Riksdagen föreslår utredning av privatkopieringsersättningen

Permalänk
Melding Plague

Riksdagen föreslår utredning av privatkopieringsersättningen

Riksdagens näringsutskott menar att privatkopieringsersättningen bör ses över. Detta då den spelat ut sin roll i och med introduktionen av strömningstjänster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken sandlåda. Vad är det som behöver utredas? Utredning innebär ytterligare slösande med skattepengar. Slopa avgiften bara för sjutton!

Permalänk
Lego Master

Slutar det med en schablonskatt som TV-licensen är det dags att uppmuntra till lite hälsosam civil olydnad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Känns ändå otroligt att 9% privatkopierar filmer till datorer. Känns som de missuppfattat frågan redan då och att det faktiska antalet är <1%.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

jag spår att den kommer ersättas med att ISP'n blir tvungna att ta högre betalt p.g.a. strömningsskatt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Lego Master
Skrivet av FredrikMH:

Känns ändå otroligt att 9% privatkopierar filmer till datorer. Känns som de missuppfattat frågan redan då och att det faktiska antalet är <1%.

Tyvärr tror jag många missförstått frågan och blandat ihop PRIVATkopiering med PIRATkopiering, och bara svarat "ja" because reasons.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Avgiften finns ju för att vi har rätt att pRiVatkopiera men det är orättvist eftersom få faktiskt utnyttjar rättigheten, och fenomenet i sig är väldigt mossigt nu när nästan all mediekonsumption sker via streaming. Så för mig är det tveklöst att möget ska bort, och det här säger jag i egenskap av musiker!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det någon som känner någon som fått ersättning från Copyswede?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många andra länder har en sån här förlegad privatkopieringsavgift.

Samma skit som med kemikalieskatten på elektronik. Den är det väl också bara vi i Sverige som betalar...?

Varför inte göra saker rätt direkt istället för att göra fel och göra fel tills det rättas till innan det ersätts av något bättre i alla fall. Det är så mycket slöseri på tid och pengar på många fronter.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candybag:

Är det någon som känner någon som fått ersättning från Copyswede?

Bör inte vara omöjligt att få dessa siffror redovisade av CopySwede, sedan bekräftade av diverse musikbolag.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Bör inte vara omöjligt att få dessa siffror redovisade av CopySwede, sedan bekräftade av diverse musikbolag.

Jag vill minnas att det i princip var omöjligt att få insyn i deras ekonomiska verksamhet, och att det är därför jag känner en så stor irritation så fort jag ser Mattias Åkerlinds uppsyn.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag undrar hur många andra länder har en sån här förlegad privatkopieringsavgift.

Samma skit som med kemikalieskatten på elektronik. Den är det väl också bara vi i Sverige som betalar...?

Varför inte göra saker rätt direkt istället för att göra fel och göra fel tills det rättas till innan det ersätts av något bättre i alla fall. Det är så mycket slöseri på tid och pengar på många fronter.

En gång i tiden så var avgiften befogad. före streaming så var det ju inte helt ovanligt att man kopierade sina köpta CD, LP och kasetter till vänner och bekanta, så då är det klart att artisterna måste ha kompensation för utebliven inkomst, men... Nu när det nästan uteslutande streamas så blir det väldigt skevt. Man kan inte "dela med sig" av sitt streamingabonnemang till vänner utan de får ju skaffa ett eget, så idag så får artister exakt så mycket betalt som de förtjänar, varken mer eller mindre. Att de då skall få extra ersättning för att vi köper hårddiskar och mobiltelefoner är ju bara så skevt så man smäller av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vilken sandlåda. Vad är det som behöver utredas? Utredning innebär ytterligare slösande med skattepengar. Slopa avgiften bara för sjutton!

För att en lag ska granskas och eventuellt dras tillbaka så krävs det en utredning. Det kan vara så att en bara behöver uppdateras.

Skrivet av Shudnawz:

Slutar det med en schablonskatt som TV-licensen är det dags att uppmuntra till lite hälsosam civil olydnad.

För det visar ju... verkligen vad skåpet ska stå.. eller?

Skrivet av blade80:

Jag undrar hur många andra länder har en sån här förlegad privatkopieringsavgift.

Samma skit som med kemikalieskatten på elektronik. Den är det väl också bara vi i Sverige som betalar...?

Varför inte göra saker rätt direkt istället för att göra fel och göra fel tills det rättas till innan det ersätts av något bättre i alla fall. Det är så mycket slöseri på tid och pengar på många fronter.

Kemikalieskatten har dock en funktion som följt med utvecklingen. Däremot privatkopieringen har varit densamma sedan 80-talet. Den är omodern.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vi kan ju få en skatt istället som alla måste betala från vaggan till graven oavsett om man privatkopierar eller inte.
Tv skatten, grrrr....

Permalänk
Medlem

Cue strömmningsavgiften..

Skrivet av FredrikMH:

Känns ändå otroligt att 9% privatkopierar filmer till datorer. Känns som de missuppfattat frågan redan då och att det faktiska antalet är <1%.

Nja, det är säkert hyfsat underbyggt statistiskt. DVD säljer fortfarande bra liksom, och eftersom det är just folk som köper fysiska medier som ev svarar ja på frågan så är det naturligtvis en stor del som gör det. Det är ju inte samma sak som att alla som ser film (legalt eller ej via tank eller ström tex) gör detsamma, eftersom de inte räknas i frågan ändå. Men visst, några kan ju missuppfattat och räknats in, men likaså jämnar sannolikt motsatsen ut det hela.

Skrivet av blade80:

Samma skit som med kemikalieskatten på elektronik. Den är det väl också bara vi i Sverige som betalar...?

Varför inte göra saker rätt direkt istället för att göra fel och göra fel tills det rättas till innan det ersätts av något bättre i alla fall. Det är så mycket slöseri på tid och pengar på många fronter.

Nä, miljöavgifter finns det i många former. Även om de inte reflekteras direkt i konsumentled så finansieras de på ett sätt eller annat. Om inte direkt så 50 år senare, vilket ärligt talat känns mer orättvist.

Det gjordes såklart en utredning som kom fram till att det var rätt. Men rätt lätt att vara efterklok, på tal om.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Prisa Gud! Äntligen kan vi avveckla Copyswedes märkliga särställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Prisa Gud! Äntligen kan vi avveckla Copyswedes märkliga särställning.

Underskatta inte lobbyorganisationer vars huvudsyfte är att säkerställa sin egen överlevnad.
Det finns inget politiskt beslut som kan få CS att vara nöjda, och inte ens om dom fick hela Sveriges BNP att "Dela ut" skulle dom ge sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En gång i tiden så var avgiften befogad. före streaming så var det ju inte helt ovanligt att man kopierade sina köpta CD, LP och kasetter till vänner och bekanta, så då är det klart att artisterna måste ha kompensation för utebliven inkomst, men... Nu när det nästan uteslutande streamas så blir det väldigt skevt. Man kan inte "dela med sig" av sitt streamingabonnemang till vänner utan de får ju skaffa ett eget, så idag så får artister exakt så mycket betalt som de förtjänar, varken mer eller mindre. Att de då skall få extra ersättning för att vi köper hårddiskar och mobiltelefoner är ju bara så skevt så man smäller av.

Jo det kan man oftast i ungefär samma utsträckning som var rimligt med skivor.

Och det går ju faktiskt fortfarande också alldeles utmärkt att kopiera allt som kan strömmas det till mer eller mindre fysiska medier. Enda skillnaden mot "förr i tiden" är att det är ännu billigare och enklare att göra det.

Folk här blir lustigt nog kvickt enastående otekniska när en tes ska ledas i bevis..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Underskatta inte lobbyorganisationer vars huvudsyfte är att säkerställa sin egen överlevnad.
Det finns inget politiskt beslut som kan få CS att vara nöjda, och inte ens om dom fick hela Sveriges BNP att "Dela ut" skulle dom ge sig.

Nu skäller du iof upp i fel träd här. CS representerar en marknad. Det är höjdarna inom denna marknad som kör med extrem lobbyverksamhet. CS är snarare de som sitter och livnär sig som en parasit på denna lobbyverksamhet. Även om självfallet Copyswede ska ha sig en rejäl känga så är de inte ansvariga för lagsystemet.. utan de sitter bara och utnyttjar det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nja, det är säkert hyfsat underbyggt statistiskt. DVD säljer fortfarande bra liksom, och eftersom det är just folk som köper fysiska medier som ev svarar ja på frågan så är det naturligtvis en stor del som gör det. Det är ju inte samma sak som att alla som ser film (legalt eller ej via tank eller ström tex) gör detsamma, eftersom de inte räknas i frågan ändå. Men visst, några kan ju missuppfattat och räknats in, men likaså jämnar sannolikt motsatsen ut det hela.

Då det mig veterligen är OLAGLIGT att kringgå kopieringskydden som finns på i stort sett alla filmer för att göra en laglig kopia känns det rätt meninglöst att ta med filmer som underlag för privatkopiering. Det handlar väl om piratkopiering om man replikerar filmer och delar med sina nära och då skall väl den handlingen inte täckas av privatkopieringsavgiften?

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Då det mig veterligen är OLAGLIGT att kringgå kopieringskydden som finns på i stort sett alla filmer för att göra en laglig kopia känns det rätt meninglöst att ta med filmer som underlag för privatkopiering. Det handlar väl om piratkopiering om man replikerar filmer och delar med sina nära och då skall väl den handlingen inte täckas av privatkopieringsavgiften?

Det är lite paradoxen med denna omoderna lag. Man betalar för att man ska kunna privatkopiera men då har nästan varenda modern film kopieringskydd på sig. Så folk betalar för att kunna kopiera något som inte går att kopiera i de flesta fall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Jo det kan man oftast i ungefär samma utsträckning som var rimligt med skivor.

Och det går ju faktiskt fortfarande också alldeles utmärkt att kopiera allt som kan strömmas det till mer eller mindre fysiska medier. Enda skillnaden mot "förr i tiden" är att det är ännu billigare och enklare att göra det.

Folk här blir lustigt nog kvickt enastående otekniska när en tes ska ledas i bevis..

"Kan" teknisk sätt, absolut, men "får" man? Dvs har man rättighet att göra det? Absolut inte, och därför ska ingen avgift heller tas ut.

Från spotify's EULA:

copying, redistributing, reproducing, “ripping”, recording, transferring, performing or displaying to the public, broadcasting, or making available to the public any part of the Spotify Service or the Content, or otherwise making any use of the Spotify Service or the Content which is not expressly permitted under the Agreements or applicable law or which otherwise infringes the intellectual property rights (such as copyright) in the Spotify Service or the Content or any part of it;

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Aj aj aj! Hur skall skall det gå för mediabranschen? Kommer den att överleva detta om det blir verklighet?
Peter Sundes "Kopimashin" har ju redan orsakat ett djupt jack i kassan för dem...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Prisa Gud! Äntligen kan vi avveckla Copyswedes märkliga särställning.

De lägger väl det på skatten istället... räknat med att du köper 1TB per år.

Att de drar i det, är positivt.
Men efter fiaskot med TV-avgiften har jag lågt förtroende på att det görs vettigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zipparn:

Vilken sandlåda. Vad är det som behöver utredas? Utredning innebär ytterligare slösande med skattepengar. Slopa avgiften bara för sjutton!

Skrivet av Shudnawz:

Slutar det med en schablonskatt som TV-licensen är det dags att uppmuntra till lite hälsosam civil olydnad.

Mmmm. Värt att veta är att det finns EUlagstiftning som påtvingar varje medlemsland att ha någon form av ersättningssystem om landet tillåter privatkopiering. Så länge vi inte tar bort rätten att privatkopiera (vilket visserligen är ett alternativ) så kommer någon annan modell behöva ersätta detta. I Finland har det lagts på skatten istället så det är inte ett omöjligt utfall. Civil olydnad här lär inte nå ut i europas alla hörn.
Att bara slopa upplägget helt gissar jag alltså inte kommer ske. Förhoppningsvis vässar de och trimmar ner nuvarande upplägg ordentligt bara. Eller förbjuder privatkopieringen men det tror jag inte kommer ske.

Skrivet av Selmalagerlöf:

jag spår att den kommer ersättas med att ISP'n blir tvungna att ta högre betalt p.g.a. strömningsskatt.

Finns inget motiv till att ta ut avgift på strömmade tjänster. De betalar vi ju för redan. Privatkopieringsavgiften har som specifikt syfte att ersätta inkomstbortfall baserat på att det gjordes kopior hej vilt i stugorna back in the days. Så var det ju. Strömmade tjänster kopierar vi inte alls på samma sätt och det finns inte heller EUlagstiftning som säger att vi ska ha någon ersättningsmodell för detta. Det är ogrundad oro.

Skrivet av blade80:

Jag undrar hur många andra länder har en sån här förlegad privatkopieringsavgift.

Samma skit som med kemikalieskatten på elektronik. Den är det väl också bara vi i Sverige som betalar...?

Varför inte göra saker rätt direkt istället för att göra fel och göra fel tills det rättas till innan det ersätts av något bättre i alla fall. Det är så mycket slöseri på tid och pengar på många fronter.

De flesta andra länderna i EU iaf har organisationer som liknar copyswede. Kasettavgiften heter copy levy på engelska (om man vill söka lite på det själv).
EUländerna måste ha något liknande på plats. Eller så kan de lägga det på skatten som i finland.
Hur det ser ut i övriga världen vet jag inte riktigt däremot.

Franska varianten:
http://www.copieprivee.org/en/la-copie-privee-cest-quoi/copie...
Tyska varianten:
https://www.zpue.de/start.html
Finns en för varje land typ men jag kan inte alla.

Franska siten har även skrivit om de fåtal länder i EU som inte har något motsvarande:
http://www.copieprivee.org/en/la-copie-privee-cest-quoi/copie...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag förutspår högre skatt som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte långt kvar till Privatkopieringsskatt då med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En gång i tiden så var avgiften befogad. före streaming så var det ju inte helt ovanligt att man kopierade sina köpta CD, LP och kasetter till vänner och bekanta, så då är det klart att artisterna måste ha kompensation för utebliven inkomst, men... Nu när det nästan uteslutande streamas så blir det väldigt skevt. Man kan inte "dela med sig" av sitt streamingabonnemang till vänner utan de får ju skaffa ett eget, så idag så får artister exakt så mycket betalt som de förtjänar, varken mer eller mindre. Att de då skall få extra ersättning för att vi köper hårddiskar och mobiltelefoner är ju bara så skevt så man smäller av.

Att privata bolag skall få ta ut skatt från andra bolags produkter har naturligtvis aldrig varit befogat.

Om de nu nödvändigtvis måste ha pengar för detta får de ta ut det på sina egna produkter (exempelvis direkt på filmen eller plattan).

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Att denna avgift kunde komma till är ju ett brott mot lagen i sig.
Medieindustrin säger att dom vill ha avgiften för att folk PRIVATkopierar filmer och musik. Vilket sägs vara lagligt för eget bruk.
Lagen däremot säger att du INTE får kopierar Filmer och musik, när mediet den är på är kopieringsskyddat.
Men kopieringsskydd får EJ kringgås enligt lagen.
Nu är det ju så att nästan ingen DVD eller BluRay skiva är utan kopieringsskydd. Vilket i stort sätt gör att PRIVATkopieringen enligt lag inte är möjligt i praktiken och i sådana fall kallas PIRATkopiering vilket är olagligt och avgiten inte är tänkt för att kompensera för.

Det andra som stör mig enormt är att man nästan förutsätter med denna avgift att varenda person som köper lagringsmedia kommer göra PRIVATkopier på saker och ting. Vilket inte är fallet.
Köp kökskniv > blir fälld för mord, för du har ju teoretsik möjligheten att ta död på grannen.

Dom tar ut en avgift för en teoretisk möjlighet som du i praktiken (lagligt) inte har.
Får man göra så?
Vill dom ha avgiften kvar, borde EU och Svenska Staten förbjuda kopieringsskydd på ALL media.
Bara då är det halvvägs rättvist.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Att privata bolag skall få ta ut skatt från andra bolags produkter har naturligtvis aldrig varit befogat.

Om de nu nödvändigtvis måste ha pengar för detta får de ta ut det på sina egna produkter (exempelvis direkt på filmen eller plattan).

Mjaa. Själv är jag nog mer av uppfattningen att det var rimligt att lägga det hela på lagringsmedia när lagen utformades. Världen såg annorlunda ut då.
(fast det är fortfarande helt jättedumt och tokfel att copyswede själva får bestämma över vilka produkter som avgiftsbeläggs och hur mycket det ska kosta - där är det generalfel från start)
På 70 och 80talet var det många som köpte musik och filmer. Långt ifrån alla sålda exemplar kopierades.
Tom lagringsmedia i form av kasetter däremot. Ja de användes i väldans stor utsträckning till att kopiera både musik och filmer. Det här var långt innan alla hade en dator i varje hem vilket är värt att tänka på.
Lagen var på gång sedan 60talet när kasettbandspelaren gjorde inträde men det drog ut på tiden (väldigt länge, yepp).

Ur det perspektivet var det mer rättvist att lägga avgiften på tomma inspelningsbara medier. Ja, sedan förändrades samhället. Jättemycket! Idag är det verkligen inte ett dugg logiskt. Det är fel på alla sätt faktiskt.

Men de utan spåkula på 70talet hade nog ganska svårt att se vad som komma skulle

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled