställa med alla avgifter betalda i förväg. Bara att säljaren själv måste välja att erbjuda det. Vet inte huruvida Wish har samma system med massa olika säljare. Om inte kanske det kan förklara varför dom fått igenom ett sånt här avtal med PostNord först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I wish I can lita på Wish

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Ska de börja skicka med PostNord/DirectLink? Detta är något man normalt sett kommer överens om med den avsändande speditören då det är DDP det handlar om när man vill stå för avgifterna.

PostNord finns på plats i Kina och Hongkong och har erbjudit DDP sedan tidigare för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Hade inte velat jobba på det svenska företag där en anställd får kosta 150kr/h

Haha, tänkte precis samna sak! Scrollade på för att se hur långt tid det skulle ta innan någon uppmärksammade det

Men OnT (allmänheten):
Om säljaren förtullar allt korrekt så behöver postnord ta ut någon avgift för detta. Postnord betalar ju dock frakten inom Sverige.

Men folk blandar ofta ihop äpplen och päron. Denna avgift var ingen fraktavgift eller skatt utan en avgift för att de förtullar paketet. Precis som alla andra speditörer gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mja... vi är små, även om det suger att erkänna det.
Portugal har väl rätt lik population, men tex Belgien är typ 10% över oss.

Jag nämner dock mot slutet också att vi är rätt bra konsumenter, precis som du vill påpeka.
Så sett till köpkraft är vi större än vi verkar, helt klart. Men vi når inte upp till tex vissa andra bara i EU:

Tar vi länder som Spanien (46M), Frankrike (65M) och U.K. (66M) är vi väldigt små.
Tittar vi mot andra länder i Skandinavien, är vi stora, så jag förstår din poäng. Men om vi titta på vissa städer... New York 8,5M, London 8,5M, Hongkong 7,5M ... så har alltså dessa städer nästan hela vårt landsbefolkning.

Vill du verkligen få ett begrepp.... ta Shanghai i China, där mesta av våra E-bay paket kommer från, så har vi nästan 2,5x personer per svensk i bara denna stad. Vi är satans små mao...

Det är sjukt stor stad tror det var 20 mil tvärs över och ca 22 miljoner personer (lite mer än när jag var där sist) Men kommer inte paketen från typ hongkong eller mer elektronik (som exempel eller kläder) producerande städer?

Vet annan stad på S som är mer handelsplattform för billiga kopior (jag och namn ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hur vet man om andra aktörer som dealextreme också kommer att ingå i liknande deal?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Hur vet man om andra aktörer som dealextreme också kommer att ingå i liknande deal?

Det vet man inte, men som nämnts tidigare i tråden, tecknar de stora avtal, så kommer de flesta andra trolgtvis att göra det med, dock med reservation hur mycket de säljer till Sverige, har de bara en liten del Svenska kunder, så är det fullt möjligt att en del struntar i att teckna avtal.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Håller med om att wish är 95% skärp dock har dem bästa återbetalning om man inte är nöjd eller hitta minsta fel på den är det bara ta Bild begär återbetalt och man få återbetalt utan att behöva skicka tillbaka saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det vet man inte, men som nämnts tidigare i tråden, tecknar de stora avtal, så kommer de flesta andra trolgtvis att göra det med, dock med reservation hur mycket de säljer till Sverige, har de bara en liten del Svenska kunder, så är det fullt möjligt att en del struntar i att teckna avtal.

På de flesta plattformar är det helt upp till säljaren hur de skickar varorna, här måste de i princip tvinga säljarna att köpa en specifik fraktprodukt eller sätta upp ett lager som packar om varorna och skickas förtullade därifrån. Du kommer se att kostnad för moms och speditionsavgift/frakt kommer dyka upp i kundkorgen mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

Håller med om att wish är 95% skärp dock har dem bästa återbetalning om man inte är nöjd eller hitta minsta fel på den är det bara ta Bild begär återbetalt och man få återbetalt utan att behöva skicka tillbaka saken

Hade de varit lite mer seriösa hade man bara behövt skicka tillbaka en produkt man returnerar till en adress i landet, oavsett om det rör sig om defekt vara, garanti eller återköp/retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hade de varit lite mer seriösa hade man bara behövt skicka tillbaka en produkt man returnerar till en adress i landet, oavsett om det rör sig om defekt vara, garanti eller återköp/retur.

Fast det är väl ännu smidigare att inte behöva returnera över huvud taget och bara få pengarna tillbaks?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

För min del så hade det gärna fått vara mycket dyrare att handla från Kina. Mycket av det som säljs på Wish är av så dålig kvalité att det närmast kan räknas som sopor. Sedan verkar hela diskussionen handla om pengar, men inget verkar bry sig om miljön och den faktiska kostnaden för produkterna som man köper. Jag tror inte någon svensk skulle acceptera en arbetsplats med samma arbetsmiljö och rättigheter som i fabrikerna där dessa produkter produceras, men ändå sitter folk och köper sitt skit på Wish och gnäller för att de måste betala en avgift för hanteringen. Pinsamt.

Sedan ska man själv ha dåligt samvete när man köper en plastpåse på ICA. Undrar bara hur många plastpåsar jag måste köpa för att komma upp i samma miljöpåverkan som ett mobilskal från Wish som åkt från andra sidan jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Fast det är väl ännu smidigare att inte behöva returnera över huvud taget och bara få pengarna tillbaks?

Fast det uppmuntrar väl inte säljarna att sälja ordentliga saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

För min del så hade det gärna fått vara mycket dyrare att handla från Kina. Mycket av det som säljs på Wish är av så dålig kvalité att det närmast kan räknas som sopor.

Det finns ett väldigt stort spann på kvalitén. Jag har bara handlat från aliexpress men jag antar att wish är rätt likt. En mobilladdare för 10kr inkl. frakt är absolut skräp och helt livsfarlig, men det finns också mycket bra grejer som är identiska med mycket som säljs här i Sverige. Sen finns det massa saker som inte ens går att köpa i Sverige.

Skrivet av CrazyDriver:

Sedan verkar hela diskussionen handla om pengar, men inget verkar bry sig om miljön och den faktiska kostnaden för produkterna som man köper. Jag tror inte någon svensk skulle acceptera en arbetsplats med samma arbetsmiljö och rättigheter som i fabrikerna där dessa produkter produceras, men ändå sitter folk och köper sitt skit på Wish och gnäller för att de måste betala en avgift för hanteringen. Pinsamt.

Spelar det så stor roll för arbetarna i Kina om det är ÖB/Jula/Classe som köper 10 000 st eller om 10 000 privatpersoner köper en? Jag köper ditt argument om du i Sverige handlar av butiker som verkligen ställer krav på schyssta villkor i hela kedjan, men det är det inte många som gör.

Jag tycker det är mer skrämmande hur man som privatperson nu så enkelt kan gå runt alla krav på elsäkerhet, kemikalier i produkter osv. Jag räknar med att allt jag köper direkt från Kina innehåller något hormonstörande ämne. Ta en snabb titt på EU:s samlingssida för att få en idé om hur mycket livsfarliga produkter som det finns.

Permalänk
Medlem

det bästa jag har hitat på wish är bluetooth solglasögon som faktiskt låter hysat
¨
och ett mekanisk armbandsur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag tycker det är mer skrämmande hur man som privatperson nu så enkelt kan gå runt alla krav på elsäkerhet, kemikalier i produkter osv. Jag räknar med att allt jag köper direkt från Kina innehåller något hormonstörande ämne. Ta en snabb titt på EU:s samlingssida för att få en idé om hur mycket livsfarliga produkter som det finns.

Det var lite det jag var inne på. Av just den anledningen så handlar jag aldrig på Jula, Biltema eller Claesolsson. Det mesta av deras egna märken är producerat enbart för att vara så billigt som möjligt och saknar ofta information om vad produkten innehåller och om den ens uppfyller EUs krav. Jag utgår också från att allt billigt skit från Kina innehåller skadliga ämnen om inget annat anges.

Att sedan Apple och andra kända märken också tillverkar allt i Kina är ju en annan sak, men där har man ett stort känt företag som har mer att förlora på att sälja dåliga produkter och förhoppningsvis tar lite större ansvar. Jag gissar att om man själv handlar från Kina så räknas man själv som importör och är ansvarig om något händer. Kina lär inte heller höra av sig om de hittar någon defekt batch med livsfarliga USB-laddare.

Permalänk

Men Wish är väl Amerikanskt och inte Kinesiskt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wish_(company)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Men Wish är väl Amerikanskt och inte Kinesiskt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wish_(company)

Wish i sig själv är bara en marknadsplattform. Företagen som säljer via Wish är nästan uteslutande kinesiska. Ungefär som Ebay.. eller alibaba.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

@Xinpei: Det kan jag hålla med om, men det är inget kinesiskt företag. Tycker bara att rätt ska vara rätt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Om nu bara https://tokyotreat.com/ kunde få fram något liknande =(