Mest prisvärda familjebilen mellan 50-100k?

Permalänk
Medlem

Mest prisvärda familjebilen mellan 50-100k?

Ute efter begagnad kombi SUV eller familjebuss i prisklassen runt 75k plus minus en del. Den måste vara billig i drift men tillräckligt stor för att få plats med 5 personer. Ska vara bra utrymme i kupén. Stort bagage är inte lika viktigt men bra.

Har en hel lista på kandidater.
Volvo V60, V70
Ford Mondeo
Citroen C5
Peugeot 508
Opel Insignia
Audi A4, A6
VW Passat
Nissan Quasqai+2
Skoda Octavia (modellen som kom 2013)

Säkert många fler som kan tänkas men det är några.

Från vad jag kollat runt kan man räkna för de pengarna på årsmodell 2009-2014 ungefär lite beroende på miltal. Vet inte vad som är bäst lågt miltal eller högre miltal men äldre.

Tanken är att ha bilen IAF 5 år gärna mer. Hittils har det varit bilar för ca 20k som bytts vartannat år men kanske bra att investera i något mer modernt som har låg förbrukning.

Stor skillnad om man köper en nyare modell eller äldre. Tex kan man hitta Passat av modellen 2005-10 från 2010 för mycket mindre än faceliftade varianten av samma år eller året efter. Hur viktigt är det med facelift när man inte bryr sig om utseende? Vad jag förstått har de oftast bättre kvalité och utrustning med åren och speciellt med faceliftade modeller köper man en beprövad modell. Värt att köpa en faceliftad modell?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Precis den ålder som saker brukar hända så jag är ju ganska pro Volvo i detta fall
Känner ingen som haft ford och inte haft elfel, audi koncernen får inte mina pengar efter diverse turer med en ur S4, Citroen tar jag inte i med tång, nissan vet jag faktiskt inget om.

Permalänk
Medlem

Faceliftad modell köper man om man önskar få bra 2:a hands värde.
T.ex Volvo xc60. Faceliftad version från 2013-14 då faceliften kom, kan lätt vara värd 50k mer än samma bil utan facelift, samma miltal etc.

https://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_5008_1_6_HDI_Aut_Var...

Mina grannar kör den, 3 barn, jättenöjda.

Annars, ut från listan, så hade jag vald en octavia.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Skoda Superb hellre än Octavia om du skall ha utrymme annars känns listan ganska komplett.

Permalänk
Medlem

Instämmer med ovanstående, Skoda Superb är en fenomenal bil.
Är inne på nr.3 nu sedan 2009.
Har själv kört ca 24000 mil totalt under åren.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Sp0de:

Utmärkt förslag, ser på blocket att det finns flera exeplarer under 100k, som inte har gått halva jorden runt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Instämmer med ovanstående, Skoda Superb är en fenomenal bil.
Är inne på nr.3 nu sedan 2009.
Har själv kört ca 24000 mil totalt under åren.

Är det ett bra betyg att ha förbrukat 3 bilar på 9 år?

Permalänk
Medlem

Kanske värt att kolla på en Kia? Långa garantier och dem ligger la hack i häl med t.ex. Seat och Skoda i komfort/stil

Vad jag vet så kan passaterna ha en del problem med Insprut och växellådorna ( beroende på modell, tänker mer specifikt på DSG lådan )
Högre miltal är egentligen inget problem om bilen t.ex. rullat som taxi ( som servas 2 ggr / år ) eller som pendlarbil ( långdistans )
Skulle dock aktat mig för bilar med " för lågt miltal " då dessa i regel brukar vara " fiskörda " men det är bara en personlig tanke.
Kör själv nästan oavkortat tyska bilar, då jag gillar deras stil och motorer.

Alla franska bilar har ju som vanligt problem med att dem äter lampor ( har haft ett par, och far min äger en C5, som för övrigt är en trevlig bil, men bytt x antal lampor, allt ifrån halvljus till bromsljus )

annars är det lite hugget som stucket. bara vara noga med att kolla miltalen, service och om kamremmen/kedjan är bytt eller snart ska bytas. detta brukar vara en stor faktor i priset, eller rent av ett argument för att pruta ner priset

Lycka till med bilköpet!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Ska passagerarna i baksätena vara i tonåren/vuxna så skippa A4 och andra VW-byggda bilar i samma storlek, kör på A6-storlek då. Bra bagagestorlek annars.

När mitt förarsäte i A4:an är inställt så att jag får plats OK där fram så kommer jag inte in med benen alls där bak (är 194cm lång).

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Kör själv Volvo V60- 2014.
Riktigt bra bil, MEN!.. Jag tycker helt enkelt att den är för liten.
För låg i tak, för lite utrymme bak, speciellt om du har någon form av bilbarnstol fram eller bak.
Kör isåfall på V70 är mitt tips.
Ja, V70 är inte den snyggaste bilen, men fan vad praktisk jämfört med V60 om man får vara efterklok.

Obs: Har endast 1 unge på 1 år och jag tycker att den är för liten.
Skulle aldrig i mitt liv satsa på den med 3 ungar.

Skoda Superb eller Skoda Octavia är mina tips.
Har kört båda nere i Italien och de är helt underbara.

Skulle aldrig köpa något franskt.
Skulle inte heller köpa Audi då många av mina vänner haft problem med sina.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Är det ett bra betyg att ha förbrukat 3 bilar på 9 år?

Beror väl på, kanske det är tjänstebil eller någon som vill byta vart tredje år.

Permalänk
Medlem

Enda input jag har är att v60 och A4 inte direkt känns stora i kupén. JAg är inte överdrivet lång men känner mig typ som i en isoleringscell i dom bilarna, inte många centimeter luft mot tak.
Provkörde bägge inför mitt förra bilköp och bägge gick bort just pga ”trång” kupé.

Kan eventuellt funka med mindre kids i baksätet, men skulle knappt anse det okej att som ”standard” åka 5 pers i bilar i den storleken.

Kan meddela att jag har många polare som är nöjda med Skoda.

Permalänk
Medlem

Skoda Suberb har väldigt mycket utrymme, iallafall kombi (som jag tror vi har), jag som 185cm med långa ben har inga problem att sitta bak med typ utsträckta ben. Annars brukar Toyotas vara ganska hållbara.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

@epaaj:
Med förmånsbil blir det så, man byter var tredje år ungefär

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kolla gärna Ford S-max...
Samma chassi som Mondeo = vägsäker och extremt körglad (bäst i MPV-klassen) och klart bättre än de flesta SUVar...
Extremt bra utrymmen i baksätet, 3 barnstolar i bredd eller 3 fullängdstonåriga grabbar (+190cm) är inga problem alls :-), fortfarande mycket benutrymme kvar...
Bagaget är fullstort och baksätet kan flyttas fram för ytterligare utrymme när så behövs.
5 vuxna med varsin stor resväska inför charterresa är peanuts för denna vagn

Nackdelen är ju förstås att den är större även på utsidan, tyngre och drar då självfallet mer bränsle.
Elfel på Ford?? Jamenvisst har de sin beskärda del del av dessa, men S-Max tycks vara lite bättre än snittet.
Dra husvagn med B-kort är tyvärr inte kul eftersom totalvikten ligger närmare 2.5ton, blr bara ca 1ton släp då. B96 är att rekommendera... för bilen klarar det.
Populäraste motorn tycks vara 2.0 med 140 eller 163 hästar, från 2009 år modell

Permalänk
Medlem

Toyota Avensis? Honda Accord? Driftsäkra saker som sällan krånglar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Intressant att höra att A4 och V60 är för små de har ju vuxit mycket jämfört med tidigare A4 från innan 2008 eller V50. Hade en Passat B5 förut som kändes lagom stor och A4 är väl ungefär samma storlek numera som en gammal Passat.

Superb är stor och bra men IAF de jag tittade på förbrukade mycket. Men finns kanske snålare motorer än den jag kollade på.

S-MAX är alternativ som jag också funderat på.

Har Citroen C4 nu som är trångt som attan och jag gillar den inte alls. Var inpulsköp för fick den för betydligt under vad de brukar kosta men också massa små elfel och trasig AC märkte jag när sommaren kom.

Känns som V70 är stabilt val. Finns många av dem och olika årsmodeller och allt från lågmilare till bilar som kört nästan 50k mil att välja på.

Får se hinner ändra mig 100 gånger om dagen känns det som hehe enda är nog att ta sig tid och provköra alla för att veta vad man tycker om dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Hyundai i30 kombi 2014. Fantastiskt nöjd såhär ett halvår senare. Snål samt med kamkedja så man slipper byte av kamrem. Den känns betydligt större än vad man tror.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Toyota Avensis? Honda Accord? Driftsäkra saker som sällan krånglar.

Inte sett mycket sådana i prisklassen och åren jag letat på blocket. Vet inte om de är dyrare eller vad. Söker på under 100k från 2009 och framåt men inte provat sortera på just de modellerna. Mest Volvo, VW och sånt man hittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Körde för övrigt Volvo förut och gillar man att tanka så ska man absolut satsa på en sån.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Hyundai i30 Kombi är rätt fin

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Vi har haft Ford Focus kombi sedan 2003. Vi köpte ny förra året och den gamla hade gått jättebra under de 13år vi ägde dem. I princip bara bytte bromsskivor/belägg en gång och en styrled under alla dessa år.
Tycker de är billig att köpa, äga och serva... Vi trivs bra me dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Text

Tanken är att ha bilen IAF 5 år gärna mer. Hittills har det varit bilar för ca 20k som bytts vartannat år men kanske bra att investera i något mer modernt som har låg förbrukning.

Bilen drar inte mindre bränsle bara för att den är mer modern, tvärtom skulle jag säga så drar nya bilar mer än äldre bilar.

Hade en BMW 318i 2.0 från 2003 som snittade runt 0.95 liter/mil, bytte till en fabriksny Ford Mondeo 1.5 2017 med turbo och kör jag den som jag körde BMW:n så drar den uppemot 1.3 liter/mil.

Enligt specifikation ska Mondeon dra 6.5 blandat och BMW:n 7.4 liter.

Finns mer att läsa här, https://www.motormannen.se/om-oss/opinion-och-paaverkan/nyhet....

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Opel Astra

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ute efter begagnad kombi SUV eller familjebuss i prisklassen runt 75k plus minus en del. Den måste vara billig i drift men tillräckligt stor för att få plats med 5 personer. Ska vara bra utrymme i kupén. Stort bagage är inte lika viktigt men bra.

Har en hel lista på kandidater.
Volvo V60, V70
Ford Mondeo
Citroen C5
Peugeot 508
Opel Insignia
Audi A4, A6
VW Passat
Nissan Quasqai+2
Skoda Octavia (modellen som kom 2013)

Säkert många fler som kan tänkas men det är några.

Från vad jag kollat runt kan man räkna för de pengarna på årsmodell 2009-2014 ungefär lite beroende på miltal. Vet inte vad som är bäst lågt miltal eller högre miltal men äldre.

Tanken är att ha bilen IAF 5 år gärna mer. Hittils har det varit bilar för ca 20k som bytts vartannat år men kanske bra att investera i något mer modernt som har låg förbrukning.

Stor skillnad om man köper en nyare modell eller äldre. Tex kan man hitta Passat av modellen 2005-10 från 2010 för mycket mindre än faceliftade varianten av samma år eller året efter. Hur viktigt är det med facelift när man inte bryr sig om utseende? Vad jag förstått har de oftast bättre kvalité och utrustning med åren och speciellt med faceliftade modeller köper man en beprövad modell. Värt att köpa en faceliftad modell?

Jag utvecklar gärna mitt svar, men inte med telefonen på tåget där jag sitter just nu.
Av dina alternativ så tycker jag att Passat:en är ett fantastiskt alternativ.

Volvo är alltid Volvo och Audi är trevligt det också men med högre priströskel än VW (och Volvo).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Avensis kombi

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Inte sett mycket sådana i prisklassen och åren jag letat på blocket. Vet inte om de är dyrare eller vad. Söker på under 100k från 2009 och framåt men inte provat sortera på just de modellerna. Mest Volvo, VW och sånt man hittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns nog en hel del av dessa i din prisklass och de åldersmodeller du letar efter. Åtminstone om du letar i hela landet. Färre dock om du är ute efter en bensinare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag har en Skoda Octavia 2017 års modell. Utrymmet i den är väldigt stort, en hel del större än V70 till och med. Jag skulle tipsa om en Octavia enligt den som kom mellan 2013 och 2017. En bra standardbil som är mycket större än man tror. Sambons bror som är 201 cm lång kunde sitta bekvämt bakom henne som är 180 cm lång utan att hon behövde flytta stolen från sitt normala.

Jag är 191 cm lång och kan utan problem sitta bakom mig själv när jag ställt in för körning.

Bagaget är också det väldigt rymligt då du kan sänka golvet och har extra förvaring under det.

Det måhända inte är den roligaste bilen men för mig var det viktigare med en bil som är rymlig, någorlunda pålitlig (rätt så ny) och billig i drift och denna slår rätt på alla punkter.

Permalänk
Medlem

Hade en A4 avant när barnen var nyfödda fram till den sista(nr2) var strax över 4 år gammal(framåtvänd) och bytte då till en A5 Sportback(4 dörrar) och bagaget mellan A4 avant och A5 SB skiljer 10 liter.
Än så länger har det varit några som helst problem bortsett från A4 och barnvagn då eftersom det bara går att få in en barnvagn på tvären sen är det fullt typ
Nu med A5an är det inga konstigheter vare sig packa för övernattning hos mor/farföräldrar eller åka till sommarstuga.
Kan bli lite problem när/om man ska till fjällen när de blir lite större möjligen

Permalänk
Medlem

Jag har en v70 d2-13, och är väl rätt nöjd med den. Dom ligger antagligen kring 100k idag (+- beroende på utrustning och mil).

Fördelar med v70 är att man åker extremt skönt, d2 motorn är rätt snål (snittar typ 0,55 i stadstrafik).

En nackdel med d2 motorn är att den är aningen klen, men det är inget problem för oss (man är inte 18 längre). Kan också tillägga att om man räknar med två bakvända barnstolar i baksätet, så blir nästan v70 lite liten...

Skickades från m.sweclockers.com