Permalänk

Dator till 8-åring

Sitter och funderar på att köpa en billig, funktionell dator som funkar till dotterns spel och skola (skolarbete kommer lite längre fram). Spelen just nu är Roblox och Sims 4. Var ett tag sedan jag var aktiv med att kolla komponenter för en dator, så behöver er hjälp med detta. Har kikat på att bygga ihop en dator bestående av:

Dator till dotter

Jag vet om att det saknas grafikkort, skärm, nätverkskort och operativsystem. Dessa har jag liggandes hemma och är ett Radeon 280X, ASUS PB278R (tror jag den heter), Linksys AE3000 och Windows 7 Professional 32- och 64-bitars. 32-bitars går ju bort eftersom det är 8 GB i datorn. Har jag fattat det rätt så finns det möjlighet att uppgradera cpu till en 7xxx med det moderkortet, men inte 8xxx.

Vad tror/tycker ni om mitt komponentval?

Glömde nätverkskort
Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Tips, kika efter en begagnad sandy/ivy-bridge dator istället.

Min dotter har en 2500k nu med ett radeon 6950, fixar de där spelen lätt men även OW och annat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky_MediuM:

Sitter och funderar på att köpa en billig, funktionell dator som funkar till dotterns spel och skola (skolarbete kommer lite längre fram). Spelen just nu är Roblox och Sims 4. Var ett tag sedan jag var aktiv med att kolla komponenter för en dator, så behöver er hjälp med detta. Har kikat på att bygga ihop en dator bestående av:

Dator till dotter

Jag vet om att det saknas grafikkort, skärm, nätverkskort och operativsystem. Dessa har jag liggandes hemma och är ett Radeon 280X, ASUS PB278R (tror jag den heter), Linksys AE3000 och Windows 7 Professional 32- och 64-bitars. 32-bitars går ju bort eftersom det är 8 GB i datorn. Har jag fattat det rätt så finns det möjlighet att uppgradera cpu till en 7xxx med det moderkortet, men inte 8xxx.

Vad tror/tycker ni om mitt komponentval?

Jag tycker det ser bra ut. Frågan är nog kanske mer hur bra Windows7 fungerar med så pass ny prolle, kan vara så att detta inte stöds, annars så ser det bra ut och ja, du kan uppgradera till 7*** prolle på det moderkortet.

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky_MediuM:

Sitter och funderar på att köpa en billig, funktionell dator som funkar till dotterns spel och skola (skolarbete kommer lite längre fram). Spelen just nu är Roblox och Sims 4. Var ett tag sedan jag var aktiv med att kolla komponenter för en dator, så behöver er hjälp med detta. Har kikat på att bygga ihop en dator bestående av:

Dator till dotter

Jag vet om att det saknas grafikkort, skärm, nätverkskort och operativsystem. Dessa har jag liggandes hemma och är ett Radeon 280X, ASUS PB278R (tror jag den heter), Linksys AE3000 och Windows 7 Professional 32- och 64-bitars. 32-bitars går ju bort eftersom det är 8 GB i datorn. Har jag fattat det rätt så finns det möjlighet att uppgradera cpu till en 7xxx med det moderkortet, men inte 8xxx.

Vad tror/tycker ni om mitt komponentval?

Vill bara säga att det sitter ett integrerat nätverkskort på moderkortet.
Stämmer bra med att 7000 serien fungerar men inte 8000 serien på moderkortet.
Annars tycker jag den ser bra ut iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Givet behovet så kommer den maskinen räcka långt som den är. En fråga, dock: Du har valt en cpu-generation som redan fått sin efterföljare, som inte kommer att utvecklas mer. Det är fullt tänkbart att byta CPU till en 7700k senare (eller vilken cpu som nu är max på det moderkortet), men som en pappa som just har bytt en Pentium 3258 till en i5-4690k, 2-4 år gamla topp-i7:or växer inte på träd på begagnatmarknaden och de som finns kostar relativt mycket pengar. I det perspektivet så tror jag att ett socket A socket AM4 moderkort kommer att vara mycket lättare att hitta bra uppgradering till om 3-4 år.
Det är inte så mycket pengar som du kommer att spara, så mycket som tid när det väl blir dags. Det kostar lite mer idag om man vill ha ett B350-moderkort (brädorna kostar samma, billigaste processorn lite dyrare), men då får du en relativt uppgraderingsvänlig plattform. Om det är någon prestandaskillnad, vilket jag inte brytt mig om att kolla, så kommer din dotter inte märka den.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Vill bara säga att det sitter ett integrerat nätverkskort på moderkortet.
Stämmer bra med att 7000 serien fungerar men inte 8000 serien på moderkortet.
Annars tycker jag den ser bra ut iaf.

Tack för din input. Jag vet om att det sitter ett nätverkskort på, men det som spökar är kabeldragningen från router till dator. Blir säkert 15 meter, kanske 20 meter kabel längs lister och dörrar. Datorn kommer att stå på andra sidan väggen från routern, mittemot faktiskt, och väggen är av trä och jag har ingen lust att borra ett hål i väggen, så därav nätverkskortet.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Givet behovet så kommer den maskinen räcka långt som den är. En fråga, dock: Du har valt en cpu-generation som redan fått sin efterföljare, som inte kommer att utvecklas mer. Det är fullt tänkbart att byta CPU till en 7700k senare (eller vilken cpu som nu är max på det moderkortet), men som en pappa som just har bytt en Pentium 3258 till en i5-4690k, 2-4 år gamla topp-i7:or växer inte på träd på begagnatmarknaden och de som finns kostar relativt mycket pengar. I det perspektivet så tror jag att ett socket A socket AM4 moderkort kommer att vara mycket lättare att hitta bra uppgradering till om 3-4 år.
Det är inte så mycket pengar som du kommer att spara, så mycket som tid när det väl blir dags. Det kostar lite mer idag om man vill ha ett B350-moderkort (brädorna kostar samma, billigaste processorn lite dyrare), men då får du en relativt uppgraderingsvänlig plattform. Om det är någon prestandaskillnad, vilket jag inte brytt mig om att kolla, så kommer din dotter inte märka den.

Som du ser sitter jag med en 4670K själv och anledningen till att hon inte får den är att jag har ingen lust att lägga 15-20K på en ny dator just nu för min egen del. Har lite andra prioriteringar i livet just nu.

Vilken är efterföljaren till den cpu:n jag har valt?
Varför väljer jag inte AMD skriver du?

För att jag är så himla lost i kastrullen när det kommer till AMD. Anledningen till att jag väljer den plattformen jag gör är att det dröjer ett antal år innan hon hittar de lite mer avancerade spelen som finns och då borde en exempelvis 7600(K) eller 7700(K), troligtvis K-varianterna, räcka gott och väl tycker jag. Och finnas till hyfsade priser på beg-marknaden. Men jag håller med dig i det stora hela. Det handlar om ca 5-600 kronor extra för att få ett AMD-system i dagens läge. Sedan kommer ju frågan om hon kommer att behöva alla de där extra kärnorna och trådarna som en snabbare Ryzen 5 och Ryzen 7 har.

AMD-dator

Länk till AMD-dator
Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

@Rocky_MediuM: om du jämför mor Ryzen 3, varför inte 1200 som inet är billigast i Sverige på just nu på 899:-?

Mitt argument är helt enkelt att om (vilket är ett stort om) du tänker att uppgradera cpu framöver, så skall AM4 vara aktuell till och med 2020, vilket kommer göra det lättare hitta cpu:er längre fram. K-modellerna ur 4000-serien kommer ut kanske 2-4 i månaden idag. Är man villig att använda posten för frakt är det mycket, vill man träffa sin säljare (som jag) så är det högst begränsande.

Som sagt, det är ett väldigt hypotetiskt scenario, men efter att precis ha gått igenom processen, så ville jag lyfta möjligheten och berätta om de svårigheter jag stött på.

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

@Rocky_MediuM: om du jämför mor Ryzen 3, varför inte 1200 som inet är billigast i Sverige på just nu på 899:-?

Mitt argument är helt enkelt att om (vilket är ett stort om) du tänker att uppgradera cpu framöver, så skall AM4 vara aktuell till och med 2020, vilket kommer göra det lättare hitta cpu:er längre fram. K-modellerna ur 4000-serien kommer ut kanske 2-4 i månaden idag. Är man villig att använda posten för frakt är det mycket, vill man träffa sin säljare (som jag) så är det högst begränsande.

Som sagt, det är ett väldigt hypotetiskt scenario, men efter att precis ha gått igenom processen, så ville jag lyfta möjligheten och berätta om de svårigheter jag stött på.

Helt enkelt för att jag missade den. Stort tack för din input.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Dator med Ryzen 2400G APU
5 104 Kr

Detta paket är ganska mycket bättre än paketet i trådstarten.
OBS! Kräver Bios uppdatering: https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/2Gen-Ryzen-AM...

Permalänk
Medlem

@Rocky_MediuM: Föreslår en 240GB SSD i stället för extra HD.

Permalänk

Det blev helt enkelt som så att dottern, trots allt, fick ta min gamla speldator med en 4670K, 16gb och ett 280x. 280x kommer att bytas ut lite längre fram då jag planerar att byta ut mitt 390x mot ett nytt nvidiakort. Så fick ju pappa köpa lite nya saker till sig själv fastän att det tog emot lite att öppna plånboken när jag hade ett fullt fungerande system

Men ett stort tack för all input angående förslag på lösningar.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |