Avgift postnord på ett paket som är gratis (garanti)

Permalänk
Sötast

Avgift postnord på ett paket som är gratis (garanti)

Hej

Jag har ett paket ifrån steelseries som har fastnat på posten med en avgift på 75sek

Som jag har förstått det så ska man väl betala avgift och moms på ett KÖP? Eller har jag fel för mig?

Anledningen till att jag skriver här först är för att jag vill ha lite kött på benen innan jag tar kontakt med kundservice.

Innehåll:
3st keycaps till mitt tangentbord som gått sönder
Pris: 0kr
Fraktkostnad: 0kr
(garanti ärende)
Postens avgift 75kr

Permalänk
Medlem

Kina-paket

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Fraktkostnaden har ett värde som beskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hej

Jag har ett paket ifrån steelseries som har fastnat på posten med en avgift på 75sek

Som jag har förstått det så ska man väl betala avgift och moms på ett KÖP? Eller har jag fel för mig?

Anledningen till att jag skriver här först är för att jag vill ha lite kött på benen innan jag tar kontakt med kundservice.

Innehåll:
3st keycaps till mitt tangentbord som gått sönder
Pris: 0kr
Fraktkostnad: 0kr
(garanti ärende)
Postens avgift 75kr

Om jag inte misstar mig:
Garantiärende (ny vara), ska skattas
Garantiärende (reparation av produkt), ska ej skattas

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Man ska väl inte skatta alls på garantivaror, dom har man ju skatta redan på då man köpte dom

Permalänk
Medlem

Om det är endast 75kr så är det varken skatt/tull/moms utan endast postens hanteringskostnad för att förtulla försändelsen, posten har sina kostnader för löner etc. ändå och måste kontrollera detta för varje paket.
Kan hålla med om att det är trist när det är ersättningsprodukter/garantiärenden men så ser reglerna ut nu tyvärr. Bättre att försöka hålla sig inom EU om möjligt för att slippa.

Permalänk
Medlem

Väntar också på paket ifrån Steelseries gällande ett reklamationsärende och undrar också. Känns ju lagom surt att betala avgiften när jag får tag i samma saker i Sverige billigare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hej

Jag har ett paket ifrån steelseries som har fastnat på posten med en avgift på 75sek

Som jag har förstått det så ska man väl betala avgift och moms på ett KÖP? Eller har jag fel för mig?

Anledningen till att jag skriver här först är för att jag vill ha lite kött på benen innan jag tar kontakt med kundservice.

Innehåll:
3st keycaps till mitt tangentbord som gått sönder
Pris: 0kr
Fraktkostnad: 0kr
(garanti ärende)
Postens avgift 75kr

Hämta inte ut det....be steelseries kontakta posten och fråga vad de håller på med

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Sötast
Skrivet av Lastviking:

Hämta inte ut det....be steelseries kontakta posten och fråga vad de håller på med

Tveksamt att de bryr sig, det tog totalt 4 support tickets för dem att öht skicka knapparna åt mig, totalt värdelös support.

Permalänk
Rekordmedlem

Avgiften är varken för tull eller moms utan för administrationen av importdeklarationen, deklarationen ska göras så fort ett paket kommer in i landet om avsändaren är utanför EU, avsändaren kan ovckså sköta om det själv i stället för att man betalar en oberoende speditör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Osäker på hur det är med de nya reglerna och just hanteringsavgiften MEN rent spontant känns det som att detta skulle skötas av steelseries (deklarations-papperna).

Så jag skulle:
1. kontakta postnord och förklara läget och ställa frågan "hur skall jag göra?".
2. Kontakta steelseries och förklara läget samt fråga "hur skall jag göra?".

En viktig del är ju att en reklamation/garantiärende inte skall kosta dig något i form av frakt. Ex: Om man köper ett grafikkort som är trasigt och skickar tillbaka det till butiken så skall ju butiken skicka ut det nya utan att man får betala den frakten (en gång till).

Nu blir det ju lite gråzon då det är en importdeklarations-avgift men jag skulle ändå jämställa det med en "fraktkostnad" och detta skall företaget stå för.

Har du tur så tar någon av parterna och löser avgiften alt så får du i alla fall svar på hur det är tänkt att liknande fall skall hanteras.

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

Låter som något WTO borde ta Sverige i örat över...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Det är egentligen inte så konstigt att det tar ocker på paket när deras ledning får 350 000 SEK i månaden. Källa: https://www.postnord.com/sv/om-oss/vara-asikter/blogg/blogg/k...

Men de kan ju fortsätta försöka vara the good guys och säga att de gör detta för konsumentens skull...

Permalänk
Avstängd

Det var inget riksdagsbeslut den 1/3-2018, det är direkt fel. Inte för det har någon påverkan på detta men rätt skall vara rätt Kravet har funnits väldigt länge, bara att posten struntat i det allt som oftast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZAIZAI:

Låter som något WTO borde ta Sverige i örat över...

Öhh, nej...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Avgiften är varken för tull eller moms utan för administrationen av importdeklarationen, deklarationen ska göras så fort ett paket kommer in i landet om avsändaren är utanför EU, avsändaren kan ovckså sköta om det själv i stället för att man betalar en oberoende speditör.

Men jag vill minnas att det står något i Världspostföreningens avtal om att ingen administrationsavgift får tas ut om det inte är någon moms/tull att betala.

Om du utnyttjar garantin, tror jag att regeln är att du måste skicka tillbaka den gamla varan och anmäla till Tullverket att du för ut den ur landet för ett garantiärende. Först efter att den gamla varan lämnat landet kan den nya skickas från utlandet till Sverige och den måste då också deklareras korrekt av avsändaren.

Steelseries verkar vara ett danskt företag, så jag förstår inte varför ersättningsvaran skickas från ett land utanför EU. Köpte du varan inom EU säger regelverket hur som helst att du ska kontakta återförsäljaren (inte tillverkaren). Återförsäljaren ska då se till att varan fixas och återförsäljaren får inte ta betalt av dig för detta, d.v.s. väljer återförsäljaren att skicka något till dig från ett land utanför EU, får återförsäljaren stå för eventuell tull och moms. Om du gick till tillverkaren kan det dock vara en annan sak. Tillverkaren ska man normalt bara kontakta om återförsäljaren, importören och alla andra mellanhänder mellan dig och tillverkaren har försatts i konkurs.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har ett föremål som har gått sönder och du som privatperson behöver skicka iväg det för reparation eller utbyte kan du få betala lägre tull och moms för varan när den kommer tillbaka till dig. I vissa fall kan du helt slippa betala tull och moms.

En sådan här reparation kallas för ”passiv förädling”. Passiv förädling kräver tillstånd från Tullverket.

Betala tull eller moms eller ingenting?
Om reparationen omfattas av varans garanti betalar du ingenting när varan kommer tillbaka.

Om reparationen inte omfattas av varans garanti behöver du betala

tull på reparationskostnaden
moms (som beräknas på reparationskostnaden + tullavgiften).
Om din vara är tullfri, det vill säga att tullsatsen är 0 %, betalar du bara moms som beräknas på reparationskostnaden.

Så här gör du
Skicka din vara från ett postutlämningsställe och spara det inlämningskvitto som du får. Kvittot är ditt så kallade exportbevis.
När varan kommer tillbaka till dig är det oftast transportören (som vanligtvis är Postnord eller Schenker) som gör din importdeklaration och som du betalar avgifter och skatt till. För att slippa betala ska du informera transportören om att du vill göra en ”återimport efter passiv förädling”. Då ansöker transportören om passiv förädling i din importdeklaration. Transportören kan vilja se ditt exportbevis och en kopia på en faktura eller liknande från det företag som reparerar varan, där det framgår om det handlar om en reparation och vad du har fått betala.
http://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/narnagotgatt...

Det som komplicerar är väl att varan behöver deklareras och att speditören normalt löser det när det handlar om billiga småsaker, tull och moms kan alltså man slippa vid reparationer och är det dyrare prylar är det värt att fixa pappren men småsummor är det ju inte värt att pilla med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det som komplicerar är väl att varan behöver deklareras och att speditören normalt löser det när det handlar om billiga småsaker, tull och moms kan alltså man slippa vid reparationer och är det dyrare prylar är det värt att fixa pappren men småsummor är det ju inte värt att pilla med.

Missa inte formuleringarna "skicka iväg" och "kommer tillbaka". Om man inte skickar iväg något utan istället slänger det trasiga och kostnadsfritt får något nytt, kan det vara en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tveksamt att de bryr sig, det tog totalt 4 support tickets för dem att öht skicka knapparna åt mig, totalt värdelös support.

Det är väl lite som det där med att polisanmäla vardagsbrott. För din del kommer det inte resultera i mer än ett brev som konstaterar att utredningen lagts ner, men det är viktigt för statistiken. Om tillräckligt många gör samma sak, och man får lite volym på antalet ärenden, så kanske de agerar. Du kan i vilket fall som helst inte gå på Postnord själv i ärendet, i och med att det är Steelseries, och inte du, som beställt transporten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kommenterande:

Missa inte formuleringarna "skicka iväg" och "kommer tillbaka". Om man inte skickar iväg något utan istället slänger det trasiga och kostnadsfritt får något nytt, kan det vara en annan sak.

Nej "Kan" är fel, det är mycket tydligt en helt annan sak enligt reglerna eftersom tull och momsfrihet kräver att man exporterar varan och får den reparerad via garanti/reklamation i land utanför EES.
Saknas exporten eller den kostnadsfria reparationen ska man betala tull och moms samt det tråden egentligen handlar om deklarationsavgiften.

Det är inte omöjligt att slippa deklarationsavgiften från speditören genom att någon annan part utför deklarationen´men i praktiken så kommer inte en konsument att fixa det då initialkostnaden är för hög att ansluta sig till tullsystemen och utbilda sig, det vore däremot möjligt för större "säljare" att lösa det själva om de vill, på sikt kanske vi får lösningar där tex Ebay och Alibaba inte försöker smuggla in varorna i EU utan själva sköter om processen med laglig import till EU.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har ett föremål som har gått sönder och du som privatperson behöver skicka iväg det för reparation eller utbyte kan du få betala lägre tull och moms för varan när den kommer tillbaka till dig. I vissa fall kan du helt slippa betala tull och moms.

En sådan här reparation kallas för ”passiv förädling”. Passiv förädling kräver tillstånd från Tullverket.

Betala tull eller moms eller ingenting?
Om reparationen omfattas av varans garanti betalar du ingenting när varan kommer tillbaka.

Om reparationen inte omfattas av varans garanti behöver du betala

tull på reparationskostnaden
moms (som beräknas på reparationskostnaden + tullavgiften).
Om din vara är tullfri, det vill säga att tullsatsen är 0 %, betalar du bara moms som beräknas på reparationskostnaden.

Så här gör du
Skicka din vara från ett postutlämningsställe och spara det inlämningskvitto som du får. Kvittot är ditt så kallade exportbevis.
När varan kommer tillbaka till dig är det oftast transportören (som vanligtvis är Postnord eller Schenker) som gör din importdeklaration och som du betalar avgifter och skatt till. För att slippa betala ska du informera transportören om att du vill göra en ”återimport efter passiv förädling”. Då ansöker transportören om passiv förädling i din importdeklaration. Transportören kan vilja se ditt exportbevis och en kopia på en faktura eller liknande från det företag som reparerar varan, där det framgår om det handlar om en reparation och vad du har fått betala.
http://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/narnagotgatt...

Det som komplicerar är väl att varan behöver deklareras och att speditören normalt löser det när det handlar om billiga småsaker, tull och moms kan alltså man slippa vid reparationer och är det dyrare prylar är det värt att fixa pappren men småsummor är det ju inte värt att pilla med.

Och det är precis det här administrativa arbetet som posten tar 75 kronor för. Så ja, du slipper tull. Men arbetet för att kontrollera och fixa passiv förädling är ju fortfarande ett administrativt jobb. Som kostar posten tid o arbetskraft.

OT: Återförsäljaren borde importerat till sig själv o sen skickat till dig inom EU. Kontakta återförsäljaren igen o hör hur det kan lösas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

Och det är precis det här administrativa arbetet som posten tar 75 kronor för. Så ja, du slipper tull. Men arbetet för att kontrollera och fixa passiv förädling är ju fortfarande ett administrativt jobb. Som kostar posten tid o arbetskraft.

OT: Återförsäljaren borde importerat till sig själv o sen skickat till dig inom EU. Kontakta återförsäljaren igen o hör hur det kan lösas.

Skickades från m.sweclockers.com

Någon måste utföra tulldeklarationen och det handlar nog mycket om att oseriösa kinasiter tidigare skitit i det för att de räknat med att smuggling funkar, inget hindrar att de själva sköter administrationen, skickar man mer än några 1000 småpaket elelr dyrare saker så lär det gå att räkna hem det, alla stora seriösa företag som importerar och exporterar gör redan så och det finns elektroniska system för det så det är nog bara att vänta så blir det vanligare, elelr så handlar man bara inom EES.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Du kan i vilket fall som helst inte gå på Postnord själv i ärendet, i och med att det är Steelseries, och inte du, som beställt transporten.

Avsändaren är kund hos den utländska posten avseende hela transporten. Den utländska posten är kund hos Postnord avseende transporten inom Sverige. Mottagaren är kund hos Postnord avseende förtullningen (om man betalar). Mottagaren är även kund hos avsändaren. Man ska normalt kontakta den man är kund hos, såvida inte den man är kund hos säger att man ska kontakta någon annan.

Permalänk
Avstängd

Riktigt lustigt, jag behövde inte betala för mitt kinapaket som hade värde 0:-.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag hamnade precis i samma sits.
Garanti-utbyte på en produkt från USA. Ska betala 90kr i "moms och hanteringsavgift".

Är det företaget i andra änden som inte gjort en tulldeklaration på paketet eller vad är det frågan om?
Någon moms borde inte vara aktuell.

Att prata med postnords kundtjänst var lättare sagt än gjort. Efter en timme i telefonkö har jag gått från plats 82 till plats 54. Med andra ord är det tre timmars köande i teleofon, om man vill prata med kundtjänst.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag hamnade precis i samma sits.
Garanti-utbyte på en produkt från USA. Ska betala 90kr i "moms och hanteringsavgift".

Är det företaget i andra änden som inte gjort en tulldeklaration på paketet eller vad är det frågan om?
Någon moms borde inte vara aktuell.

Att prata med postnords kundtjänst var lättare sagt än gjort. Efter en timme i telefonkö har jag gått från plats 82 till plats 54. Med andra ord är det tre timmars köande i teleofon, om man vill prata med kundtjänst.

Det är tyvärr så att det ska bli moms på det: "Om du får en ny vara som ersättning för en tidigare vara, kommer du behöva betala tull och moms för den också. Du kan ansöka om att få den tull och momsen återbetald.

Returnera den ursprungliga varan till avsändaren.
Skicka ett brev till oss där du ansöker om återbetalning av tull och moms. I brevet ska du bifoga bevis på att varan har returnerats, till exempel en kreditnota eller annat dokument som visar att mottagaren har godtagit returen." Källa: http://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/narnagotgatt... under "Jag får en ny vara som ersättning"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är tyvärr så att det ska bli moms på det: "Om du får en ny vara som ersättning för en tidigare vara, kommer du behöva betala tull och moms för den också. Du kan ansöka om att få den tull och momsen återbetald.

Returnera den ursprungliga varan till avsändaren.
Skicka ett brev till oss där du ansöker om återbetalning av tull och moms. I brevet ska du bifoga bevis på att varan har returnerats, till exempel en kreditnota eller annat dokument som visar att mottagaren har godtagit returen." Källa: http://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/narnagotgatt... under "Jag får en ny vara som ersättning"

Det är inte en komplett ny produkt, utan en utbytesdel.

Funderar på om "Jag ska skicka en vara för reparation" ligger närmre till hands i så fall.

Citat:

Om du har ett föremål som har gått sönder och du som privatperson behöver skicka iväg det för reparation eller utbyte kan du få betala lägre tull och moms för varan när den kommer tillbaka till dig.

Citat:

Om reparationen omfattas av varans garanti betalar du ingenting när varan kommer tillbaka.

Däremot faller det på följande;

Citat:

Skicka din vara från ett postutlämningsställe och spara det inlämningskvitto som du får. Kvittot är ditt så kallade exportbevis.

För tillverkaren vill inte ha någon retur. De har begärt foton på problemet, beslutat sig att inte ta någon retur och sedan bett mig göra produkten obrukbar/oreparerbar och skicka ytterligare foton på detta. För att v

Jag blir förvirrad över situationen, då jag handlat en del med USA tidigare och alltid fått betala moms+hantering på köp, men aldrig när det gällt utbytesdelar under garanti.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Fick just hem en lapp från dem där jag skulle betala 500:- i moms.
Trodde jag hade beställt från England, men tydligen var det en ö (kanalöarna)

Kan ju vara värt att nämna att det var en dvd för 1.79 pund.
Lite halvdyr moms kan man kanske tycka 😂🤣😂

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal