Vilket årtionde gjordes bästa musiken? (omröstning)

Permalänk
Avstängd

Vilket årtionde gjordes bästa musiken? (omröstning)

Allt på denna sajten behöver inte handla om bara datorer och det är alltid kul att veta vad andra tycker. Själv är jag över 50 år och har ställt mig själv denna frågan ofta och det är jättesvårt, jag har mycket musik i min dator och mycket är gamla svenska låtar, allt från Abba, Ted Gärdestad till Swedish house maffia. Jag vill så gärna säga 80-talet men tyvärr det får bli 70-talet. Då lät varenda grupp/låt olika vilken dom inte gör idag.

Permalänk
Medlem

80-talet helt klart. Det var även då en hel del nya genres uppstod.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Det årtionde då jag var i tonåren och skaffade mig min musiksmak.

Permalänk
Medlem

80-talets heavy metal är svårslagen

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Erik_T:

Det årtionde då jag var i tonåren och skaffade mig min musiksmak.

Misstänker att det här är tänket som kommer genomsyra tråden.

För egen del kan jag inte svara att något decennium är bättre än ett annat. Metalscenen är löjligt konservativ, det är inte mycket stora framsteg där. Det mesta "nya" kom väl mot slutet av 80-talet när folk kastade perukerna och spandextightsen, sedan har de stått och trampat vatten och tävlat i vem som kan spela snabbast eller ha mest keyboards. Med det sagt är jag själv ett fan av försöken till nyskapande i början av 90-talet, men kan inte sträcka mig så långt som att säga att 90-talet är bäst.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Tål inte ny musik. Röstade på 80 talet men. Född 85

Permalänk
Medlem

Kan nämna ~20 fantastiska album som gavs ut under 2000-talet (Radiohead, The White Stripes, SOAD, Kanye West, Madvillain, Damien Rice osv) som jag inte kan göra för andra årtionden.

Permalänk
Medlem

Det fantastiska idag tycker jag är att man ifag så lätt kan röra sig mellan årtioenden och genrer. Med spotify är det ju bara å klicka å prova.

Tror att för tio-tjugo år sedan var det mer viktigt att investera i en genren. Man var väl inte lika sugen på att random köpa ett album av okänd artist. Visst på många skivbutiker kunde man provlyssna. Därtill blev man ju tvungen att köpa ett album även om man bara gillade 1/12 av låtarna. Visst det fanns singlar men inte för alla låtar. Och visst kunde man göra sik egen blandlista med kasettband.

Men jag tror ändå att det utmärkande idag är friheten där man kan när som lyssna på ny musik och upptäcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Då man är född på 80-talet så är det 90-tals eurodance som gäller för mig

Visa signatur

Fractal Design Define R6 | Asus ROG Strix B450-F Gaming | Ryzen 5 2600x | Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Geforce RTX 3060 ti | OCZ 750w 80 Plus | OCZ Agility 3 -WD Green 1TB | AOC 24" 144Hz |

Permalänk
Medlem

Säger någon "80-talet" i något sammanhang så tänker jag "Fan vad bra hårdrock som kom då !".
Många album som idag har kultstatus och räknas som klassiker, t ex Iron Maiden "The Number Of The Beast", Possessed "Seven Churches", Sepultura "Beneath The Remains", Metallica "Master Of Puppets" bara för att nämna några. Listan är lång och det finns en förklaring : 80-talet var hårdrockens kreativa guldålder.
Självklart har bra hårdrock släppts efter 80-talet, men just 80-talet sticker ut ; nya hårdrocksstilar såg dagens ljus, enorma arenaturnéer ( t ex "Monsters of Rock" ), dom fantastiska scenerna ( t ex Iron Maiden "World Slavery Tour", Dio "Sacred Heart Tour" ).

Frågan är om det kommer någon liknande tidsålder inom hårdrocken som 80-talet var?

La till sista meningen.
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

1840-talet, med Mendelssohns Elias och violinkonsert i e-moll, op. 64.

Skulle möjligen även kunna acceptera 1720-talet.

Permalänk
Avstängd

Kanske borde denna fråga kombineras med vilket år(tionde) man är född?

Permalänk
Medlem

Säger bara: https://www.youtube.com/watch?v=A22oy8dFjqc

Inte för att Queen räknas som 80-tal, men event som detta symboliserar 80-talet och den gyllene eran av musik för mig. Gåshud av det framträdandet.

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att trots all bra och nostalgisk musik så blir det bara bättre. Visst, vi får sålla genom mängder av generisk/"dålig" musik nu för tiden, men utbudet blir bara större och mer diversifierat.

Känns som att den elektroniska musiken äntligen har växt ur techno-dnb-dubstep, och att det bara kan bli bättre när producenterna leker mer med att blanda elektroniskt och aukustiskt.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Svårt säga årtionde men gjordes mycket bra slutet av 1700-talet och början av 1800.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Oj vilken svår fråga får dock välja 80-talet då jag växte upp med rocken och techno därifrån.
Men lyssnar på allt ifrån Scooter --> Thy art is murder
så ja... svårt val

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

Får krupp på ny radio-pop/rap (har jag nog alltid gjort ), men kommer bra metal och alternativ pop/rock lite då och då.
Hakar inte upp mig på vissa årtal, men eftersom jag gillar metal så funkar det mesta från 70 tal och framåt. Finns så många sub-genres så tröttnar ju inte direkt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Röstade på 90-talet, för känner ändå att det är där mycket av de banden och musiken jag lyssnar på växte fram. Men skulle nog lika gärna kunnat rösta på 80-talet.

Vilken musik undrar du nu kanske? Grunge är svaret.

Permalänk
Medlem

Jag vill spontant säga 80-talet, men det får bli 70-talet. Det var ju trots allt då band som Iron Maiden, Saxon, Queen, Motörhead och Judas Priest började lira.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

90-talet. Det var en gulålder för black metal och eftersom jag blev var tonåring under detta årtionde var det då jag upptäckte musik på riktigt.

På andra plats, 80-talet så klart. Det var ju då den bästa hårdrocken spelades in.

Permalänk
Medlem

Jag föddes i början på 90-talet och fick tillgång till användbart internet cirka 2005. Alltefter jag började undersöka musik från det förflutna så måste jag säga att 80-talet har de intressantaste låtarna. Jag har också svurit en ed att inte bli en gammal gnatig kärring som motar bort ny musik, finns många nya låtar idag som är riktigt bra Dock föll min röst på 80-talet.

Permalänk
Medlem

Föddes på 80-talet och enligt mig är det 80 som ligger i topp. 60- och 70 kommer dock hack i häl!

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare tänkt på detta själv och de flesta säger att musiken var bäst när de var 15-25 år. Antar att det har att göra med att folk skaffar sig en egen identitet, är ute och festar, träffar partners osv i denna ålder.

Det stämmer på mig och jag tycker det stämmer bra på nästan alla jag frågat, men jag inleder såklart inte med min teori för att inte påverka svaret.

Permalänk

Oftast är det ju den musik man hörde när man var tonåring + om man föll för några äldre klassiker men oftast inte mycket nyare musik.

Jag gillar hip-hopen från 90-talet, rocken från 60-70-talet tex, men finns det väl en och annan nyare jag gillar, men ska man generalisera så är det väl 90- eller 70-talet för mig.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag själv gillar 80/90 tals musik Tycker det nya är bara bleka kopior av originalen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Den musiken jag började gilla är vid 70-tal och 80-tal med black sabbath och senare Metallica men riktigt ordentligt när ozzy släppte eget. Modernare musik lyssnar jag lite annan typ av rock/metal där efter 2011 ligger de mesta av mina favoritalbum.
Men även om mina favoriter ligger efter 2011 , typ Biffy Clyro, miracle of sound och allt annat möjligt så finns det fruktansvärt bra musik långt bak i tiden

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Född 76. Tycker ändå att 70-talet är det årtionde som får representera bäst musik. Visserligen så har alla årtionden under de senaste 300 åren skapat stora skiften inom musik, vissa till det bättre & andra sämre. Den musik jag älskar mest började på 60-talet, men blev bäst på 70-talet & började bli sämre på 80 & 90-talen.

Tänker inte gå inpå vilken genre & varför. Har studerat musikhistoria så därför blev det faktiskt en relativt komplicerad musikresa i skallen innan jag kom fram till mitt svar. Pga. den så kändes det också som att jag behövde komma med ett mer utförligt svar. Men jag tror att det skulle kunna bli lite för mycket diskussioner i tråden om jag sätter ut genren.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem

Ingenting slår dagens hardcore, frenchcore och terror

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Mitten av 1800-talet till början av 1900-talet. Rachmaninov, Chopin, Liszt, Scriabin, Shostakovic...

Permalänk
Medlem

80-talet såklart!

Hårdrocken och zyntharna och även alla annan musik

Älskar detta klippet btw
http://www.dailymotion.com/video/x2twxs8

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB