Permalänk
Medlem

Utbildning: Civilingenjör i Industriell Ekonomi, examinerad förra sommaren.
Yrke: Affärsanalytiker på stort elnätsbolag.
Lön: Ingångslön på 34 000 kr brutto.
Förmåner: Mycket flexibel arbetstid, 28 dagar semester plus 62 timmar arbetstidsförkortning.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Med alla tillägg ligger jag kring 33-35kkr före skatt i månaden, CNC-operatör.
Har inte ens gått ut gymnasiet.

Förra året landade vi på ca 38-39 tusen i snitt per månad före skatt.
Grundlönen var 31200 kr och sen diverse tillägg och bonus på det.

Fortfarande samma jobb.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

39 400kr / månad + reseersättning och traktamenten. Har förtroendearbetstid... Arbetar som jurist inom statlig förvaltning.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

IT Support, ingen tidigare utbildning (inom IT d.v.s. ) ca 26000 innan skatt.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Då har du för litet lån

Det gäller att vara smart och inte betala överpris för hus på den här marknaden.
Dock så bor jag ej i Stockholm där ett skjul kostar skjortan och halva armen😂

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Det gäller att vara smart och inte betala överpris för hus på den här marknaden.
Dock så bor jag ej i Stockholm där ett skjul kostar skjortan och halva armen😂

Ett lån på 2 miljoner med 1,5% ränta räcker för att få tillbaka ett par tusen mer än fastighetsavgiften.
Skulle inte kalla det överpris mer än långt ut i obygderna

Normala hus ligger runt 3,5-4,5 miljoner nu där jag bor, 3 mil utanför göteborg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ett lån på 2 miljoner med 1,5% ränta räcker för att få tillbaka ett par tusen mer än fastighetsavgiften.
Skulle inte kalla det överpris mer än långt ut i obygderna

Normala hus ligger runt 3,5-4,5 miljoner nu där jag bor, 3 mil utanför göteborg.

Taket på fastighetsavgiften var nu i år på 7687kr. Ditt lån på 2 miljoner och en ränta på 1,5% ger dig rätt till 9000kr avdrag på. Det blir inte många kronor över där inte efter att du betalat fastighetsavgiften😊
Fördela sedan den summan över 12månader och räkna ut den "skatteavdraget" som du får dra av varje lön;)

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Taket på fastighetsavgiften var nu i år på 7687kr. Ditt lån på 2 miljoner och en ränta på 1,5% ger dig rätt till 9000kr avdrag på. Det blir inte många kronor över där inte efter att du betalat fastighetsavgiften😊
Fördela sedan den summan över 12månader och räkna ut den "skatteavdraget" som du får dra av varje lön;)

Poängen var att det blir över.
2 miljoner är inte särskilt mycket i lån och 1,5% är rätt låg ränta som jag tog som exempel.

Har man nybyggt hus dessutom så slipper man fastighetsavgift i 5 år och har halv i ytterliggare 5 år så blir det mer över

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det blir ju inte billigare att ha mer lån bara för att avdraget blir fler kronor..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Poängen var att det blir över.
2 miljoner är inte särskilt mycket i lån och 1,5% är rätt låg ränta som jag tog som exempel.

Har man nybyggt hus dessutom så slipper man fastighetsavgift i 5 år och har halv i ytterliggare 5 år så blir det mer över

Poängen är att du drog upp ditt lån och dina tusenlappar som du sparar. Jag har bevisat för dig att det inte handlar om tusenlappar utan om ca 100kr i månaden som du får dra av tack vore skatteavdraget. Dessutom denna tråd handlar om vad man tjänar och inte vad man får och inte får dra av på skatten👍

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Men kan folk med ~20k i bruttolön snälla skriva ändå så att man mår ganska okej? Kom igen nu folk haha.

Jag studerar, får ut 10500 kr i CSN (studiebidrag & lån) samt mellan 6-8k i bruttolön från jobbet. Så ca 15k i cash. Hyran är på 3440 kr, sen SL-kort, mobil, bredband och skit typ 2000 kr. Mat ~1500 kr.

Drygt 8k att göra vad jag vill med varje månad (sparar ca 3k av dem). Är helt nöjd även om jag ska betala tillbaka lånet, vem bryr sig om att betala tillbaka 500-1000 kr i månaden när man fått en utbildning man älskar?

Innan jag studerade jobbade jag heltid på Coop, ~20500 kr brutto men fick ut 18-20k netto (massa OB plus semers). Sen jobbade jag 75% som fritidsledare, 15600 kr brutto. Bodde då hemma också så jag klarade mig utmärkt.

Mitt första jobb efter jag tog examen (2014) så tjänade jag 23k, och jag klarade mig alldeles utmärkt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Poängen är att du drog upp ditt lån och dina tusenlappar som du sparar. Jag har bevisat för dig att det inte handlar om tusenlappar utan om ca 100kr i månaden som du får dra av tack vore skatteavdraget. Dessutom denna tråd handlar om vad man tjänar och inte vad man får och inte får dra av på skatten👍

Jag tog ett exempel som var lätt att räkna på, inte mitt lån.
Dessutom kan man argumentera att en avgift inte kan likställas med en skatt och man faktiskt får hela summan.

Men du har rätt, det är inte vad tråden handlar om.

Skrivet av Rattnalle:

Det blir ju inte billigare att ha mer lån bara för att avdraget blir fler kronor..

Skickades från m.sweclockers.com

Nej och det var inte frågan heller, det gällde om man fick ut mer pengar efter skatt eller inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag tog ett exempel som var lätt att räkna på, inte mitt lån.
Dessutom kan man argumentera att en avgift inte kan likställas med en skatt och man faktiskt får hela summan.

Men du har rätt, det är inte vad tråden handlar om.

Nej och det var inte frågan heller, det gällde om man fick ut mer pengar efter skatt eller inte.

Först tar du ett exempel där du hade totalt fel och sedan säger du att ju mer lån man har desto mer får man ut.
Sund ekonomitänk du har. Har du provat att räkna på vad det kostar i ränta på 3-3,5 miljoner? För det är trotts allt bara 30% av räntan man får dra av. Dom resterande 70% dras det från lönen;) dvs ju mer lån och ränta desto mindre kvar i plånboken 😉 det är slutändan som räknas trotts allt! 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Förra året landade vi på ca 38-39 tusen i snitt per månad före skatt.
Grundlönen var 31200 kr och sen diverse tillägg och bonus på det.

Fortfarande samma jobb.

Så mycket som CNC operatör ? Vad är det för arbete du utför mer exakt, beskriv så gott du kan
Är själv CNC operatör, jobbar med Edgecam och Solidworks. Är helt självständig i mitt dagliga arbete, gör både svetsade och gjutna bitar allt från 5kg till 500kg i en horisontell fräs av lite större modell.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Utbildad inom automation på YH-utbildning.
Jobbar som instrumenttekniker på en stålindustri, uppgifter är mycket styr- och regler, PLC programmering samt mätare.

21 år, började nu i somras. Grundlön runt 28500, kommer ha jour när jag är mer bekväm med arbetet och hamna på runt 32500+utryckningar.

Uppdatering för jag hade lönesamtal idag.
Ligger nu på 31500 i grundlön + beredskapen och utryckningar.
Har roffat åt mig ganska mycket beredskap så brukar ligga närmare 40000 brutto.
Beredskap är ju en ganska bra anledning till att vara hemma och spela dator så

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

4års erfarenhet inom handel jobbar nu som butikschef inom detaljhandel. 37500:- sedan 7% extra bonus på årslönen.

Permalänk
Skrivet av Lurta:

4års erfarenhet inom handel jobbar nu som butikschef inom detaljhandel. 37500:- sedan 7% extra bonus på årslönen.

Vad är det för slags butik?
Har du någon utbildning?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constantine:

Vad är det för slags butik?
Har du någon utbildning?

Utbildad teletekniker.
Halkade in på ett bananskal inom bygghandel från början.
Bolaget jag jobbade för blev uppköpt av en storkedja. Så blev uppflyttad till att ta hand om storkunder inom byggsektorn i Sverige.
Sökte mig vidare inom bilbranschen och fick jobb inom upphandlingar av verkstäder i Sverige, mest inom Stockholms Regionen och Mälardalen jobbade även inom butik samtidigt när jag inte var ute på kundbesök och planerade möten.
Nu i våras så slutade nuvarande Butikschef, så jag fick erbjudande om att ta över som Butikschef, men fortfarande ta han om upphandlingar av verkstäder och planera kundmöten. Så ingen utbildning alls, utan man får ta för sig visa intresse och vara pratglad.
Så denna tjänst tillträder jag nu den 14maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Först tar du ett exempel där du hade totalt fel och sedan säger du att ju mer lån man har desto mer får man ut.
Sund ekonomitänk du har. Har du provat att räkna på vad det kostar i ränta på 3-3,5 miljoner? För det är trotts allt bara 30% av räntan man får dra av. Dom resterande 70% dras det från lönen;) dvs ju mer lån och ränta desto mindre kvar i plånboken 😉 det är slutändan som räknas trotts allt! 😊

Intressant argumentationsteknik du har.
Ingenting var fel i mitt exempel, det var du som började prata om vad det blir per månad.
Jag har inte heller någonstans påstått att det skulle vara bra för ekonomin att låna mycket för att göra mer avdrag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Så mycket som CNC operatör ? Vad är det för arbete du utför mer exakt, beskriv så gott du kan
Är själv CNC operatör, jobbar med Edgecam och Solidworks. Är helt självständig i mitt dagliga arbete, gör både svetsade och gjutna bitar allt från 5kg till 500kg i en horisontell fräs av lite större modell.

Har liknande lön som CNC operatör. Den här månaden får jag 60k (med bonus)
Egentligen har vi väl inte ens riktiga cnc operatörer hos oss. Antingen är man bitbytare eller tekniker. Lär man sig många olika maskiner och system går det att få ganska hög lön.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ett lån på 2 miljoner med 1,5% ränta räcker för att få tillbaka ett par tusen mer än fastighetsavgiften.
Skulle inte kalla det överpris mer än långt ut i obygderna

Normala hus ligger runt 3,5-4,5 miljoner nu där jag bor, 3 mil utanför göteborg.

Läs vad du skrev.. du påstår att ett lån på 2miljoner med 1,5% ränta ger tillbaka ett par tusen mer än vad själva avgiften kostar. I din senaste citat påstod du att du inte hade fel.. här är beviset på att du hade fel.

Jag tycker däremot att du har en Intressant argumentationsteknik. Säga fel, bli motbevisat och sen klaga att någon argumenterar emot👌👍

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Json_81: @Edin1984

Ni får gärna fortsätta diskussionen men då gärna i PM.
Tråden spårar lite just nu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Går sista året på gymnasiet och tar studenten snart, har 93.20/tim inom resturang

Permalänk
Medlem

IT support 2nd line(finns ingen 3rd) och får 28000 brutto, jobbat här i snart 1 år.
Har lite sköna förmåner och är väldigt avslappnat här men jag vill ha mer då jag älskar pengar.
Jag pysslar även med aktier och drar på med lite swingtrading då och då.

Hoppas på IT konsult inom några år.

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: 60k vafan ?! Aja, vilka system är det du kan och hur många maskiner är det du ställer i, var snäll och förklara lite mer vad du gör exakt och vilka system du jobbar med, för 60k med bonus låter VÄLDIGT mycket.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

@Storage Jar: 60k vafan ?! Aja, vilka system är det du kan och hur många maskiner är det du ställer i, var snäll och förklara lite mer vad du gör exakt och vilka system du jobbar med, för 60k med bonus låter VÄLDIGT mycket.

Fanuc och Siemens mest. 14 maskiner totalt, fräsar, svarvar, slipar. Och tillhörande mätmaskiner och kranlager(Fastems och Siemens) där det finns och en massa tvättmaskiner. Kör också en "hemlig" maskin som jag inte vågar skriva om. Låter värre än det är. Ganska simpelt jobb
Har jobbat på företaget i ca 16 år och har kört och känner så gott som varenda bearbetad detalj i transmissionerna som sitter i våra maskiner. Tror det rör sig om runt 60 artiklar.
Gör en hel del annat runt om också som att skriva instruktioner och lära ut osv osv.

Men jag håller med dig, det är mycket.. Jag sa samma sak när jag såg specen. 60k vafan? 42k efter skatt blev det i alla fall.
Har det otroligt bra på jobbet just nu där jag har relativt stor frihet och chans till hur mycket övertid jag vill och har ett par till maskiner jag tänk sätta mig in i senare i år. Har helt ärligt världens bästa chef också just nu som verkar vara lika nöjd med mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Storage Jar Men är det din normala månadslön eller är det en extra bra månad med OB, bonus osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Storage Jar Men är det din normala månadslön eller är det en extra bra månad med OB, bonus osv?

Extra bra med bonus som jag skrev i det tidigare inlägget.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Så mycket som CNC operatör ? Vad är det för arbete du utför mer exakt, beskriv så gott du kan
Är själv CNC operatör, jobbar med Edgecam och Solidworks. Är helt självständig i mitt dagliga arbete, gör både svetsade och gjutna bitar allt från 5kg till 500kg i en horisontell fräs av lite större modell.

Skrivet av Storage Jar:

Har liknande lön som CNC operatör. Den här månaden får jag 60k (med bonus)
Egentligen har vi väl inte ens riktiga cnc operatörer hos oss. Antingen är man bitbytare eller tekniker. Lär man sig många olika maskiner och system går det att få ganska hög lön.

Vad jag vet så ligger lönen på dom nivåerna häromkring även för simpla bitbytare.

Vi har bara egen tillverkning och rätt svår sån med ganska sjuka toleranser ibland. På bitar som dessutom kan vara värda över miljonen, så göra fel finns inte på kartan.
Alla operatörer är självständiga och gör allt själv. Programmerar, planerar, köper in verktyg, tillverkar specialverktyg/fixturer/jiggar m.m. Så känner mig lite underbetald när bitbytare ligger på samma nivå.
Sen har vi värdelös OB, lägsta som går genom metall. Så helgarbete ger inte speciellt mycket.

Rätt bra bonus då vi gjort bra med vinst. Förra året fick vi över 50000 kr i bonus före skatt så det drar upp en del. Men den är ju kopplad till vinsten så det kan ju hända att det blir ett dåligt år någon gång också.

Vi har nästan bara Integrex-maskiner från Mazak i olika storlekar. Med körningar från smått och förmodligen upp till över ett ton
Har inte kvar våran karusell längre så kör inte det störta utan det läggs ut.

EDIT: Jag körde inga helger förra året vilket jag gör nu. Hade jag gjort det skulle nog snittlönen ligga över 39000 kr per månad.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

28 000 i grundlön, därtill varierande provision. Snittlön ligger nog på 32-34 000 brutto. Jurist i mindre ort.

Skickades från m.sweclockers.com