Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Win7 dator med LAN o WLAN hittar ej Internet. Varför?

Permalänk

Win7 dator med LAN o WLAN hittar ej Internet. Varför?

Jag har en win7 laptop som är ansluten via RJ45 uttaget till en liten enkortsdator med fast IP. Datorns IP-adress är också fast.
Varför kan jag inte använda trådlösa Wifi:t till att ansluta till det lokala trådlösa nätverket? Datorn anser att den ska leta efter internet på RJ45 porten där enkortsdatorn är ansluten. Jag begriper inte!!! Förklara gärna.

Permalänk
Rekordmedlem

Förklara gärna hur du tilldelat adresser manuellt (samtliga enheter som inte använder dhcp) och hur du konfigurerat dhcpservern och posta resultatet från en "ipconfig /all" i datorn som inte fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Förklara gärna hur du tilldelat adresser manuellt (samtliga enheter som inte använder dhcp) och hur du konfigurerat dhcpservern och posta resultatet från en "ipconfig /all" i datorn som inte fungerar.

Jag ska göra en ipconfig på måndag. Den står nere på mitt jobb.

LAN-porten har fast IP+mask. Tyvärr har den samma IP som gateway/router för vårt trådlösa nätverk men tycker inte det ska spela roll.
Kortet har sedan ikryssat Netbios (auto) samt LMHOSTS (vad nu det är). Ingen gateway finns angiven för det kortet.

Trådlösa är ställd på Auto DHCP. Men den kan inte aktiveras eftersom datorn anser att internet ska finnas på LAN-porten.
Jag vill "isolera" LAN-porten så den bara ägnar sig åt det den ska göra - inhämta och lagra information från en enkortsdator. Sen ska trådlösa kunna leva sitt liv och koppla upp datorn mot trådlösa wifi:t. Om det nu går...

Jag har tyvärr liten erfarenhet av nätverk men måste nu iom detta projekt skaffa mig mer kunskap.

Permalänk
Medlem

Använder du en vanlig CATX-kabel? För då kommer signalerna ändå inte gå fram till enkortsdatorn. Gå via en switch, så ska det nog gå bättre!

Permalänk
Skrivet av epkmack:

Använder du en vanlig CATX-kabel? För då kommer signalerna ändå inte gå fram till enkortsdatorn. Gå via en switch, så ska det nog gå bättre!

Det sitter en switch mellan enkortsdatorn och laptopen....

Permalänk
Medlem

Har du satt gateway på det trådade nätverket? Det ska du inta ha, för då blir datorn förvirrad. Har du samma IP-nät på både LAN och wifi men att de är fysiskt separerade så blir den också lätt förvirrad.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Har du satt gateway på det trådade nätverket? Det ska du inta ha, för då blir datorn förvirrad. Har du samma IP-nät på både LAN och wifi men att de är fysiskt separerade så blir den också lätt förvirrad.

Eftersom allt sker under otrolig tidspress och nyckelpersoner har stuckit på tjänsteresor så blev det så här.

Log-dator (the Laptop) loggar data utskickat från Mätdatorn via switch. I samma switch sitter en enkortsdator som har två funktioner. Dels fungera som givare åt mätdatorn men samtidigt också fungera som bridge mellan Mätdatorn och Laptop. Mätdatorn ställer om enkortsdatorn med kommando mellan att agera givare eller bridge.

Går det inte att separera dessa nätverkskort i Laptop? LAN-porten som ligger i detta "stjärn-nät" jobbar separerat från trådlösa kortet som fixa internet åt Laptop så jag kan komma åt den utifrån med teamviewer.
Jag har inte manuellt angett gateway på nåt av korten. Möjligtvis att trådlösa får detta då den är ställd på DHCP auto. Men nätverkskortet kan inte ens aktiveras.

Jag ska göra en ipconfig idag när jag svänger förbi jobbet.

Permalänk
Medlem

Om det trådbundna nätverkskortet har samma ip-nummer som gateway på det trådlösa blir det garanterat konflikt. Om det står 192.168.0.1 på din trådade anslutning och ditt trådlösa har 192.168.0.25 med gateway 192.168.0.1 så finns det stor risk att alla adresser som din dator inte kan nå skickas ut via din trådade anslutning, som då inte har någon som helst kontakt med omvärlden. I vilket fall som helst är det alltid att rekommendera att ha olika nät på de olika nätverkskorten eftersom det annars är upplagt för ip-konflikt.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av whisky:

Om det trådbundna nätverkskortet har samma ip-nummer som gateway på det trådlösa blir det garanterat konflikt. Om det står 192.168.0.1 på din trådade anslutning och ditt trådlösa har 192.168.0.25 med gateway 192.168.0.1 så finns det stor risk att alla adresser som din dator inte kan nå skickas ut via din trådade anslutning, som då inte har någon som helst kontakt med omvärlden. I vilket fall som helst är det alltid att rekommendera att ha olika nät på de olika nätverkskorten eftersom det annars är upplagt för ip-konflikt.

Ja. Det är nog så det blev. Han/de som gjorde iordning enkortsdatorn förväntar sig laptopens LAN-port på 192.168.0.100. Exakt den adress som VI använder som gateway i vårt interna nätverk på VÅRT företag.

När du skriver "..upplagt på olika nät" vad avser du då? 192.168.0.xxx och 192.16.8.1.xxx. Är det olika nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Ja. Det är nog så det blev. Han/de som gjorde iordning enkortsdatorn förväntar sig laptopens LAN-port på 192.168.0.100. Exakt den adress som VI använder som gateway i vårt interna nätverk på VÅRT företag.

När du skriver "..upplagt på olika nät" vad avser du då? 192.168.0.xxx och 192.16.8.1.xxx. Är det olika nät?

Om nätmasken är 255.255.255.0 så är det olika nät, men har ni 255.255.0.0 som mask är det samma nät. Troligen kör ni med det förstnämnda så då räcker det med att ni byter till 192.168.1.0-nätet på de trådanalutna enheterna. Glöm inte att dokumentera vilka ip-serier som används och till vad, det underlättar om ni ska utöka nätverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av whisky:

Om nätmasken är 255.255.255.0 så är det olika nät, men har ni 255.255.0.0 som mask är det samma nät. Troligen kör ni med det förstnämnda så då räcker det med att ni byter till 192.168.1.0-nätet på de trådanalutna enheterna. Glöm inte att dokumentera vilka ip-serier som används och till vad, det underlättar om ni ska utöka nätverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Det förstnämna används. Jag ska försöka byta 192.168.1.XXX på det lilla privata nätverket. Det jäkliga är att alla har semester och ingen kompilator har lämnats kvar på enkortsdatorn. Kanske det finns en conf-fil på den?
Tack för tipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Det förstnämna används. Jag ska försöka byta 192.168.1.XXX på det lilla privata nätverket. Det jäkliga är att alla har semester och ingen kompilator har lämnats kvar på enkortsdatorn. Kanske det finns en conf-fil på den?
Tack för tipsen.

Beror på vad det är för operativsystem. är det typ raspbian kan du googla på hur man sätter/ändrar ip-adress. Beroende på om det är grafiskt eller "terminal".

Det viktigaste är att det inte är någon gateway på laptopens trådade, då brukar det fungera men inte alltid. Beror lite på vilka IP-adresser som finns på respektive sida och vad de används till.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Beror på vad det är för operativsystem. är det typ raspbian kan du googla på hur man sätter/ändrar ip-adress. Beroende på om det är grafiskt eller "terminal".

Det viktigaste är att det inte är någon gateway på laptopens trådade, då brukar det fungera men inte alltid. Beror lite på vilka IP-adresser som finns på respektive sida och vad de används till.

Ja. Du har alldeles rätt. Jag kan själv ändra statiska ip under dhcpcd.conf om jag inte minns fel. Det kanske löser sig ialla fall då detta system ska ställas ut hos kund och har jag tur så har inte deras WLAN samma nät. Asså, fasiken om jag kunde lite mer om detta!! Irriterande. Att man ska behöva ha fingrarna i alla syltburkar!

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Beror på vad det är för operativsystem. är det typ raspbian kan du googla på hur man sätter/ändrar ip-adress. Beroende på om det är grafiskt eller "terminal".

Det viktigaste är att det inte är någon gateway på laptopens trådade, då brukar det fungera men inte alltid. Beror lite på vilka IP-adresser som finns på respektive sida och vad de används till.

Jag kollade upp laptop hos kund och ser hur den är konfigurerad. Den har en anslutning mot sin R45 samt internet via Wifi.
Den laptopens IP för LAN-porten är 192.168.0.233. Det är ett "eget" inre nätverk mot slutprovningutrustningen.
Sen har wifi:n en DNS på 192.168.16.2. Detta funkar.
Så den utrustning som jag har HÄR som kommer att lev. DIT kommer att förhoppningsvis funka.