Permalänk
Medlem

55-65 tums 4K för spel?

Tjena , hsr en budget på ca 10k och är sugen på en ny tv, jag spelar lite olika typer av spel på min ps4 såsom Gta racing horizon etc så vill gärna ha en tv med mer än 50hz.

Märke spelar ingen jätte roll men har mest varit inne på Samsung/Sony .

Anledningen till att jag ber om hjälp är att jah tycker det är svårt att hitta ordentlig information om olika tv apparater (antingen skriver dem ingen hZ eller så skriver dem ofta ”förbättrad uppdateringsfrekvens” vad det nu innebär?

Är som sagt intresserad av en 55-65 tumare med 4k upplösning .

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Något bra råd för en 65 tumare då med 100 Hz? Eller då kanske Priset sticker för Mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Snippix: Det finns alltså inga TV-apparater som har "50 Hz" eller "100 Hz" som någon gräns eller som en siffra som indikerar något betydande. Jag har gått igenom det i flera artiklar, bland annat introduktionen till TV-apparater. Där finns också länkar till artiklar som går igenom utbudet av 2016/17-modellerna som fortfarande är aktuell på marknaden.

TL;DR är att alla TV-apparater, oavsett vad det står för "50 Hz", "100 Hz" osv. på kartongen eller i reklamen tar emot 60 Hz-signaler. Men heller inte mer än just 60 Hz i dagsläget. Det finns ett par undantag där en del modeller, främst LG:s OLED och kommande Samsung-modeller tar emot 1080p/120 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Snippix: Det finns alltså inga TV-apparater som har "50 Hz" eller "100 Hz" som någon gräns eller som en siffra som indikerar något betydande. Jag har gått igenom det i flera artiklar, bland annat introduktionen till TV-apparater. Där finns också länkar till artiklar som går igenom utbudet av 2016/17-modellerna som fortfarande är aktuell på marknaden.

TL;DR är att alla TV-apparater, oavsett vad det står för "50 Hz", "100 Hz" osv. på kartongen eller i reklamen tar emot 60 Hz-signaler. Men heller inte mer än just 60 Hz i dagsläget. Det finns ett par undantag där en del modeller, främst LG:s OLED och kommande Samsung-modeller tar emot 1080p/120 Hz.

Okej tack! Vad är det då jag ska kolla efter om jag vill ha en ”bra” tv till gaming? Racing spel går ju lite snabbare så vill ju undvika att det ”hackar” ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Snippix: Spelen hackar inte på en modern TV. Upplever du hack är det något annat. Vilket kan vara ett dåligt spel vilket ju inte direkt är sällsynt.

Som tumregel vill du ha en TV med låg latens/låg input lag eftersom det ger fördröjning från rörelse på handkontroll tills det händer på skärmen. Detta kräver i sin tur att du ställer TV:n i spelläget och där är närmast LG och Samsung de som tar denna del av tekniken på störst allvar, följt av Sony, vilka faktiskt borde vara lite bättre än vad de är.

Går igenom en lista/rankning i sammanfattningen i produktgenomgången:
https://www.sweclockers.com/artikel/24802-produktgenomgang-av...

Permalänk
Medlem

Ok, tack för hjälpen!

Kan man hitta en 65 tumare för runt 12 laxar som har en hyffsad pra prestanda ?

för övrigt står det ju ofta antingen 50 eller 100 hz på tv apparaterna... är ute efter en 100 hzare då en 50zare ofta ger "svans" på bollen tex vid fotbollstittande samt att det flyter på mer med en 100hzare, av samma anledning använder jag en 144 hzare som dator skärm..

hittade för övrigt denna tvn : https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-60uj...

Är det något att ha ? ska tydligen vara en 100hz ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snippix:

Ok, tack för hjälpen!

Kan man hitta en 65 tumare för runt 12 laxar som har en hyffsad pra prestanda ?

för övrigt står det ju ofta antingen 50 eller 100 hz på tv apparaterna... är ute efter en 100 hzare då en 50zare ofta ger "svans" på bollen tex vid fotbollstittande samt att det flyter på mer med en 100hzare, av samma anledning använder jag en 144 hzare som dator skärm..

hittade för övrigt denna tvn : https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-60uj...

Är det något att ha ? ska tydligen vara en 100hz ...

Läs om -> #17347295

Permalänk
Medlem

@AdoringFan:

ok tack! Såg 60 tums tvn (LG) som jag länkade tidigare bra ut?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snippix:

för övrigt står det ju ofta antingen 50 eller 100 hz på tv apparaterna... är ute efter en 100 hzare då en 50zare ofta ger "svans" på bollen tex vid fotbollstittande samt att det flyter på mer med en 100hzare

Detta har inget med "50 Hz" eller "100 Hz" eftersom det inte finns någon teknisk eller kvalitetsmässig relevans bakom "50 Hz" eller "100 Hz". Det är siffror som hittas på för att locka dig till att köpa en dyrare modell.

Svansar efter fotbollen och att det "flyter mer" beror på funktioner som brusreducering och interpolering. Funktioner som finns på de flesta apparater idag oavsett om apparaten kallas "50 Hz" eller "100 Hz" i butik. Funktioner som ofta kan göra bilden sämre. Svansen på fotbollen fanns förmodligen inte där från början i TV-sändningen.

Har du sett detta i butik där ena TV:n kallas "50 Hz" och andra för "100 Hz" så handlar det om att du jämfört olika produkter som på olika sätt påverkar bilden godtyckligt, inte om frekvenser på panelen.

Men som skrivet, läs de artiklarna jag tar upp detta. Då blir det också lättare att avgöra vilken typ av TV du funderar på och hur du skiljer modellerna åt.

Permalänk
Medlem

Japp har kollat in videon och tycker den var kanon bra, har bestämt mig för en 60 tums men eftersom utbudet inte är sådär jätte stort på just den storleken vet jag ibte riktigt vad jag ska ta, har någon här några tips? Länkade tidigare en 60 tums lg som verkade bra.

Några andra tips ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Snippix: UJ7-serien tar jag upp i teknikgenomgången. Det är LG:s mellanklass och en TV för dig som prioriterar hög betraktningsvinkel framför hög kontrast:

https://www.sweclockers.com/artikel/24802-produktgenomgang-av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Snippix: UJ7-serien tar jag upp i teknikgenomgången. Det är LG:s mellanklass och en TV för dig som prioriterar hög betraktningsvinkel framför hög kontrast:

https://www.sweclockers.com/artikel/24802-produktgenomgang-av...

Okej, har nog själv viljat priorera kontrasten mer, om du själv fick välja en 60-65 tums tv runt 10-11000 vad hade du själv valt?

Mvh

För övrigt väldigt bra videos

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Snippix: Kolla länken jag klistrade, där listar jag vilka modeller som har hög kontrast.

Jag gissar att du är ute efter ett enkelt svar: "Ja, modellen XYZ123 är jättebra, köp den!", eller hur?

Men det finns inga enkla svar på detta. TV-apparater är extremt komplexa apparater och det finns lika många synpunkter på form och funktion som det finns användare. Det är därför jag listar dem efter egenskaper så att du själv kan välja vilket som passar dig. I grunden är de ungefär same-same, åtminstone i grundläggande bildkvalitet. Men du kanske har andra krav på form och funktion över det.

Även den som köper en toppmodell, likt en OLED eller LCD med FALD, som verkligen har "allt", kan ha synpunkter och bli otroligt missnöjd med egenskaper hos den just den TV:n. För de har en förväntan och uppfattning som inte stämmer överens med produktens egenskaper. Ju mer man läser på, desto mindre risk för att detta inträffar.

Permalänk
Medlem

Sikta på en Samsung MU7005. Antingen 55 eller 65 tum. De är relativt billiga nu. Jag har föregångaren KS7005 som är typ exakt samma TV. Då får du 4K, låg latens, äkta HDR och en riktigt bra panel med grym svärta och bildkvalitet Den använder jag för spel. Kör Far Cry 5 i 4k med HDR exempelvis och det är sjukt snyggt och flyter på riktigt bra!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Bildexpert 📺

@Streamdog: Ska man vara petig är faktiskt KS7-modellerna snäppet bättre. Främst då i fråga om omfånget på färgrymden vid HDR. I SDR-sammanhang är det ganska snarlikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Streamdog: Ska man vara petig är faktiskt KS7-modellerna snäppet bättre. Främst då i fråga om omfånget på färgrymden vid HDR. I SDR-sammanhang är det ganska snarlikt.

Mer än jag visste. Jag trodde det var exakt samma TV fast med ny modellbeteckning
Men de tog väl det bästa till sina Q-modeller.
Jag är grymt nöjd med min KS 7005 iallafall. Kul att den är bättre än MU7005

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket för alla svar, är
Nog ute efter en 60 tums i alla fall och antar att 10k för en sån är lite önsketänkande? Får nog vänta ett tag till..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Spelar både pc och Xbox inte x på en 60" Samsung ks7005 och är mycket nöjd.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.