Behålla Mac Mini i5 eller i7 Quad core?

Permalänk
Medlem

Behålla Mac Mini i5 eller i7 Quad core?

Snubblade några veckor sedan över en Mac Mini 2012 med en i7-3615QM/16GB/1.1TB Fusion som jag fick riktigt billigt. Sitter sedan tidigare med en Mac Mini 2011 med i5-2520M/8GB/180GB SSD. Mer än en dator har jag inte nytta av, nu är ju frågan om jag bör sälja i5:an för omkring 2500:- eller i7:an för minst det dubbla. Gör egentligen ingenting supertungt på datorn, men samtidigt är ju två extra kärnor alltid trevligt. Dessutom USB 3. Frågan är ju bara om det är värt det. Speciellt eftersom om Apple släpper nya Mini med åttonde generationens Core i5/i7 så kommer de vara fyrkärninga. Dessutom med mycket bättre grafikkort, snabbare trådlöst nätverk etc.

Alltså - byta i5 till i7 eller gilla läget och försök få ut så mycket som möjligt för 2012:an medan det ännu finns tid till det?

Permalänk
Medlem

Finns inget som säger att Apple kommer släppa nya Minis.
Behåll i7an, den är klart bättre och med 16GB RAM så kommer du överleva med den ett bra tag till.
Men vill du inte ha i7an kan jag säkert vara en spekulant på den.

Är ju sjukt enkelt att migrera ens hela installation i OS X, att bara kopiera hela disken till en annan så du behöver ju inte göra någon ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Finns inget som säger att Apple kommer släppa nya Minis.

Antar att det är sant. Och förhoppningsvis kommer i7:an behålla sitt värde ganska hyfsat ändå, samtidigt som beräkningsmässigt kommer inte de nya processorerna vara ett jättekliv upp. Men handlar ju också om ny teknik som letar sig in, mycket bättre grafikkort, stöd för 4K-skärmar, 801.11ac etc..

Men men, den dagen den sorgen?

==updatering==
Kollade lite vad Apple tog för Minin:n nu för tiden, och mest jämförbara systemet (i5/16GB/1TB Fusion) kostade 13 000 kronor. Deras billigaste som är totalt handikappad kostar 5500:-. Om de planerar att behålla samma priser så behöver jag nog inte vara orolig över värdet på mitt system...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Finns inget som säger att Apple kommer släppa nya Minis.

https://www.macrumors.com/2017/10/19/tim-cook-mac-mini-import...

Apple kommer släppa nya Mac minis. Det är bara en tidsfråga om när.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

https://www.macrumors.com/2017/10/19/tim-cook-mac-mini-import...

Apple kommer släppa nya Mac minis. Det är bara en tidsfråga om när.

Säger bara att det är en viktig produkt framöver. Vad skulle han annars säga. Att sluta köp den genast?
Apple har övergett produkter förr. Mac minin kom till för att ge PC-användarna en instegs-mac.
Tror knappast att den marknaden är något de öht bryr sig om nuförtiden.
Jag hoppas att det kommer en men jag tror inte att det är en viktig produkt däremot för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Säger bara att det är en viktig produkt framöver. Vad skulle han annars säga. Att sluta köp den genast?
Apple har övergett produkter förr. Mac minin kom till för att ge PC-användarna en instegs-mac.
Tror knappast att den marknaden är något de öht bryr sig om nuförtiden.
Jag hoppas att det kommer en men jag tror inte att det är en viktig produkt däremot för dem.

Tim Cook får frågan "are we going to see anything in pipline anytime soon?", varpå han svarar "not time to share any details". Det om något är ett tydligt tecken att Mac mini fortfarande är under utveckling. Jag tror inte heller Apple ser det som en viktig produkt, men det gör det inte till en död produkt per automatik.

Troligtvis lär vi inte få se någon uppgradering av Mac mini förrän Apple är klara med Mac Pro. Misstänker att vi kommer få en teaser av Mac Pro under WWDC 2018. Om Mac Pro skulle komma i någon form av budget-variant på < $1000 som är SFF kan man nog börja diskutera om Mac mini övht har en plats i Apples produkt-lineup i fortsättningen.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]