Permalänk
Skrivet av Hellowiener:

Vilket bra exempel på missledande statistik!
Texten säger "For centuries, atmosperic carbon dioxid had never been above this line".
Bilden visar att att koldioxidnivån är under linjen för flera hundra tusen år.
Det är alltså helt olika saker!
Faktumet är att ingen har en aning om koldioxidnivån var över den linjen för mer än några hundra år sedan, eftersom upplösningen på datan är alldeles för låg. Längre bakåt kan man bara titta på medelvärden över långa tidsperioder.

Tycker ni verkligen inte att detta är sketchy?

Jag tycker inte att det är olika saker då "For centuries" inte utesluter att det är över 4000 "centuries"?

Har du några källor på dina påståenden eller är det personliga slutsatser?
Jag kan dock erkänna att det är svårt att hitta information om mätosäkerheten på historiska CO2 värden i atmosfären.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Nej. Det är djupt ovetenskapligt och görs endast av människor som helt saknar kunskap om statistik.

Ja precis, det är därför den används just för exakt det jag sa, av samtliga vetenskapsmän där ute för just det ändamålet, inklusive NDT

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Men ge dig nu. Läs studien innan du gräver ditt hål djupare. Det handlar inte om "X is causing Y", utan om "X is contributing to Y".
Jag förstår din förvirring, eftersom klimathetsarna har vridigt resultatet ytterligare för att stödja sina förutfattade meningar genom att ändra orden.

http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/02402...

Ingenstans framgår heller hur många föll i varje kategori.

Tar det igen:
Ett urval baserat på åsikter nämnda i abstracts har inget statistiskt värde för forskares åsikter i stort.
De givna kriterierna för att bestämma hurvida man är "för" antropogen klimatförändring lumpar dels ihop alla vare sig man anser att människan är den främsta orsaken eller om man anser att människan är en i princip obetydlig orsak, och dels så är ett kriterium högst subjektivt och räknar godtyckliga "antydningar", varav många var helt felaktiga. Urvalet av artiklar de gick igenom är också högst tivelaktigt:
http://www.populartechnology.net/2013/05/97-study-falsely-cla...

Så påståendet att "97% av forskarkåren anser att människan är den främsta orsaken till global uppvärmning" är HELT felaktigt och kommer från en propagandakampanj, men upprepas ändå om och om igen av folk som har mage att säga att det är skeptikerna som är ovetenskapliga. Jag hoppas verkligen att ni som kommer med "97% av forskare..." nu inser att det är en lögn och slutar upp med det.

Det finns ingen förvirring. Jag citerade från den studie som du själv hänvisade till som underlag. Jag har redan visat för dig att det stämmer, med det underlag som du själv använt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Det finns ingen förvirring. Jag citerade från den studie som du själv hänvisade till som underlag. Jag har redan visat för dig att det stämmer, med det underlag som du själv använt.

Men snälla du, inte ens IPCC anser att människan är den enda orsaken till den globala uppvärmningen. Ditt argument är baserat på en total förvirring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepperflame:

Jag tycker inte att det är olika saker då "For centuries" inte utesluter att det är över 4000 "centuries"?

Haha really? Och det är skeptikerna som är naiva? xD
Hahahahaha

Skrivet av Pepperflame:

Jag kan dock erkänna att det är svårt att hitta information om mätosäkerheten på historiska CO2 värden i atmosfären.

Japp, hittar inte heller något, och därför hanterar jag det som högst osäker data.

Permalänk

Blir irriterad varje gång jag ser rubriken på den här tråden dyka upp. Är som att fråga "tror du på vetenskap" i mina öron. Den som inte inser att klimathotet är på riktigt och extremt allvarligt borde bli fråntagen sin rösträtt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full Strike:

Blir irriterad varje gång jag ser rubriken på den här tråden dyka upp. Är som att fråga "tror du på vetenskap" i mina öron. Den som inte inser att klimathotet är på riktigt och extremt allvarligt borde bli fråntagen sin rösträtt.

Om man tror att antropogen klimatförändring är vetenskapligt bevisat så vet man inte vad den vetenskapliga metoden går ut på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Men snälla du, inte ens IPCC anser att människan är den enda orsaken till den globala uppvärmningen. Ditt argument är baserat på en total förvirring.

Är det någon som har hävdat att människan är enda orsaken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Är det någon som har hävdat att människan är enda orsaken?

Snubben jag citerade. Enligt honom så handlade det antingen är det enbart "X causes Y" eller så är det "bidragande faktorer" (men han verkade missa att artikeln han försvarar uttryckligen säger "bidragande faktorer", lol). Han verkar inte heller fatta att bara för att en bidragande faktor råkar vara större än 50% av orsaken så blir det inte helt plötsligt "X causes Y" och slutar vara en bidragande faktor.

Jag tror ju dock inte på att han faktiskt tror på det resonemanget, utan det dök nog bara upp som ett halvdant försök att försvara det löjligt felaktiga "97%"-påståendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skulle råda dig att lägga ner dina försök till att förklara dessa problem till folk som redan är inställda på att det inte stämmer och att du har fel. Skummar du genom tråden så ser du att jag och flera andra redan länkat massvis med underlag, vissa av dessa är ungefär samma bilder som du, och mött alla de felaktiga påståenden med vinklad data och ihåliga argument som folk slängt iväg, ändock svämmar tråden över av folk som inte tror att den mänskliga påverkan har någon betydelse.

Spara dig själv tid, energi och kraft Gå ut och njut av solen istället, bara Gud vet hur många av generationer som vi har kvar tills att den lyxen försvinner.

Jag vet, men det finns inget som är så nyttigt som att diskutera saker med folk som tycker mer eller mindre tvärt emot en själv

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Men snälla du, inte ens IPCC anser att människan är den enda orsaken till den globala uppvärmningen. Ditt argument är baserat på en total förvirring.

Vem har sagt något om enda orsaken?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Vilket bra exempel på missledande statistik!
Texten säger "For centuries, atmosperic carbon dioxid had never been above this line".
Bilden visar att att koldioxidnivån är under linjen för flera hundra tusen år.
Det är alltså helt olika saker!
Faktumet är att ingen har en aning om koldioxidnivån var över den linjen för mer än några hundra år sedan, eftersom upplösningen på datan är alldeles för låg. Längre bakåt kan man bara titta på medelvärden över långa tidsperioder.

Tycker ni verkligen inte att detta är sketchy?

Du har aldrig någonsin läst om olika faser i jordens utveckling? Det finns större diagram och i början av planetens utveckling fanns det en långt större vulkanisk aktivitet än vi har idag. Givetvis visar en del av dem på större koldioxidhalt än idag pga bland annat dessa aktiviteter. Men försök gärna hitta en lika stor förändring inom loppet av 100 år som den vi sett i närtid.

Givetvis är det mest givande att presentera mätningar från en period där förutsättningar är någorlunda likvärdiga.

Varför inte försöka finna svar på varför inte diagrammet ser ut som du vill istället för att dra slutsatsen att det är lögn eller överdrifter direkt? Det säger en hel del om din utgångspunkt i den här frågan.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det någon som har hävdat att människan är enda orsaken?

Skrivet av Mithras:

Vem har sagt något om enda orsaken?

Men hallå, förstör nu inte hela hans uppbyggnad av argument...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Vem har sagt något om enda orsaken?

Det var slutsatsen jag drog av ditt "X causes Y och inte bidragande orsak" spiel. "30% av orsaken" och "60% av orsaken" är bägge bidragande orsaker och att säga att den ena kan ses som "X causes Y" men inte den andra är riktigt löjligt.

Dessutom så tycker jag att det är hög tid för dig att erkänna att artikeln uttryckligen pratar om bidragande orsaker och att de har räknat in åsikter som: "människan är en bidragande men i princip försumbar orsak till den globala uppvärmningen" i 97%-högen.
Detta är fakta, så jag gissar att du väljer att inte svara på det som all annan fakta som inte stödjer dina klimatfantasier.

Permalänk
Skrivet av Hellowiener:

Om man tror att antropogen klimatförändring är vetenskapligt bevisat så vet man inte vad den vetenskapliga metoden går ut på.

Mindre relevant vad orsaken är, hotet är lika verkligt ändå. Rätt uppenbart när vädret blir mer extremt och polerna smälter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Men hallå, förstör nu inte hela hans uppbyggnad av argument...

Haha va? Ni klimathetsare är som en sekt, fakta och logik biter inte på er. Mitt argument bygger inte på något sätt på den snubbens missförstånd.

Låt mig gissa, du anser fortfarande att Cook et al.'s slutsats är korrekt och tror att 97% av alla klimatforskare anser att människan är den huvudsakliga orsaken till den globala uppvärmningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Haha va? Ni klimathetsare är som en sekt, fakta och logik biter inte på er. Mitt argument bygger inte på något sätt på den snubbens missförstånd.

Låt mig gissa, du anser fortfarande att Cook et al.'s slutsats är korrekt och tror att 97% av alla klimatforskare anser att människan är den huvudsakliga orsaken till den globala uppvärmningen?

Jag har påstått att en majoritet av forskarna inom området anser att vi behöver agera. Det är inte speciellt svårt att läsa sig till.

Känns det enklare att argumentera om du klumpar ihop alla som inte som tycker som du?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det har jag aldrig någonsin påstått. Däremot har jag påstått att en majoritet av forskarna inom området anser att vi behöver agera.

Okej, så vilket argument är det du menar är uppbyggt på det du tidigare citerade? Förklara dig!

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Känns det enklare att argumentera om du klumpar ihop alla som inte som tycker som du?

Ja, när folk hoppar in mitt i en diskussion med random citat för att one-up:a och göra billiga poänger så är det absolut mycket enklare att klumpa ihop dem med de som man faktiskt diskuterade med.
Om du hade någon riktig poäng du ville komma med så får du ju gärna göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Okej, så vilket argument är det du menar är uppbyggt på det du tidigare citerade? Förklara dig!

Ja, när folk hoppar in mitt i en diskussion med random citat för att one-up:a och göra billiga poänger så är det absolut mycket enklare att klumpa ihop dem med de som man faktiskt diskuterade med.

Det verkar onekligen som att du bygger en del av dina argument på både generalisering av dina meningsmotståndare och på att tillskriva dem åsikter de aldrig yppat. Därav mitt inlägg. Nöjd så?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det verkar onekligen som att du bygger en del av dina argument på både generalisering av dina meningsmotståndare och på att tillskriva dem åsikter de aldrig yppat. Därav mitt inlägg. Nöjd så?

Vilket argument är byggt på det?

Permalänk
Medlem

Klimat har ändrats förut.

Det som är problemet i dag är dock hur SNABBT det ändras. Sure, Co2 kanske har funnits mer av i atmosfären tidigare.. men aldrig har det stigit så här snabbt.

Sen handlar Co2 om mer än bara det som finns i luften. Havet är den största absorberingskällan för CO2 och det orsakar problem. CO2 försurar haven och gör att varelser som förlitar sig på kalk skelet, sjöstjärnor tex, inte kan bygga ett skelett och dör. Detta har man sett på många ställen och coralreven dör.

När haven dör så svälter vi.

Jorden kommer finnas kvar om 10 000 år varelse vi tror på "klimathotet" eller inte, vi kommer däremot få det jävligt svårt. Vädret blir mer och mer extremt och ostadigt, klimatzoner flyttas och dom gör det över en natt (relativt sett), och det kan inte ens vi kompensera med.

Permalänk
Inaktiv

Gillar tråden även om jag inte håller med om mycket som pratas om. Min fråga är vad tror ni länder, företag mm tjänar på att hålla med om att klimathotet är ett problem? Jag kan klart se den andra sidan och vill bara se lite mer av vad folk kan tjäna på detta. Räknar inte in pressen i detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

Det som är problemet i dag är dock hur SNABBT det ändras. Sure, Co2 kanske har funnits mer av i atmosfären tidigare.. men aldrig har det stigit så här snabbt.

Hur vet du det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hellowiener:

@Kaleid:

Jag tror inte att någon här är emot att förbättra miljön. Problemet är att den blinda tilliten till "vetenskapen" (lol) rättfärdigar en hel del skit.
Miljökatastrofal solkraft, accelererande förlust av naturbetesmarker och biologisk mångfald, utdöende landsbygd tack vare höga bränsleskatter och allmänt sämre ekonomisk utveckling tack vare ekonomiskt omotiverat högre skattetryck.

Det där är politik och inte vetenskap och skall inte blandas ihop.

Permalänk
Medlem

Den största bidragande faktorn till den globala uppvärmningen är klimatforskarna.
Mäter man inte så vet man inte och då oroar man sig inte i onödan...

Förlåt, jag var bara tvungen att trolla lite.

Dold text
Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Det var slutsatsen jag drog av ditt "X causes Y och inte bidragande orsak" spiel. "30% av orsaken" och "60% av orsaken" är bägge bidragande orsaker och att säga att den ena kan ses som "X causes Y" men inte den andra är riktigt löjligt.

Dessutom så tycker jag att det är hög tid för dig att erkänna att artikeln uttryckligen pratar om bidragande orsaker och att de har räknat in åsikter som: "människan är en bidragande men i princip försumbar orsak till den globala uppvärmningen" i 97%-högen.
Detta är fakta, så jag gissar att du väljer att inte svara på det som all annan fakta som inte stödjer dina klimatfantasier.

Jag har uttryckligen skrivit "huvudsaklig orsak" minst 4 gånger. Att du fortfarande då "drar slutsatsen att" jag menar enda orsak berättar allt jag behöver veta för att inse att denna diskussion är lönlös. Ha en trevlig kväll

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du har aldrig någonsin läst om olika faser i jordens utveckling? Det finns större diagram och i början av planetens utveckling fanns det en långt större vulkanisk aktivitet än vi har idag. Givetvis visar en del av dem på större koldioxidhalt än idag pga bland annat dessa aktiviteter. Men försök gärna hitta en lika stor förändring inom loppet av 100 år som den vi sett i närtid.

Givetvis är det mest givande att presentera mätningar från en period där förutsättningar är någorlunda likvärdiga.

400 000 år sedan är inte "i början av planetens utveckling".
Varför skriver dom centuries men visar grafen över hundratusentals år? Tar du "4000-sekel" vägen (rofl) eller håller du med om att det är en missledande graf?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför inte försöka finna svar på varför inte diagrammet ser ut som du vill istället för att dra slutsatsen att det är lögn eller överdrifter direkt? Det säger en hel del om din utgångspunkt i den här frågan.

wow. Jag är förbluffad över att du anser dig ha på ett magiskt sätt kommit över kunskap över vad jag har och inte har gjort för att sedan dra slutsatser om min utgångspunkt utifrån detta. what???

Hint: Jag har försökt hitta svar, och det mest rimliga svaret jag hittar är att "upplösningen" i koldioxiddatan från borrkärnor etc är på tok för låg för att kunna jämföras med dagens mätvärden på ett rättvist sätt.
Bevisbördan är ju dock inte på mig på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

Gillar tråden även om jag inte håller med om mycket som pratas om. Min fråga är vad tror ni länder, företag mm tjänar på att hålla med om att klimathotet är ett problem? Jag kan klart se den andra sidan och vill bara se lite mer av vad folk kan tjäna på detta. Räknar inte in pressen i detta.

Det ligger betydligt större pengar i att trycka ned miljöproblemen.. framförallt från kolgruvor, industrier och oljeföretag. Hur mycket tror du de inte pumpar in i lobbyverksamheter för att tjäna på att sprida osäkerhet mot etablerad forskning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

CO2 Absorberar värmestrålning i 10 mikrometers spektrat, ungefär där omkring strålar jorden ut sin värmestrlålning, där av är CO2 en växthusgas.

Ingen tjänar på att man sprida falsk propaganda om klimathot...tvärt om! Många företag skulle tjäna storkovan om vi glömde bort allt vad CO2 heter...

Det finns data svart på vitt att temperaturen stiger! Motstrider man detta är man en lallare av anti-vaccin kalibern...

Tack och hej!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Jag har uttryckligen skrivit "huvudsaklig orsak" minst 4 gånger. Att du fortfarande då "drar slutsatsen att" jag menar enda orsak berättar allt jag behöver veta för att inse att denna diskussion är lönlös. Ha en trevlig kväll

Jag har redan sagt att jag inte tror att du menar "enda orsak", jag menar bara att i ditt tafatta försök refutera mitt argument så skrev du en sörja som endast logiskt kan tolkas som att du menar "enda orsak", vilket bara är rätt lustigt. Det har ingenting med hurvida 97%-en är rätt eller inte att göra, det argumentet är över sedan länge och är kraftigt motbevisat nu.

Haha, surprise att du valde att inte svara på exakt det jag sade att du inte skulle svara på