Permalänk
Medlem

Nätverksuttag - Bredbandsbolaget

Hej!

Hade en s.k "tekniker" hos mig som bytte nätverksuttag för jag kunde ej få ut 500/500, (detta problemet fixades) men själva bytet av dosan vart ju sisådär, får ens kablarna se ut så här? Oavsett så kommer jag ringa BBB till kvällen och påpeka det (vill ha en dosa med inkoppling underifrån) då själva uttaget är i 2-åringens rum & ha en kabel som sticker ut sådär känns som recept på katastrof, sen så lyckades han även klämma/dra sönder min nya cat6 kabel som jag var tvungen och köpa nya RJ45kontakter till och göra om som även kommer påpekas.

Permalänk
Medlem

Det där är ju långt under all kritik.
Det var ingen yrkesstolthet där direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Det där är ju långt under all kritik.
Det var ingen yrkesstolthet där direkt.

Haha nä, jag undrar om han gjorde så för att jag hade spikat fast tp-kabeln ganska exakt till uttaget som var underifrån före, så får att få den att nå så gjorde han säkert det där, dock så kunde han ju bara ha frågat så kunde jag ha fixat någon extra decimeter, oavsett så vill jag ju ha uttaget underifrån samt att det inte ser ut så där..

Permalänk
Medlem

Sådana här uttag brukar man sätta i bredbandsbolagets nät. Sedan saknar det märkning på vilket nummer det har.

Men som du säger har han nog satt det så att din kabel räcker. Men om du var hemma kunde han ju frågat hur du vill ha det. Eller kollat om han själv kunde trollat fram lite kabel, beroende på hur hårt den sitter klamrad.

Permalänk
Rekordmedlem

Extremt dåligt jobb, om det var en speldesperat 12 åring som gjort det hade jag förstått varför...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@Rizeeu: Ja kablarna får sticka fram sådär, nätverkskablar är inte strömförande. Men själva installationen är ju inte snyggt gjord.

Frågan är dock varför dom bytte jacket överhuvudtaget, jag har Bredbandsbolagets puckmodell i min lägenhet ovanför ytterdörren och den kan enligt BBB själva leverera upp till 1Gbit upload. Begränsningen ska enligt BBB teknikerna ligga i sjävla switcharna som sitter i huset, och inte uttagen då dom drar fram cat5e kabel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Rizeeu: Ja kablarna får sticka fram sådär, nätverkskablar är inte strömförande. Men själva installationen är ju inte snyggt gjord.

Frågan är dock varför dom bytte jacket överhuvudtaget, jag har Bredbandsbolagets puckmodell i min lägenhet ovanför ytterdörren och den kan enligt BBB själva leverera upp till 1Gbit upload. Begränsningen ska enligt BBB teknikerna ligga i sjävla switcharna som sitter i huset, och inte uttagen då dom drar fram cat5e kabel.

I detta fallet borde uttaget varit trasigt. Tidigare hyresgäst som varit oförsiktig exempelvis.

Kan vara slarvigt installerat från början. Och att man inte kontrollmätt. Nu när man är där tar man det säkra och byter allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast