Tinkercad = PC program

Permalänk

Tinkercad = PC program

Hej

Jag har skapat 3d modeller i Tinkercad och exporterat dessa till STL filer. Vid import av dessa stl objekt kan jag bara hantera det hela objektet dvs. inte dela upp objektet i alla sina beståndsdelar längre. Det gör att man blir väldigt utsatt om Tinkercad crachar och alla objekt folk har gjort går förlorat!

Jag tittar nu efter ett pc program motsvarande Tinkercads funktioner. Vill veta vad som finns innan jag sätter ett pristak!

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Har aldrig ritat i tinkercad utan jobbar i de ”dyra” Cad-programmen men jag förmodar att tillvägagångssättet är liknande.
Som jag förstår så ritar du upp en massa detaljer(parter) och bygger ihop dessa till en sammanställning(assembly). I tinkercad har du då givetvis en tydlig struktur hur det är byggt med ingående detaljer.
Om jag nu går på minnet så kan man inte få med strukturen i en STL-fil utan STL smälter ihop allt till en ny detalj. STL är ju ett skräpformat egentligen och inget som används(inom industrin iaf).
Det du ska spara ner som är .step(om tinkercad kan). Detta är ett format som kan läsas av ”alla” cad-program. Stepformatet sparar även strukturen samt behåller runda ytor(hål,radier etc).

Angående vilket program så arbetar jag bara i sånna som går lös på 50k+ vilket kanske är lite för dyrt. Vet att det finns ett budgetprogram som endel kör som heter IronCad, vet inte vad det kostar men har inbillat mig att prislappen är rätt human.
Vill du veta mer om de dyra alternativen så kan jag däremot hjälpa dig ganska bra

Om du är rädd att förlora data så är väl en backuplösning något att kika på kanske?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Har aldrig ritat i tinkercad utan jobbar i de ”dyra” Cad-programmen men jag förmodar att tillvägagångssättet är liknande.
Som jag förstår så ritar du upp en massa detaljer(parter) och bygger ihop dessa till en sammanställning(assembly). I tinkercad har du då givetvis en tydlig struktur hur det är byggt med ingående detaljer.
Om jag nu går på minnet så kan man inte få med strukturen i en STL-fil utan STL smälter ihop allt till en ny detalj. STL är ju ett skräpformat egentligen och inget som används(inom industrin iaf).
Det du ska spara ner som är .step(om tinkercad kan). Detta är ett format som kan läsas av ”alla” cad-program. Stepformatet sparar även strukturen samt behåller runda ytor(hål,radier etc).

Angående vilket program så arbetar jag bara i sånna som går lös på 50k+ vilket kanske är lite för dyrt. Vet att det finns ett budgetprogram som endel kör som heter IronCad, vet inte vad det kostar men har inbillat mig att prislappen är rätt human.
Vill du veta mer om de dyra alternativen så kan jag däremot hjälpa dig ganska bra

Om du är rädd att förlora data så är väl en backuplösning något att kika på kanske?

Kostar ca 15 000kr

Finns det inga för ca 1000:- några svenska sådana?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Skaffa Inventor, skriv att du går i skolan fast du inte gör det, och simsalabim så har du gratis inventor i typ två år

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Har du kollat på Fusion 360?
Det är gratis för studenter och hobbyister.
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/overview

/ Jacob

Permalänk

Tack ska kolla upp dessa

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

jag använder FreeCad för att göra mina 3d modeller

https://www.freecadweb.org/

tycker det är ett bra OSS alternativ.

tänk på att inte spara i ett format som en solid bit t.ex STL/OBJ utan spara den i något cad format istället om möjligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Någon som testat
Progecad?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Inaktiv

Det är ju tillfällen som dessa man önskar att många av de företag som levererar CAD-mjukvara kan erbjuda något som fungerar för en hobbyist/vanlig dödlig. Använder själv primärt Solidworks i jobbet och de erbjuder ingenting som en vanlig person kan använda.

Inventorförslaget ovan kan vara värd att titta på även om det förstås är frågan om hur bra det egentligen är att ljuga om användningsområdet för mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Onshape är supersmidigt och lagom avancerat (och gratis för hobby) annars är Fusion 360 också riktigt bra men personligen tycker jag det är lite mindre lättanvänt.
Fördelen med Fusion 360 är att det har en kompetent CAM del så beroende på vad du ska göra med dina prylar 3d printer eller cnc så kan det vara värt att välja det lite mer komplicerade alternativet.

Permalänk

@Rouge of Darkness:

Hejsan

Sitter nu och testar i Freecad och har ett problem att när jag i uppgifter ska stänga skissen för att göra den solid så försvinner min skiss. Hur gör jag den solid från skissen?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Det du ska spara ner som är .step(om tinkercad kan). Detta är ett format som kan läsas av ”alla” cad-program. Stepformatet sparar även strukturen samt behåller runda ytor(hål,radier etc).

Hejsan och God fortsättning

Har kollar åter på program liknande Tinkercad men där man arbetar med s.k. block med former m.m. FreeCad programmen är ju cad program och för mitt ändamål räcker det med att jobba med former och geometriska former m.m. likt jag idag gör i Tinkercad. Tinkercad kan tyvärr inte spara i andra format än format som smälter ihop allt till ett format

Vet något något annat så fram med det

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.