Postnord anmäls till konkurrensverket

Permalänk
Medlem

@Fatmajk: Om de kinesiska bolagen hade ordnat momsen själva så hade det inte blivit någon avgift det är helt korrekt. Det är precis samma som om du skickar med DHL så betalar du någon 100lapp för att momsningen ska bli korrekt. Detta är något alla svenska seriösa ehandlare gör om de skickar produkter till dig från utanför EU (inom EU är det redan momsat). Även Amazon gör detta om du beställer från USA. Detta är dock något som de kinesiska leverantörerna undviker för att få ner kostnaden för dig som slutkund. Hade de lagt till 100kr på priset så hade de kunnat göra det också.

Permalänk
Inaktiv

Sveriges enormt dyra frakt gör Sverige inkapabelt att konkurrera internationellt.

Tyvärr är det nog inte postnords fel att dem är för ineffektiva utan snarare svenska politiker som kör på med för snäva krav och för höga skatter. Lönerna är ju redan nästan dumpade till Kinanivå.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon267242:

Svensk handel kanske ska börja sänka priser på mobilskal istaället för att ta 85% vinst per skal?

För det är inte ÅF som sätter dom priserna, det är tillverkarna klaga på dom istället.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Avgiften får gärna vara kvar, och höjas! Dessa Kinapaket är miljöförstöring och slår dessutom mot Svensk handel vilket innebär färre jobb för vår egen nation. Men det tänker väl folk inte på bara de får köpa sina snorbilliga mobilskal?? SKÄMS ta mig fan!

Miljöförstöring för privatimport av ett mobilskal? Menar du då att de mobilskal som säljs i svenska butiker tillverkas i Sverige? Vart är då dessa fabriker? Eller kan det vara så att även dessa skal tillverkas i Kina och, faktiskt även de fraktas hit? Men dom kanske teleporteras om man köper ett större parti då? Eller hur fraktas de mindre miljöfarligt?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Folk köper billiga mobilskal för att de vill ha billiga mobilskal, inte för att de vill gynna Kinesisk export fattar du väl?

Dessutom så är det inte bra för Kinas ekonomi heller att vi fortsätter köpa deras billiga skit. Det är klart att det är självklart att det är så billigt för att de får väldigt dålig lön där borta, och det perpetuerar vi genom att fortsätta handla. Det är dåligt.

Så allderles oavsett om man har Sveriges bästa eller Kinas bästa för ögonen när man handlar sin Kinaskit så är det dåligt. Det är inte så svårt att förstå.

Sen kan det såklart vara så att man vill ha sina billiga produkter och skiter i både Sveriges och Kinas ekonomi, men då tycker jag man ska stå för att man är en självisk jävel som bara tänker på sig själv och skiter i allt och alla.

Ja, handel mellan länder är dåligt. Har alltid varit dåligt. Konkurrens är dåligt. Jag håller med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Miljöförstöring för privatimport av ett mobilskal? Menar du då att de mobilskal som säljs i svenska butiker tillverkas i Sverige? Vart är då dessa fabriker? Eller kan det vara så att även dessa skal tillverkas i Kina och, faktiskt även de fraktas hit? Men dom kanske teleporteras om man köper ett större parti då? Eller hur fraktas de mindre miljöfarligt?

Mängden utsläpp som krävs för att flyga ett mobilskal är väldigt mycket högre än att skicka det med båt vilket görs annars. Det är extremt ineffektivt att flyga varor till sverige i onödan.

Bara den extra paketeringen som krävs för att skicka ett mobilskal jämfört med en hel pall med mobilskal är enorm. Får säkert plats dubbelt så många mobilskal på en bra packad pall jämfört med en där allt är individuellt packat.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av reconnnn:

Mängden utsläpp som krävs för att flyga ett mobilskal är väldigt mycket högre än att skicka det med båt vilket görs annars. Det är extremt ineffektivt att flyga varor till sverige i onödan.

Bara den extra paketeringen som krävs för att skicka ett mobilskal jämfört med en hel pall med mobilskal är enorm. Får säkert plats dubbelt så många mobilskal på en bra packad pall jämfört med en där allt är individuellt packat.

Skulle nog säga 10x eller mer.
Plats då dvs.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Fast då skulle man ju kunna lägga ner den dära butiken och skapa en e-handel och skicka paketet till mottagaren istället? Fast vänta nu...då kanske PostNord vill ta ut en avgift för pakethanteringen där med?

Japp, det kallas för porto...vilket då är tänkt att ersätta för de kostnader som postnord har för att leverera paketet till dig

Skrivet av anon267242:

Om dom har det som ursäkt så köper jag hellre från utlandet där det är billigare och dom har inte sådana usla ursäkter

Ja, omkostnader för att driva butiker låter som en usel ursäkt till att ta högre betalt än inköpspris. Du kanske skulle starta en butik själv? Det kommer säkert att gå lysande om du skippar de saker som du ser som usla ursäkter?

Permalänk
Medlem

Denna anmälan är bara slöseri med pengar.

Skrivet av Gabe:

Fast det handlar ju om ett dåligt avtal med Kina som gett Kina stora förmåner. Man borde arbeta på att få ett bättre avtal med Kina istället för att lasta över det dåliga avtalet man har med Kina på enskilda kunder.

Denna avgift har existerat för paket från andra länder utanför EU.. så detta är alltså inget som specifikt gäller enbart Kina.

Skrivet av aki04:

fast nu ljuger du ju, det är ju inte gratis och marknaden sätter priserna, inte kunder eller hur. kostar nåt 10 kr så gör det så för att dom tror dom kommer gå vinst på det. ingen säljer skare i hopp om att gå förlust på det. kolla svenska priser tex, inte fan är en iphone /s9 värda 8000 kr men vi betalar för marknaden styr

Men "Vi" är marknaden. Iphone S9 säljs för 8000:- för att folk köper den och då är den (i ren marknadsekonomisk anda) värt den. Detta har absolut inget med vad du personligen värderar produkten till.'

Skrivet av anon257891:

Det borde anmälts till konkurrensverket innan Postnord realiserade (och sänkte) avgiften (1 mars)! Det var konkurrenterna (som alltid haft avgift) hade andra villkor (jmf. med PN).

Nu har alla speditörer/logistikföretag/frakbolag (snar-)lika förutsättningar.

Men folk vill ju ha allt så billigt som möjligt och alla som gör raka motsatsen (även om denna sak är logisk) så är de djävulen och ska därför motverkas. Det verkar dessutom finnas ett samband mellan de som handlar skit från Kina kontinuerligt och de som gnäller över denna avgift. Jag menar.. hur många som köper något för tusentals kronor gnäller över denna avgift? Den är en piss i havet..

Skrivet av jioop:

Heta diskussioner bland alla medlemmar som tycker olika.

Jag undrar om det finns nån fond för att finansiera Mats och stötta hans kamp?
Sätter gärna över några tusen i hans namn som bidrag för att få en förändring.
Om vi är många som gör likadant har Mats en ärlig chans att förbättra för ett helt jävla land. Det vore fantastiskt!

Bättre att omförhandla avtalen med Kina än att lägga på en vinstgivande avgift.
Man ska inte kunna vara ensam och själv diktera priserna, det leder till manipulerade monopolpriser. Monopol är enligt lag förbjudet, men i diktatursamhället förbises sånt.

Vi går mer och mer mot diktatur i Sverige, jag vill inte ha det så.
Jag vill ha alternativ hela tiden. Jag tycker posten är kass på alla plan, inte en enda gång har ett paket jag skickat eller tagit emot varit utan skador. Värst va en TV som hade ett stort fotavtryck mitt på, som om någon trampat och gått på en stor kartong. Fick returnera paketet utan att öppna eftersom det garanterat va stora skador på innehållet. Inget konstigt tycker posten, sånt man får räkna med tydligen. Okej?

Posten är dessutom störst inom smuggel i landet, och enormt effektiva på att forsla in knark och annan skit. Det är tydligen helt okej, men att min son laddar hem en film är det höga böter för mig som abonnerar på internet, och eventuellt fängelse.

Tror jag aldrig läst så mycket dravel i hela mitt liv.

Skrivet av Bengt-Arne:

Gratis?
Vad pratar du om?

Frakten är redan betald en gång och det på storlek och vikt, så du menar att det sen ska vara en dold avgift för mottagaren, sjukt!
Skulle vilja se dig hämta ut bilen på verkstad på ett avtlat pris, men när du ska batala så står det med en hanteringsavgift på 500:-

Att postnord av konkurenssyfte har valt att ta ut en låg fraktkostnad från kina är deras problem, inte mottagarens.
Tror inte att du har en aning om att postnords frakt från sverige till kina är 3~5 gånger högre än frakt från kina till sverige. Kostnaderna borde vara dom samma då färden för försändelsen går i samma terminaler,i samma logistik, samma sträcka, samma fraktsätt och samma företag. Att postnord valt att sätta ett lågt pris i frakt från kina säger rätt mycket om postnord!
Synpunkter?
Någon förklaring på den stora skilnaden i fraktkostnad?
Det är bara riktningen som skiljer...
Ser du bilden?
Ett monopol... Och nu inte brädspelet om du skulle tro det

PN har dock inte ett monopol på utländska paket. Dessutom är denna avgift inte pga. frakt utan är en tullavgift. Samma avgift som du får betala för när du t.ex. beställer från Amazon.com. Skillnaden är att fram tills nyligen har Sverige behandlat Kina som ett U-land och därför har man haft specifika avtal med just Kina. Ett avtal som redan 1992 borde ha frångåtts.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

När man som kund handlar och vet att det hamnar sen hos postverket har ändå gjort ett val att köpa ifrån en säljare som väljer den vägen ellerhur ?

Sedan är det väl upp till säljaren att erbjuda alternativ som FedEX,DHL,Schenker,UPS m.fl samt som i sin tur därefter kan erbjuda olika priser / tracking / leveranshastighet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dom finns knappt ens köpa i EU så nej jag försöker inte undvika någon kostnad.

Och dom flesta sakerna jag köpte FINNS inte ens här så nej.

Edit :
Resten köper jag allt ifrån Tyskland eller andra EU land där jag betalar moms i Sverige.
För skiten säljs inte i Sverige (Dator prylar)

Fast i ditt inlägg så skrev du specifikt att det kostar x kronor hos svensk återförsäljare...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av scienta:

Fast i ditt inlägg så skrev du specifikt att det kostar x kronor hos svensk återförsäljare...

Ja och den ÅF sa till mig köp av tillverkaren det är billigare , jag går back på dessa vattenkylnings delar ändå så mig gör det inget (sa den ÅF till mig)

Och jag fick betala tull på det paketet också.
Så att jag försöker undvika skatt är BS.
Och hälften av sakerna skulle han själva köp in och göra samma och det är samma om jag skulle köpa dom av tillverkaren så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Denna marknad har ju skapats tack vare svenska återförsäljares oskäligt höga priser på tillbehör. Och som om det inte var nog så får vi dras med elektronikskatten samt privatkopieringsavgiften. De som försökte undvika dessa straffskatter blir stoppade av postnords avgift. Vad är vårat EU medlemskap till för egentligen?

Varför tar du inte in bensinskatten när du ändå ska vara irrelevant?

Skrivet av sniglom:

Vad jag inte begriper i denna tråd är hur folk anser att postnords monopolställning är okej, för att de inte gillar att folk beställer billiga saker. Det är ett irrelevant känsloargument till frågeställningen.

Det finns andra länder som valt att inte ta ut moms på småbelopp ~200kr vid privatimport. Detta hade löst större delen av debaklet. För större summor blir påslaget en förhållandevis liten andel av slutpriset och spelar mindre roll.

En annan sak som slår mig är att det finns personer som verkligen tror att en kabel för 150kr är en garant för kvalité. Jag gissar att man aldrig sett en prislista eller har erfarenhet av att arbeta i någon form av butik. Branding av skitprodukter från kina är väldigt vanligt. Men även kablar på svenska leverantörer som isotec, deltaco och liknande kostar en bråkdel i inköp mot priset som butikerna tar. Det är just på kablar och andra småpryttlar som butiker tar sina stora marginaler.

Det tråkigaste av allt detta, är att det är många produkter kommer bli svåra eller väldigt dyra att få tag på i sverige, eftersom de helt enkelt inte importeras. Här tänker jag särskilt på elektronikkomponenter, ovanliga adapterkablar och liknande.

Den andra delen av problemet är att svensk handel aldrig försökt konkurrera med pris på denna typ av småprodukter, istället är det just dessa som de valt att ta ut marginal på. Så svensk handels argument om det är orättvis konkurrens är egentligen orimligt, så till vida att det aldrig varit en fråga om att hålla priser i närheten av kinapriser + moms. Resultatet av detta är att vi som slutkunder kommer fortsätta se svindyra kablar och elektronikkomponenter i butikerna.

Även med importlagar som tillät momsfri import under, säg, 200kr skulle ett momspåslag inom svensk handel inte göra någon större prisskillnad. Särskilt inte om man ser till att man kan få prylarna idag och att det finns någon att gå till om de strular. Innan någon tar upp att även butikerna behöver ta ut marginal, så kan jag säga att även kinapriserna har utrymme för marginal, så fort man börjar beställa större kvantiteter.

Du är medveten om att det inte är något konstigt med att själv deklarera moms? Du kan även deklarera tull själv.
Sedan vill jag även tillägga att det inte är säkert att allt ens ska förtullas, det är beroende på värde och typ av gods.

Men PN har inte monopol på just utländska paket. DHL t.ex. finns ju att konkurrera med även om nästan alla paket går via PN. Och DHL har exakt samma typ av avgift.

Skrivet av Bengt-Arne:

Vilka konkurrenter, alla postpaket går via postnord!
Det är så oavsett vilken post det kommer med som ex. Tyska posten, även där tas avgiften ut.
Ändå så har dom ju avtal med som ex. Tyska posten, vore ju bättre att dom ser till att ha ett riktigt avtal där då...

Långt ifrån sant. Har fått ett antal paket från utländska återförsäljare levererat till mig via DHL.

Skrivet av Fatmajk:

Miljöförstöring håller jag med om men usch ja fy tusan va synd det kommer bli om oss svenskar. Vi kommer ju knappt kunna få mat på bordet längre! Har du funderat på hur andra nationer har det? Eller strunta i att uttrycka dig med ordet "nation" och slutar kolla ENBART på din egen lilla "nation" som en grej, utan att kolla hur andra människor i resten av världen har det ställt? Det bidrar nog snarare också till en del av deras lön eller det struntar vi fullständigt i?

Huh? Vad vill du få fram egentligen?

Skrivet av anon267242:

Svensk handel kanske ska börja sänka priser på mobilskal istaället för att ta 85% vinst per skal?

Har du tagit i beräkning personalkostnad, hyreskostnad, leveranskostnad samt införskaffning i den beräkningen? Eller ska vi ignorera att den svenska medellönen är över 4 ggr högre i Sverige än i Kina?

Skrivet av anon267242:

Om dom har det som ursäkt så köper jag hellre från utlandet där det är billigare och dom har inte sådana usla ursäkter

Okej? Usla ursäkter? Du kanske gillar att jobba gratis?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skulle nog säga 10x eller mer.
Plats då dvs.

Säkert, försökte vara konservativ
Det är ju även så att ju mindre föremålet är desto större % är packetering. Så små billiga föremål bör definitivt skickas med båt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Ja, omkostnader för att driva butiker låter som en usel ursäkt till att ta högre betalt än inköpspris. Du kanske skulle starta en butik själv? Det kommer säkert att gå lysande om du skippar de saker som du ser som usla ursäkter?

Nej behöver inte, jag köper från företag som inte ha sådana ursäkter istället. Riktigt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Nej behöver inte, jag köper från företag som inte ha sådana ursäkter istället. Riktigt enkelt

Nu har jag iofs svårt att se vilka (fysiska) butiker som INTE har dessa ursäkter då det är väldigt få som vill jobba gratis och betala lokalerna med egna pengar, men lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Varför tar du inte in bensinskatten när du ändå ska vara irrelevant?

Det enda irrelevanta här är väl ändå ditt inlägg? Du klarar heller inte att presentera några argument för din sak. Ska man tolka det som din allmänna kompetensnivå eller vill du göra ett nytt försök?

Permalänk
Medlem

Personer som röstat fram politiker som medvetet format landet till ett slöseri samhälle klagar på när man importerar från kina pga miljöpåverkan ??????

Kines i kina: trasig mobil? skicka på reparation (150kr)
Svensk : trasig iphone? skicka på re- oj 1500 kr det pallar inte jag med.. köper en ny istället

Varför? Arbetskraft är dyr. Varför? Skatt är hög. Varför? levnadstandard är """hög""" (det är den inte) Hur vill politikerna fixa detta? Införa MER skatter (haha kemikalieskatten)

Mesta av denna tråd är pajas

Bara grönnissar som gör sådana idiotfasoner och tror att det är helt rätt. Precis som varje miljö protest gäng av hippiesar so sätter upp tält någonstans för deras protester som de senare bara lämnar kvar tillsammans med några hundra kg sopor när de ska vidare till nästa protest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja och den ÅF sa till mig köp av tillverkaren det är billigare , jag går back på dessa vattenkylnings delar ändå så mig gör det inget (sa den ÅF till mig)

Och jag fick betala tull på det paketet också.
Så att jag försöker undvika skatt är BS.
Och hälften av sakerna skulle han själva köp in och göra samma och det är samma om jag skulle köpa dom av tillverkaren så.

Dina klassiska motsägelser fortsätter. Det blir säkert bra så!

Jag skulle personligen inte sitta och klanka ned på andra för att de köper saker ifrån Kina när du själv gör samma sak. Oavsett omkostnad och tullavgifter så har alla samma agenda - att spara pengar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det enda irrelevanta här är väl ändå ditt inlägg? Du klarar heller inte att presentera några argument för din sak. Ska man tolka det som din allmänna kompetensnivå eller vill du göra ett nytt försök?

Vad har de skatter du för upp med diskussionen att göra? Att ifrågasätta min kompetensnivå för att du för fram argument som är irrelevant till diskussionen är ju även det ganska skrattretande.

Skrivet av mrwu:

Personer som röstat fram politiker som medvetet format landet till ett slöseri samhälle klagar på när man importerar från kina pga miljöpåverkan ??????

Kines i kina: trasig mobil? skicka på reparation (150kr)
Svensk : trasig iphone? skicka på re- oj 1500 kr det pallar inte jag med.. köper en ny istället

Varför? Arbetskraft är dyr. Varför? Skatt är hög. Varför? levnadstandard är """hög""" (det är den inte) Hur vill politikerna fixa detta? Införa MER skatter (haha kemikalieskatten)

Mesta av denna tråd är pajas

Bara grönnissar som gör sådana idiotfasoner och tror att det är helt rätt. Precis som varje miljö protest gäng av hippiesar so sätter upp tält någonstans för deras protester som de senare bara lämnar kvar tillsammans med några hundra kg sopor när de ska vidare till nästa protest.

Levnadsstandarden i Sverige är skyhög i jämförelse med Kina. Medellönen likaså.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Folk köper billiga mobilskal för att de vill ha billiga mobilskal, inte för att de vill gynna Kinesisk export fattar du väl?

Dessutom så är det inte bra för Kinas ekonomi heller att vi fortsätter köpa deras billiga skit. Det är klart att det är självklart att det är så billigt för att de får väldigt dålig lön där borta, och det perpetuerar vi genom att fortsätta handla. Det är dåligt.

Så allderles oavsett om man har Sveriges bästa eller Kinas bästa för ögonen när man handlar sin Kinaskit så är det dåligt. Det är inte så svårt att förstå.

Sen kan det såklart vara så att man vill ha sina billiga produkter och skiter i både Sveriges och Kinas ekonomi, men då tycker jag man ska stå för att man är en självisk jävel som bara tänker på sig själv och skiter i allt och alla.

Förstår lite hur du tänker men detta kommer troligen primärt leda till att de stora el/teknik/pryl butikskedjorna kommer tjäna mer pengar när folk slutar köpa direkt från Kina. Folk kommer ju inte sluta köpa grejer som t.ex mobilskal för att de kostar 40:- i sverige istället för 10:- från Kina, möjligen att man köper lite färre såna grejer.
Och de stora butikskedjorna kommer inte börja köpa Sverigetillverkade saker som de sen knappt kan sälja med vinst för att andra butiker köper liknande grejer från Kina där de kan sälja med några 100% i påslag.

Jag som köper(köpt) en hel del från Kina kan säga att det oftast är samma "Kinaskit" som säljs i Svenska ofta bara ommärkta eller ompaketerat. I varjefall om man har koll på det man köper.

Det positiva som kommer ut från detta är att de större butikerna förhoppningsvis gör någon sorts elsäkerhetskoll på det som de importerar så då kommer färre livsfarliga usbladdare och transformatorer osv komma in i Sverige. Sen så kommer det kunna minska en del onödigt handlande där folk köper saker man egentligen inte behöver bara för skojs skull när det kostar 3:-.

Men inga stackars Kineser kommer få det bättre av detta (sen undrar jag hur viktig exporten till Sverige egentligen är för Kina, kanske en piss i nilen).

Mvh Jonas

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av scienta:

Dina klassiska motsägelser fortsätter. Det blir säkert bra så!

Jag skulle personligen inte sitta och klanka ned på andra för att de köper saker ifrån Kina när du själv gör samma sak. Oavsett omkostnad och tullavgifter så har alla samma agenda - att spara pengar.

För 80 % av sakerna jag behövde finns bara köpa via tillverkaren för att Svenska ÅF får inte sälja hela deras sortiment.

ALLT jag kan köpa i Sverige köper jag i Sverige för att jag tycker det är onödigt importera något som privatperson när det redan finns saker hemma som oftast köps in i stora lager saldo.

Jag skulle ALDRIG köpa en tex dammsugare från Kina även om det va exakt samma dammsugare kostar 3k i Sverige och 300kr i Kina av ren princip.
Inte ens om jag fick den gratis skulle jag ta emot den.

Mina klassiska? snälla lägg ner.

Min hade ingenting med att spara pengar i första hand, jag köpte allt från samma ställe och det va enklare.

Oavsett tull och avgifter? haha då kan du betala din 85kr i moms om det är "oavsett avgifter"

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Råkade bara se den passande siffran av kommentarer

Permalänk
Medlem

Jösses, Folk gapar om kina paket som om det vore värsta dödssynden att beställa ett paket. Som om dom aldrig någonsin har köpt ett billigare alternativ nånstans.
Jag törs lova att folk garanterat har köpt tax-free sprit eller liknande förut i sin liv. jävla hyckleri.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Edit :
Resten köper jag allt ifrån Tyskland eller andra EU land där jag betalar moms i Sverige.
För skiten säljs inte i Sverige (Dator prylar)

Köper du från Tyskland betalar du moms i Tyskland, köper du i Frankrike betalar du där. Köper du utanför EU så betalar du svensk moms (om du inte väljer att smita) Du betalar alltså inte svensk moms om du köper inom EU. Det är i alla fall så har jag förstått det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köper du från Tyskland betalar du moms i Tyskland, köper du i Frankrike betalar du där. Köper du utanför EU så betalar du svensk moms (om du inte väljer att smita) Du betalar alltså inte svensk moms om du köper inom EU. Det är i alla fall så har jag förstått det.

"Särskilda regler kan gälla när du köper varor från ett annat EU-land och får dem hemskickade. Om företaget du köper från säljer varor över ett visst värde till ditt land, dvs. leveranslandet, får företaget inte ta ut moms i sitt eget land.

Momsen ska i stället tas ut i leveranslandet enligt den momssats som gäller där. TröskelvärdetpdfEnglish är antingen 35 000 euro eller 100 000 euro, och bestäms av EU-länderna själva. Det innebär att de flesta större nätförsäljare som levererar inom EU måste ta ut och redovisa moms i leveranslandet."

"Exempel från verkligheten
Ibland betalar du högre moms
Lucie från Belgien beställer en bok från en nätbutik i Storbritannien. När hon ska betala och anger sin adress upptäcker hon att priset plötsligt har gått upp. Det beror på att företaget tar ut belgisk moms på 6 % i stället för brittisk moms på 0 %.

I Belgien är tröskeln för att slippa ta ut belgisk moms 35 000 euro. Det innebär att ett företag som under ett år sålt varor för mer än 35 000 euro till Belgien måste tillämpa den belgiska momssatsen. Nätbutiken där Lucie handlat levererar ofta till Belgien och måste därför ta ut belgisk moms, även om boken skickas från Storbritannien."

Innan Caseking blev stora i Sverige så betala jag 19 % skatt Aka Tyskland.
Nu får jag betala Svensk skatt för jag skattar i Sverige.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har du tagit i beräkning personalkostnad, hyreskostnad, leveranskostnad samt införskaffning i den beräkningen? Eller ska vi ignorera att den svenska medellönen är över 4 ggr högre i Sverige än i Kina?

Vet folk som jobbat i detaljhandeln och många butiker tar betalt bara för att de kan, när de t.ex. säljer en TV för 5000-6000:- på rea med kanske 400:- i vinst men sen säljer en HDMI kabel för 300 med 200:- i vinst så innebär det ju inte att omkostnaderna för en liten kabel är hälften av vad det är för en hel TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köper du från Tyskland betalar du moms i Tyskland, köper du i Frankrike betalar du där. Köper du utanför EU så betalar du svensk moms (om du inte väljer att smita) Du betalar alltså inte svensk moms om du köper inom EU. Det är i alla fall så har jag förstått det.

Helt fel. Affärer som säljer över en viss summa(35k€-100k€ enligt landets regler) till ett visst land betalar momsen till dett land och lägger till den på priset. Småbutiker som säljer nångång nu och då berörs inte men nätvaruhus som Thomann, Amazon etc betalar moms till landet varan levereras till.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

ALLT jag kan köpa i Sverige köper jag i Sverige för att jag tycker det är onödigt importera något som privatperson när det redan finns saker hemma som oftast köps in i stora lager saldo.

Ska vi prata om onödigt så kan man ju ifrågasätta hela vår livsstil. Att du drar gränsen vid viss import gör dig absolut inte till någon hjälte - så sitt inte och tro att du är bättre, när du redan har erkänt att du har exakt samma agenda som alla andra.

Och ja, klassiska.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Folk kommer aldrig komma överens om såna här saker, så ingen större idé att jag ger mig in på det.

Men. Finns det något sätt att undvika denna avgiften och deklarera och betala in moms själv?