Gtx 970 hänger fortfarande med otroligt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

jag tycker att fpsen är "låg" i CS GO. Det pendlar frisk mellan 140-280, och medel är typ 200. Kör datorn i sign. Någon annan som får samma fps , eller högre medel etc. Kör Windows 10 btw.

Jag spelar inte cs själv,Men sonen är helt insnöad i det.
Varför ska man ha så mycket högre fps,än vad skärmen kan visa?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag spelar inte cs själv,Men sonen är helt insnöad i det.
Varför ska man ha så mycket högre fps,än vad skärmen kan visa?

Har också funderat på det. För om jag minns det rätt så är det så att om din TV, monitor eller projektor har 60Hz så är det de 60 bildrutorna, alltså uppdateringarna per sekund som sker. Sedan kvittar det om datorn skickar 61 eller 9000fps.

Så då borde CS spelarnas 300fps alltså vara placebo och elräkningshöjare.

Det är så jag har uppfattat saken, men jag kan ha fel.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Har också funderat på det. För om jag minns det rätt så är det så att om din TV, monitor eller projektor har 60Hz så är det de 60 bildrutorna, alltså uppdateringarna per sekund som sker. Sedan kvittar det om datorn skickar 61 eller 9000fps.

Så då borde CS spelarnas 300fps alltså vara placebo och elräkningshöjare.

Det är så jag har uppfattat saken, men jag kan ha fel.

/Lifooz

Sägs bero på CS motorn (att det blir bättre flyt vid högre FPS, även om du bara har 60Hz skärm) men kan ju lika gärna vara placebo.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sägs bero på CS motorn (att det blir bättre flyt vid högre FPS, även om du bara har 60Hz skärm) men kan ju lika gärna vara placebo.

Det är helt klart en möjlighet. Jag är ingen CS spelare så jag törs inte uttala mig för mycket.
Men borde finnas någon professionell CS spelare där ute att fråga.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Jag spelar inte cs själv,Men sonen är helt insnöad i det.
Varför ska man ha så mycket högre fps,än vad skärmen kan visa?

Ju högre FPS i just CS GO, desto snabbare respons tid, alltså att spelet reagerar snabbare på musklick. Körde nyss ett comp 5 vs 5, där var FPS tydligen mer uppåt 300. Det jag körde först var deathmatch,och där är det lite mer kaos så att en snabbare cpu behövs för att hålla uppe fpsen.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Har också funderat på det. För om jag minns det rätt så är det så att om din TV, monitor eller projektor har 60Hz så är det de 60 bildrutorna, alltså uppdateringarna per sekund som sker. Sedan kvittar det om datorn skickar 61 eller 9000fps.

Så då borde CS spelarnas 300fps alltså vara placebo och elräkningshöjare.

Det är så jag har uppfattat saken, men jag kan ha fel.

/Lifooz

Det är absolut inte placebo, det kan jag garantera. Spelat CS i över 15 år med alla möjliga konfigurationer och det är stor skillnad i input lag. Gäller inte bara CS heller, bara att man märker skillnaden mest i snabbare FPS spel.

Det har att göra med hur gammal en frame är. Om du spelar på 60Hz med vsync får du 60FPS perfekt syncade med din refresh rate, alltså är en frame 1/60=16.6ms gammal, stänger du av vsync och har 300 fps är en frame högst 1/300=3.33ms gammal.

Det är exakt samma princip som varför det är stor skillnad på 60Hz och 144Hz även fast våra ögon bara uppfattar 24FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Det är absolut inte placebo, det kan jag garantera. Spelat CS i över 15 år med alla möjliga konfigurationer och det är stor skillnad i input lag. Gäller inte bara CS heller, bara att man märker skillnaden mest i snabbare FPS spel.

Det har att göra med hur gammal en frame är. Om du spelar på 60Hz med vsync får du 60FPS perfekt syncade med din refresh rate, alltså är en frame 1/60=16.6ms gammal, stänger du av vsync och har 300 fps är en frame högst 1/300=3.33ms gammal.

Det är exakt samma princip som varför det är stor skillnad på 60Hz och 144Hz även fast våra ögon bara uppfattar 24FPS.

Tack för din input, det var just någon som lirat det en hel del jag sökte.

Ja vissa påstår att ögat bara uppfattar 24FPS. Tror det är ett missförstånd som växt fram ur speciellt filmbranschen där filmerna spelas in i 24FPS. Däremot är det då bilder börjar bli så pass rörliga att vi inte uppfattar "hackandet".
Ja det är sin lilla vetskap. Själv är jag ingen biologist, så skall inte gå för djupt på ämnet.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

ZZzz uppfattar 24FPS? alla som sett någon film på bio i "high framerate" vet att det är stor skillnad

Permalänk
Medlem

@magnusvmt:
Ehh..
24fps är lågt, det lägsta som man kan filma i och kräver långsamma slutartider och långsamma rörelser för att inte upplevas som hackigt. Det är på gränsen till bildspel. Prova filma i 24fps med höga slutartider och _det kommer se ut som skräp_ !. Därför man ofta får filma med ND filter i ljusa förhållanden för att få rätt mängd rörelseoskärpa. Det är också därför man ibland ser motionblur/rörelseoskärpa i konsolspel då det gör att man inte uppfattar hackigheten lika mycket. Tillverkarna lägger in det för att maskera den låga uppdateringsfrekvensen.

Varför man kör med 24fps fortfarande är att det är det magiska numret där man med rätt slutartider ger den där drömska/filmiska känslan annars hade alla filmer varit 60fps men det ger den där hemmavideo dokumentärkänslan istället. Det går att göra det filmiskt med olika trick som jag antar vissa high framerate biofilmer gjorts med men själv tycker jag inte det blir samma "magi".

Vi ser definitivt mer än 24fps den saken är jag helt säker på.

Permalänk
Skrivet av magnusvmt:

Det är absolut inte placebo, det kan jag garantera. Spelat CS i över 15 år med alla möjliga konfigurationer och det är stor skillnad i input lag. Gäller inte bara CS heller, bara att man märker skillnaden mest i snabbare FPS spel.

Det har att göra med hur gammal en frame är. Om du spelar på 60Hz med vsync får du 60FPS perfekt syncade med din refresh rate, alltså är en frame 1/60=16.6ms gammal, stänger du av vsync och har 300 fps är en frame högst 1/300=3.33ms gammal.

Det är exakt samma princip som varför det är stor skillnad på 60Hz och 144Hz även fast våra ögon bara uppfattar 24FPS.

Nej, finns stridspiloter som kan se en bild ruta på över 200 bilder i sekunden (tyda en text på flygplan i det fallet). Det är bara dålig myt.

Mer info här
https://www.pcgamer.com/how-many-frames-per-second-can-the-hu...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej, finns stridspiloter som kan se en bild ruta på över 200 bilder i sekunden (tyda en text på flygplan i det fallet). Det är bara dålig myt.

Mer info här
https://www.pcgamer.com/how-many-frames-per-second-can-the-hu...

Ja, ok. Min poäng var ändå att det inte stämmer och att folk resonerar fel. Man kan inte säga "vi behöver inte högre FPS än vad ögat kan se" eftersom ögat inte är synkat med skärmen, en bildruta kommer alltid vara gammal när din hjärna uppfattar den och genom högre FPS sänker du åldern för bildrutan.

Permalänk
Medlem

Har precis beställt min första 1440p 35" skärm med G-Sync och svettas lite över om mitt 970 kommer att palla. Känns som att det är mycket mer konkurrens på större skärmar med FreeSync?

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 970 gick sönder och CDON vägrade reparera det eller skicka mig ett nytt/likvärdigt kort. Fick ut och jaga och fick tillslut tag på ett R9 290. Det går varmare och låter mer än mitt GTX 970. Överklockning kommer heller inte på fråga på grund av temperaturerna. Men det får duga tills nästa generation. Var mer nöjd med mitt GTX 970 men skulle vilja påstå att R9 290 inte är märkbart sämre mer än ljudnivån vid spelande. Alla som köpte motsvarande prestanda när det väl begav sig gjorde ett kap.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Mitt GTX 970 gick sönder och CDON vägrade reparera det eller skicka mig ett nytt/likvärdigt kort. Fick ut och jaga och fick tillslut tag på ett R9 290. Det går varmare och låter mer än mitt GTX 970. Överklockning kommer heller inte på fråga på grund av temperaturerna. Men det får duga tills nästa generation. Var mer nöjd med mitt GTX 970 men skulle vilja påstå att R9 290 inte är märkbart sämre mer än ljudnivån vid spelande. Alla som köpte motsvarande prestanda när det väl begav sig gjorde ett kap.

Vad för kylning är det på kortet (vissa kylare är sämre än andra)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Intressant Hatet mot nvidia och gtx 970 kände inga gränser här i swec forum efter lanseringen. Enligt många var det ett kort som skulle behöva pensionera sig direkt efter lansering i princip.

Permalänk
Medlem

Har en XB270HU och har inga problem med spelen jag lirar.

Kör man snäppet under ultra i t ex world of tanks ligger man på 80-105 fps
Tycker jag helt klart får räknas som godkänt, en av de bättre gpuer jag haft.
Blir kanske en uppgradering när nästa generation kommer.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Är också riktigt nöjd med mitt 970, enda problemet är väl att det kan bli varmt (sitter i m-itx) och då throttlar cpu:n ner i värsta fall. Men tror knappast det skulle bli bättre av en uppgradering

Permalänk
Avstängd

Sitter med ett 980 och det jag känner mest som håller en tillbaka är mängden minne. 4 gb är i minsta laget för nyare spel.. (1080p)

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Är 970 kompatibel med vattenkylning? Har bott under en sten ett tag med datorhårdvara så Men har man börjat lägga någon beteckning till grafikkortsnamnen om den är vattenkylnings kompatibel, e.t.c gtx970 "VA" eller liknande?

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd med mitt 970 som jag köpte av en annan anv. här på forumet för ett par månadersedan. Kan bli ganska varmt men även fast det är schyst klockat original (EVGA SSC 2.0) har jag kunnat klocka upp det hyfsat schyst utan att röra volten. Tickar på riktigt bra med min trotjänare 3570k - PUBG flyter på i 100-130 FPS etc.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

För er äldre medlemmar som läser denna tråden glöm inte radeon9700pro, det kortet höll i evigheter och var sjukt prisvärt när det kom.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Sitter med ett 980 och det jag känner mest som håller en tillbaka är mängden minne. 4 gb är i minsta laget för nyare spel.. (1080p)

I vilka spel ger minnet dig problem?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

I vilka spel ger minnet dig problem?

De flesta nyare spel ligger på gränsen till 4 gb användning om man maxar inställningarna. Sen på fri hand kan jag komma på två stycken som fullkomligen äter upp minnet och säkerligen egentligen skulle behöva minst det dubbla, och det är Life Is Feudal MMO samt Star Citizen.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kiirozu:

De flesta nyare spel ligger på gränsen till 4 gb användning om man maxar inställningarna. Sen på fri hand kan jag komma på två stycken som fullkomligen äter upp minnet och säkerligen egentligen skulle behöva minst det dubbla, och det är Life Is Feudal MMO samt Star Citizen.

Tror inte ett GTX970 eller GTX980 klarar av av maxa dessa spel ändå så.

Skräddarsyr man inställningarna efter vad kortet klarar av så kommer man nog rätt så långt på dess kraft, även med endast 4GB vRAM.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tror inte ett GTX970 eller GTX980 klarar av av maxa dessa spel ändå så.

Skräddarsyr man inställningarna efter vad kortet klarar av så kommer man nog rätt så långt på dess kraft, även med endast 4GB vRAM.

Vad innebär att maxa ett spel? Menar du högsta antialiasing högsta skuggor etc?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chris_Kadaver:

Mitt GTX 970 gick sönder och CDON vägrade reparera det eller skicka mig ett nytt/likvärdigt kort. Fick ut och jaga och fick tillslut tag på ett R9 290. Det går varmare och låter mer än mitt GTX 970. Överklockning kommer heller inte på fråga på grund av temperaturerna. Men det får duga tills nästa generation. Var mer nöjd med mitt GTX 970 men skulle vilja påstå att R9 290 inte är märkbart sämre mer än ljudnivån vid spelande. Alla som köpte motsvarande prestanda när det väl begav sig gjorde ett kap.

Jag har faktiskt ett R9 390X här hemma. Planen är att klämma in det för bättre VRAM-minne. Prestandan lär vara ungefär den samma dock. Det som är tragiskt är hur mycket prestanda man fick när man köpte ett R9 290 för dryga 3500kr när det var nytt mot vad priserna mot prestanda har varit sen dess. GTX 970 var inte mycket sämre.

Skrivet av summerbreeze:

Är 970 kompatibel med vattenkylning? Har bott under en sten ett tag med datorhårdvara så Men har man börjat lägga någon beteckning till grafikkortsnamnen om den är vattenkylnings kompatibel, e.t.c gtx970 "VA" eller liknande?

Jajamen! Men det finns inte ett GTX 970 utan mängder. Jag vattenkyler mitt grafikkort:
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 SC GAMING ACX 2.0
Vattenblock: EK-VGA Supremacy (Universalblock)

Sedan varierar det kraftigt på om man behöver komplettera med ytterligare kylning för minne, VRM etc. Det som är viktigast är att man kontrollerar kompatibilitet mot det specifika grafikkort man har. Det finns t ex en ACX Rev.1 som kanske inte är kompatibelt med ett visst block.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Vad innebär att maxa ett spel? Menar du högsta antialiasing högsta skuggor etc?

Tror 4X AA och 16x AF i 1080P sedan allt ögongodis på max brukar väl räknas som att maxa.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Tror inte ett GTX970 eller GTX980 klarar av av maxa dessa spel ändå så.

Skräddarsyr man inställningarna efter vad kortet klarar av så kommer man nog rätt så långt på dess kraft, även med endast 4GB vRAM.

Jag maxar alltid alla spel jag spelar.. är lite allergisk mot att sänka inställningarna. 20 - 55+ fps. 99.9% minnesanvändning

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Sitter med ett 980 och det jag känner mest som håller en tillbaka är mängden minne. 4 gb är i minsta laget för nyare spel.. (1080p)

Har också ett 980 och har extrema problem med för lite vram på 1440p. Hade tänkt uppgradera nu när nästa generation kommer men funderar starkt på att slå till med ett 1080 ti för att jag inte vet när nästa generation kommer finnas att köpa

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på ett Gigabyte G1 gtx 970 till fördelaktigt pris som uppgradering från mitt MSI gtx 770. Och ja, det presterar bättre i Pubg, kan köra högre inställningar och få bättre fler fps.

Men kortet blir så jämrans varmt och blåser och låter så in i helvete mycket mer än vad 770:t gjorde. Har någon annan haft den erfarenheten med Gigabytes G1 och har ni gjort något åt saken? Den bränner upp till 80 grader efter två sekunder i pubg och måste blåsa på 80-100% fläktstyrka för att hålla den balanserande på 79,5 grader resten av kvällen, de där minifläktarna låter som att de försöker strypa någon i lådan. Finns det någon mening med att byta kylpasta på gpu:n? Kan jag montera Msi:s kylare på gigabytekortet istället? Eller var den gpu:n bara så sjukt mycket varmare?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz