i5-8600K med 32Gb eller i7-8700K med 16Gb för fotoredigering och beräkningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Jag hörde att 2*8 + 2*16 inte funkar bra. Skulle det vara OK att köra bara 1*16 Gb nu och komplettera med en likvärdig om nåt år?

Det ska inte vara något problem att köra 2x8 + 2x16, så länge som man sätter dem i rätt portar (d.v.s. så att det blir 8 + 16 i varje minneskanal). Om du kör på bara en sticka så kommer du däremot halvera minnesbandbredden, vilket låter värre än det är men inte att rekommendera om du kan undvika det.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet flera som plågas med 16GB ram och de lever fortfarande, när ram är så dyrt och om man enbart gör en sak i taget så kan vissa jobba med en sådan dator. Alltså du jobbar med en bild i taget, ej har igång annat som en massa flikar i chrome.
Bortsett från detta tycker jag det är snålt med ssd, en standarddator är runt 500GB rimligt, ska man jobba med mycket bilder så fyller man snabb en sådan. Men precis som med ram så går det köpa till i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag vet flera som plågas med 16GB ram och de lever fortfarande, när ram är så dyrt och om man enbart gör en sak i taget så kan vissa jobba med en sådan dator. Alltså du jobbar med en bild i taget, ej har igång annat som en massa flikar i chrome.
Bortsett från detta tycker jag det är snålt med ssd, en standarddator är runt 500GB rimligt, ska man jobba med mycket bilder så fyller man snabb en sådan. Men precis som med ram så går det köpa till i efterhand.

Ha ha, ja överlever gör jag nog Sitter ju med 8 Gb i dagsläget och kör trots detta flera filer samtidigt. Men då slår jag i taket också.

SSD:n är tänkt enbart till system och program, inte för lagring. Jag behöver 3-4 Tb för lagring av foton så det kan jag ändå aldrig täcka upp för. I dagsläget har jag en 250 Gb SSD med 130 Gb ledigt. Men visst, 500 kanske vore bra för att ha arbetsutrymmen temporärt på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Lägre TDP på 8700, dvs den behöver mindre kylning, MEN den har oxo typ 0.5ghz lägre frekvens

Lightroom är multitrådat o vill både ha många trådar och hög frekvens, så jag hade satsat på en 8700k

// LZ

Då syftar du på basfrekvens. Jag har den låsta i7 8700 (inte K-modellen) och den rullar enligt min setup i ca 4700MHz (102.3 x 46) vid enkärning last. Samma maximal turbofrekvens som en oklockad i7 8700K. Dock kan man ju göra samma med 8700K visserligen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

@BiFuel: Hej, bättre att köra 2xX då man drar nytta av Dual-channel.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

@BiFuel: Hej, bättre att köra 2xX då man drar nytta av Dual-channel.

Äh, vad fasen. Då kör jag nog med 2*8 för tillfället, trots allt. Dumt att köpa på sig mer än man behöver nu när priserna är som de är.
Är det allmänt vedertaget att man kan kombinera t.ex. 2*8 + 2*16? Enligt Inets support bör man inte göra det.

När min dator jobbar med typisk programvara för astrofoto (plus Lightroom på i bakgrunden) så ser det ut enligt följande:
CPU: runt 90% belastning
RAM: ca 6 av 8 Gb använda
GPU: typ inget (har ett bra kort i gamla datorn, men kan inte flytta med det)

När jag kör Lightroom och samtidigt öppnar flera bilder samtidigt i Photoshop, varav 1 TIFF på 900 Mb så ligger CPU också högt och RAM ligger på 7,5 av 8 Gb använt.

Känns som att jag lider mer av CPU-tröghet än minnesbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Är det allmänt vedertaget att man kan kombinera t.ex. 2*8 + 2*16? Enligt Inets support bör man inte göra det.

I teorin ja, se t.ex. vad Intel själva säger. I praktiken ökar risken för strul när man använder olika minnen, oavsett storlek, och fyra minnen är likaså mer riskfyllt jämfört med två. Men oftast fungerar det bra så länge som man försöker matcha frekvenser och timings så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast för all hjälp! Det slutade igår med att jag slog till på en i7-8700K på ett Asus Prime Z370-A, 2*8 Gb Corsair Vengeance LPX, lade också till lite för att få 500 Gb SSD, sedan 4+4 Tb WD mekaniska diskar för lagring.

Får komplettera med grafikkort och mer RAM längre fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av BiFuel:

Tackar ödmjukast för all hjälp! Det slutade igår med att jag slog till på en i7-8700K på ett Asus Prime Z370-A, 2*8 Gb Corsair Vengeance LPX, lade också till lite för att få 500 Gb SSD, sedan 4+4 Tb WD mekaniska diskar för lagring.

Får komplettera med grafikkort och mer RAM längre fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Av nyfikenhet - vad ska du med grafikkort till? Vad jag förstått av din användning så kommer du ju inte ha användning för det?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Av nyfikenhet - vad ska du med grafikkort till? Vad jag förstått av din användning så kommer du ju inte ha användning för det?

Nej, det är väl mest om det senare skulle uppstå behov eller visa sig att något program har nytta av det
Behöver ju pengar till backupdiskar också!

Skickades från m.sweclockers.com