Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Permalänk
Medlem

Det är sådana som redan varit upp & är kända..

Här är senaste besluten i granskningsnämnden & SVT är med rätt så mycket!
https://www.mprt.se/sv/att-anmala/granskningsnamnden/senaste-...

Fast visst är det kul att SVT nyheter ljuger om våldtäkterna & skjutningarna i exempelvis malmö, för det har inte hänt eftersom det är fakenews som rapporterar om dem eller hur?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Vad är det för en jävla kommunistregim vi lever i egentligen?!

Begär folkomröstning direkt!

Permalänk
Medlem

Mycket fokus på TV här, men skälet bakom är ju egentligen att de vill ändra fokus från TV-innehåll till Steaming-innehåll. Och att då ta betalat av alla som har internet vore ju knas.

Sen så är det många som gnäller på att SVT och SR är vänsterextremister utan att kunna ange något bra exempel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

sjukt att det är dyrare än att ha netflix

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Vad är det för en jävla kommunistregim vi lever i egentligen?!

Begär folkomröstning direkt!

Vi har inte direktdemokrati i Sverige om du missat det, vi har representativ demokrati.
Anledningen? Folk är för korkade för att få ha direktinflytande, vilket ditt inlägg visar med all önskvärd tydlighet

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

//Bitter låginkomsttagare eller vad?

Men visst, beror ju på vad du anser är en höginkomsttagare. Snackar vi de som håvar in mångmiljonbelopp varje år så visst, håller med. Men inte annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja student med extrajobb.

Hade dom som håvar in mångmiljonbelopp betalt samma procent som medelsvensson så hade helt plötsligt public service avgiften varit en piss i nissan. "Brytpunkten för full avgift gäller för dem som har en beskattningsbar inkomst över 130 000 kronor." Detta tycker jag är på tok för lågt. Alla som har ett jobb på mer än 75% kommer slå i taket. Ska det vara en skatt så ska man bidra efter förmåga.

Permalänk
Medlem

Nu har de gamla vanliga skrivit det gamla vanliga. Gäsp!

Permalänk
Medlem

Om man nu ska diskutera politik så tycker jag det är riktigt oroväckande när politiker som hon finns inte SVT´s existens, Viktoria Kawesa var fan inte riktigt klok!

https://www.facebook.com/unikhumoor/videos/1895772697102756/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Varför ska man betala otroligt vänsterriktad politiskt beroende tvångstv om man inte ens har möjlighet att ta emot eller vill kunna ta emot dessa kanaler?
Varför gör de inte som alla andra och sätter det bakom en betalnings tjänst OM man nu vill ha det?

Vill jag ha svenska nyheter så läser jag det utifrån svenska censurgränsen.
Det är bedrägeri och utpressning.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

funderar då på dagens samhälle där ex många bor kvar hemma tills dom passerat 20 och ett gift par med en tv och säg 2 ungdomar på 19-20 blir en jävla tv avgift för ett hushåll . hur reglerar dom detta för att ta en avgift fler gånger på en tjänst låter orimligt

Permalänk
Avstängd

Äntligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Någon fler än jag som ser scenariot:
1) Den nuvarande regeringen klubbar igenom förslaget
Och med tanke på att det är valår:
2) Den nya regeringen skrotar det
Och vips tycker sig politikerna har åstadkommit enorma framsteg

#JagÄrInteBitterMen

Skrivet av Fetskaft:

Men eftersom vi har en minoritetsregering så kan de inte klubba igenom någonting utan stöd i riksdagen, så vi får väl se om fler riksdagsmän från andra partier än de i sittande regering tycker det är ett bra förslag.

Hade inte detta förslaget ett stöd på över 70 % av riksdagen?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är ett så tokigt, förutom att det är dåligt genomfört.

Jag själv använder mest bara SVT i min RSS läsare så jag vet vad som händer runt mig, tillsammans med andra nyhetskällor givetvis. Upplever det verkligen inte som "vänstervridet" om man jämför med många andra sidor.

Tycker det är lite tråkigt dock att fokusen mest pekas ut på att det är en kostnad istället för att kolla på vad som kan förbättras med public service. Personligen tycker jag att nöje och serier kanske inte riktigt hör hemma utan mer utbildnings och nyhetsinriktad sändning borde vara i fokus.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem

Why? Att man ens orka lägga ner på en sån här skit sak asså. De va bättre förr utan skiten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@Evil Peter: Skillnaden är att Demokratiska länder som har detta system sänder opartiska nyheter utan vinkling, Kan du säga att sverige passar i den kategorin? (möjligen kan du göra det om du haft syrebrist som liten, och inte förstår bättre)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Evil Peter: Skillnaden är att Demokratiska länder som har detta system sänder opartiska nyheter utan vinkling, Kan du säga att sverige passar i den kategorin? (möjligen kan du göra det om du haft syrebrist som liten, och inte förstår bättre)

Absolut, se bara som SVT ljuger om våldtäkter & skjutningar i malmö, problemet existerar bara i fakenews.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Åh vad roligt, nu måste jag som inte har en TV, ingen mottagare och inte kan få TV eller internet betala för skit jag inte använder.

Ännu värre är att skiten inte spenderar en jävla krona på att representera mig eller mina intressen öht

Varför ska jag då betala för något som motarbetar mig eller mina intressen? wohoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det blir stora fördelar för personer med låga inkomster, säger Bah Kuhnke.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/oRl84V/regeringen-vil...
Nu är matematik inte min starka sida, men många betalar helt lagligt 0kr i avgift idag då de lever på 2000talet och har slängt ut tvn. Och nu efteråt kommer få betala 1300kr, på vilket sätt blir denna extra avgift en fördel för oss?

Bra sagt, blir förbannad på att jag kommer behöva betala för att folk ska kunna titta och lyssna på all denna gojja. Hade dom verkligen brytt sig om att personer med låg inkomst ska få det bättre så hade dom gjort det till en tjänst som man väljer att ta del av.

Permalänk
Medlem

Men kom igen nu. Var lite glada. Politikerna måste ju få sin välförtjänta semester i Bahamas.

Nä, men helt allvarligt. Jävla bluff "företag" detta. Hade det varit public-service only så hade jag gått med på att det lades på skatten. Självklart till en rimlig summa. Men när även underhållning ingår så ska det fan i mig behandlas som vilket annat TV bolag som helst. Gissar att Canal Digital och övriga inte har rätt till dessa pengar.....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Svenska nyheter är fake news, de rapporterar inte sanningen. Om nyheterna hade varit sanningsenliga skulle sajter som flashback inte finnas. 90% av alla svenskar hämtar ändå sina ovinklade nyheter från flashback ändå. Och självklart hade även de borgeliga partierna infört denna avgiften eftersom de naivt också tror på "element" som dessa pengar ska finansiera.

Permalänk

Gör om sketen till betaltjänst. Ala Netflix/Spotify....
Vill man ha det betalar, man annars låter man bli.

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asmodeus800:

funderar då på dagens samhälle där ex många bor kvar hemma tills dom passerat 20 och ett gift par med en tv och säg 2 ungdomar på 19-20 blir en jävla tv avgift för ett hushåll . hur reglerar dom detta för att ta en avgift fler gånger på en tjänst låter orimligt

Detta kanske får curlingungarna att skaffa ett riktigt jobb och flytta hemifrån.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Säg att det kanske är 2 miljoner hushåll som betalar i dagsläget (Innefattar cirka 8 miljoner människor om det är 2 föräldrar + 2 barn), det blir 4608 miljoner eller 4,6 miljarder per år.

Nu ska alla (utom studenter och folk med socialbidrag) betala 1300 per år (och några med sänkt). Höfta på att det kanske är 6 miljoner individer? Det är 7800miljoner eller 7,8 miljarder.

Därtill tillkommer att de inte behöver ha några som ringer från radiotjänst eller knackar dörr samt fakturaavgiften som Alice-som-viker-ut-sig-i-tidning tycker är en sån ypperlig fördel vilket borde spara in en hel del pengar. Så varför i hela helsike behöver avgiften vara så jädra hög? Ta bort skiten. Två föräldrar med två vuxna barn som jobbar men bor hemma, var så god 5200kr per år istället för tidigare 2304kr per år.

För att det ska vara ungefär samma peng som tidigare (Ej räknat vad de sparar in på mindre personal, fakturaavgift etc.) så borde avgiften ligga på cirka 658kr med 7 miljoner som betalar det via skatten. Men jag står kvar vid att ta bort skiten.

Vill bara påpeka att din matte är lite fel...
Du gör antagandet att 50% av befolkningen är barn i ena fallet (jag tror att det är snarare en tredjedel eller lägre men det spelar inte så stor roll just nu) och i det andra exemplet så räknar du med att 25% av befolkningen är barn+ studenter+ socialbidragstagare. Klart att det blir skevt! Och dessutom så använder du sen 7 miljoner istället för de 6 miljonerna som du kom fram till tidigare...

Om vi använder samma siffror som du gör i ditt första exempel, 50% barn och 50% vuxna => 4.6 miljarder i inkomst MEN använder samma antagande på ditt andra exempel så blir det 4 miljoner vuxna - studenter- socialbidragstagare (- delvis de med låg inkomst), låt oss säga ca 3.5 miljoner. Om de då betalar 1300 per år så blir det 4.55 miljarder. Vilket råkar bli nästan exakt samma...

Det sagt, om du använder andra antaganden i hur många hushåll det finns etc etc. Jag försökte lite snabbt googla upp hur mycket staten får in i tv-avgift men fick endast fram hur mycket som public service får av staten. Låt oss anta att det är samma som tv-avgift.
https://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Finansiering/
Dvs 7.7 miljarder
För att täcka den summan av den nya tvskatten så behöver 5.9 miljoner svenskar betala den skatten. När vi räknar in barn och studerande och de med för låg inkomst/bidrag så skulle jag våga gissa på att vi hamnar något under den siffran. I andra ord, tvskatten verkar häpnadsväckande nog vara någorlunda väl uträknad för att täcka dagens utgifter, till och med så verkar det som att staten ber om MINDRE pengar från svenska folket!

Nu gör jag ingen sak i om det är rätt mängd pengar som spenderas på public service, det kan man ha både en och två åsikter om men om man bara vill ersätta avgiften rakt av med en skatt så verkar det faktiskt vara en ganska rimlig summa.

Permalänk
Medlem

Bra

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Why? Att man ens orka lägga ner på en sån här skit sak asså. De va bättre förr utan skiten.

Vad menar du?
Radiotjäst startade 1924

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Någon fler än jag som ser scenariot:
1) Den nuvarande regeringen klubbar igenom förslaget
Och med tanke på att det är valår:
2) Den nya regeringen skrotar det
Och vips tycker sig politikerna har åstadkommit enorma framsteg

#JagÄrInteBitterMen

Skrivet av Fetskaft:

Men eftersom vi har en minoritetsregering så kan de inte klubba igenom någonting utan stöd i riksdagen, så vi får väl se om fler riksdagsmän från andra partier än de i sittande regering tycker det är ett bra förslag.

Skrivet av Barak:

Hade inte detta förslaget ett stöd på över 70 % av riksdagen?

Det har stöd av 100% av riksdagen - ALLA parti stödjer det.
Eller alla partier har iaf stött principen att tv-avgiften skall läggas på skatten i de olika utskott som berett frågan i flera år.

Men det hindrar ju absolut inte att SD eller nåt borgerligt parti nu eventuellt går ut och kritiserar regeringen, bara för att plocka billiga poäng ett valår.

Permalänk
Medlem

För min del kommer Vinterstudion, På Spåret och några avsnitt av Antikrundan bli dyrare att se än tidigare. Kör via datorn idag. Men så länge alla partier är överens om denna lösning tycker jag inte man ska klaga allt för högljudd. Tycker lösningen är klart bättre och betydligt mer rättvis än den gamla skiten via Radiotjänst. Att folk klagar att det blir dubbelt så dyrt för familjer med två vuxna och två vuxna barn är så tramsig att jag knappt orkar kommentera det. Eftersom det motsatta, alltså ensam vuxen utan vuxna barn, är så fruktansvärt mycket vanligare.
Däremot håller jag med i kritiken att SVT ska ge fan i att spendera pengar på rent trams. Det är sådant som vi har betalkanaler för. Jag tittar inte på serier och anser verkligen inte att det ligger i linje med public service uppdraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

... inte kan få TV eller internet

Varför kan du inte få tag på internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen har jag varken i nya eller gamla bilen någon radio så inte möjlighet lyssna på radio och inte heller intresserad av det och inte heller någon tv eller tv mottagare då jag inte begärt någon tv box från BBB.
Jag konsumerar inget svenskt varken tv serier, filmer eller musik och har varken tid eller intresse för att göra det varken jag eller min flickvän men vi ska gå betala 1300kr var om året helt jävla absurt är det ända jag har att säga.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Evil Peter: Skillnaden är att Demokratiska länder som har detta system sänder opartiska nyheter utan vinkling, Kan du säga att sverige passar i den kategorin? (möjligen kan du göra det om du haft syrebrist som liten, och inte förstår bättre)

Du är rätt naiv om du tror att potential för vinkling endast finns i Sverige, och jag kommer inte fråga efter bevis för ditt påstående eftersom både du och jag vet att du inte har koll på all public service i världen. Du verkar inte ha vågat kommentera om ditt påstående att ingen vill se SVT heller.

Din avslutande parentes skapar bara ett väldigt oseriöst intryck och ingjuter inget hopp om en intellektuellt ärlig konversation.