Wordpress sida- måste man kunna backend?

Permalänk

Wordpress sida- måste man kunna backend?

Hej
Jag är elev som läser frontend utvecklare som kan javascript jquery svg css scss html

En man har frågat om jag kan hjälpa honom att bygga en webbsida. Eftersom jag är frontend elev, jag har nästan aldrig byggt en dynamisk webbsida. Jag sa vi kan ha möte och tänka lite. Eftersom jag inte har erfarenhet inom backend är jag lite rädd. Vet inte om CMS som Wordpress kan hjälpa mig allt med backend. Kan frontendare bygga en kul wordpress sidan utan att ha kunskap inom backend? Kan plugin göra sådana saker tipp som boka eller beställa något?

Redaktionellt//mod
Permalänk
Medlem

@oehqoehfo: Wordpress löser det mesta åt dig. men det kräver hosting. antingen själv, eller hos dom, eller tredjepart. kan rekommendera att kolla på Squarespace också, då får du ännu mer i samma paket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Eller så gör du bara frontend också får dom lösa backend på annat sätt.
Men det finns plugins till det mesta för Wordpress.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Haptic:

@oehqoehfo: Wordpress löser det mesta åt dig. men det kräver hosting. antingen själv, eller hos dom, eller tredjepart. kan rekommendera att kolla på Squarespace också, då får du ännu mer i samma paket.

De redan har domän. Jag ska bara koppla det till wordpress eller någon annan CMS. problem är, om de ska kräva förmåga till exempel köpa deras produkt, det kan jag inte hjälpa dem och undrar om wordpress eller något plugin som kan fixa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BuruZ:

Eller så gör du bara frontend också får dom lösa backend på annat sätt.
Men det finns plugins till det mesta för Wordpress.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj finns plugin som kan hjälpa tip som beställa produkt eller köpa någonting? Kan wordpress fixa med säkerheten också?(skydda sig mot hackning eller attack till exempel SQL injection eller DDOS) ?

Permalänk
Medlem

Du kan praktiskt taget göra allt med WordPress. Hitta bara ett bra webbhotell, 99% har någon form av WordPress integration. Sen så kan man antigen då välja a designa sidan själv eller köpa ett template och modifiera utifrån egna behov, sen finns det plugins för ALLT du kan komma på.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Så länge du håller Wordpress uppdaterat så bör det vara relativt lugnt ang säkerhetshål.
I och med att Wordpress är en utav dom vanligaste och mest kända CMS som finns där ute så får man räkna med att det är rätt sårbart också om man inte håller det uppdaterat och håller koll så att du inte använder vilka plugins som helst.

Permalänk
Medlem

30% Av alla webbplatser på internet byggs med WordPress.
Svaret är ja, du kan göra allt från att sälja fysiska produkter till att boka event mm, allt genom WordPress. Vissa plugin kostar licenser, många är gratis. Men det är fortfarande en lärokurva, speciellt om du ska koda hela frontend själv.

Min inriktning är Frontend, hade en tvist om jag ska koda allt själv, men kom lätt över det i och med WordPress ochd dess verktyg. Jag använder numera Page Builders såsom Elementor eller Beaver Builder för att bygga layout och funktioner, sen knackar jag egen CSS/JS där det behövs.

Mitt tips är att du börjar med att kolla på GeneratePress temat och använder Elementor page builder. Båda är gratis.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti