köpa en hårdisk med windows installerat och plugga i datorn funkar de?

Permalänk

köpa en hårdisk med windows installerat och plugga i datorn funkar de?

hej!

min hårddisk som jag har Windows på mår inte så bra och har inge möjligheter att frakta datorn till en rep firma så undrar om det funkar om jag köper en ny hårddisk som de installerar Windows på den kopplar ja bara ur den gamla och stoppar in den nya disken eller kommer de bli krångel?

/mvh Tobbe

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det kommer krångla och du vet inte vad annat som finns på hårddisken, de kan sätta keylogger och du vet inte om det fören det är försent. När windows installeras så är den specifik för moderkortet som den installeras på och om man kopplar in den till en annan dator kan de sluta med en BSOD och ett behov av att installera om windows ändå.

Köp en ny hårddisk, ladda ner windows media creaton tool och ladda ner windows på USB och sedan installera det på hårddisken när du får den sedan.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: okej tack för hjälpen!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Och hur funkar aktiveringen då?

Blir aktiverat utan problem om det var Windows 10 på gamla hårddisken...

Om Windows 8/8.1 så kan det också bli aktiverat, men där kan det bero lite på datorn.

Om Windows 7 beror det helt på datorn, kan bli aktiverat på vissa märkesburkar, men Windows 7 OEM går inte skaffa på nått legalt sätt, utom möjligen som recovery via tillverkaren (om märkesdator)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Oddsen för att en service verkstad av någon kvalitet ska installera keyloggers på en dator, torde vara lika stor oavsett om de får installera upp en hårddisk med Windows 10, och sälja den löst, eller om de får installera Windows 10 på datorns befintliga hårddisk, i systemet.
Så det handlar helt enkelt om i fall det är en verkstad man vågar lita på, eller inte, när det kommer till det.

Windows 10 förinstallerat på HD, och sedan överflyttat till en annan dator, fungerar för det mesta utmärkt. Är det dessutom en tjänst verkstaden erbjuder, får man anta att de har rutiner för det. Det finns flera olika sätt att göra det på, och alla går ut på att ha installerat Windows 10 helt eller delvis, utan specifika drivrutiner, så man tvingar windows att söka efter rätt grejer vid första boot, och installera dem. En inte helt ovanlig lösning är att man helt enkelt plockar ut hårddisken efter första omstarten. Alla filerna Windows 10 behöver för att avsluta installationen finns på HD'n, och HD'n är bootbar. Den bootar förvisso bara till installationen, men den fortsätter jobba helt på egen hand tills den vill aktivera nätverket, och aktivera windows.

Sen håller jag väl med i sak. Det är så himla enkelt att skapa en boot-sticka för windows 10 i dag, att det inte känns helt meningsfullt att betala någon för att installera ett OS åt en, för den sakens skull. Och allt strul med att installera rätt drivrutiner osv, kommer man ju ha oavsett.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det kommer krångla och du vet inte vad annat som finns på hårddisken, de kan sätta keylogger och du vet inte om det fören det är försent. När windows installeras så är den specifik för moderkortet som den installeras på och om man kopplar in den till en annan dator kan de sluta med en BSOD och ett behov av att installera om windows ändå.

Köp en ny hårddisk, ladda ner windows media creaton tool och ladda ner windows på USB och sedan installera det på hårddisken när du får den sedan.

Fel - sedan Vista laddas HAL-drivrutinerna in innan Windows (och inte tvärtom, som tidigare). Med en internetanslutning efter det får man rätt drivrutiner om man exempelvis byter moderkort. Det finns inga som helst risker för krångel från Windows sida sedan tolv år tillbaka, eller när det nu var Vista släppte.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Det där stämmer i teorin, men rätt sällan i praktiken, jag har några gånger testat det där med att ta en Windowsdisk och flyttat till en annan dator, det har inte lyckats en enda gång utan mer eller mindre problem tillräckliga för att man har tvingats nyinstallera iallafall.
Det har varit Windowsinstallationer som har fått gå ett tag med en del installerade program, möjligen kan det fungera med en disk med helt nyinstallerat Windows, men annars glöm det, det fungerar inte, eller så har du haft tur.

Hur många gånger har du gjort så här själv bytt moderkort med olika chipset mm, eller flyttat disk mellan datorer?

Dock metoden som @-=Mr_B=-: beskriver fungerar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Kan "bevisa" att det du säger inte fungerar, och i samma veva säga hur man kan få det att fungera

I det fall där man behöver flytta windows till annan hårdvara finns det ett verktyg som heter "sysprep" som blåser allt som i teorin låser installation till en specifik hårvara och stänger av. Vid nästa uppstart confas systemet till den nya hårdvaran.

ligger i C:\Windows\System32\Sysprep

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@MsSmith: Det där stämmer i teorin, men rätt sällan i praktiken, jag har några gånger testat det där med att ta en Windowsdisk och flyttat till en annan dator, det har inte lyckats en enda gång utan mer eller mindre problem tillräckliga för att man har tvingats nyinstallera iallafall.
Det har varit Windowsinstallationer som har fått gå ett tag med en del installerade program, möjligen kan det fungera med en disk med helt nyinstallerat Windows, men annars glöm det, det fungerar inte, eller så har du haft tur.

Hur många gånger har du gjort så här själv bytt moderkort med olika chipset mm, eller flyttat disk mellan datorer?

Dock metoden som @-=Mr_B=-: beskriver fungerar..

Då gör du fel. Min HTPC och huvuddator har inte installerats om sedan 2009 - men har gjort samma procedur på ett hundratal burkar (går fortare än att installera och köra Windows Update...). Gått från AMD till Intel till AMD och tillbaka till Intel - inga problem.

Skrivet av Haptic:

@MsSmith: Kan "bevisa" att det du säger inte fungerar, och i samma veva säga hur man kan få det att fungera

I det fall där man behöver flytta windows till annan hårdvara finns det ett verktyg som heter "sysprep" som blåser allt som i teorin låser installation till en specifik hårvara och stänger av. Vid nästa uppstart confas systemet till den nya hårdvaran.

https://i.imgur.com/bBgHhlM.png
ligger i C:\Windows\System32\Sysprep

Nej det kan du inte eftersom det fungerar som det är tänkt och har alltid gjort. Sysprep är säkert bra men inget som jag personligen behövt använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fel - sedan Vista laddas HAL-drivrutinerna in innan Windows (och inte tvärtom, som tidigare). Med en internetanslutning efter det får man rätt drivrutiner om man exempelvis byter moderkort. Det finns inga som helst risker för krångel från Windows sida sedan tolv år tillbaka, eller när det nu var Vista släppte.

Skrivet av MsSmith:

Då gör du fel. Min HTPC och huvuddator har inte installerats om sedan 2009 - men har gjort samma procedur på ett hundratal burkar (går fortare än att installera och köra Windows Update...). Gått från AMD till Intel till AMD och tillbaka till Intel - inga problem.

Nej det kan du inte eftersom det fungerar som det är tänkt och har alltid gjort. Sysprep är säkert bra men inget som jag personligen behövt använda.

ok, vi kan ju annars läsa på Microsoft:

https://support.microsoft.com/en-us/help/249694/how-to-restor...

"The source and destination computers must use the same type of Hardware Abstraction Layer (HAL). There is one exception to this rule. "

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ok, vi kan ju annars läsa på Microsoft:

https://support.microsoft.com/en-us/help/249694/how-to-restor...

"The source and destination computers must use the same type of Hardware Abstraction Layer (HAL). There is one exception to this rule. "

Men förstår du ens vad du läser? "Undantaget" är stöd för ACPI 2.0 vilket släpptes år 2000 och uppdaterades senast 2011. Att Windows XP eller Server 2003 inte fick med detta är kanske inte så konstigt
HAL-drivrutinerna installeras före Windows, från Vista och framåt. Det betyder att ändringar i Windows sker innan Windows laddas in och det är generiska drivrutiner som installeras. Att Vista och Windows 7 (eller Windows Server 2008) ens står med i din länk är antagligen för avsaknaden av nativt SATA-stöd vilket kräver tredjepartsdrivrutiner (alltså att du byter från IDE till SATA).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ok, vi kan ju annars läsa på Microsoft:

https://support.microsoft.com/en-us/help/249694/how-to-restor...

"The source and destination computers must use the same type of Hardware Abstraction Layer (HAL). There is one exception to this rule. "

Windows 10 står dock inte med i den artikeln på "applies to:".

Jag flyttade över min SSD med Windows 10 på, från ett AMD 990FX-moderkort med en 1090T till ett H81 Intel-kort med en I5-4590. Funkade fint utan sysprep eller något. Windows 10 hittade alla drivrutiner som behövdes och sen var det bara att köra på.

Windows 7/8 däremot kan nog vara värre. Tror det har fungerat mellan AMD-system iaf utan problem, men fick det inte att funka när jag skulle flytta sambons SSD (hon hade samma 990-kort och samma H81-kort som jag, men körde 7an). Jag körde in Windows 10 på den först istället, så gick även den att flytta över sen utan att jag märkte av några problem.

Kan säkert bli problem för andra, men det fungerade iaf till synes problemfritt för mig. Windows 10 har varit väldigt trevligt just när man byter hårdvara och flyttar runt lite med grejerna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

En inte helt ovanlig lösning är att man helt enkelt plockar ut hårddisken efter första omstarten. Alla filerna Windows 10 behöver för att avsluta installationen finns på HD'n, och HD'n är bootbar. Den bootar förvisso bara till installationen, men den fortsätter jobba helt på egen hand tills den vill aktivera nätverket, och aktivera windows.

Och allt strul med att installera rätt drivrutiner osv, kommer man ju ha oavsett.

Detta har tusan aldrig slagit mig tanken konstigt nog, ganska logiskt trots allt.

Med NTLite så kan man även baka in alla drivrutiner i förväg som systemet kan tänkas behövas.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

@blackeagle: Just med Windows 10 har jag inte testat detta med, men Windows 10 är betydligt bättre på den här biten än tidigare OS.

Men med Windows 7, Nej det går inte, jag har aldrig lyckats, flera jag känner har aldrig lyckats heller att gå från ett system till ett annat smärtfritt..

Koppla ur disken i ena datorn och sen koppla in den i den andra datorn, bägge datorerna som ensam disk i rätt SATAport osv, går inte göra på så många andra sätt, men vi gör väl fel då

Hursom göra så fungerar INTE felfritt, end of story...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Missförstå mig rätt nu - även om du har 50 vänner som försökt så är det statistiskt mer troligt att ni alla misslyckats än att det inte skulle fungera, alltså i förhållande till de miljarder användare som Windows Vista, Windows 7, Windows 8 och 8.1 samt Windows 10 har.

Det fungerar, faktiskt, och där är det liksom ingen diskussion. Sedan att det finns undantag, ja självklart.
Men det kommer garanterat fungera för TS, annars lovar jag att betala dennes system...

Permalänk
Medlem

gör en klon av disken med clonzilla, byt disk och lägg tillbaka clonen på nya disken, så gör jag när jag byter disk, för att slippa krångel kan jag köra sysprep före och generalisera. om datorn ska ingå i en domän så är det bra att köra sysprep före då SSID blir bortplockat från installationen annars kan det bli krock i AD.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Med NTLite så kan man även baka in alla drivrutiner i förväg som systemet kan tänkas behövas.

Kanon om man ska installera flera burkar med samma hårdvara, men jag tvivlar på att någon service tekniker i en it relaterad verkstad någonstans, sätter sig ned och mailar fram och tillbaka femtioelva gånger för att få fullständig klarhet i vilken hårdvara TS har, och skapar en specifik installation.
Möjligen kollar man med TS vad han har för moderkort, och verifierar att det integrerar nätverket får en fungerande drivrutin. Om inte, så stoppar man disken i ytterligare en dator innan man skickar ut den till kunden, och lägger moderkortstillverkarens drivrutin för nätverket i en mapp i roten på C:, så att TS får internet, och datorn kan hämta resten som "måste" fungera via Windows update, och sedan får TS uppdatera drivrutiner manuellt som vanligt. Men jag är kanske för cynisk.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fel - sedan Vista laddas HAL-drivrutinerna in innan Windows (och inte tvärtom, som tidigare). Med en internetanslutning efter det får man rätt drivrutiner om man exempelvis byter moderkort. Det finns inga som helst risker för krångel från Windows sida sedan tolv år tillbaka, eller när det nu var Vista släppte.

Skrivet av ggustavsson:

@MsSmith: Det där stämmer i teorin, men rätt sällan i praktiken, jag har några gånger testat det där med att ta en Windowsdisk och flyttat till en annan dator, det har inte lyckats en enda gång utan mer eller mindre problem tillräckliga för att man har tvingats nyinstallera iallafall.
Det har varit Windowsinstallationer som har fått gå ett tag med en del installerade program, möjligen kan det fungera med en disk med helt nyinstallerat Windows, men annars glöm det, det fungerar inte, eller så har du haft tur.

Hur många gånger har du gjort så här själv bytt moderkort med olika chipset mm, eller flyttat disk mellan datorer?

Dock metoden som @-=Mr_B=-: beskriver fungerar..

Skrivet av ggustavsson:

@blackeagle: Just med Windows 10 har jag inte testat detta med, men Windows 10 är betydligt bättre på den här biten än tidigare OS.

Men med Windows 7, Nej det går inte, jag har aldrig lyckats, flera jag känner har aldrig lyckats heller att gå från ett system till ett annat smärtfritt..

Ofta är det 3:e part program/drivare som är problemet. Det fungerar förvånansvärt bra på Vista och senare om du bara kör just MS standard Windows installerade drivare. Just detta använde jag flitigt med min portabla Win 7 version. Med den pendlade jag dagligen mellan 3-4 maskiner, alla med olika hårdvara.

Ang byta moderkort, så har jag gjort det vid 2 tilltällen... men jag valde då att använda Acronis True Image och Universal Restore. Den tar bort gamla HAL och bygger upp ett nytt, så du kan lägga in drivare för allt i återställningen. Sedan är det bara att starta upp. Du kan få problem med ev 3:e part mjukvara, men alla drivare är borta, så det är bara avinstallera 3:e part programmen och installera dem igen om du vill få rätt drivare.

På detta sätt kan du gå från Intel till AMD moderkort, eller gammal som gatan C2Q till modern Skylake om du vill.

Med det sagt... jag hade inte rekommenderat det. Utan ren install har många fördelar. Och det är inga problem att installera iaf Win 7/8 OEM nyckel med standard skiva... du behöver bara göra det på rätt sätt

Om något hade jag nog velat påstår att det är större chans att Win 10 får problem med detta än alla tidigare OS, då även om den klarar av bytet av moderkort/hårdvara... har detta OS en äcklig tendens att sedan bråka vid nästa uppgradering just pga man gjort något den inte gillat. Win 7/8.1 fortsätter liksom fungera om du väl fått skiftet att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ok, vi kan ju annars läsa på Microsoft:

https://support.microsoft.com/en-us/help/249694/how-to-restor...

"The source and destination computers must use the same type of Hardware Abstraction Layer (HAL). There is one exception to this rule. "

och det där handlar om när dom hade en HAL för single cpu och en för SMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

gör en klon av disken med clonzilla, byt disk och lägg tillbaka clonen på nya disken, så gör jag när jag byter disk, för att slippa krångel kan jag köra sysprep före och generalisera. om datorn ska ingå i en domän så är det bra att köra sysprep före då SSID blir bortplockat från installationen annars kan det bli krock i AD.

Rekommenderar https://blogs.technet.microsoft.com/markrussinovich/2009/11/0...