Oneplus 6 avtäcks – flaggskeppstelefon med konkurrenskraftig prislapp

Permalänk
Medlem

Kan inte iPhone 8S eller vad de nu kommer heta i år släppas med lika stora skärmar som dessa fast att inte ha så stora ramar? Bryr mig inte om någon fysisk hemknapp, utnyttja utrymmet bättre. Alternativt att firman går över till Android men de lär aldrig ske.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför folk nämner skärmstorlek när dom pratar om mobilens storlek i helhet.
Kolla Iphone, deras värdelösa vanliga iphone och + modeller har varit OFANTLIGT stora för skärmstorleken.

Iphone plus är ju en ENORM mobil för den lilla sketna skärmen som sitter där ex.

Kolla på faktiska storleken på mobilen istället

Oneplus 6 är inget för mig personligen iaf, nästa mobil jag köper SKA ha trådlös laddning.
Priset är väl ok, studentrabatt på det också så blir det ju 10% billigare antar jag.

Men ja, trådlös laddning så kanske det hade varit något. Även om jag hatar notch.
Hade gärna köpt en Samsung s9+ om den haft icke curved skärm ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hej!

Jag vill inte låta stöddig, men är ganska säker på att du har fel.

Jag har försökt läsa på Dual active/dual standby och kan inte se att min OP3 skulle ha dual standby.

Jag testar detta genom att ha aktiva streams på ena simkortet, och det är inga problem att smsa eller ringa till det andra samtidigt.

Nu kan jag ha missförstått vad dual active ska betyda, men du har ju aldrig nytta av att kunna ha två samtal igång samtidigt på telefonen ändå, eller?

Edit: Jag tror jag förstår problemet nu, miss av mig. När jag pratar i telefon på simkort 2 fungerar inte längre datatrafiken på simkort 1.

Oneplus har helt klart den bästa dual standby lösningen, då de iaf kan hantera "något" på andra kortet. Vissa andra kopplar bort andra helt när du tex tar ett samtal. Men de är alla dual standby.

På andra lurar kan du tex inte kolla upp något på nätet samtidigt som du pratar sekundära simkortet, eller ens hantera ett inkommande samtal när du pratar i andra linjen. Och i dual active lurar kan du tom köra 3:e part samtal om du vill, eller använda data från båda. Men just dual active 4G verkar vara sällsynt, vilket är lite synd.

Absolut största problemet är dock... 2G stödet hos vissa operatörer. Du kan tex glömma köra Telia som primär och Tre som sekundär.... du kommer inte ens kunna ringa öht många gånger med 3 med deras obefintliga 2G nät. Och 2G nätet är döende för vissa operatörer, medan andra bygger tom ut det då den insett ökat behov. Detta kan inte ens Oneplus fixa, då om 2G saknas, kan den inte hantera dual sim fungerande. De måste iaf klara 4G/3G på ena och 3G(LTE) på andra, för att kunna hantera röst på båda när 2G inte går.

Detta gör ju att alla dual sim telefoner är döende, om de fortsätter vara 2G standby typ.

Men tyvärr ja... jag har kollat både 5T och 6an... båda är samma Dual Standby lösning som 3T haft. Så om man tänker framtiden, där man vill kunna använda denna lur även när 2G nätet läggs ner, behöver man just dual active. Och då 3T fungerar bra än, ser jag då ingen poäng att byta om jag inte kan få en framtidssäkrad lur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Ni är väl medvetna om att storleken på skärmen inte har något att göra med storleken på telefonen..?
Denna 6.3" display motsvarar deras tidigare telefoner på 5,5".
Oneplus 6 är 0.5 mm bredare och 3 mm längre än Oneplus 3 som har 5,5" display. Förövrigt har Oneplus alltid tidigare haft 5,5" display.

Tänkte inte på det faktiskt, är ju bättre, men ändå för stort imo

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Varför rund skärm? Varför en notch?
Saker kommer ju försvinna i hörnen:

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

Varför rund skärm? Varför en notch?
Saker kommer ju försvinna i hörnen:
https://opstatics.com/store/20170907/assets/images/events/2018/819/games.png

Notchen kommer enligt flera källor gå att mörka som på huwaie p20:
https://www.xda-developers.com/oneplus-6-hide-display-notch/
Nå när riktiga recensioner kommer får man bättre se hur det fungerar och om källorna var påligtliga.

Det rykte jag hörde så skulle man för olika program kunna ställa in olika val med notchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag ser inte varför man skulle vilja köpa nya OP6 över t.ex. Mi Mix 2S.
Mer eller mindre samma specs, fast MM2S har faktiskt bättre kamera och verkar kosta mindre.

Det är väl om man vill ha Oxygen OS och kunna köpa i Sverige då (istället för MIUI och behöva importera).

Hur vet du att MM2S har bättre kamera? Har du testat båda?

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Notchen kommer enligt flera källor gå att mörka som på huwaie p20:
https://www.xda-developers.com/oneplus-6-hide-display-notch/
Nå när riktiga recensioner kommer får man bättre se hur det fungerar och om källorna var påligtliga.

Det rykte jag hörde så skulle man för olika program kunna ställa in olika val med notchen.

Låter bra, dock finns ju de runda hörnen tyvärr kvar

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Hade såklart varit trevligt med trådlös laddning, har tänkt att min nästa telefon ska ha det.
Men hur snabb är den trådlösa laddningstekniken idag egentligen?
Det jag kunde hitta med en snabb sökning imponerade iaf inte på mig. Laddningen verkar ligga mellan 5 och 10 watt under optimala förhållanden och i alla test som jag hittade så verkar telefoner som laddas i 30 minuter från 0% hamna på mellan 10-20%. Storleken på batteriet spelar så klart in men snabbt går det inte med trådlöst.

Oneplus 6 verkar ladda 60% på 30-35 minuter med sin original laddare och andra telefoner ligger där omkring med snabbladdare (Är det bara Apple som skickar med en långsam laddare och tar extra för snabbladdare?).

Som sagt, hade varit en trevlig funktion men jag tycker inte tekniken känns mogen än och går det inte snabbare än så att ladda så hade jag nog kopplat in sladden ändå.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av kokkelimokk:

Hade såklart varit trevligt med trådlös laddning, har tänkt att min nästa telefon ska ha det.
Men hur snabb är den trådlösa laddningstekniken idag egentligen?
Det jag kunde hitta med en snabb sökning imponerade iaf inte på mig. Laddningen verkar ligga mellan 5 och 10 watt under optimala förhållanden och i alla test som jag hittade så verkar telefoner som laddas i 30 minuter från 0% hamna på mellan 10-20%. Storleken på batteriet spelar så klart in men snabbt går det inte med trådlöst.

Oneplus 6 verkar ladda 60% på 30-35 minuter med sin original laddare och andra telefoner ligger där omkring med snabbladdare (Är det bara Apple som skickar med en långsam laddare och tar extra för snabbladdare?).

Som sagt, hade varit en trevlig funktion men jag tycker inte tekniken känns mogen än och går det inte snabbare än så att ladda så hade jag nog kopplat in sladden ändå.

Fördelen med trådlös laddning är ju hur smidigt du kan ladda den. Jag har en trådlös "ladd-platta" på skrivbordet på jobbet. Jag lägger telefonen där när jag sitter på min plats.

Det gör att jag alltid har nästan fullt batteri när jag kommer hem efter arbetsdagens slut. Och när jag ska iväg eller hålla på med telefonen plockar jag bara upp den som vanligt.

Det gör liksom inget att laddningen är långsam när telefonen laddas automatiskt av att bara ligga där.

Sen har jag även den vanliga snabbare laddaren i de fall jag måste toppa upp telefonen för att jag ska vara borta länge. Men den används inte ofta numera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Jag ser inte varför man skulle vilja köpa nya OP6 över t.ex. Mi Mix 2S.
Mer eller mindre samma specs, fast MM2S har faktiskt bättre kamera och verkar kosta mindre.

Det är väl om man vill ha Oxygen OS och kunna köpa i Sverige då (istället för MIUI och behöva importera).

Kameran i Mi Mix 2S är bra, dock verkar programvaran sudda ut vissa detaljer som tex i ansikten.
Dock är ljudet bedrövligt i videos:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=NUw4eThWZuo

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Låter bra, dock finns ju de runda hörnen tyvärr kvar

Det känns ju mer som en smaksak än något annat.. tror du verkligen att du skulle missa någon fiende i en av de få pixlarna som försvinner i hörnen? ;D

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Det känns ju mer som en smaksak än något annat.. tror du verkligen att du skulle missa någon fiende i en av de få pixlarna som försvinner i hörnen? ;D

Texte, försvinner

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

@kokkelimokk:
Har en S9+ och det tar drygt 2-2.5 timmar 0-100% med en trådlös snabbladdare. Med kabel går det ungefär 45-60min snabbare.
Oneplus 6 hade varit den ultimata mobilen om den hade haft trådlös laddning. Kanske ingen dealbreaker men ändå trist att vara utan.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk

Har en 5T och det är allt för små skillnader för att jag ska byta till 6.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag ser inte varför man skulle vilja köpa nya OP6 över t.ex. Mi Mix 2S.
Mer eller mindre samma specs, fast MM2S har faktiskt bättre kamera och verkar kosta mindre.

Det är väl om man vill ha Oxygen OS och kunna köpa i Sverige då (istället för MIUI och behöva importera).

Vet att skärmen på OP6 är ruskigt bra, AMOLED > LCD. Sen är det Gorilla 5 vs Gorilla 4, inte för att jag vet skillnaden men lär ju betyda bättre stöttålighet på OP6.

Mycket bättre kamera på OP6 (enligt specs), 4k i 60fps osv. Nu vet vi ju inte hur bra kameran är på riktigt ännu, men om vi går på vad vi vet..

Frontkameran är mycket bättre på OP6.

3.5mm uttag?

OP dash charge > all annan mobilladdning i hela världen by far.

---

Men visst, du har en bra poäng, vill bara visa att det finns vissa skillnader ändå

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tveksamt om 5k kan anses vara lågt pris. Visst idag bär iPhone x och liknande kan kosta 10k kan det anses som prisvärt men numera kan man få en telefon för 2-3k som räcker gott och väl. Köpte en Asus Zenfone 3 för 2k åt min fru. Känns väldigt bra och ser fin ut. Märker inte någon större skillnad mot min telefon som på pappret är mer kraftfull.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ser till specifikationerna är det en ganska billig telefon. Kolla det andra alternativet med 845 CPU (eller exynos 9810) som finns just nu, galaxy s9, den kostar några tusingar till.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Detta eftersom fukt och repor kan agera mikroskopiska linser som förstorar upp subpixlar.

Jag kommer ihåg i början av 00-talet fanns det ett svenskt startup som tänkte sätta en lins framför varje pixel som satte ihop varje tripper av subpixlar till ett. Det var avsett för att få lågupplösta LCD-TV på den tiden att se bättre ut.
Jag undrar om inte en sån lösning inte skulle få bukt med regnbågseffekterna av fukt på utsidan. Skulle nog göra skärmen tjockare dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

är du säker att den inte är vattentät/fukttålig? vill minnas att dom postat massa reklam inför lanseringen med något i stil "dont you hate to put down your phone in rain"

Den är inte officiellt det men tydligen ska 6:an vara hyfsat vattentålig ändå. Allt för att företaget ska kunna hålla ryggen fri.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Fatmajk: Man får dock inte glömma att mobilen i sig faktiskt är mindre till storlek än OP5T. Vet däremot inte hur man ska lyckas skriva med endast en hand

Permalänk
Testpilot
Skrivet av niclasc:

Hur vet du att MM2S har bättre kamera? Har du testat båda?

Skrivet av Peterrrrr:

Kameran i Mi Mix 2S är bra, dock verkar programvaran sudda ut vissa detaljer som tex i ansikten.
Dock är ljudet bedrövligt i videos:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=NUw4eThWZuo

Av det jag sett från t.ex. Android Authority och läst på andra tech-sidor/forum, så verkar det i grunden handla om samma sensor i OP6 som från OP5T fast med 19% större pixlar för bättre mörkerbilder.
Jämnför man då mellan 5T och MM2S så tar (i mitt tycke) MM2S klart bättre bilder i nästan alla scenarion jag sett (MM2S använder sig utav Sony IMX363 sensorn).

Skrivet av WoG:

Vet att skärmen på OP6 är ruskigt bra, AMOLED > LCD. Sen är det Gorilla 5 vs Gorilla 4, inte för att jag vet skillnaden men lär ju betyda bättre stöttålighet på OP6.

Mycket bättre kamera på OP6 (enligt specs), 4k i 60fps osv. Nu vet vi ju inte hur bra kameran är på riktigt ännu, men om vi går på vad vi vet..

Frontkameran är mycket bättre på OP6.

3.5mm uttag?

OP dash charge > all annan mobilladdning i hela världen by far.

---

Men visst, du har en bra poäng, vill bara visa att det finns vissa skillnader ändå

Finns helt klart vissa fördelar med OP6 över MM2S, men frågan är om det är värt den extra kostnaden OnePlus tar för lite extra mer skrapresitant skärm & 3.5" jack. Speciellt när det inte är så långt upp (om ens något) till en Galaxy S8/S9 som då är IP68 certifierad, har best-in-class kamera mm.

Tycker personligen OP har fokuserat lite på fel områden, hade hellre sett en telefon med mindre RAM/utrymme och en IP-klassning och större batteri istället. Just nu känns OP6 som ännu en Kina-high-end i mängden likt telefoner från Huawei & Xiaomi.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

När ska dårskapen med glas på baksidan försvinna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Oneplus har helt klart den bästa dual standby lösningen, då de iaf kan hantera "något" på andra kortet. Vissa andra kopplar bort andra helt när du tex tar ett samtal. Men de är alla dual standby.

På andra lurar kan du tex inte kolla upp något på nätet samtidigt som du pratar sekundära simkortet, eller ens hantera ett inkommande samtal när du pratar i andra linjen. Och i dual active lurar kan du tom köra 3:e part samtal om du vill, eller använda data från båda. Men just dual active 4G verkar vara sällsynt, vilket är lite synd.

Absolut största problemet är dock... 2G stödet hos vissa operatörer. Du kan tex glömma köra Telia som primär och Tre som sekundär.... du kommer inte ens kunna ringa öht många gånger med 3 med deras obefintliga 2G nät. Och 2G nätet är döende för vissa operatörer, medan andra bygger tom ut det då den insett ökat behov. Detta kan inte ens Oneplus fixa, då om 2G saknas, kan den inte hantera dual sim fungerande. De måste iaf klara 4G/3G på ena och 3G(LTE) på andra, för att kunna hantera röst på båda när 2G inte går.

Detta gör ju att alla dual sim telefoner är döende, om de fortsätter vara 2G standby typ.

Men tyvärr ja... jag har kollat både 5T och 6an... båda är samma Dual Standby lösning som 3T haft. Så om man tänker framtiden, där man vill kunna använda denna lur även när 2G nätet läggs ner, behöver man just dual active. Och då 3T fungerar bra än, ser jag då ingen poäng att byta om jag inte kan få en framtidssäkrad lur.

Nej, OnePlus 3 och nyare klarar av att ha 3G på det SIM-kortet som inte används för data, så det går alldeles utmärkt att använda både t.ex. Telia och 3 som operatörer. Den klarar av att ha båda SIM-korten på 3G näten utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

jag hade en nexus 4 med trådlös laddning visst det va tufft men använde det typ 10 tal gånger.
tycker det bara är tramsigt med trådlöst tar du upp den laddar du inte den mer det gör du om du har sladden i haha
ska bli trevligt med ny lur oavsett trådburen laddning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, OnePlus 3 och nyare klarar av att ha 3G på det SIM-kortet som inte används för data, så det går alldeles utmärkt att använda både t.ex. Telia och 3 som operatörer. Den klarar av att ha båda SIM-korten på 3G näten utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det tror jag inte är helt rätt.

Min OP3 har bara en radio-stack, telefonen är attachad till 2 nät men bara ett är aktivt. Location Update och liknande signalering sker givitvis på båda men det finns bara en aktiv radio-stack. Jag kan alltså inte ha ett samtal på ett SIM och köra data på ett annat SIM samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Nja, det tror jag inte är helt rätt.

Min OP3 har bara en radio-stack, telefonen är attachad till 2 nät men bara ett är aktivt. Location Update och liknande signalering sker givitvis på båda men det finns bara en aktiv radio-stack. Jag kan alltså inte ha ett samtal på ett SIM och köra data på ett annat SIM samtidigt.

Det stämmer så, men så som du/han som jag citerade innan skrev så tolkade jag det som att du menar att när man INTE har samtal, så kunde man inte få någon mottagning om operatören inte har stöd för 2G på det sim-kort som inte använder data SIM. Det jag menade var att det SIM som man valt inte använda surfen ifrån, fortfarande går o använda, även om operatören inte har ett 2G nät, så som 3 inte har

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Intressant men hur länge utlovas uppdateringar för telefonen? Hur lång ledtid har dom för allvarliga fixar? Känns som det här borde vara ett krav att presentera 2018.

Länge... Min 1+3 får fortfarande uppdateringar. De är ofta snabbast med uppdateringar också, bara google som klår dem där och det är för sina egna telefoner.

Skrivet av irnoodles:

Mitt enda problem med denna telefonen personligen är att baksidan är utav glas men den saknar ändå trådlös laddning. Trådlös laddning är det enda som fått mig att acceptera baksidan av glas på de nya iPhone, och Samsung telefonerna.

Det nämns inte i artikeln, men den har glasbaksida för att kunna möjliggöra stöd för gigabit LTE.

Permalänk
Medlem

@Lucpel: Det är det man (man = mig och vissa andra med relativt små/medium händer) inte kan. Jag har nästan fått kronisk inflammation i mina händer för att jag knappat för mycket på mobilen. Slutar jag använda mobilen försvinner det efter någon dag. Är mobilen för stor så spänner man upp tummen på ett onaturligt sett och ge det några år så kommer man få problem. Den nya generationen kommer märka det snabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, OnePlus 3 och nyare klarar av att ha 3G på det SIM-kortet som inte används för data, så det går alldeles utmärkt att använda både t.ex. Telia och 3 som operatörer. Den klarar av att ha båda SIM-korten på 3G näten utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev det lite otydligt. Ja OnePlus 3 och senare har en bra mellanlösning. Men den är inte bättre i Oneplus 6...

De har just det jag nämnde ovan med 4G/3G/2G på primär och 3G(LTE)/2G på andra. Men här kommer problemet. Även 3G är sakta under avveckling.
https://www.di.se/nyheter/telia-och-tele2-avvecklar-3g-nat/
https://www.mobil.se/nyheter/telia-och-tele2-bryter-samarbete...

Det här är anledningen. 2025 kommer massor av frekvenser som var tänkta till 3G och gavs ut till budgivning för många år sedan att upphöra. De kommer då auktioneras ut igen. Förra gången blev Telia utan nät, och Tre fick sitt. Kombinera detta med att 4G och 5G är på gång, gör det att många operatörer vill sakta pressa över allt de kan till 4G och nyare.

Mao... även One plus riskerar att få problem med täckning med sin lilla finlösning.
Nu tror jag att något av 2G och 3G kommer finnas kvar, men hur täckning och funktion är, vet vi inte, och de börjar redan i år att dra i trådarna för att hinna vara redo till 2025.

Därför är jag inte intresserad av samma lappad lösning igen, utan vill ha 2 fullgoda mottagare som kan hantera 2 oberoende nät fullt ut. Som du säger dock.. 3T kan lätt hänga med tills detta blir ett problem dock, men om tekniken ska utvecklas väl och vara före de problem som kan komma närmaste åren så behöver man som konsument också visa att man vill ha tekniken innan det är stora problem.

Andra dual standby lurar är i problem zonen redan idag dock, och kommer nog rätt snart märka av detta problem.

EDIT: Lägg även till att det må vara en sak med täckning i vårt land, men många länder har redan lagt ner 2G eller 3G redan och är på väg att helt gå över till nyare teknik. Det varierar beroende på land dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skrev det lite otydligt. Ja OnePlus 3 och senare har en bra mellanlösning. Men den är inte bättre i Oneplus 6...

De har just det jag nämnde ovan med 4G/3G/2G på primär och 3G(LTE)/2G på andra. Men här kommer problemet. Även 3G är sakta under avveckling.
https://www.di.se/nyheter/telia-och-tele2-avvecklar-3g-nat/
https://www.mobil.se/nyheter/telia-och-tele2-bryter-samarbete...

Det här är anledningen. 2025 kommer massor av frekvenser som var tänkta till 3G och gavs ut till budgivning för många år sedan att upphöra. De kommer då auktioneras ut igen. Förra gången blev Telia utan nät, och Tre fick sitt. Kombinera detta med att 4G och 5G är på gång, gör det att många operatörer vill sakta pressa över allt de kan till 4G och nyare.

Mao... även One plus riskerar att få problem med täckning med sin lilla finlösning.
Nu tror jag att något av 2G och 3G kommer finnas kvar, men hur täckning och funktion är, vet vi inte, och de börjar redan i år att dra i trådarna för att hinna vara redo till 2025.

Därför är jag inte intresserad av samma lappad lösning igen, utan vill ha 2 fullgoda mottagare som kan hantera 2 oberoende nät fullt ut. Som du säger dock.. 3T kan lätt hänga med tills detta blir ett problem dock, men om tekniken ska utvecklas väl och vara före de problem som kan komma närmaste åren så behöver man som konsument också visa att man vill ha tekniken innan det är stora problem.

Andra dual standby lurar är i problem zonen redan idag dock, och kommer nog rätt snart märka av detta problem.

EDIT: Lägg även till att det må vara en sak med täckning i vårt land, men många länder har redan lagt ner 2G eller 3G redan och är på väg att helt gå över till nyare teknik. Det varierar beroende på land dock...

Jo, absolut, dock så är 3G inte LTE, du skrev 3G(LTE) Det är 4G och LTE som är samma sak Annars håller jag helt med om det du skriver. Dock så kommer Telia kunna ha kvar sitt egna 3G nät på 900 bandet som de håller på o bygger ut.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig