Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X "Pinnacle Ridge"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

@pekkasteele:

Logiken att köra 720p cpu tester känns lite som att köra 8k gpu tester..

För att inte tala om Blender och Cinebench som inte ens är riktiga användbara applikationer och alltså inte återspeglar något alls!

Permalänk
Medlem

@anon12433: En sak som är sämre med Ryzen 2600 är att AMD valde Warith Stealth kylaren istället för Wraith Spire som följde med Ryzen 1600 dock bättre än Intel som inte skickar med några kylare till sina K-modeller

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Helt enligt förväntningarna med andra ord, marginella förbättringar på alla fronter = en riktigt gedigen refresh! Är ju större förbättringar mellan Summit Ridge och Pinnacle Ridge än mellan Skylake och Coffe Lake.

Men nu tycker jag ändå att det börjar bli tradigt med alla refresher. Jag hoppas vi får se lite mer skrammel i labben till Ice Lake och Zen 2

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt med nya fina processorer, men det här med att testa i 720p ja visst att man vi ta bort alla flaskhalsar men, enl http://store.steampowered.com/hwsurvey/ så är det bara 0,28% som spelar i 720P

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Dock så ska man ju i så fall ta i beaktning att spel "om några år" BÖR vara bättre optimerade för fler trådar, och då kommer ändå en CPU ha fördel.

För det första så är hela det argumentet irrelevant som motargument då mitt argument inte handlade om framtida spel, utan om framtida grafikkort. Men vi kan ta den diskussionen också. Dagens spel kommer vara aktuella när nästa och nästnästa generation grafikkort släpps. Processor behöver man inte uppgradera lika ofta, framförallt inte om man köper smart från början. Därför är det relevant att se prestandaskillnaden på själva processorn. En graf som visar att man kan sitta med en Ryzen 1400 lika gärna som en Ryzen 2700X är inte så spännande. Och framförallt fullkomligt intetsägande. För det är en allmän vetskap att man kan ha klena processorer om man kör på höga upplösningar med ett grafikkort som total flaskhals. Så varför efterfråga en sådan graf.

Men, eftersom du tog upp framtida spel. Vi har hört att spelen om ett eller två år ska bli mycket bättre på att ta till vara flera trådar än dagens spel. Grejen är att vi har hört det i över tio år. Jag lovar dig, den dagen du kan se en så relevant skillnad mellan 12 och 16 trådar i spel att dagens tester blir missvisande så är dagens processorer utdaterade sedan länge. Så det är också irrelevant.

Dessutom. Spelprestanda är ganska så mycket samma sak i de flesta fall. Med en rad tester med lagom mix så kan man bilda sig en uppfattning av generell spelprestanda som gör att man kan förutsäga ungefär hur stora skillnaderna är även i andra spel som inte testats. Detta håller i sig rätt bra.

Skrivet av pekkasteele:

Men då det är väldigt få, som faktiskt spelar i 720p så ser jag det inte riktigt som ett speltest utan mer en få-trådig test. Men jag skulle inte köpa en CPU för framtiden baserat på detta. Allt blir ju spekulation då man andå inte vet hur grafikmotorerna är programmerade om nått år, vilken typ av CPU som presterar bra tex.

Det är fullkomligt irrelevant huruvida många eller få spelar på 720P eftersom argumentet för att testa i 720P inte baseras på detta. Om du trots förklaringar tror att det är därför man förespråkar test i 720P så förstår jag varför du har din ståndpunkt. Men jag tror nog snarare att du här missrepresenterar våra argument.
Vi vet ganska bra hur spelutvecklingen ser ut. Om något år baseras de flesta spel på samma motorer som idag, och de nya som hunnit komma innan dess kommer inte utnyttja 16 trådar märkbart bättre än 12.
Det vi vet är att generell spelprestanda är något som håller i sig över en rad olika motorer. Därför kan man från några få tester få en bra uppfattning om hur bra en processor är på spel.

Med tester i låg upplösning så vet du:
1. Generell skillnad i spelprestanda mellan processorer.
2. Med stor säkerhet de kommer stå sig med starkare grafikkort.
3. Med fullt duglig säkerhet hur de kommer stå sig i kommande spel.
4. Kombinerat med grafikkortstest ser du hur du bör värdera CPU mot GPU i budgeten.

Med hög upplösning så vet du:
1. Hur bra recensentens grafikkort är i upplösningar som entusiaster spelar i. Men det visste redan killen som valde att läsa recensionen i låga upplösningar.

Finns ingen fördel med att recensera i höga upplösningar. Du ser hur bra testdatorn är i höga upplösningar, det är helt sant, men du ser också att en Ryzen 1300 står sig bra mot en 2700X. Köper du en Ryzen 1300 till din speldator för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Trevligt med nya fina processorer, men det här med att testa i 720p ja visst att man vi ta bort alla flaskhalsar men, enl http://store.steampowered.com/hwsurvey/ så är det bara 0,28% som spelar i 720P

Eftersom bara 10% har AMD borde dom inte testa AMD överhuvudtaget.

EHHHH

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

För att inte tala om Blender och Cinebench som inte ens är riktiga användbara applikationer och alltså inte återspeglar något alls!

Öhhh?
https://www.blender.org/
Va? Oj vad den riktiga applikationen inte är riktig?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

Gött att jag har bokat ett nytt system med 2600x, synd att jag får vänta tills nästa vecka innan chassit kommer

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

GamersNexus recension har en väldigt intressant del. De jämförde en Ryzen 7 2700X mot en Ryzen 7 1700, båda vid 4.0 GHz, och kollade hur mycket spänning som krävdes för att den överklockningen skulle vara stabil:

Ryzen 7 1700 @ 4 GHz behövde 1,425 Volt, drog 201 Watt i Blender, och temperaturen blev 79,8 grader Celsius.
Ryzen 7 2700X @ 4 GHz behövde 1,175 Volt, drog 129 Watt i Blender, och temperaturen blev 57,8 grader Celsius.

Det här visar ju egentligen bara hur dumt det är att lägga sin överklockning precis vid gränsen för vad en processor klarar av. Ökningen i energiåtgång (och därför temperaturer) blir extremt hög per 100 MHz vid en processors maxgräns. Gå ned ett par hundra MHz och spara en jävla massa besvär.

Rättvist hade ju varit att jämföra 1800x mot 2700x. 1700 utan x är ju chip som klockar sämre och säljs med lägre klockfrekvens.

Fast din poäng kanske är den låga spänningen på 2700X?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Med tester i låg upplösning så vet du:
1. Generell skillnad i spelprestanda mellan processorer.
2. Med stor säkerhet de kommer stå sig med starkare grafikkort.
3. Med fullt duglig säkerhet hur de kommer stå sig i kommande spel.
4. Kombinerat med grafikkortstest ser du hur du bör värdera CPU mot GPU i budgeten.

Med hög upplösning så vet du:
1. Hur bra recensentens grafikkort är i upplösningar som entusiaster spelar i. Men det visste redan killen som valde att läsa recensionen i låga upplösningar.

Finns ingen fördel med att recensera i höga upplösningar. Du ser hur bra testdatorn är i höga upplösningar, det är helt sant, men du ser också att en Ryzen 1300 står sig bra mot en 2700X. Köper du en Ryzen 1300 till din speldator för det?

Amen!
Skulle nog vilja flika in med att 720p tester också ger en ganska bra vink om icke trådoptimerade program generellt kommer att prestera.

Permalänk
Avstängd

@Triton242: Nej är man inte power user så använder man inte Blender eller andra flertrådade desktopprogram. Som workstation är det väldigt trevligt med åtta eller fler kärnor dock.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Piteraq:

Trevligt med nya fina processorer, men det här med att testa i 720p ja visst att man vi ta bort alla flaskhalsar men, enl http://store.steampowered.com/hwsurvey/ så är det bara 0,28% som spelar i 720P

Enligt statistik är det även 0% som spelar Cinebench.

Poängen är att detta är ett processortest, det är till för att visa skillnaderna mellan processorerna så tydligt som möjligt, så att man själv ska kunna göra ett val, utifrån sina egna behov, vilken processor som passar en bäst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Rättvist hade ju varit att jämföra 1800x mot 2700x. 1700 utan x är ju chip som klockar sämre och säljs med lägre klockfrekvens.

Fast din poäng kanske är den låga spänningen på 2700X?

Är nog det han menar. Min 1700 gjorde 4.125Ghz på 1.380 Volt.
Medans min 1800X inte går över 3.9Ghz . Så fick vara utan 4Ghz där hehe

Ja är ju helt klart imponerad av 2700X / 2600X

Permalänk

Vilka kontroversiella reaktioner det var här.

Detta är inget generationskliv utan bara en finjustering, produkterna ska ersätta sina förgångare i pris och produkten presterar bättre på nästan alla hörn och kanter. Ser egentligen ingen anledning till att klaga, klaga kan man göra om Zen2 inte levererar.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

@kinc: Tack för förklaringen

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Bra test men lite synd att ni envisas med att sänka ingame inställningar vid 720p, när ni gör det så tiltar ni resultaten till fördel för färre cpu kärnor. Vore bättre att köra ultra eller redigerad ultra med inställningar som enbart belastar gpu sänkta vid just 720p.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Dessa tester var roliga 1996-> men nu??? vad fan....sedan 2600k är det som att mäta och jämföra e-penisar med mikroskop.

Om några år har vi 4c/8t (8c-16/t) för en 50-100$ och 99% av befolkningen klarar sig på denna. Den som vill ha mera kraft kommer att veta varför betala mera.

Vi har nått hur snabbt vi kan köra bilar flygplan....dvs vid en gräns så blir bränsleförbrukningen/luftmotståndet
samma sak hur högt/djupt vi kan vistas. Nu vet vi nästan att 4,5 - 5ghz är den "optimala gränsen" för dagens processorer...

Att Byta 1700X->2700X är ju idiotiskt. Med samma "dåliga" ram?
Själv bytte jag från z87 4670k till z370k 8350k 4400Mhz->4850Mhz DDR3-2400->DDR4-3200. Evo850-EVO960 m.2

Trodde i början jag hade samma dator... Märkte ingen skillnad alls. Det som var ett stort plus var snabbare USB3 då jag har många USB-stickor och diskar. Först efter nyinstallationen av WIN10 så märkte jag skillnaden. MEN.....det skulle säkert jag ha gjort med nyinstallationen med 4670k!

Min plan var att byta till 8600k nu men jag tjänar inget på detta just nu. Vill ha fortfarande fläktar som snurrar max 600v/min.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aleshi:

För det första så är hela det argumentet irrelevant som motargument då mitt argument inte handlade om framtida spel, utan om framtida grafikkort. Men vi kan ta den diskussionen också. Dagens spel kommer vara aktuella när nästa och nästnästa generation grafikkort släpps. Processor behöver man inte uppgradera lika ofta, framförallt inte om man köper smart från början. Därför är det relevant att se prestandaskillnaden på själva processorn. En graf som visar att man kan sitta med en Ryzen 1400 lika gärna som en Ryzen 2700X är inte så spännande. Och framförallt fullkomligt intetsägande. För det är en allmän vetskap att man kan ha klena processorer om man kör på höga upplösningar med ett grafikkort som total flaskhals. Så varför efterfråga en sådan graf.

Men, eftersom du tog upp framtida spel. Vi har hört att spelen om ett eller två år ska bli mycket bättre på att ta till vara flera trådar än dagens spel. Grejen är att vi har hört det i över tio år. Jag lovar dig, den dagen du kan se en så relevant skillnad mellan 12 och 16 trådar i spel att dagens tester blir missvisande så är dagens processorer utdaterade sedan länge. Så det är också irrelevant.

Dessutom. Spelprestanda är ganska så mycket samma sak i de flesta fall. Med en rad tester med lagom mix så kan man bilda sig en uppfattning av generell spelprestanda som gör att man kan förutsäga ungefär hur stora skillnaderna är även i andra spel som inte testats. Detta håller i sig rätt bra.
Det är fullkomligt irrelevant huruvida många eller få spelar på 720P eftersom argumentet för att testa i 720P inte baseras på detta. Om du trots förklaringar tror att det är därför man förespråkar test i 720P så förstår jag varför du har din ståndpunkt. Men jag tror nog snarare att du här missrepresenterar våra argument.
Vi vet ganska bra hur spelutvecklingen ser ut. Om något år baseras de flesta spel på samma motorer som idag, och de nya som hunnit komma innan dess kommer inte utnyttja 16 trådar märkbart bättre än 12.
Det vi vet är att generell spelprestanda är något som håller i sig över en rad olika motorer. Därför kan man från några få tester få en bra uppfattning om hur bra en processor är på spel.

Med tester i låg upplösning så vet du:
1. Generell skillnad i spelprestanda mellan processorer.
2. Med stor säkerhet de kommer stå sig med starkare grafikkort.
3. Med fullt duglig säkerhet hur de kommer stå sig i kommande spel.
4. Kombinerat med grafikkortstest ser du hur du bör värdera CPU mot GPU i budgeten.

Med hög upplösning så vet du:
1. Hur bra recensentens grafikkort är i upplösningar som entusiaster spelar i. Men det visste redan killen som valde att läsa recensionen i låga upplösningar.

Finns ingen fördel med att recensera i höga upplösningar. Du ser hur bra testdatorn är i höga upplösningar, det är helt sant, men du ser också att en Ryzen 1300 står sig bra mot en 2700X. Köper du en Ryzen 1300 till din speldator för det?

Det här inlägget skulle man nästan tvinga folk att läsa igenom varje gång innan de fick posta kommentarer till CPU-tester

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Synd att de är så pass långt efter i speltester fortfarande. För folk som spelar mycket på 1080p så blir intel det självklara valet tyvärr.

Självklara valet? På vilket sätt menar du? Den stora majoriteten sitter väl på 60hz? Då kvittar det om det är AMD eller intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Finns ingen fördel med att recensera i höga upplösningar. Du ser hur bra testdatorn är i höga upplösningar, det är helt sant, men du ser också att en Ryzen 1300 står sig bra mot en 2700X. Köper du en Ryzen 1300 till din speldator för det?

Nu ska man såklart testa olika saker för att få så bra resultat som möjligt.
Men visar att en Ryzen 1300 presterar lika bra i spel som en 8700k i de upplösning man använder, ja då är det en Ryzen 1300 som man bör köpa till sin rena speldator.

Sedan allt prat om 10år, för 10 år sedan var det få spel som utnyttjade 4 kärnor och man kan fråga om 2 vs 4 core valet är aktuellt än idag. Sedan spel har nästan aldrig varit i framkant när det gäller cpu-belastning, inte ens 1995 så var bra processorer (Pentium pro) lika med rätt val i en speldator. Innan det så var IBM processorerna fina, de som hade fina arbetsstationer körde Silicon Graphics etc.

*edit*
Förklaringen att spel ej är i framkant är rent ekonomisk, det är få gamers som har datorer för över 100 000kr eller så. Vill en speltillverkare tjäna pengar så är det den stora gruppen som de ska fokusera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ja, vill du ha bra spelpresstanda så ta Intel, vill du köra cinebench och köra mängder med program samtidigt så ta amd.

Valet är lätt om man vill ha en grym speldator eller en arbetsdator.

Det där stämmer inte riktigt. Framförallt inte när det gäller 1080p eller högre upplösningar.

Skrivet av zetruz:

GamersNexus recension har en väldigt intressant del. De jämförde en Ryzen 7 2700X mot en Ryzen 7 1700, båda vid 4.0 GHz, och kollade hur mycket spänning som krävdes för att den överklockningen skulle vara stabil:

Ryzen 7 1700 @ 4 GHz behövde 1,425 Volt, drog 201 Watt i Blender, och temperaturen blev 79,8 grader Celsius.
Ryzen 7 2700X @ 4 GHz behövde 1,175 Volt, drog 129 Watt i Blender, och temperaturen blev 57,8 grader Celsius.

Det här visar ju egentligen bara hur dumt det är att lägga sin överklockning precis vid gränsen för vad en processor klarar av. Ökningen i energiåtgång (och därför temperaturer) blir extremt hög per 100 MHz vid en processors maxgräns. Gå ned ett par hundra MHz och spara en jävla massa besvär.

Vilket brukar vara fördelarna med en "refresh".

Skrivet av Garderoben:

Intel dominerar fortfarande för spel, som väntat!

Tror nog du och jag har helt skilda definitioner av "dominerar". Intel "dominerar" inte även om det har ett övertag i ett väldigt snävt scenario (720p upplösning).

Skrivet av Anders9110:

@veckans: En sak som är sämre med Ryzen 2600 är att AMD valde Warith Stealth kylaren istället för Wraith Spire som följde med Ryzen 1600 dock bättre än Intel som inte skickar med några kylare till sina K-modeller

Även med skräpet som Inte ibland skickar med så tycker jag att Wraith kylarna är betydligt bättre presterande.. vilket egentligen inte säger så mycket med tanke på att Intels kylare är rent skit.

Skrivet av RasmusC:

Synd att de är så pass långt efter i speltester fortfarande. För folk som spelar mycket på 1080p så blir intel det självklara valet tyvärr.

Läste vi just samma test? Skillnaden mellan Intel och AMD är mindre än 6% i 1080P. Det är inte ens märkbart. Dessutom gäller det EN TITEL i form av Fallout. I BF1 är skillnaden mindre och I Warhammer, Witcher 3 och Far Cry 5 så är skillnaden inom felmarginalen. Hur är då Intel det "självklara valet" när de också kostar mer?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Piteraq:

Trevligt med nya fina processorer, men det här med att testa i 720p ja visst att man vi ta bort alla flaskhalsar men, enl http://store.steampowered.com/hwsurvey/ så är det bara 0,28% som spelar i 720P

Det siar ju lite mer inför framtiden.

Har man en cpu från eran med Sandy och Ivy så hänger man hyffsat än idag tills man parar ihop det med ett 1080ti. Kan ju vara intressant att veta hur processorn står sig efter någon generation nytt grafikkort

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

720p är bra för att ge en prognos hur bra processorn kommer klara framtiden när grafikkorten är mycket bättre. De flesta har ju en processor minst 3-4 år om inte mer. Man ser hur bra processorn är utan flaskhals från gpu, iallafall i förhållande till Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge AMD halkar efter i spelprestanda så blir det intel för mig framöver. Hade varit kul om ni haft med lite äldre processor så man kan jämföra.... ex min i7-4770k , säkert många som sitter på liknande processor några gen tillbaka och vill se skillnader..

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Det där stämmer inte riktigt. Framförallt inte när det gäller 1080p eller högre upplösningar.

@Xinpei

Det stämmer för i högre upplösningar så blir GPUn flaskhals och alla processorer får nästa jämna fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Som @Falcon skriver handlar det om att flytta flaskhalsen från grafikkortet till processorn.

Tester i 1080p, 1440p, och 2160p finns förövrigt här:
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Tips!

Jag vet att ni inte gillar SLI, men om ni har 3st GTX 1080 ti liggandes så skulle ni kunna bencha i "vanliga" upplösningar med 3st GTX 1080 ti i SLI. På detta vis borde ni rimligtvis få fram de siffror ni vill presentera, dvs när flaskhalsen ligger på CPU där ni samtidigt minimerar chansen på återkommande diskussioner varje gång ni benchar CPU i 720p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Så länge AMD halkar efter i spelprestanda så blir det intel för mig framöver. Hade varit kul om ni haft med lite äldre processor så man kan jämföra.... ex min i7-4770k , säkert många som sitter på liknande processor några gen tillbaka och vill se skillnader..

Japp skulle också vilja se vad min CPU (i7 5820K)är i prestanda jämfört med dagens CPU:er.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

... väljer intel för senaste gången jag tittade på streaming benchmarks så slog i9 allt med råge, lol. 1800x och 8700k var ungefär motsvarande (och gamla 7700k urusel i jämförelse förstås). Har inte sett några streaming benchmarks på 2700x dock, men inte letat särskilt mycket heller,

Ehm AMD är den bästa plattformen för att streama spel, väljer hellre en threadripper över i9.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TheSlicker:

Öhhh?
https://www.blender.org/
Va? Oj vad den riktiga applikationen inte är riktig?

Finns dock väldigt relevant kritik man kan ge mot Blender-benchmarks.

Alla som använt detta program borde vara väl medveten om att det som testas i benchmarks är "final render", ett steg som med fördel görs som bakgrundsjobb eller som man kör över natten.

Det som avgör hur bra en dator faktiskt är som arbetsredskap till Blender är hur den hanterar det man spenderar >90 % av tiden i. Alla ni som använder Blender. Måste ju vara drivor av sådana med tanke på hur vanligt det är för tech-siter att testa rendering, SweC testar total 7 "vanliga applikations fall" och 3 av dessa är någon form av rendering.

När man sitter och jobbar med modellen, gör previews och liknande är skalning med CPU-kärnor minimal, det enda som spelar roll är hög enkeltrådprestanda (det är sant för i princip allt interaktivt arbete).

TomsHardware gjorde något de kallade "2D & 3D Workstation Performance" när i7-8700K testades (de verkar tyvärr inte gjort om dessa för R7 1700X). Även de själv blev lite förvånad hur pass dåligt dessa saker skalade med kärnor, "workstation" ska ju vara de stora kanonerna och intuitivt borde det då pass HEDT-plattformarna (vad är det annars bra på, inte spel i alla fall?)

Ovanpå det finns ännu en lite detalj med Blender och dess "final-render" prestanda: detta har kunnat acceleras via CUDA sedan rätt långt tillbaka och numera stöds även OpenCL. En orsak att ändå använde CPU har varit att man tidigare var begränsad till GPU VRAM som var för litet i vissa lägen.

Dels har VRAM blivit väsentligt större de senaste åren, men än viktigare är att både Pascal och Vega har möjlighet att mappa in "vanligt" RAM för att kunna jobba med riktigt stora datamängder i GPGPU-läge. GPUerna är normalt klart snabbare än CPU på just "final-render" delen.

Vill bara avsluta med att detta är ingen kritik mot att man kör Blender-tester, tycker tvärtom att det är en väldigt intressant datapunkt. Cinebench är kanske lite mer tvivelaktig då den använder en instruktionsmix som börjar bli ett extremt avvikande värde 2018, d.v.s. hög andel skalära flyttal med dubbel precision, blender använder allt mer vektoriserade flyttal och t.ex. spel kör mest heltal och en liten mängd vektoriserad flyttal med enkel precision

Har nyligen tråcklat ihop ett script som dumpar ut alla instruktioner i ett .exe/.dll och klassificerar dem som heltalsaritmetik, kontrollflöde, minnesoperationer, skalära flyttal och SIMD. Cinebench sticker verkligen ut!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det är inte max FPS som testas utan medelvärdet (average) så nej, medelvärdet är mycket viktigare än det lägsta värdet som bara händer i 1% av hela testrundan.

Det räcker att en redan har påmint mig om det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare