Permalänk

Bästa bank

Hej. Jag har haft Santander i flera år för dom ger 0.75 på sparat kapital. Idag fick jag ett meddelande att dom sänker räntan till 0.65 från första maj. Alla andra banker lär väl följa efter.
Vilken sparform har ni. Berätta.

Tack.

Permalänk
Medlem

Aktier, fonder och bankkonto.

Permalänk
Medlem

Ett ISK och lönekonto hos Länsförsäkringar Bank.
Ett sparkonto hos Collector Bank.
Ett sparkonto hos SBAB
Två stycken ISK och ett sparkonto hos Avanza Bank.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

SBAB är väl typ den enda banken med ränta på sparkontot. Avanza eller Nordnet för aktiehandel. Lönekontot skulle rekommendera allt utom Swedbank.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Qliro. Både deras fasta och rörliga sparkonto. Fungerar utmärkt!
1,20% respektive 0,70% i sparränta.

Permalänk
Medlem

Sparkonto hos Upplands Spar. #Yolo!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

SBAB är väl typ den enda banken med ränta på sparkontot. Avanza eller Nordnet för aktiehandel. Lönekontot skulle rekommendera allt utom Swedbank.

Varför inte Swedbank?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

SBAB är väl typ den enda banken med ränta på sparkontot. Avanza eller Nordnet för aktiehandel. Lönekontot skulle rekommendera allt utom Swedbank.

Som ovan säger, varför inte Swedbank?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Varför inte Swedbank?

Min upplevelse är att de har dålig service och är dyra, hade dem som bank i 20 år innan jag bytte.

Permalänk

Swedbank?

Skrivet av Mocka:

Som ovan säger, varför inte Swedbank?

Jag har Swedbank dom ger ingen ränta på sparade pengar.

Permalänk

Upplands Spar

Skrivet av Ozzed:

Sparkonto hos Upplands Spar. #Yolo!

Det var inga dåliga räntor dom erbjuder, men frågan är om det är värt risken att dom inte ger insättningsgaranti. Hur resonerar du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

SBAB är väl typ den enda banken med ränta på sparkontot. Avanza eller Nordnet för aktiehandel. Lönekontot skulle rekommendera allt utom Swedbank.

du har ju alla "småbanker" på nätet med insättningsgaranti på upp till 950k jag kör Hoist spar. funderar på sevenday som har bättre ränta nu...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Månadssparar i ett gäng fonder i isk på nordnet
Har även några aktier jag kontinuerligt utvärderar på nordet
Buffert, resekonto och allkonto för räkningar etc finns på handelsbanken
Jag och tjejen har även varsit kreditkort kopplat till samma konto för inköp av mat etc

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Det var inga dåliga räntor dom erbjuder, men frågan är om det är värt risken att dom inte ger insättningsgaranti. Hur resonerar du.

6% på obundet sparkonto, luktar väldigt märkligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av molliz:

Varför inte Swedbank?

Fruktansvärd service. Ska byta snarast men funderar på om jag ska vänta till uppstarten av Klarna bank eller om det blir SEB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Luktar väldigt märkligt.

Skrivet av Limpanax:

6% på obundet sparkonto, luktar väldigt märkligt

Håller med dig och så har dom bara en liten lokal i Danderyd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Det var inga dåliga räntor dom erbjuder, men frågan är om det är värt risken att dom inte ger insättningsgaranti. Hur resonerar du.

Jag resonerar som så att vanliga sparkonton med insättningsgaranti ger knappt ränta så det täcker inflationen, det är skamligt, så det går bort. Aktier måste man hänga med i marknaden för att ha chans att gå med bra vinst, det orkar jag inte, och Fonder har en avgifter och det gillar jag inte, plus att de är beroende av aktiemarknaden som är nyckfull. Särskillt med den där moroten i Vita huset som slänger ur sig saker som gör att marknaden får skrämselhicka stup i kvarten, det är inte stabilt eller förutsägbart.

Så av de sparformer jag känner till så är då klassiskt sparkonto utan insättningsgaranti det som ger mest för pengarna. Om det skulle bli så att bolaget börjar svaja så tar jag mina pengar och går, men hittils verkar de ju väldigt solida och bra.

Sen ska också sägas att de pengar jag har där är pengar jag skulle klara mig utan. Det är viktigt. Jag skulle inte sätta in pengar i ett konto utan insättningsgaranti om jag var beroende av att de fanns kvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Swebank sen födseln (26 år) och aldrig haft ett enda dåligt bemötande eller dylikt?
Fast å andra sidan pratar med kundservicen på Swedbank på telefon 1 gång vart 10 år eller så det säger väll inte så mycket egentligen
Har ju visserligen inte direkt Swedbank som bank heller utan Sala Sparbank som går under Swedbanks flagg,
men med egen kundservice ... Jag ska vara tyst nu...

Sen har jag resterande i fonder på nordnet.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag resonerar som så att vanliga sparkonton med insättningsgaranti ger knappt ränta så det täcker inflationen, det är skamligt, så det går bort. Aktier måste man hänga med i marknaden för att ha chans att gå med bra vinst, det orkar jag inte, och Fonder har en avgifter och det gillar jag inte, plus att de är beroende av aktiemarknaden som är nyckfull. Särskillt med den där moroten i Vita huset som slänger ur sig saker som gör att marknaden får skrämselhicka stup i kvarten, det är inte stabilt eller förutsägbart.

Så av de sparformer jag känner till så är då klassiskt sparkonto utan insättningsgaranti det som ger mest för pengarna. Om det skulle bli så att bolaget börjar svaja så tar jag mina pengar och går, men hittils verkar de ju väldigt solida och bra.

Sen ska också sägas att de pengar jag har där är pengar jag skulle klara mig utan. Det är viktigt. Jag skulle inte sätta in pengar i ett konto utan insättningsgaranti om jag var beroende av att de fanns kvar.

Lägg ner nu. Bara en massa subjektivt..........

Börsen har snittat högre än den ränta du får bra länge historiskt sett, oavsett fondavgifter. Ska man ta en risk kan man lika gärna se till att det finns en fin morot att få i slutänden.

Aktiemarknaden är nyckfull, men om banken din börjar svaja kommer de skicka ut ett pressmeddelande i god tid kom in och hämta dina kontanter nu.

Permalänk

Jag vill nog påstå att det är en smaksak vilken bank man väljer, då den enda skillnaden för oss småsparare mellan bankerna är om dom har kontor i närheten eller inte. Visst har man ett bolån på 3.000.000 så gör varje tiondels procentenhet på räntan några tusenlappar per år.

Om man får dålig service på telefon så ring igen, alla kan ha en dålig dag även dom som sitter i kundservice.

För mig finns det två anledningar till att jag har den bank jag har.
1. Tradition och ohejdad vana. Jag är alltså för lat för att byta och jag får tillräckligt bra service för dom slantar jag betalar.

2. Dom har ett kontor i närheten. Dom gånger jag behöver prata med dom personligen är det guld värt.

Skulle jag byta från den storbank jag har skulle det inte bli till en annan storbank. Det skulle bli till någon av dom fristående sparbankerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Lägg ner nu. Bara en massa subjektivt..........

Börsen har snittat högre än den ränta du får bra länge historiskt sett, oavsett fondavgifter. Ska man ta en risk kan man lika gärna se till att det finns en fin morot att få i slutänden.

Aktiemarknaden är nyckfull, men om banken din börjar svaja kommer de skicka ut ett pressmeddelande i god tid kom in och hämta dina kontanter nu.

OP frågar efter hur vi resonerar. Jag svarar hur jag resonerar. Det är klart som fan att det blir subjektivt då.

Man kan säkert tjäna bra med pengar på aktier om man orkar hålla på, men jag orkar inte hålla på. Sedan känns det inte så kul att göda finanshajar med cortageavgifter eller vad det heter. Så som jag ser det, så är Sparkonto med hög ränta ett bra alternativ för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förstår inte, varför har ni pengar på sparkonto? Inflationen tar mera än vad era avkastningar ger.

Jag kör en random global indexfond på Avanza. Automatisk insättning varje månad precis när jag fått lönen. Försöker tweaka så att jag kan göra den insättningen större och större, utan att fördenskull ha för tighta marginaler. Majoriteten av våra sparade pengar har vi sedan ett tag tillbaka i crypto, XLM (Stellar) närmare bestämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OP frågar efter hur vi resonerar. Jag svarar hur jag resonerar. Det är klart som fan att det blir subjektivt då.

Man kan säkert tjäna bra med pengar på aktier om man orkar hålla på, men jag orkar inte hålla på. Sedan känns det inte så kul att göda finanshajar med cortageavgifter eller vad det heter. Så som jag ser det, så är Sparkonto med hög ränta ett bra alternativ för mig.

Okej, kanske lite hårt uttryckt. Men poängen, ur ett halvlogiskt perspektiv, med ett sparkonto med "bristande säkerhet", är ju att man vill få hög avkastning samtidigt som man är osäker på när man behöver slantarna, dvs motsatsen till "pengar man inte behöver". Ska du sitta genom flera cykler finns det ju ingen mening med att välja alternativet med lägre avkastning.

Klart att det kan ta emot att göda banker med courtage, precis som vilka andra avgifter som helst (exempelvis kort), men vad tror du bankerna gör med dina pengar? Du tror inte räntan de ger dig är satt så att det blir en fördelaktig affär för de? Du tror inte de gör vinst på dig, troligtvis i än större utsträckning än vad fondförvaltare gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Jag har Swedbank dom ger ingen ränta på sparade pengar.

Trodde inte någon bank gav ränta på pengar längre.

Skrivet av anon99339:

Fruktansvärd service. Ska byta snarast men funderar på om jag ska vänta till uppstarten av Klarna bank eller om det blir SEB.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har fått bra service de tillfällen jag behövt hjälp. Det enda dåliga nu är att man får allt mindre service, har tex ingen personlig bankman längre gällande mina lån. Funderade på ett billån men fick prata med någon random person som gav mig en generell ränta istället för individuell vilket inte var speciellt bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ta titt över på https://rikatillsammans.se/ och se om ni hittar någon spar/investeringsform som passar. Finns mycket matnyttigt där.

Själv sparar jag mest i billiga indexfonder (typ 0.2% - 0.3% i avgift) på ISK-konto via Swedbank. Har lite slantar på Santander också, men de blir väl till att flytta dem nu när de drar ner på räntan (igen). Annars så slaskar de lite pengar på lite olika banker som Avanza, SEB och Länsförsäkringar. För några år sedan kollade jag lite på sparkonton med hög ränta som t.ex. 4spar, men insåg efter lite eftersökningar att de verkade tjäna sina pengar genom sms-låneverksamhet och det ville jag inte stödja.

Mitt tips är att inte ta "byta bank"-uttrycket som att man måste avsluta allt man har med sin nuvarande bank och flytta över äggen till en annan bank. Kan kännas meckigt. Skaffa istället bara nya konton i en ny bank och flytta över det du tycker är vettigt dit så länge gräset är grönare där.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Trodde inte någon bank gav ränta på pengar längre.

Jag har fått bra service de tillfällen jag behövt hjälp. Det enda dåliga nu är att man får allt mindre service, har tex ingen personlig bankman längre gällande mina lån. Funderade på ett billån men fick prata med någon random person som gav mig en generell ränta istället för individuell vilket inte var speciellt bra.

Grattis. Själv fick jag dålig support.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag och sambon bytte nyligen från Swedbank till Länsförsäkring pga bolån.
Nu ångrar vi oss djupt och kommer fly därifrån så snart som möjligt.
Dålig service, ointresserad personal, tappade ärenden och många fel.

Är intresserad av en bank med bra service och kunnig personal. Behöver inte fysiska kontor utan det mesta ska gå att lösa med internet eller telefon.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Okej, kanske lite hårt uttryckt. Men poängen, ur ett halvlogiskt perspektiv, med ett sparkonto med "bristande säkerhet", är ju att man vill få hög avkastning samtidigt som man är osäker på när man behöver slantarna, dvs motsatsen till "pengar man inte behöver". Ska du sitta genom flera cykler finns det ju ingen mening med att välja alternativet med lägre avkastning.

Klart att det kan ta emot att göda banker med courtage, precis som vilka andra avgifter som helst (exempelvis kort), men vad tror du bankerna gör med dina pengar? Du tror inte räntan de ger dig är satt så att det blir en fördelaktig affär för de? Du tror inte de gör vinst på dig, troligtvis i än större utsträckning än vad fondförvaltare gör?

Men med fonder och aktier så betalar du en avgift även om det går back, och det är det jag tycker är fel. Med ett räntekonto med hög ränta så vet jag i förväg ungefär vad jag får och då är det väl OK att de får en del av kakan, tycker jag. Men principen att betala någon som inte gör sitt jobb är inte min grej, jag tror starkt på "no fix - no fee-" principen.

Och tittar man på hur fonder och aktiemarknaden sett ut historiskt, så har det hänt att på helårsbasis så har de backat, men nog fasen vill de ha sina avgifter ändå. För mig personligen är det absolut inte värt risken att jag skall tvingas betala nån jävel som inte gör sitt jobb. Kul för dem om de lyckas få andra att trygga deras försörjning oavsett arbetsinsats, men mina pengar får de inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@fesoj Det är snabbt och enkelt att flytta pengar från räntekonto och helt riskfritt.
Att avyttra investeringar(spekuleringar) är mindre smidigt.

Jag har följande sparformer:
ISK Fonder/Aktier (Skandia, primärbank)
Räntekonto (SBAB) (0,70%)
ISK Fonder/Aktier (Avanza )

Är väldigt nöjd med Skandia som primärbank.
Hyggligt lätt att få support via chatt och appen & hemsidan är smidiga att använda.
Tråkig ränta, och lite smalt utbud på aktier, men det finns ju andra ställen att komplettera med.

SBAB har jag sällan kontakt med, bolånen tickar på.
Jag tycker att det är skönt att slippa förhandla varje år och ändå få ett "ok" erbjudande out of the box.
Har även några punkter extra sparräntan pga bo-lån.

Avanza har jag aldrig varit i personlig kontakt med, men webbsidan fungerar bra.

Egentligen borde jag byta (primär)bank oftare, det finns ju nästan alltid tidsbegränsande ny-kund erbjudanden man kan ta del av.
Men det är ju lite för tråkigt för att jag ska ta mig i kragen och göra det.