Permalänk
Medlem

Kraftfull burk endast för CSGO?

Jag köpte mig en burk i vintras som jag trodde skulle hålla måttet för mitt ändamål men så var ej fallet. Så nu tänker jag köpa en ny dator istället och denna gång skall det bli rätt.

Den jag tidigare köpta kommer gå till lillebror, så förslag om uppgradering till den nuvarande undanbedes.

Mitt enda krav är alltså en blixtsnabb dator nästintill endast för CSGO. Har sneglat lite åt i7 8700k men även 7700k. Eftersom att jag är helt värdelös på vilka komponenter som går med vilka så vänder jag mig nu till er som har större koll. Uppskattar verkligen hjälpen och kommer att årerkoppla till er när datorn är beställd och levererad.

Budget 15 lax. Helst från inet.

Stort tack

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk

Vad har du för delar i din gamla dator?

Permalänk
Medlem

Kan vara bra och veta vad som sitter i hans nuvarande burk för att se var/vad det var som brast och inte höll måttet.

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

***bot/mod***

Ptja. Kan vara intressant att veta vad det var för maskin som inte höll måttet. Ex om föregående maskin innehöll 6600k kanske det blir en besvikelse att köpa en 7700k.

Sammma med grafikkort.... Osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

CSGO gillar snabb cpu, så en ny i5/i7 i kombination med ett hyfsat grafikkort kommer du långt på. Gärna klocka CPUn om du har möjlighet.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Kan vara bra och veta vad som sitter i hans nuvarande burk för att se var/vad det var som brast och inte höll måttet.

Skrivet av PlogarN97:

Ptja. Kan vara intressant att veta vad det var för maskin som inte höll måttet. Ex om föregående maskin innehöll 6600k kanske det blir en besvikelse att köpa en 7700k.

Sammma med grafikkort.... Osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena grabbar. Den dator jag använder för nuvarande är en komplettköpt märkesdator.

i5 7400 3.0ghz
nvidia gtx 1050 ti 4gb
280w psu
Något no-name moderbord från lenovo enligt systeminfo.

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem

@Sambat: Då borde du bara behöva uppgradera din cpu. Skulle inte rekommendera grafikkort/minnes uppgradering då priserna har skjutit i taket det senaste året.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Skrivet av Sambat:

Tjena grabbar. Den dator jag använder för nuvarande är en komplettköpt märkesdator.

i5 7400 3.0ghz
nvidia gtx 1050 ti 4gb
280w psu
Något no-name moderbord från lenovo enligt systeminfo.

Du behöver verkligen inte uppgradera din cpu för att få cs över 300fps, Den borde klara det lätt

Permalänk
Avstängd

Känns som tämligen värdelöst att köpa en highend dator till CS när i3 8100 + 1050ti håller riktigt bra fps sen tycker jag att det även är helt värdelöst att köpa 7700k när man får 8700k för ungefär samma pengar så ska man köpa highend är 8700k vettigaste valet och förstår inte varför man ens skulle överväga 7700k så går man mental är 8700k the shit

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaoen:

@Sambat: Då borde du bara behöva uppgradera din cpu. Skulle inte rekommendera grafikkort/minnes uppgradering då priserna har skjutit i taket det senaste året.

Skrivet av Antonheeh:

Du behöver verkligen inte uppgradera din cpu för att få cs över 300fps, Den borde klara det lätt

Tack för svar. Har flera vänner som påstår samma, att en helt ny dator skulle vara att kasta pengar i sjön och att isåfall uppgradera den nuvarande vore ett vettigare alternativ.

Har ni något tips på hur jag lättast får reda på vilket typ av moderkort jag har i datorn? För att på så sätt kunna se till vilka eventuella upgrades jag kan göra utan att behöva köpa ett nytt sådant.

Tacksam för svar

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Känns som tämligen värdelöst att köpa en highend dator till CS när i3 8100 + 1050ti håller riktigt bra fps sen tycker jag att det även är helt värdelöst att köpa 7700k när man får 8700k för ungefär samma pengar så ska man köpa highend är 8700k vettigaste valet och förstår inte varför man ens skulle överväga 7700k så går man mental är 8700k the shit

Nu är det inte en fråga om vad du tycker, snarare är frågan vilken cpu som är mest prisvärd/framtidssäker.
Du säger att man kan köpa en 7700k för ungefär samma pengar som en 8700k. Det skiljer lite drygt 450kr mellan de två processorerna. Problemet är att du inte kan använda en coffelake processor med ett kabylake moderkort. I och med det så måste ts även köpa ett helt nytt moderkort för att kunna uppgradera från 7400 till 8700k, vilket är en onödig kostnad då TS ville kunna spela CS med hög fps, inte spendera tusentals kronor på en uppgradering som inte kommer att vara värd investeringen.

Så just nu går jag "mental" över din tankegång och uppenbara ignorans.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem

@Sambat: Jag skulle rekommendera antingen CPU-Z eller Speccy

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/269971-...

Detta är datorn jag har i nuläget.

Skulle det fungera att köpa ett s.ka uppgraderingskit från inet och endast byta ut moderkort och processor?

typ detta https://www.inet.se/produkt/v100778/uppgraderingspaket-intel-... eller https://www.inet.se/produkt/v100784/uppgraderingspaket-intel-... ?

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk

Testa formatera datorn utan alla skit program som kommer med, Den där borde rulla på bra i cs iaf

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för rörig tråd. Men nu har jag (tror jag) fått koll på vilket moderkort jag har iallafall. På specifikationer så står det "Moderkort: intel b250"

googlade det och fick fram vilka processorer som är kompatibla med det chipsetet och fick fram flera olika alternativ.

Funderar nu på att klippa en i7 6700k. Kostar drygt 3 lax. Betydligt billigare än en helt ny dator. Vad tror ni?

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vaoen:

Nu är det inte en fråga om vad du tycker, snarare är frågan vilken cpu som är mest prisvärd/framtidssäker.
Du säger att man kan köpa en 7700k för ungefär samma pengar som en 8700k. Det skiljer lite drygt 450kr mellan de två processorerna. Problemet är att du inte kan använda en coffelake processor med ett kabylake moderkort. I och med det så måste ts även köpa ett helt nytt moderkort för att kunna uppgradera från 7400 till 8700k, vilket är en onödig kostnad då TS ville kunna spela CS med hög fps, inte spendera tusentals kronor på en uppgradering som inte kommer att vara värd investeringen.

Så just nu går jag "mental" över din tankegång och uppenbara ignorans.

Lägga sig på en äldre chipset som inte har stöd för framtida uppgraderingar och spara någon hundring på en dyr dator och samtidigt tappa 1/3 del av prestandan för små pengar av vad en dator kostar är korkat och TS sa i första raden att hans bror skulle ärva äldre datorn så uppdatering verkar inte vara ett alternativ så min tankegång är rätt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag har lite goa faktiska datapunkter att gå på här!

Min gamla burk var en 4790K som körde 5GHZ och hade ett GTX 980
Denna uppgraderade jag med ett GTX 1080 - i CS var det ca 2-3 FPS i skillnad.

Ergo CS:GO vill ha en core som har mycket hög klock och bra IPC och bryr sig väldigt lite om din GPU.

Så hade jag uppgraderat idag hade jag köpt en i5 8600k och kört den i 5.0ghz (möjlig delid behövd eller bra kylning) iom grafikkortspriserna är som dem är idag (och nya kommer troligen inom 3-4månader) så är det svårt att ta ett beslut där.

Jag har själv personligen en 8700k på 5.3ghz och i CS:GO (1080p) så har jag över 1000 fps i snitt.
På min gamla 4790K hade jag runt 500 FPS i snitt.

Jag byggde även en Ryzen 1600X till min systerson och körde den i 3.9GHZ och den fick kämpa för att hålla 300 fps i snitt med ett GTX 1060.

PM gärna om du vill ha mer info!

Edit:
Exempelbygge:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11426923/

Behövs GFX och chassi här för vara komplett.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av roo:

Tjena,

Jag har lite goa faktiska datapunkter att gå på här!

Min gamla burk var en 4790K som körde 5GHZ och hade ett GTX 980
Denna uppgraderade jag med ett GTX 1080 - i CS var det ca 2-3 FPS i skillnad.

Ergo CS:GO vill ha en core som har mycket hög klock och bra IPC och bryr sig väldigt lite om din GPU.

Så hade jag uppgraderat idag hade jag köpt en i5 8600k och kört den i 5.0ghz (möjlig delid behövd eller bra kylning) iom grafikkortspriserna är som dem är idag (och nya kommer troligen inom 3-4månader) så är det svårt att ta ett beslut där.

Jag har själv personligen en 8700k på 5.3ghz och i CS:GO (1080p) så har jag över 1000 fps i snitt.
På min gamla 4790K hade jag runt 500 FPS i snitt.

Jag byggde även en Ryzen 1600X till min systerson och körde den i 3.9GHZ och den fick kämpa för att hålla 300 fps i snitt med ett GTX 1060.

PM gärna om du vill ha mer info!

Edit:
Exempelbygge:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11426923/

Behövs GFX och chassi här för vara komplett.

Över 1000 fps i snitt? I call bullshit!
Ingen bryr sig om vad du har för fps på tomma aimbanor, det är 5v5 på esea/faceit/esportal som räknas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Jag har själv personligen en 8700k på 5.3ghz och i CS:GO (1080p) så har jag över 1000 fps i snitt.
På min gamla 4790K hade jag runt 500 FPS i snitt.

Öhmmm hur har du fått dom siffrorna? Stirrar du in i en vägg på tom karta? Eller är du i menyn?

I övrigt håller jag med dig. Cs är inte så tungt för grafikkortet. Om man inte kör jätte mycket aa eller 4k upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad kan det vara för fel på din nuvarande dator. Den borde klara CS utan problem. Proffs spelare=lägsta inställningarna och +250BPs "normal" spelare +100BPS är ok

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det blev som så att jag beställde en ny processor nu.

Det blev en i5 7600k som enligt recensioner ska vara bra för ändamålet, samt rätt billig.

Kommer datorn kunna jobba med min redan dåliga strömtillförsel eller bör jag köpa nytt nättagg?

Nvidia gtx 1050 ti 4gb + i5 7600k
280w psu

den nya processorn går på 91w TDP och min nuvarande 65w TDP.

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem

280w psu?

edit

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Hedersmedlem

Det första jag tycker är att den uppgraderingen lär bli ytterst minimal, om ens märkbar. Inget bra köp tyvärr. Strömförbrukningen mellan de två lär knappt skilja såvida du inte tänker börja överklocka. Jag är mer intresserad av hur du hittade en PSU på 280W till att börja med. Nätagg med så låg kapacitet brukar nästan alltid sitta i färdigbyggda datorer och vara av katastrofal kvalitet. Är det ett sånt du har tycker jag du ska byta oavsett vad.

[edit:] Ja jag ser att det stämmer nu när din tråd har blivit sammanfogad med tidigare inlägg.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Det stämmer. Datorn är köpt färdigbyggd från Lenovo. Sämsta köpet jag gjort.

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sambat:

@Andreaz1: Det stämmer. Datorn är köpt färdigbyggd från Lenovo. Sämsta köpet jag gjort.

Spontant tycker jag att den 7600K du precis köpt är ett mycket sämre köp än datorn som helhet men det går inte att säga så mycket när vi saknar information. Du måste reda ut det här och förklara dig lite. Det är flera som har frågat men du har fortfarande inte svarat på exakt vad du menar med att datorn inte håller måttet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Jag har fram tills nu bara spelat två spel på datorn och dessa två är CSGO och Dota 2. I båda spelen så känner jag av tydliga stutters. I CSGO är det som mest tydligt.

När jag lirar t.ex. 5on5 de_dust2 så fungerar det strålande när det inte sker så mycket på skärmen. Säg att jag står och peaker mid, då ligger jag kring 270. Men så fort det börjar rulla in smokes, folk börjar skjuta osv så blir hela spelet extremt HACKIGT. Det känns som ett ordentligt muslagg där muspekaren inte följer med i tempot.

När jag är inne på aimbanor och mindre, avskalade maps så flyter det bra, men det är ju liksom inte det som är målet med mitt datorköp, att kunna lira aimmaps.

När jag kör benchmark så ligger jag runt 300.

Allt det jag skrivit ovanstående sker alltså med lägsta inställningar och 1024x768 blackbars dvs typ så lågt det går i grafikväg.

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Sambat:
Respektera forumreglerna och håll dig till denna tråden. Att korsposta gör det svårare att hitta din tråd och alla får inte samma chans att synas.

*Trådar sammanfogade*

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Sambat:

@Andreaz1: Jag har fram tills nu bara spelat två spel på datorn och dessa två är CSGO och Dota 2. I båda spelen så känner jag av tydliga stutters. I CSGO är det som mest tydligt.

När jag lirar t.ex. 5on5 de_dust2 så fungerar det strålande när det inte sker så mycket på skärmen. Säg att jag står och peaker mid, då ligger jag kring 270. Men så fort det börjar rulla in smokes, folk börjar skjuta osv så blir hela spelet extremt HACKIGT. Det känns som ett ordentligt muslagg där muspekaren inte följer med i tempot.

När jag är inne på aimbanor och mindre, avskalade maps så flyter det bra, men det är ju liksom inte det som är målet med mitt datorköp, att kunna lira aimmaps.

När jag kör benchmark så ligger jag runt 300.

Allt det jag skrivit ovanstående sker alltså med lägsta inställningar och 1024x768 blackbars dvs typ så lågt det går i grafikväg.

Testa som jag sa att installera om windows utan alla program som medföljer, Kan vara mjukvaru problem du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambat:

@Andreaz1: Jag har fram tills nu bara spelat två spel på datorn och dessa två är CSGO och Dota 2. I båda spelen så känner jag av tydliga stutters. I CSGO är det som mest tydligt.

När jag lirar t.ex. 5on5 de_dust2 så fungerar det strålande när det inte sker så mycket på skärmen. Säg att jag står och peaker mid, då ligger jag kring 270. Men så fort det börjar rulla in smokes, folk börjar skjuta osv så blir hela spelet extremt HACKIGT. Det känns som ett ordentligt muslagg där muspekaren inte följer med i tempot.

När jag är inne på aimbanor och mindre, avskalade maps så flyter det bra, men det är ju liksom inte det som är målet med mitt datorköp, att kunna lira aimmaps.

När jag kör benchmark så ligger jag runt 300.

Allt det jag skrivit ovanstående sker alltså med lägsta inställningar och 1024x768 blackbars dvs typ så lågt det går i grafikväg.

Kan det händelsevis vara att du har för lite minne i burken? På färdigbyggda maskiner snålar man ofta med minnet. Du bör nog har minst 8 GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sambat:

Det blev som så att jag beställde en ny processor nu.

Det blev en i5 7600k som enligt recensioner ska vara bra för ändamålet, samt rätt billig.

Kommer datorn kunna jobba med min redan dåliga strömtillförsel eller bör jag köpa nytt nättagg?

Nvidia gtx 1050 ti 4gb + i5 7600k
280w psu

den nya processorn går på 91w TDP och min nuvarande 65w TDP.

Känns som onödigaste köpet ever då 7400an och 7600an är praktiskt taget samma cpu skillnaden är 400mhz som knappt kommer göra något alls och det som gör 7600k bra är att du kan klocka den vilket det är stor chans att det inte går på lenovo datorn då dom inte brukar ha z moderkort

ska du uppdatera köp 7700/7700k men ditt grafikkort är så klent att det gör troligen inte ett skit utan snabbare gpu och ska man ha nytt sikta på 8700k men cs kräver inte så mycket cpu och vist grafiken spelar in även upplösning och settings men skulle säga din cpu utan problem duger bra för cs och kör man inte både gpu + cpu så är det enorm obalans i prestandan

Sen är det säkert nått budget agg du har som inte är dom bästa mn dom duger för att driva runt en 7600k + 1050ti för det är praktiskt taget samma cpu som 7400an där cpu "7600k" + grafik kanske tar runt 150wat eller så tillsammans

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w