Förmånsbil under 7,5 prisbasbelopp? Möjligt att hitta en bra hybrid?

Permalänk
Medlem

Förmånsbil under 7,5 prisbasbelopp? Möjligt att hitta en bra hybrid?

Sitter o överväger om jag ska försöka få till så jag kan få en förmånsbil av företaget, jag tror inte det kommer vara omöjligt. Ligger just nu oftast ändå på runt 36 brutto, ofta över, så ser det som att det är värt det för att slippa höginkomst skatten. Plus att jag inte har ett så stort intresse av att skruva. Nybilskänslan osv osv.

Vill ändå ha en bil som håller, är skön att åka i och relativt stor. (Har en son på 2½ år)
Har funderat på en Lexus NX 300h.
Dock så vill jag egentligen helst ligga under 7,5 prisbasbelopp.

Kör mycket i stan så letar efter en hybrid av någon form.
Kikade en del på Passat GTE när jag övervägde privatleasing, något jag styrt ifrån. Samma här är ju tyvärr priset.

Jag bor i mitten av Sverige så en elbil ser jag inte som ett alternativ då jag förstått att man tappar mycket av räckvidden när det är kallt, ibland blir det ju längre turer.

Vad har ni för förslag?
Helst under 340kkr då, men lite över det kan gå att överväga.

Adaptiv farthållare är ett krav, såsom även ACC. Ledstrålkastare med någon form av dynamic light ligger också på prio men är inget krav.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Kia optima laddhybrid alla gånger. Nästa gång jag byter bil är det något jag definitivt kommer överväga! Helt överlägsen i klassen med laddybrider, och jag tror den är under 7.5 basbelopp inklusive ganska mycket utrustning.

Edit: Ett av många test på interwebz https://allatjanstebilar.nyteknik.se/tjanstebilar/artiklar/20...

Edit2: Den var visst lite dyrare.. men kanonbil. Lobba för en sån

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Kia optima laddhybrid alla gånger. Nästa gång jag byter bil är det något jag definitivt kommer överväga! Helt överlägsen i klassen med laddybrider, och jag tror den är under 7.5 basbelopp inklusive ganska mycket utrustning.

Edit: Ett av många test på interwebz https://allatjanstebilar.nyteknik.se/tjanstebilar/artiklar/20...

Tänk på att Kia ej kan köra värme/kyla via el utan då måste bensinmotorn igång.... Samt kan ej värma bilen som motorvärmare på detta sätt som t ex Passat GTE kan!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Kia optima laddhybrid alla gånger. Nästa gång jag byter bil är det något jag definitivt kommer överväga! Helt överlägsen i klassen med laddybrider, och jag tror den är under 7.5 basbelopp inklusive ganska mycket utrustning.

Edit: Ett av många test på interwebz https://allatjanstebilar.nyteknik.se/tjanstebilar/artiklar/20...

Edit2: Den var visst lite dyrare.. men kanonbil. Lobba för en sån

Haha skulle precis skriva om priset ^^ Ska ta o kika på den absolut!
Har en Kia Ce'ed Eco just nu, 2010, vet att dom fixat en massa saker även på ce'ed 2013 och framåt.
Så får nog ta o kika på den med! Synd priset är lite högt som sagt!

Vet du föresten hur det är med bonus malus när det gäller förmånsbilar? Räknar man av rabatten på totalpriset? I så fall hamnar den närmare målet iaf!

Edit:

Skrivet av Maxizor:

Tänk på att Kia ej kan köra värme/kyla via el utan då måste bensinmotorn igång.... Samt kan ej värma bilen som motorvärmare på detta sätt som t ex Passat GTE kan!

Det var ju ett klart minus! Blir dyrt att köra under vintern, som är rätt lång här. Blir nog ingen Optima i så fall, tack för info!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Läser man i artikeln som jag länkade ovan så står det ". Ett sätt att spara på batteriet är Drivers Only-knappen som styr över luftkonditioneringen till förarplatsen när man är ensam i bilen."

Vilket jag tycker tyder på att man ska kunna köra AC'n med bara eldrift? Men jag kan ha fel!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Tydligen mycket hårdare regler för förmånsbil numera, något om att man måste köra över x antal mil per år, tyckte dom snackade om 10k mil i tjänsten per år.
Så blev väl inte aktuellt ändå, trist!
Tack för visat intresse iaf!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

På mitt jobb ökade dom till 8,5 pbb för att man skulle få möjlighet till en supermiljöbil. inget sådan deal hos dig?

Permalänk
Medlem

Kolla med Merceds (Hedin bil t.ex)
Merca har bra förmåner för leasing av företagsbil 18% subvention vid köp av C-klass t.ex, de har fina bilar under 7,5 basbelopp! PMa mig om du vill ha kontakt med en bra säljare i Uppsala.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Tydligen mycket hårdare regler för förmånsbil numera, något om att man måste köra över x antal mil per år, tyckte dom snackade om 10k mil i tjänsten per år.
Så blev väl inte aktuellt ändå, trist!
Tack för visat intresse iaf!

10 000 mil låter ju helt orimligt? Det är väl typ vad en taxi går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Tydligen mycket hårdare regler för förmånsbil numera, något om att man måste köra över x antal mil per år, tyckte dom snackade om 10k mil i tjänsten per år.
Så blev väl inte aktuellt ändå, trist!
Tack för visat intresse iaf!

Nu vet jag inte alls vad du snackar om, 10 000 mil?
Det står väl ett företag fritt att ge ut förmånsbilar till sina anställda? Dock måste man ju betala förmånsskatt om en tjänstebil används privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu vet jag inte alls vad du snackar om, 10 000 mil?
Det står väl ett företag fritt att ge ut förmånsbilar till sina anställda? Dock måste man ju betala förmånsskatt om en tjänstebil används privat.

Hmm skumt, kanske får ta det där med HR istället för chefen. Förstår inte riktigt varför det skulle vara en nackdel för dom. Men men.
Jodå ,det har jag koll på.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Hmm skumt, kanske får ta det där med HR istället för chefen. Förstår inte riktigt varför det skulle vara en nackdel för dom. Men men.
Jodå ,det har jag koll på.

Han kanske inte vet, utan svarar så pass flummig och högt att det blir uteslutet så.
Vi har möjlighet att få bilar på mitt jobb med, men dessa är ju kostnadsneutrala för företaget så det ska ju egentligen inte spela någon roll hur mycket du kör. Bara en fördel att få kört mer för att få lägre löneavdrag t.ex.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Tydligen mycket hårdare regler för förmånsbil numera, något om att man måste köra över x antal mil per år, tyckte dom snackade om 10k mil i tjänsten per år.
Så blev väl inte aktuellt ändå, trist!
Tack för visat intresse iaf!

Bara du inte uppfattar det som att det finns någon generell regel/lag för det, det är företagets beslut och uppfattning.

Vi har folk som har tjänstebil men som knappt kör några tjänstemil alls, aldrig något snack när de ska ha ny leasingbil.

För övrigt om det blir aktuellt igen, håll dig borta från Passat GTE, sjukt hypad bil när den släpptes, levde inte upp till en enda förväntning.

Och nu efter 2 år ungefär så skramlar varje plastdetalj inne i bilen, skitkvalité rakt igenom.

Permalänk
Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Hmm skumt, kanske får ta det där med HR istället för chefen. Förstår inte riktigt varför det skulle vara en nackdel för dom. Men men.
Jodå ,det har jag koll på.

Företag har ofta interna regler för hur mycket man ska köra i tjänst för att anställda ska kunna ta del av en bil genom företaget.
Sedan finns det även flera begrepp, och det är viktigt att veta vilken du ska fråga efter. Se nedan:

Förmånsbil är en tjänstebil som arbetstagaren kan använda i jobbet men också får utnyttja privat. Summan av bilförmånen läggs på lönen före beskattning. Det kallas förmånsbeskattning.

Tjänstebil får enbart användas i tjänsten och parkeras på jobbet efter användning.

Företagsbil är när företaget tillhandahåller en bil för tjänstekörning.

Personalbil är när företaget betalar alla kostnader och sänker den anställdas lön med det belopp som krävs för att täcka bilkostnaderna. Det här löneavdraget kan göras som antingen brutto- eller nettoavdrag. Den anställda betalar bränslet. Fördelen är att den anställda inte behöver ligga ute med kapital och drabbas inte av värdeminskning på samma sätt som vid privatköp.

Förmånsbil är det förmånligaste om du vill kunna nyttja bilen privat. Då betalar du bara din marginalskatt på totala förmånsvärdet. (T.ex. 33% på 4000kr = 1333kr.) Men då står företaget för kostnader på bilen då det anses som ett arbetsverktyg.

Där jag jobbar har jag en Personalbil mot nettoavdrag. Kör jag över en viss summa mil i tjänsten får jag ett bidrag av företaget som drar ned mitt nettoavdrag.

Jobbar du på ett företag där det tas ut en del bilar är det vanligt att företaget har avtal med olika bilhandlare som ger olika mycket rabatter.

I slutändan är det dock din chef som bestämmer om du ska få ta ut en bil genom företaget eller inte. Du får argumentera för din sak.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Han kanske inte vet, utan svarar så pass flummig och högt att det blir uteslutet så.
Vi har möjlighet att få bilar på mitt jobb med, men dessa är ju kostnadsneutrala för företaget så det ska ju egentligen inte spela någon roll hur mycket du kör. Bara en fördel att få kört mer för att få lägre löneavdrag t.ex.

Eller hur, men o andra sidan är detta företaget jävligt speciellt. På gott o ont, mycket frihet när det gäller jobb. Men dom har väldigt skumma regler när det gäller förmåner och sånt ibland.

Skrivet av GuuFi:

Bara du inte uppfattar det som att det finns någon generell regel/lag för det, det är företagets beslut och uppfattning.

Vi har folk som har tjänstebil men som knappt kör några tjänstemil alls, aldrig något snack när de ska ha ny leasingbil.

För övrigt om det blir aktuellt igen, håll dig borta från Passat GTE, sjukt hypad bil när den släpptes, levde inte upp till en enda förväntning.

Och nu efter 2 år ungefär så skramlar varje plastdetalj inne i bilen, skitkvalité rakt igenom.

Var en kollega som sa att de höll på o försökte gå igenom det, tänkte det kanske redan var bestämt, men då vet jag att det inte är det iaf
Hmm, tack för varningen! Får ta o kika lite på länken @SE_Larsson skickade Outlander såg ju nice ut!

Skrivet av InCyBoy:

Företag har ofta interna regler för hur mycket man ska köra i tjänst för att anställda ska kunna ta del av en bil genom företaget.
Sedan finns det även flera begrepp, och det är viktigt att veta vilken du ska fråga efter. Se nedan:

Förmånsbil är en tjänstebil som arbetstagaren kan använda i jobbet men också får utnyttja privat. Summan av bilförmånen läggs på lönen före beskattning. Det kallas förmånsbeskattning.

Tjänstebil får enbart användas i tjänsten och parkeras på jobbet efter användning.

Företagsbil är när företaget tillhandahåller en bil för tjänstekörning.

Personalbil är när företaget betalar alla kostnader och sänker den anställdas lön med det belopp som krävs för att täcka bilkostnaderna. Det här löneavdraget kan göras som antingen brutto- eller nettoavdrag. Den anställda betalar bränslet. Fördelen är att den anställda inte behöver ligga ute med kapital och drabbas inte av värdeminskning på samma sätt som vid privatköp.

Förmånsbil är det förmånligaste om du vill kunna nyttja bilen privat. Då betalar du bara din marginalskatt på totala förmånsvärdet. (T.ex. 33% på 4000kr = 1333kr.) Men då står företaget för kostnader på bilen då det anses som ett arbetsverktyg.

Där jag jobbar har jag en Personalbil mot nettoavdrag. Kör jag över en viss summa mil i tjänsten får jag ett bidrag av företaget som drar ned mitt nettoavdrag.

Jobbar du på ett företag där det tas ut en del bilar är det vanligt att företaget har avtal med olika bilhandlare som ger olika mycket rabatter.

I slutändan är det dock din chef som bestämmer om du ska få ta ut en bil genom företaget eller inte. Du får argumentera för din sak.

Hmm kanske ska kika om det finns möjlighet till Personalbil då! Har alltid uppfattat det som att det bara finns Förmånsbil eller Tjänstebil! Tack för infon!
Kikade man på skatteverket så verkar det bara finnas tjänstebil eller förmånsbil dock, så antar att en personalbil räknas som förmånsbil ur deras synvinkel i så fall.
Såg den här artikeln på Unionen, där det bla står:
Om du behöver betala en viss summa av din nettolön till bilhandlaren eller arbetsgivaren, dras också den summan av från förmånsvärdet.
Så antar att förmånsvärdet då borde gå ner om man betalar den med nettlönen? Eller kanske bara är om det specifikt är en viss del som betalas med nettolönen?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Eller hur, men o andra sidan är detta företaget jävligt speciellt. På gott o ont, mycket frihet när det gäller jobb. Men dom har väldigt skumma regler när det gäller förmåner och sånt ibland.
Var en kollega som sa att de höll på o försökte gå igenom det, tänkte det kanske redan var bestämt, men då vet jag att det inte är det iaf
Hmm, tack för varningen! Får ta o kika lite på länken @Bladz92 skickade Outlander såg ju nice ut!
Hmm kanske ska kika om det finns möjlighet till Personalbil då! Har alltid uppfattat det som att det bara finns Förmånsbil eller Tjänstebil! Tack för infon!
Kikade man på skatteverket så verkar det bara finnas tjänstebil eller förmånsbil dock, så antar att en personalbil räknas som förmånsbil ur deras synvinkel i så fall.
Såg den här artikeln på Unionen, där det bla står:
Om du behöver betala en viss summa av din nettolön till bilhandlaren eller arbetsgivaren, dras också den summan av från förmånsvärdet.
Så antar att förmånsvärdet då borde gå ner om man betalar den med nettlönen? Eller kanske bara är om det specifikt är en viss del som betalas med nettolönen?

Hej,

Jag har förmånsbild via mitt jobb där jag får ett nettolöneavdrag för leasingavgiften minus ett bidrag från företaget då jag kör mer än 500 mil per år i tjänsten. Förmånsvärdet på bilen är 2800:- och nettolöneavdraget är 3500:- därav så slår nettolöneavdraget ut förmånsvärdet .. alltså blir totalkonstaden fortfarande 3500:-.

Mil i tjänsten ersätts med milersättning där en viss del är skattefritt och resterande betalar jag skatt på (läs mer på skatteverket https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Sitter o överväger om jag ska försöka få till så jag kan få en förmånsbil av företaget, jag tror inte det kommer vara omöjligt. Ligger just nu oftast ändå på runt 36 brutto, ofta över, så ser det som att det är värt det för att slippa höginkomst skatten. Plus att jag inte har ett så stort intresse av att skruva. Nybilskänslan osv osv.

Jag fick igår själv erbjudande om att ta ut förmånsbil, försöker mao sätta mej in i regelverket och hur det påverkar min ekonomi.

Som jag förstått det:
Om du tar ut en tjänstebil, så läggs förmånsvärdet av bilen uppe på din skatt.
Dvs. Tjänar du redan 36 och tar ut en Passat GTE som genom att den är miljöbil, är reducerad till bara 3 tusen, så kommer du få betala skatt på 39 och landar således på brytpunkten för statlig skatt.
Netto summan på bilen blir dyrare om man går över gränsen. Netto summan blir då 50% av förmånsvärdet. (För den del som överstiger brytpunkten.) Har du en lön som håller dej under gränsen, skulle nettosumman för förmånsbilen landa på 30%.

I ditt fal ser det ut som du ändå klarar dej under gränsen med en miljöbil. Dock inte en större icke miljöbil.
Men det innebär också att all övertid du jobbar, åker över brytpunkten... Många krokar att väga in!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag fick igår själv erbjudande om att ta ut förmånsbil, försöker mao sätta mej in i regelverket och hur det påverkar min ekonomi.

Som jag förstått det:
Om du tar ut en tjänstebil, så läggs förmånsvärdet av bilen uppe på din skatt.
Dvs. Tjänar du redan 36 och tar ut en Passat GTE som genom att den är miljöbil, är reducerad till bara 3 tusen, så kommer du få betala skatt på 39 och landar således på brytpunkten för statlig skatt.
Netto summan på bilen blir dyrare om man går över gränsen. Netto summan blir då 50% av förmånsvärdet. (För den del som överstiger brytpunkten.) Har du en lön som håller dej under gränsen, skulle nettosumman för förmånsbilen landa på 30%.

I ditt fal ser det ut som du ändå klarar dej under gränsen med en miljöbil. Dock inte en större icke miljöbil.
Men det innebär också att all övertid du jobbar, åker över brytpunkten... Många krokar att väga in!

Hmm ja, av det jag läste i tråden så förstod jag det också så.
Trodde tidigare det var så att man drog, tex som i detta fallet, 3k från min bruttolön, inte att man la på det extra på bruttolönen.
Relativt säker dock på att statliga lönen är på 36+ och inte 39+?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Hmm ja, av det jag läste i tråden så förstod jag det också så.
Trodde tidigare det var så att man drog, tex som i detta fallet, 3k från min bruttolön, inte att man la på det extra på bruttolönen.
Relativt säker dock på att statliga lönen är på 36+ och inte 39+?

Det fungerar lite mer så att du har två olika pris på din bil, ett bruttopris som är totalpriset enl. listpris inkl. extrautrustning. Sen har du nettopriset som är med alla rabatter och liknande som ditt företag har (vi har tex 17% rabatt hos VW med flera). Bruttopriset är förmånsvärdegrundande och det är det värdet som läggs på din lön för att ge dig en annan skatt, och sen dras skatten på din ordinarie lön.
Och sen efter det har du ett bruttolöneavdrag per månad som är baserat på nettopriset på bilen.

Så säg att du tjänar 40.000kr, och har ett förmånsvärde för 5000kr, då läggs det på lönen för att du ska få en högre skatt men dras av från den summa som du får enl. 45.000kr/månad. Dvs att du får ut kanske 2500kr mindre enkelt räknat. Sen utöver det har du avdrag för bilen på din nettolön beroende på vad den kostar då givetvis. Man tjänar några hundralappar, kanske 500hundring på detta. Därav kostnadsneutralt för företaget. Det som ja ser är stora vinsten är att du betalar service och däck och sånt till bilen på företaget och slipper moms. Samt att försäkring ingår om man har tex autoplan som har hand om detta för företag. Försäkring privat på nybil är ju inte så stor, kanske 3500kr/år, men med detta är det 1000-1500kr/år då den är försäkrad på firma. Sen kör du mer i tjänsten och får in mil på det så används det för att betala av bilen och man kan minska sitt löneavdrag. Men förmånsvärdet slipper man inte.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Gränsen för statlig inkomstskatt 2018 är 468 700 kr/år (39 058kr/mån) De 20% du skattar extra är på allla belopp över den gränsen. Tjänar du alltså 40 000 kr så skattar du 20% på den extra tusingen. För att detta ska resultera i en statlig inkomstskatt på 3000 kr så behöver du alltså tjäna 45 000 kr (15*0.2 = 3000 kr) i månaden.

Därmed känns det som att man direkt går i förlustaffär om man istället ska försöka hålla på med förmånsbeskattning av bil, istället för att höja sig från 36 till något under 45 000 kr.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Purrfected:

Hmm ja, av det jag läste i tråden så förstod jag det också så.
Trodde tidigare det var så att man drog, tex som i detta fallet, 3k från min bruttolön, inte att man la på det extra på bruttolönen.
Relativt säker dock på att statliga lönen är på 36+ och inte 39+?

Gränsen för statlig skatt ligger på ca 39 000 SEK i /månad i dagsläget. Sen tror jag du blandar ihop det här lite med förmånsvärden etc.

Förmånsvärdet läggs på din skatt. Så om du tjänar 40 000:- och dessutom får en förmånsbil med ett förmånsvärde på 3000:- så kommer du få betala skatt som om du tjänade 43 000:-

Tidigare lön efter skatt (vid 30% skatt)
40 000 - (40 000*0,3) = 28 000:-

Lön efter skatt med förmånsbil:
40 000 - (43 000*0,3) = 27 100:-

MEN: De flesta företag ger dig inte bara en förmånsbil "bara sådär". Istället så brukar man få en förmånsbil mot ett bruttolönavdrag. D.v.s. de drar summan det kostar för bolaget att leasa din bil från din lön innan skatt.

Om vi leker med samma siffror som ovan, och att kostnaden ditt jobb att leasa bilen är 5000:- /månaden så kommer din bruttolön (alltså din lön innan skatt) sänkas med dessa 5000:- . Då har du en bruttolön på 35 000:- och ett förmånsvärde på 3000:- Du kommer alltså tjäna 35 000 SEK men betala skatt som om du tjänade 38 000:- . Då blir kalkylen enligt följande:

Tidigare lön efter skatt (vid 30% skatt)
40 000 - (40 000*0,3) = 28 000:-

Lön efter skatt med förmånsbil och bruttolöneavdrag:
35 000 - (38 000*0,3) = 23 600:-

För personen i räkneexemplet kommer alltså bilen att "kosta" 4 400 SEK varje månad.

28 000 - 23 600 = 4 400

Detta ska då jämföras mot vad det skulle kosta dig att istället leasa eller köpa samma bil privat. Oftast blir det faktiskt billigare att ha förmånsbil än att finansiera bilen själv.

Nu är dessa siffror helt tagna ur luften så du måste såklart ta reda på dina förutsättningar (bruttolöneavdrag etc.) för detta. Men sättet beräkningen sker på kan du använda dig utav.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

...MEN: De flesta företag ger dig inte bara en förmånsbil "bara sådär". Istället så brukar man få en förmånsbil mot ett bruttolönavdrag. D.v.s. de drar summan det kostar för bolaget att leasa din bil från din lön innan skatt...

Eller som i mitt fall, de försöker få mej att stanna kvar i firman med en "smyglönehöjning". Chefen kan inte höja min lön mer pga olika anledningar. Jag har ett annat jobb på G (Som chefen troligtvis har listat ut.) och han smäller till med en "tjänstebil" som grädde på moset.
Bilen skulle komma att kosta mej precis så mycket som förmånsvärdet är. (Och skillnaden i lön mot det eventuella andra jobbet.)
Jag är super kluven. Tur jag skall iväg på semester en vecka, så jag hinner tänka igenom alla aspekter.

Exempel 35'000/mån:
Utan förmånsbil: 35000-(35000x0.33)=23450kr/mån på fickan.
Med förmånsbil: 35000-((35000+3000)x0.33)=22460kr/mån på fickan.
Förmånsbilen kommer kosta 990kr/mån.

Lite dyrare om bilen landar över brytpunkten, säg 39'000kr/mån:
Utan förmånsbil: 39000-(39000x0.33)=26130kr/mån på fickan.
Med förmånsbil: 39000-((39000x0.33)+(3000x0.53))=24540kr/mån på fickan.
Förmånsbilen kommer kosta 1590kr/mån.

Varför jag tagit 3000 som värde på bilen, är för att jag tittat ut en Passat GTE (Ladd hybrid) som har just det förmånsvärdet. Plus någon hundralapp för vad extra utrustning man väljer.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!